Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling/sparking med HD-hund


mowgli

Recommended Posts

Tuslet en tur i skogen i stad og funderte på trenings-/mosjonsalternativer for den ene hunden min som har HD grad D.

Nå er det jo slik at hunder med HD bør mosjoneres jevnt med lik mengde og belastning hele uken igjennom og helst på mykere underlag enn asfalt (akkurat som om det er så vanskelig å finne... :) ), men nå har det seg slik at jeg har en jobb som tilsier at vi ikke har anledning til å gå en timestur i skogen absolutt hver dag og i tillegg kommer jo snart snøen.

Den andre hunden jeg har har jeg bestandig mosjonert med en variasjon av timestur langs vegen, timestur i skogen og sykling om sommeren og sparkturer på vinteren hvor han trekker.

Det jeg lurer på er om det blir absolutt feil mosjon eller feil belastning for han med HD om han blir med på sykkel/sparkturer men løper løs i sitt eget tempo (og med muligheten til å løpe i grøfta)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei tispe med sterk HD, og vil ikkje sykle med henne. Vi går på fjellet og har mykt underlag når hun trener. (plen)

Men vi går ikke på fjellet hver dag, kombinerer aktiviteten med svømmetrening. Du skriver at hunden har mulighet å springe i grøfta, hvordan vil du få det til?

Tilbake til spørsmålet ditt, så er det ikke å anbefale å sykle med en HD hund pga. feil belastning/slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tilbake til spørsmålet ditt, så er det ikke å anbefale å sykle med en HD hund pga. feil belastning/slitasje.

Dette må vel være en smule feil?

Har selv hatt hund med middels grad HD og han fikk akkurat samme type mosjon som alle andre hunder - vår sommer og høst gikk vi minumum to timer langs vei eller i skogen hver dag - tre ganger i uken syklet jeg 1 mil med han, i tillegg så trente vi agility og lydighet to ganger i uka........

Denne hunden ble røntget hvert år for å følge med på utviklingen - og frem til han falt ned en trapp 6,5 år gammel så var han helt fri for forkalkninger og veterinæren sa at det ene og alene kom av at hunden var i så super kondisjon - og som de fleste andre veterinærer sa også denne at den største feilen folk med HD-hunder gjør er å ta hensyn til at hunden har HD og hele tiden forsøke å beskytte de og de blir skjelden mosjonert nok.

Har forøvrig nå en hund med både HD og AA og vi tar overhodet ingen hensyn til dette i hverdagen, hun sykles med, får rase villmann med de andre hundene, klatre, hoppe og i det hele tatt gjøre akkurat som hun vil. Om henne sier også veterinærene at hun er i veldig god kondisjon og er godt muskelssatt tross defekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var poenget mitt var sykle med hunden løs kontra sykle med hunden i springer (hvor han mest sansynligvis vil trekke).

Har tidliger også hatt HD-hund som ble hele 9 år takket være god musklasjon siden jeg ikke visste at han hadde HD før han ble røngtet i en alder av 7 år.

Den jeg har nå løper fritt i skogen sammen med de andre, får normale timesturer og brukes aktivt i LP - lever som en normal frisk hund.

Men div. dyrleger og div. artikler fraråder sykling og da især på asfalt. Dyrlegen jeg bruker sa jeg fint kunne sykle med han men da i skogen, så spørsmålet blir da om jeg kan gjøre det langs vegen når han er løs slik at han kan løpe f.eks. i grøfta (ja han gjør det om han får velge. :)) og om han kan løpe løs sammen med sheltien etter sparken mens den tredje hunden trekker?

Huff! Dette var vanskelig å forklare -det jeg er ute etter er å finne ut alternative måter å mosjonere han på når jeg ikke har tid til å slippe han løs i skogen, som et suplement på en måte uten å belaste han feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være en smule feil?

Har selv hatt hund med middels grad HD og han fikk akkurat samme type mosjon som alle andre hunder -

For det første så kan det være forskjell fra hund til hund, tenker da særlig på størrelse/vekt på hunden. Og så spiller nok graden av HD inn. Og noe annet er med eller uten forkalkninger.

Min hund får den treningen hun trenger for å opprettholde muskelmasse, men jeg tar hensyn til at hun har HD grad E. Og hun vil aldri bli trent på hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen erfaring med HD hunder, men jeg tror vel om det hadde vært min ville jeg vært forsiktig med å belaste ham for mye på hardt underlag.

Men ellers la hunden leve ett så normalt liv som mulig.

At sykling er vel greit, men bør helst være på mykere underlag enn asfalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en border med HD-c (svak). Jeg trener agility, freestyle, sykling og trekk med henne. Om vinteren trekker hun 2-3 mil på ski 5-6 ganger i uken. Grunnen til dette er spesiellt at hunden min virkelig elsker det! Før hun får lov til å sette fart (når vi snørekjører) står hun å hyler på samme måte som trekkhunder gjør. Har aldri opplevd noe som helst halting med henne, så for vår del fungerer det helt fint.

Mitt syn på HD, er at hunden får få lov til å nyte livet fullt ut så lenge den holder. Om mine hunder har mer vondt enn godt, skal de få lov til å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av dem meningen at en hund med HD skal få lov til å bruke seg og leve livet, men ikke slik at det blir feil belastning/slitasje, derfor får han lov til å løpe uhemmet og fritt i skogen og får lik mengde mosjon som de som ikke har HD.

Har tidligere hatt en med grad C og vet hva en godt muskulert kropp betyr, men ønsker å bygge opp de riktige musklene uten å belaste selve leddene, noe jeg mener man gjør hvis jeg tillater han å trekke eller mosjonerer han i monotone bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo helt ann på om hunden merker noe til HD'en. Jeg kjenner hunder med E grad som ikke merker noenting, mens min valp på åtte mnd er omtrent kronisk halt og har mye vondt. Vi er ikke sikre på graden hans enda, men det er ikke sikkert den er så ekstrem. Felix ville jeg aldri syklet med o.l., men det er fordi han har endel vondt. Derimot sparketurer på snøunderlag burde gå greit. Skiturer i middels tempo er vel bra, all trening i myk snø burde være kjempebra. Svømming og turer på stranda (i vannkanten), lange, rolige gåturer i kupert terreng, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at god mosjon og god muskulatur var det viktigste, og at hunden ville holde seg fin lenger jo bedre muskelsatt hun var. Mosjonerte henne som en vanlig hund. Mye i skogen; 2-3 timer hver dag, minst to turer daglig. Løp løs, jaktet, skiturer osv. Hun ble ikke gammel.

Har derimot oppdaget at det gjør ting verre om man mosjonerer altfor forsiktig. Brukte en AD hund som vanlig, samme som HD hunden, og albuene forverret seg veldig fort. Passet på å gi den jevn mosjon fordelt på flere turer, minst 2-3 timer daglig i skog og mark. Så skulle han få en medisin inni leddet, og da måtte han ha små, små turer daglig, og være mye i ro. Etterpå fikk vi store problemer med å få ham tilbake i normal kondisjon. Han tålte ikke noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...