Gå til innhold
Hundesonen.no

Kokos - En golden retriever fra jaktlinjer


MartineH

Recommended Posts

IMG_5645-.jpg

Kokos er resultatet av en 3 år lang drøm. Så lenge har jeg sitti og sett på jaktgolden-sider på internett, på valper og på resultater hos ulike oppdrettere. I 2004 var jeg nære på å kjøpe en jaktgolden, men mattilsynet ville anderledes. Jeg hadde da funnet en spennende kombinasjon i Danmark og en i Canada - begge var bare å glemme ble jeg fortalt av Mattilsynet, for i Norge var det nok av golden retrievere...

Mattilsynet har nå åpnet for import av valper under 3 mnd under visse betingelser, fra noen land. Jeg har mailet og ringt Mattilsynet flere ganger og fått bekreftet søknadsprosessen. Søknaden ble sendt og lykken var stor da jeg sto der med et innvilgelsesbrev i hendene. Problemene hopet seg opp noen dager før jeg skulle ned til Danmark. Kokos sin chip kunne ikke leses og det var ikke mulighet å kjøre hjem via Sverige uten å søke Jordbruksverket. Etter mange mailer og mange telefoner ble alt ordnet og Kokos ankom Norge 05.11.06.

Kokos er en herlig rampete valp, som det bor veldig mye i. Hun er relativt miljøsterk og lærer fort. Hun klikkertrenes og vi trives begge godt med det. Hun har snart vært innom alle grunnferdighetene, de kan følges nederst på denne siden. Kokos har bjeffet endel siden hun kom hit til Norge, men det minker for hver dag. Hun er med på alt og har allerede en god av og på knapp.

Kokos vil i sitt første leveår trene lydighet og litt spor, samtidig som hun vil være med på alle stevner, treninger og konkurranser som Blondie og jeg er på. Planen er å debutere i klasse 1 sommeren 2007. Når hun tipper året vil vi begynne å trene agility med vekt på at hun skal bli en god og stabil konkurransehund med mye initiativ og fart. Moro å begynne med en 'rase' som ikke blir brukt i agility i Norge :-))

Mer om Kokos kan du se og lese på hundene.com

IMG_4744.jpg

Apporterer vilt for første gang - 8 uker

IMG_4832.jpg

Metallapporten 9 uker

IMG_4851.jpg

Herlig da...

IMG_5554.jpg

Brukshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Kokos, eller "halla Kokozz" som jeg har fått en uvane i mitt eget hode å si, er drop dead gorgeous :lol: Selv om jeg ikke liker retrievere egentlig...sukk. Gleder meg til å bli bedre kjent med henne etter som hun vokser opp til å bli en flott, voksen frøken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du er utrolig flink og ta bilder ,kikket litt i albume på hjemmesiden :icon_redface: på leting etter speilrefleks selv, derfor jeg lurte :lol:

Og er meget fasinert av kokos.. hun er bare så sjønn:D hehe blir valpesyk jo,men så er vel golden valper noen av de nydeligste som valp syntes jeg, mer valpete valp skal man lete lenge etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jenta blir bare vakrere og vakrere! :icon_redface: Også har hun nydelig halsbånd! hvor har du fått kjøpt det hen?

Kjøpt det på www.vibri.com Der velger du alt selv, av stoff, farge, skrifttype etc - også syr damen som driver det halsbåndet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder :icon_redface: Hvor har du kjøpt halsbåndet hennes? Det var kjempe fint :icon_redface:

Det hun har på i agilityen, rosa med diamanter? Kjøpt på stand i Kongsberghallen, vet de pleier å være på de fleste utstillinger etc(De var i mjøndalshallen i fjor husker jeg). Shitdyre lærbånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...