Gå til innhold
Hundesonen.no

Luna - Border Aussien


PsychoLynx

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Nei jeg hater virkelig dette, men det har enda ikke gått EN eneste gang som hu har lagt seg ned for å slappe av uten noen form for "tvang" den siste uka.. Den første uka hos oss gikk det forholdsvis greit, men nå som ingenting er nytt og skummelt lenger, så holder hu det gående til vi bare må tvangsroe henne.. Enten ved å sette henne i valpegår, holde halsbåndet hennes til hu legger seg, eller ta henne på fanget.. Og det er liksom ikke alltid jeg har muliget til å sette meg ned med henne mens hun burde sove heller. For sovner hun og vi reiser oss og går inn på et annet rom, er hun i beina våre med engang. Det funker bare ikke...

Jeg håper virkelig det er noen som vil ha henne som har erfaring med dette, og vet hvordan de skal håndtere det. Hu er jo blitt ei herlig bikkje ellers. Vokst skikkelig mye den siste uka, blitt sosial og herlig, men det vil ikke fungere om det bare skal bygge seg opp stress hele tida, fordi vi ikke kan sitte rolig sammen med henne så hun får sove...

fillern asså.. jeg.. å... :) Bare griner og griner.. Har ikke gjort annet det siste døgnet... :)

Og da blir liksom mitt spørsmål - hvordan definerer du holder på og holder på og holder på

Sover hun om natta?

Jeg mener, når Tjukken er inne så går det i 100 i mange timer før han sovner - og når han gjør det så så gjør han det ordentlig.

Det er jo normalt for de fleste valper å holde det gående i noen timer, men om jeg gir han noe å bryne seg på - ja, så går det kortere tid før han sovner - eksempelvis.

Det er sånn å ha valp, det er ikke bare din valp liksom - skal man ha valp så går det i 100 i flere timer - og så sovner de, og orker man ikke en normalt valp, ja så er nok omplassering det beste.

Men bare for å ha sagt det Marit - Luna er virkelig noe av det triveligste jeg har sett, hun virket som en særdeles avbalansert og velfungerende valp - helt fri for stress selv når vi sto å hausa på henne for å ta bilde av henne. Superfin var hun.

At du synes det er slitsomt med valp er greit (he he he du ble vel egentlig advart) - men det er ikke fordi Luna er unormal, hun er som valper flest, trenger barnepass og aktivisering. Godbit søk f.eks. i hagen - godt tips, fylle maten i en halvlitersflaske - godt tips - gi henne ting som gjør at hun må tenke for å løse det - osv.

Beklager at dette ikke ble noe hyggelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Det jeg mener med holder på og holder på er at hu ikke stopper av seg selv i det hele tatt. En gang har vi prøvd å la henne drive på til hu stopper for å slappe av, men da bare løp og løp og løp hu. Bikkja var ikke på denne kloden i det hele tatt, beina bare gikk av seg selv med en klumsete måte å løpe på. Da fanget jeg henne, holdt enne i bånd for å se om hu fikk tisset, men hu var så stresset at hu bare løp rundt i ring med båndet (følte at jeg stod å longerte en hest), sp jeg plukket henne opp, satte meg i sofaen og 30 sek etterpå sov hun... Hadde jeg ikke stoppet henne, hadde hun løpt til hu hadde kollapset.

Hu sover om natta.. Endelig. De to siste nettene har hun kun vært ute engang om natta. Hu tasser litt, men kun ut engang. De første nettene var vi ute 6 g hver natt. Når hu er ute nå om natta, bruker hu fortsatt 1/2 til 1 time på å roe seg igjen når hu kommer inn igjen... Da må vi holde på henne hele tida. Hu får ikke ligge i senga, ellers hadde hu sikkert roet seg før.

Inne i huset ellers må plassen rundt henne begrenses, ellers sover hu ikke dypt i det hele tatt. Går en katt forbi, i reiser oss eller noe skjer, er hu oppe og går. Angriper en leke, en katt ellerbiter på noe. (det med å bite på er ikke noe problem i seg selv, det har jeg regnet med)

Ellers roer hun seg forholdsvis greit om hu er i valpegård inne og det ikke skjer NOE rundt henne. (Kttene sover, lars er på jobb og jeg sitter i en stol å ser på tv). Skjer det noe (en katt går forbi, jeg lager mat, eller annet), så piper og hyler hu og skal ut. Slipper hun ikke ut da, så går det 45 min ca så sovner hun kanskje inntil neste gang noe skjer.

Har vi vært ute på noe, som i går da vi var på valpetreff g hu fikk leke kontrollert med andre hunder i korte perioder (3-5 min fordelt på 3 ganger på 1 time i går), så landet hu ikke igjen på flere timer... Hu sov i buret i bilen hjem, der skjer det jo ikke noe, men da vi kom hjem og hu begynte å jage kattene, satte jeg enne i valpegården. Da begynte hu å jage hale istdet. Intenst, hele tiden. Til slutt måtte jeg ta henne opp, holde henne på fanget mitt og først etter 15 min med biting, piping og stress, så sovnet hun...

Det er DETTE jeg ikke var forberedt på.... Og som jeg ikke veit åssen jeg skal takle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på en måte som og få en baby i hus, kan love deg de første mnd bestod like mye av tårer som smil.. det er en overgang og man føler man ikke får til verken det ene eller det andre. Før man henter seg inn og blir kjent med den lille og man får litt mer rutine i det hele.. er nesten det samme når man får en annen baby i hus som en valp. Overgangen kan bli slitsom, og det er ikke bare dans på roser... Kommer jo mye ann på valpen , og noen er mer aktiv en andre.. men det betyr ikke at det er noe unormalt med den.. er jo tross alt en liten valp som skal oppdage hele verden..

Men gjør det du føler er rett marit, føler du at du har tatt deg vann over hodet med og få en hund i hus nå, så bedre og finne hjem til henne nå, enn om 6 mnd..

Forholdet dere mellom blir jo ikke bedre når hun føler din anspenthet i det hele heller....

Så håper du finner noen mennesker som du føler kan passe bedre til en aktiv valp akkurat nå.

*gi klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men det høres jo ut som om du angriper det helt riktig...........

Du stopper henne når hun går i tiltmodus og får henne til å roe seg - det du gjør er jo riktig, på sikt så vil det funke.

Legg henne i bingen når du ser hun er trøtt og ferdig med det - ellers fortsett som du gjør.

Hun er aktiv ja, men hun kommer fort til å få rutine på ting.

tjukken blir også ekstra gira når han har lekt med andre hunder - da går det nesten ikke an å ha han inne, men han roer seg om vi finner på en "rolig" aktivit en liten stund - eksempelvis flaske med godter i, kong med godter i osv. - da får han fokus på det og samler seg..

Jeg synes det på Luna så ut som om ting går strålende, hun er en fin valp og du gjør ting riktig.

At du synes det er slitsomt får så være - men dette er jo noe som går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Uffa :) *klem* Hvis du mener at dette er riktig (og du kan absolutt ta den beslutningen!), så gjør du det. Har jo sagt det flere ganger, Archie var kjempeaktiv og et riktig troll i den verre valpetiden sin, og nå er han god som gull. Men men.. :)

Stor klem til deg og Luna'en. Ikke nøl med å komme for å kose på Archie om det trengs da vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Belgerpia her, dette både virket som og høres ut som en helt normal valp.

Jeg gjorde omtrent som deg når min bc var valp og omtrent ikke til å være i hus med. Han slappet heller aldri av "frivillig", og om jeg bare reiste meg fra sofaen var han klar for aktivitet..

Jeg gjorde som deg (bandt han i stedet for valpegård) og i tillegg benyttet jeg meg av DAP som for oss funket kjempefint.

Etter en tid (det tar litt mer enn 2 uker) hadde han lært seg at det skulle være ro inne, og plassen der han tidligere var bundet, ble stedet han oppsøkte som "sin" for å slappe av.

Fikk han rier og løp "oppunder taklistene" var det nok at jeg tok i båndet hans (som lå klart leeeenge) og han skjønte at det ikke var noe annet alternativ enn å slappe av.

Om du har bestemt deg, så er jo det en ærlig sak, og helt ærlig ble jeg veldig fristet til å overta denne søte lille jenta (men jeg skal ikke ha to hunder enda!!), men jeg må si som BP; du er da virkelig på rett vei. Det virker som om du gjør det rette for å få en fin hund etter hvert, men du må jo ha litt tålmodighet... Har hun ikke kun vært hos deg en uke eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var trist å lese :)

Jeg vet ikke om du har hatt BC før, men enkelte av dem kan være ganske hypre og de har masse energi. Det er noe man må være klar over når man tenker på å skaffe seg en. Jeg kjenner ikke situasjonen så godt, men jeg ville ikke gitt opp så lett. Når hun begynner med halejaging og andre tegn på stress gi henne et godt griseøre å tygge på eller prøv å trene litt med henne.

Hvis en slik aktiv valp ikke passer livsstilen din, ville jeg vurdert en roligere rase som ikke trenger så mye aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Marit ville si dette selv, men da får jeg leke gledesdreper.. :)

Luna blir, så vidt jeg forstod, værende hos Marit og pusene! :P

Flott!! :) Jeg har forøvrig en belgervalp på 10 uker her som har vært spinnvill siden før kl 21 til tross for både kveldstur og litt hjernetrim. " Storebror" orket ikke mer og fikk lov å slippe ut, men jeg sitter her og håper og tror det vil gå over snart hehe. Valpegrind og slike fikse løsninger kan jeg bare glemme, slikt er for hunder som ikke kan klatre. Slitsomt ja! Men det blir nok hunder av sånne og etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Hehe ja. Archie var ekte terrier som valp, sta som fy og full av energi. Må si det var fristende å bytte om båndene av og til når vi var på tur med andre rolige hunder :rolleyes: .. Men nå har han jo forandret seg betraktelig (håper vi :) ). Bikkja har faktisk skjønt at nei er nei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du ombestemte deg?

Mona var også aktiv som valp, enda beinet hang og slang. Hun hadde ingen grenser, hun kunne også løpe og herje i evigheter, og måtte tvangsroes. Inn i bur eller holdes fast frem til hun sov, og det tok ikke lange tida. Og ja, det er en ulvehund. Så at en blanding av border collie/aussie er sånn burde vel ikke komme som en overraskelse på noen.

Det tok over et år før Mona i det hele tatt begynte å legge seg ned stedet frivillig, og sammenligner man med andre ulvehunder, så er jo ikke det normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har ombestemt deg.. :P Det du har fortalt minner meg kjempe mye om Bono, han var akkurat sånn. Han måttet puttes i buret for å roe seg. Nå ligger han bare som et slappfisk inne.. Han er så rolig inn nå at jeg knapt kjenner han igjen :P Alt kommer til å gå bar.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, desverre er det Pus (Just Me) som har misforstått litt her... Jeg ga Luna en sjanse til, men hu er helt i taket og jeg tror jeg nå har innsett at det mest sannsynlig er kattene som er skylden... Hjemme hos meg slapper hun faktisk LITT mer av, da det ikke skjer NOE rundt henne... Men, hu må leve med kattene også, og vi må leve med henne MED kattene, så hu er fortsatt til salgs... Kommer faktisk ei for å se på henne idag, og om hun likerLuna, og jeg liker henne så blir kanskje Luna gårdshund i Nordland sammen med katter, kaniner og hester etterhvert, Hos folk som har hatt Border Collie før og vet hva de går til.

Jeg har fortalt akkurat åssen jeg oppleve Luna osv, og hva jeg føler hun trenger, så da får vi se...

Nå ble jeg litt satt ut her, snakket med eier av søstra til Luna, og er en tme forsinket til Gjøvik.. Må løpe, kommer tserkere tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel normalt at en aktiv blandingsvalp ikke roer seg når den har katter rundt seg, og etter hva du beskrev så er vel kattene ganske hypp på å erte bikkja også.

Beklager at jeg er så kritisk, men jeg syns det er litt vilt at du ikke har hatt bikkja en mnd. en gang og så vil omplassere den. Det er en valp! Hadde jeg gitt opp da Mona var på sitt verste, så hadde ikke jeg hatt hund i dag. Men jeg er sjeleglad for at jeg ikke gjorde det, selv om det var noen måneders mareritt jeg greit kunne klart meg for uten.. Heldigvis har jeg i dag en hund jeg trives med og som jeg er veldig glad i, og som ikke lenger er klin gæren og hyper.

Noen av dere vil sikkert si at "jamen du kan ikke sammenligne en så aktiv blanding med en ULVEHUND" - nei, det kan jeg ikke. Men jeg tør vedde penger på at de kan være nokså jæ***** på hver sin måte. Det er ikke gøy å ha 50 kg valp som aldri roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med IW og Belgerpia... Og når man skaffer seg en border-aussie blanding må man være klar over at det kan være nokså turbulente blandinger!

Jeg syns du skulle gitt det litt mer tid, og satt igang flere foretak. Oppsøke adferds-spesialist, og jobbet aktivt med dette. Og jeg syns ikke det du skriver høres helt uoverkommelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vill verkligen inte döma någon här, men det låter som en helt normal valp av en aktiv ras. I början får man hjälpa dem att slappna av, sedan får man lära dem att slappna av på egen hand och till slut blir det bara en god vana. Shejpa var precis sådan som liten, hon slappnade aldrig av på egen hand. Nu är hon 8 månader och lugnet själv inomhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt sitatet "Etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskap i Norge." (Per Jarle Hellevik)? :glare:

Det er så innmari lett for oss "observatører"/utenforstående å si "det burde du tenkt på". Det som er vanskelig er å være ærlig mot seg selv og gjøre det som er riktig. Noen ganger funker det rett og slett ikke, og all ære til den som erkjenner det, det er uten tvil en veldig tøff avgjørelse å ta.

En liten valp tåler fint et miljøskifte og jeg tror helt sikkert at PsychoLynx har funnet noen som har tid, overskudd og kompetanse til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager?

Dette er da en HELT NORMAL valp av to svært aktive raser? Hva pokker hadde du ventet deg? Og selvfølgelig kan du ikke forvente at en valp av noen som helst rase skal ligge stille på gulvet med katter flyende rundt seg, den vil være med og leke selvfølgelig! De aller fleste valper løper til de stuper om de får sjansen, de MÅ roes ned. Ikke kan du forvente at du skal kunne gå fra den heller, det er noe som må trenes på. Det er liksom en del av det å ha valp. Man skal følge med og være der 24/7, for å passe på dem, at de ikke tygger på katten eller sofaen, at de ikke tisser på gulvet, at de faktisk roer seg ned og sovner...

For all del, omplasser den, du. Men gjør alle valper en tjeneste, og ikke planlegg å skaffe deg flere, når du tydeligvis ikke greier jobben (hun får det sikkert fint dit hun kommer, men valper trenger stabilitet, de trenger ikke en ny familie å forholde seg til når de nettopp er blitt kjent med den første).

Nå setter jeg meg på hendene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj...

Ja, dette gikk vel litt fort i svingene?

Det er selvfølgelig umulig for oss å kunne vite hvordan denne hunden oppførte seg annet enn å se på hva du beskriver.

Og ut ifra det må jeg også stemme i at her har det muligens skjedd en ganske stor skivebom?

Blanding av aussi/border er jo å be om aktivitet, og kanskje i overkant selv til valp å være..?

Jeg tror det er mange som går i fella og tror at det å få valp er en ubetinget lykkelig og fin opplevelse.

Om det så er første valpen eller at det bare er lenge siden sist det var valp i hus mener jeg at vi har en tendens til å glorifisere denne tiden med at de bare er søte og små.

De av oss som har valpetid i litt friskere minne kan nok skrive under på at det gudhjelpe meg ikke er tilfelle, men at det må jobbes og håret blir grått og noen ganger vil man helst hive hele dyret dit pepperen gror!

Du har det sikkert ikke lett i denne tiden, og for valpens del var nok dette det beste.

Men la meg hive meg på overstående kommentar; Ikke skaff deg noen ny valp i nærmeste fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...