Gå til innhold
Hundesonen.no

Måler dere opp mengden fòr?

Mud

Recommended Posts

*ler* når jeg tenker etter så bruker jeg aldri desilitermål når jeg koker ris eller annet heller.. og jeg når jeg koker kaffe så bare dæsjer jeg passelig mengde oppi filteret.. Alt går på øymål og "sånn ca"....

Oisann, skulle nemlig svare at jeg tar det på øyemål på Sofus.. Han har nemlig en lei tendens til å spise målebegeret, så det får jeg nesten aldri forsøkt å måle med :o

Men problemet er jo, at når du blander inn øyemål på kaffe og ris og sånt, så blir jeg litt engstelig. Jeg bommer jo alltid på det jooo!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Her går det og på øyemål, både foret til bikkja og det meste annet.

Har alltid hatt hunder som har styrt matinntaket bra selv, så de har som regel fått så mye de har hatt lyst på, problemet har heller vært for tynne hunder.

Også han jeg har nå, inntil ganske nylig. Nå må det nok noen tiltak til, og litt måling, for min "lille" bc har faktisk fått en liten bilring. Han ser slank ut (forholdsvis) når han står, men når han sitter får han en liten kul på magen... (hund som eier :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg måler ikke i det hele tatt. Noen dager får han mer enn andre men ukentlig får han sånn ca samme mengden. Alt kommer etter kor mye aktivitet osv. Eg gir langt mindre enn det som eg ble anbefalt i forhold til vekten av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas var matlei da han kom til oss. Alle andre hunder har hatt fritt tilgang, men han ville ikke spise.

Da fikk han tilbud om en neve for 2 x om dagen.

Etter tre dager spiste han litt. Tok det bort etter 10 minutter. Etterhvert spiste han opp alt. Da fikk han jo gradvis litt mer til hvert måltid.

En periode fikk han så mye han ville ha ryddet bort det som var til overs.

Nå har han lagt på seg, nå følger jeg tabellen. (Han går også på diett)

Pga dietten får han ikke godbiter utenom nå, men evt. foret hans.

Men ser jeg han går ned ivekt, øker jeg litt, går han opp minker jeg litt.

En må bare føle seg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke målene på sekken. Jeg tar det på øye mål. Siden det varierer på aktivitetene på dagene (er litt forskjell på å trene lydighet, og når de springer mange hundre meter på runderings treninga), så måler jeg også ut ifra hvor mye de har jobba :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya får som regel en liter mat hver dag hu + -, kommer helt ann på aktivitetene hun gjør om dagen.

Ruby får 4 eler 5 dl mat pr dag, ser ikke bak på de forsekkene, blir bare forvirret av det..

Da skulle toya hatt 400 gr for om dagen, noe jeg mener er ALTFOR lite for en så stor hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det stort sett på øyemål. Må fram med vekta hvis ikke, siden jeg fôrer på V&H. Hun går veldig lett opp, og får endel godbiter i tillegg, så jeg kutter ned på mengden hvis hun har fått/skal få mye godis. Noen dager får hun ikke mat heller, bare godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg tar det på øyemål jeg.

Har vi vært mye i ro en dag, kan det være jeg gir henne en liten porsjon. Har vi vært på lang tur, får hun en stor porsjon. Det varierer litt, men ikke så mye. Ser det på skålen sånn ca, hvor mye vi bruker å måle opp, og det fungerer helt fint. Dyret er i godt hold, ikke for tynn eller for tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler aldri opp maten, og gir heller ikke noen fast mengde mat. Ikke gir jeg noen fast *type* mat heller; jeg varierer mellom Vom & Hundemat og diverse andre rå kjøttråvarer. Hunden min eter til han er fornøyd, og har et avslappet forhold til mat. Får han et stort måltid en dag, spiser han tilsvarende mindre neste dag. Han får også vanligvis flere måltider daglig.

Det er deilig å ha en hund som ikke stresser over maten, forresten. Ingen fare for overspising, ingen fare for at han eter noe han finner utendørs, og svært liten fare for at han stjeler mat fra bordet. Og opp på kjøkkenbenken hopper han aldri. Jeg føler meg priviligert! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har alltid målt opp mengden tørrför, men det blir litt ca mål. Det trenger liksom ikke være akkurat på streken. Dem dagene vi har trent hardt får hun litt mer.

Kjøtte tar jeg litt på "feelingen". Nå får jeg 20kg blokker fra slakteri som jeg deler i passe stykker for 2-3 dager. Så jeg bruker øyemål/veier med hånden ca riktig mengde.

Evt endringer som må gjøres av mer/mindre mat gjør jeg med tørrföret.

Med valper er jeg litt mer nøye med hvor mye jeg gir. Brukte bare valpeför fram til dem er 3 mnd med min type hund, så går jeg over på voksen för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...