Gå til innhold
Hundesonen.no

klær på hunden?


Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

hva synes dere om klær på hundene?

Hunder bruker dekken, mennesker bruker klær - mener jeg. Og i det ligger det at hunder kan godt ha dekken som varmer/beskytter, men dekkenet trenger ikke ha duppeditter som f.eks plysj, diamanter eller andre trendy utforminger. Kjoler, hettegensere, militærjakker og andre kostymer synes jeg er direkte forkastelig.

:barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er såpass mange som påstår at hundeklær er dyreplageri. Jeg har en valp med kort pels som begynner å skjelve etter 5 minutter ute. Han har et dekken som hjelper litt, men han fryser fortsatt fælt på magen. Har derfor tenkt til å kjøpe en ullgenser til han som varmer litt mer.

Den forrge hunden min var en berner og hadde verdens tjukkeste pels. Da jeg var litt yngre sydde jeg en genser til han som han elska. Hver gang han hadde på seg denne genseren fikk han mye oppmerskomhet og koste seg skikkelig med det.

Så lenge bikkja synes det er gøy og liker det ser jeg ikke problemet med hundeklær. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe særlig klær med dilldall til hunden min, men det er jo en smakssak. Hunden min skal være tøff! ;) Tror nok ikke kjæresten hadde blitt så veldig glad hvis jeg hadde kledd opp boxer-blandingen vår i rosa og bling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er såpass mange som påstår at hundeklær er dyreplageri. Jeg har en valp med kort pels som begynner å skjelve etter 5 minutter ute. Han har et dekken som hjelper litt, men han fryser fortsatt fælt på magen. Har derfor tenkt til å kjøpe en ullgenser til han som varmer litt mer.

I mange tilfeller ville det vært dyreplageri å ikke bruke klær på hunden. (Jeg bruker ordet klær som fellesbetegnelse på dekken, genser, dress osv.) Mange vet rett og slett ikke nok om ulike hunderaser og pelstyper til å vite at noen raser/hunder har større behov for klær i regnvær eller kald vinter enn andre (eller som beskyttelse mot sol, for den saks skyld). De tror at alle raser fungerer akkurat som sin egen.

Men det er klart at det er forskjell på å dresse opp hunder i ubehagelige kostymer/klær for moro skyld og å kle på en hund som har behov for det. Det er viktig å bruke klær som er laget slik at det ikke hemmer hundens bevegelser. Og må man først kle på en hund, så spiller det jo ikke så stor rolle om plagget har bling og rosa fjær eller om det er enkelt og nøytralt, så lenge det fyller den funksjonen det skal og det ikke hemmer hunden. Det får folk velge selv etter smak og behag :P

Personlig styrer jeg unna for mye bling og dill fordi

A: Jeg liker ikke å latterliggjøre hundene mine og

B: Det er liksom ikke helt min greie.

(Jeg kan kanskje trenge litt pynt selv, men hundene er pene som de er ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel klær er en latterliggjøring og menneskeliggjøring av hundene som jeg ikke liker. Dekken er OK, en dress eller eventuelt en helt enkel genser er OK, men noe mer synes jeg blir dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si som flere andre her: Synes det blir for dumt å kle på hunden allslags dilldall hvis den ikke trenger det, men forstår ikke at det skal være så mye verre å ta på en rosa ullgenser med grønne prikker enn et grått dekken, bare hunden ikke fryser. Kjoler o.l mener jeg ikke hører til på en hund i det hele tatt.

Jeg har selv en skikkelig ispinne av en hund. Han blir veldig glad når jeg finner frem dekkenet, da tripper han rundt av glede mens halen går som en visp, er jeg ikke rask nok til å ta på han dekkenet så prøver han å ta det på selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekke (ikke klær) på Chicka pga ryggskaden hennes, hun skal IKKE bli kald.

Sånne bling bling klær med papilotter og diamanter syntes jeg er helt på trynet å ta på hunden sin, skjønner ikke eier at folk ler og rister på hodet bak ryggen dems??

Chicka går kun med dekken i normale farger og som har god passform.

108.jpg

Fleecedekken

054.jpg

Regndekken m/fôr

1403.JPG

Regndekken uten fôr

regntur03.JPG

Tykt vinterdekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate: hvor har du kjøpt regndekken uten for ? Det kunne jeg tenke meg. Kjedelig med våt hund.

Jeg synes dekken er greit når hunden trenger det. Men andre pynte ting synes jeg ikke hører hjemme på hunden. Men det må jo være et marked for det, siden så mange butikker selger dette.

Må ærlig innrømme at jeg trekker på smilebåndet når jeg ser en liten hund stasjet opp i noe lyserosa med paljetter på o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekke (ikke klær) på Chicka pga ryggskaden hennes, hun skal IKKE bli kald.

Sånne bling bling klær med papilotter og diamanter syntes jeg er helt på trynet å ta på hunden sin, skjønner ikke eier at folk ler og rister på hodet bak ryggen dems??

Chicka går kun med dekken i normale farger og som har god passform.

108.jpg

Fleecedekken

054.jpg

Regndekken m/fôr

1403.JPG

Regndekken uten fôr

regntur03.JPG

Tykt vinterdekken

Er enig med deg.

Jeg synes dekken og andre "klær" som brukes for å beskytte hunden mot kaldt vært osv er helt greit. Mange ganger er det jo nødvendig, og jeg ser ikke noe galt i det :P

Det er nå folk begynner å kle opp hundene som om de skulle være barbie dukker jeg synes det blir patetisk!

De har begynt å selge masse kjoler og dill dall til hund i dyrebutikkene her også nå, det synes jeg bare er tåpelig rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate: hvor har du kjøpt regndekken uten for ? Det kunne jeg tenke meg. Kjedelig med våt hund.

Det kommer fra Børjes, men de har sluttet å selge det til min store fortvilelse, jeg ELSKER det dekkenet. :)

Skulle gjerne hat et eller to til for det Chicka har nå klarte hun å løpe igjennom en stor rosebusk med og fikk en flerre idet, så det er lappet sammen, men regner ikke med at lappingen holder en evighet heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at det er flere enn meg som ikke er for dette med bling bling på hundene sine.

Jeg forstår at mange hunder trenger litt varme "klær" og dekken og slikt hvis det er kaldt for dem, og det syns jeg er helt greit. Men det får være måte på når det blir caps, og slike unødvendige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer fra Børjes, men de har sluttet å selge det til min store fortvilelse, jeg ELSKER det dekkenet. :)

Skulle gjerne hat et eller to til for det Chicka har nå klarte hun å løpe igjennom en stor rosebusk med og fikk en flerre idet, så det er lappet sammen, men regner ikke med at lappingen holder en evighet heller. :P

Merkelig at det skal være så vanskelig å finne gode dekken som ikke har for. Syns enten at det er for mye dill, for mye knapper/strikker/sømmer som lager floker eller unødvendig for som også lager floker. Ofte har de ikke understykke heller. Jeg begynte å sy selv, så får jeg det akkurat som jeg vil ha det :P (En god ting kan ikke sies for ofte: http://www.hundedekken.tk/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel i utgangspunktet mot klær på hund. Men det gjelder klær som ikke er nødvendige. Men tenk på en nakenhund eller en annen hund med lite pels på en vinterdag, ingen hunder behøver å fryse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal være så vanskelig å finne gode dekken som ikke har for. Syns enten at det er for mye dill, for mye knapper/strikker/sømmer som lager floker eller unødvendig for som også lager floker. Ofte har de ikke understykke heller. Jeg begynte å sy selv, så får jeg det akkurat som jeg vil ha det :P (En god ting kan ikke sies for ofte: http://www.hundedekken.tk/ )

Ja, jeg savner virkelig skikkelig dekken som har nøytrale farger, ikke masse mønter og dill dall. <_<

Ofte har også dekkene sånn plate til å ha under magen og jeg syntes ikke de er noe praktiske, annet enn at man slipper å tørke hunden under magen når man kommer inn, jeg syntes ofte hunden blir for pakket inn med disse dekkenene. -og er dekkenet litt for stort så henger bena til hunden seg opp i flappen og faller (been there done that Hilsen Chicka :) )

Det dekkenet på siden din er veldig fint, men som vi snakket om forrige gang jeg var hos deg så er jeg ikke noe flink til å sy, hverken med maskin eller for hånd.

Men har tenkt å liksom bare åpne siden din veeldig tilfeldig en dag jeg er hos mamma og håpe hun tar et bitte lite hint. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være litt mot strømmen jeg da ;)

Jeg syns både blingbling og dekken med fancy mønstre er kult jeg, men har ikke hunder det er noe poeng med blingbling og dekken på - de er liksom for pelsa (når de har pels *skule mot Dina* <_< ) til at det er noe poeng..

Nei, jeg ser ikke noe poeng med kjoler og smokingdraker og sånt, men jeg skjønner ikke hvorfor man er politisk ukorrekt om man kjøper noe "fancy shit" til hunder som trenger å gå med dekken? Så lenge klærne er funksjonelle, så gjør det vel ingenting om de ikke ser ut som noe bestefattern har kjøpt til harabikkja si, vel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være litt mot strømmen jeg da ;)

Jeg syns både blingbling og dekken med fancy mønstre er kult jeg, men har ikke hunder det er noe poeng med blingbling og dekken på - de er liksom for pelsa (når de har pels *skule mot Dina* <_< ) til at det er noe poeng..

Nei, jeg ser ikke noe poeng med kjoler og smokingdraker og sånt, men jeg skjønner ikke hvorfor man er politisk ukorrekt om man kjøper noe "fancy shit" til hunder som trenger å gå med dekken? Så lenge klærne er funksjonelle, så gjør det vel ingenting om de ikke ser ut som noe bestefattern har kjøpt til harabikkja si, vel? ;)

Er nok litt enig i dette. Synes det er søtt når vennina mi sin minatyrhund har på seg fancy dekken når den skal ut i regnet/kulden, eller for den sags skyld har halsbånd med "diamanter" ;) Det fungerer jo for hunden og i grunn tror jeg hunden gir bæng i om dekkenet/halsbåndet er rosa/rødt eller grått ;)

Kjoler er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, Tia har hittil ikke hatt behov for klær. Men "garderoben" hennes består av en mørke blå oppklipt ullsokk og en sølvfarget jakke/dekken. Tror tia gir blanke f*** om hun har på seg en ullsokk eller et bling-dekken til 700,- .

Unødvendige klær- ÆSJ

Men små hunder og de med årlig/lite pels- JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...