Gå til innhold
Hundesonen.no

Språkreise / 1 år i utlandet


Muffins

Recommended Posts

Har du vært på språkreise? Eller tatt et år i utlandet? Jeg har utrolig lyst til det, men kanskje ikke før etter videregående! Er jo litt skremmende og komme til et helt nytt land, med nytt språk og folk du ikke kjenner :) Men, samtidig utrolig spennende! :) Fortell om dine opplevelser, med vertsfamilie, hvor du dro osv =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å ta et år i utlandet 2.året på vgs. Men etter klasseturen i 10.klasse til England var det ikke like attraktivt. Jeg og noen venner bodde hos en familie som var alt annet enn gjestfrie og greie. Aldri mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hverken på språkreise eller utvekslingsår men tre år som student ved et universitet i Wales. Bodde første året på internat (en opplevelse jeg var glad for å ha vært med på, men aldri kunne tenkt meg å gjenta), det andre året delte jeg en leilighet med tre andre jenter og siste året leide jeg et hus sammet med et vennepar.

Et eller flere år i utlandet er absolutt å anbefale! Men jeg tror kanskje man får mer igjen for det om man tar det som en del av høyere utdanning da man gjerne blir litt mer oppmerksom på hva som skjer rundt seg enn når man er tenåring. Selv var jeg så heldig å studere i et multinasjonalt miljø, og vi var en blanding av studenter fra Europa, Amerika og Asia. Utrolig lærerikt og utviklende. I tillegg til det faglige selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte et halvt år i England, og et år i Australia. Kan ikke annet enn anbefale det, men ville kanskje valgt studiesteder med litt mindre tetthet av nordmenn om jeg skulle valgt på nytt - jeg tror det er lettere å få et skikkelig utbytte av et slikt opphold om det ikke er skandinaver overalt rundt en.

Som "voksen" student (var vel 20 eller noe sånn første gang jeg reiste ut), er man jo ikke prisgitt noen vertsfamilie - men duster (ikke minst i form av hybelhaier og eiendomsmeglere) finnes overalt. Det finnes også fantastiske mennesker overalt. Begge deler kan man lære noe av. Kom dere ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken vært på språkreise eller gått et skoleår i utlandet, men det er mange i klassen min som skal ut til neste år (bl.a. til Østerrike, Brasil og Belgia). De fleste finner egne skoler de drar til, men noen drar til skolene min skole har spesielle avtaler med. De som finner egne skoler går enten på helt vanlige skoler eller på såkalte world college med IB, som det fins rundt ti-femten stykker av i verden. Her er det elever fra alle land, og undervisningen foregår på engelsk uansett, etter IB-retningslinjene. Det er IB på skolen min, så jeg veit litt om det, og du må være nokså målrettet og innstilt på å jobbe om du skal klare det bra. Men på en annen side - får du det til har du fått en suveren erfaring og en stor fordel om du tenker på å studere eller jobbe i utlandet senere.

Drar du ut til en skole du har funnet selv, må du passe på at du får de fagene du trenger og nok av dem, slik at de regnes som gyldige her i Norge også. I realfagene går det stort sett greit, siden du antageligvis ville lært mer der enn her, men i f.eks. samfunnsfag er det antageligvis andre prioriteringer og andre ting du lærer, avhengig av hvor du drar. Det er viktig at du undersøker på forhånd om du får det du trenger, og snakker både med rådgiver på din nåværende skole samt den skolen du skal dra til. Norskundervisninga er treårig, så du slipper å få ekstra norskundervisning i utlandet om du kun er borte i andreåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal flytte til Singapore, og bo der i 1 1/2 år. Jeg er nå snart ferdig med 1. termin av vk1/vg2 og skal fullføre videregående/high school der på en internasjonal skole. Har vært der en gang før, en av mine beste venner bor der, og jeg har blitt kjent med et par til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...