Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling/sparking med HD-hund


mowgli

Recommended Posts

Tuslet en tur i skogen i stad og funderte på trenings-/mosjonsalternativer for den ene hunden min som har HD grad D.

Nå er det jo slik at hunder med HD bør mosjoneres jevnt med lik mengde og belastning hele uken igjennom og helst på mykere underlag enn asfalt (akkurat som om det er så vanskelig å finne... :) ), men nå har det seg slik at jeg har en jobb som tilsier at vi ikke har anledning til å gå en timestur i skogen absolutt hver dag og i tillegg kommer jo snart snøen.

Den andre hunden jeg har har jeg bestandig mosjonert med en variasjon av timestur langs vegen, timestur i skogen og sykling om sommeren og sparkturer på vinteren hvor han trekker.

Det jeg lurer på er om det blir absolutt feil mosjon eller feil belastning for han med HD om han blir med på sykkel/sparkturer men løper løs i sitt eget tempo (og med muligheten til å løpe i grøfta)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei tispe med sterk HD, og vil ikkje sykle med henne. Vi går på fjellet og har mykt underlag når hun trener. (plen)

Men vi går ikke på fjellet hver dag, kombinerer aktiviteten med svømmetrening. Du skriver at hunden har mulighet å springe i grøfta, hvordan vil du få det til?

Tilbake til spørsmålet ditt, så er det ikke å anbefale å sykle med en HD hund pga. feil belastning/slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tilbake til spørsmålet ditt, så er det ikke å anbefale å sykle med en HD hund pga. feil belastning/slitasje.

Dette må vel være en smule feil?

Har selv hatt hund med middels grad HD og han fikk akkurat samme type mosjon som alle andre hunder - vår sommer og høst gikk vi minumum to timer langs vei eller i skogen hver dag - tre ganger i uken syklet jeg 1 mil med han, i tillegg så trente vi agility og lydighet to ganger i uka........

Denne hunden ble røntget hvert år for å følge med på utviklingen - og frem til han falt ned en trapp 6,5 år gammel så var han helt fri for forkalkninger og veterinæren sa at det ene og alene kom av at hunden var i så super kondisjon - og som de fleste andre veterinærer sa også denne at den største feilen folk med HD-hunder gjør er å ta hensyn til at hunden har HD og hele tiden forsøke å beskytte de og de blir skjelden mosjonert nok.

Har forøvrig nå en hund med både HD og AA og vi tar overhodet ingen hensyn til dette i hverdagen, hun sykles med, får rase villmann med de andre hundene, klatre, hoppe og i det hele tatt gjøre akkurat som hun vil. Om henne sier også veterinærene at hun er i veldig god kondisjon og er godt muskelssatt tross defekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var poenget mitt var sykle med hunden løs kontra sykle med hunden i springer (hvor han mest sansynligvis vil trekke).

Har tidliger også hatt HD-hund som ble hele 9 år takket være god musklasjon siden jeg ikke visste at han hadde HD før han ble røngtet i en alder av 7 år.

Den jeg har nå løper fritt i skogen sammen med de andre, får normale timesturer og brukes aktivt i LP - lever som en normal frisk hund.

Men div. dyrleger og div. artikler fraråder sykling og da især på asfalt. Dyrlegen jeg bruker sa jeg fint kunne sykle med han men da i skogen, så spørsmålet blir da om jeg kan gjøre det langs vegen når han er løs slik at han kan løpe f.eks. i grøfta (ja han gjør det om han får velge. :)) og om han kan løpe løs sammen med sheltien etter sparken mens den tredje hunden trekker?

Huff! Dette var vanskelig å forklare -det jeg er ute etter er å finne ut alternative måter å mosjonere han på når jeg ikke har tid til å slippe han løs i skogen, som et suplement på en måte uten å belaste han feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være en smule feil?

Har selv hatt hund med middels grad HD og han fikk akkurat samme type mosjon som alle andre hunder -

For det første så kan det være forskjell fra hund til hund, tenker da særlig på størrelse/vekt på hunden. Og så spiller nok graden av HD inn. Og noe annet er med eller uten forkalkninger.

Min hund får den treningen hun trenger for å opprettholde muskelmasse, men jeg tar hensyn til at hun har HD grad E. Og hun vil aldri bli trent på hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen erfaring med HD hunder, men jeg tror vel om det hadde vært min ville jeg vært forsiktig med å belaste ham for mye på hardt underlag.

Men ellers la hunden leve ett så normalt liv som mulig.

At sykling er vel greit, men bør helst være på mykere underlag enn asfalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en border med HD-c (svak). Jeg trener agility, freestyle, sykling og trekk med henne. Om vinteren trekker hun 2-3 mil på ski 5-6 ganger i uken. Grunnen til dette er spesiellt at hunden min virkelig elsker det! Før hun får lov til å sette fart (når vi snørekjører) står hun å hyler på samme måte som trekkhunder gjør. Har aldri opplevd noe som helst halting med henne, så for vår del fungerer det helt fint.

Mitt syn på HD, er at hunden får få lov til å nyte livet fullt ut så lenge den holder. Om mine hunder har mer vondt enn godt, skal de få lov til å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av dem meningen at en hund med HD skal få lov til å bruke seg og leve livet, men ikke slik at det blir feil belastning/slitasje, derfor får han lov til å løpe uhemmet og fritt i skogen og får lik mengde mosjon som de som ikke har HD.

Har tidligere hatt en med grad C og vet hva en godt muskulert kropp betyr, men ønsker å bygge opp de riktige musklene uten å belaste selve leddene, noe jeg mener man gjør hvis jeg tillater han å trekke eller mosjonerer han i monotone bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo helt ann på om hunden merker noe til HD'en. Jeg kjenner hunder med E grad som ikke merker noenting, mens min valp på åtte mnd er omtrent kronisk halt og har mye vondt. Vi er ikke sikre på graden hans enda, men det er ikke sikkert den er så ekstrem. Felix ville jeg aldri syklet med o.l., men det er fordi han har endel vondt. Derimot sparketurer på snøunderlag burde gå greit. Skiturer i middels tempo er vel bra, all trening i myk snø burde være kjempebra. Svømming og turer på stranda (i vannkanten), lange, rolige gåturer i kupert terreng, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at god mosjon og god muskulatur var det viktigste, og at hunden ville holde seg fin lenger jo bedre muskelsatt hun var. Mosjonerte henne som en vanlig hund. Mye i skogen; 2-3 timer hver dag, minst to turer daglig. Løp løs, jaktet, skiturer osv. Hun ble ikke gammel.

Har derimot oppdaget at det gjør ting verre om man mosjonerer altfor forsiktig. Brukte en AD hund som vanlig, samme som HD hunden, og albuene forverret seg veldig fort. Passet på å gi den jevn mosjon fordelt på flere turer, minst 2-3 timer daglig i skog og mark. Så skulle han få en medisin inni leddet, og da måtte han ha små, små turer daglig, og være mye i ro. Etterpå fikk vi store problemer med å få ham tilbake i normal kondisjon. Han tålte ikke noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...