Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vet man om man har en dominant valp?


:)Kine

Recommended Posts

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Hvordan vet jeg om valpen min er dominant? Jeg har hørt at man skal legge valpen som en baby i armkroken og se hvor lang tid det tar før den roer seg ned. Jeg har prøvd dette, men det varierer jo så mye! Det er alt fra å roe seg ned med en gang til å protestere i 15 min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel av de som tror at dominans hos hund både er relativt, og først og fremst i forhold til andre hunder av samme kjønn. Hvorvidt en hund blir dominant eller ikke, tror jeg også er et resultat av både arv og erfaring (kanskje mest det første), og må ses i sammenheng med hvilke hunder som inngår i flokken.

Lang tids observasjon av hunden i samspill med andre hunder må til for å si om hunden er utpreget dominant eller ikke. Jeg tror ikke den jevne hundeeier all verdens bruk for den informasjonen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man skal legge valpen som en baby i armkroken og se hvor lang tid det tar før den roer seg ned. Jeg har prøvd dette, men det varierer jo så mye! Det er alt fra å roe seg ned med en gang til å protestere i 15 min!

om hunden din er dominant eller ikke veit jeg ikke, men at å legge hunden i armkroken for å teste hvor lang tid det tar før den roer seg og utifra det se om hunden er dominant tror jeg mer er en myte. det vil jo helt komme ann på hvor rolig valpen er og hvor vant den er med å slappe av, jeg tror ikke man kan se om hunden er dominant på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i dominant???

Har intrykk av at "dominant" har forskjellig betydning for forskjellige folk. Litt som det er med "lederskap" og andre ord som egentlig ikke sier så mye...

Jeg har liten tro på disse valpetestene. Noe kan den sikkert si om valpen der og da, men en voksen hund er en god blanding av både arv og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge en valp ligger i armkroken?

Det kan jeg forsikre deg at ikke gir noen som helst resultater i hvorvidt din hund er dominant eller ikke. Det kan handle om hvor aktiv hunden din er, om den er trøtt eller kanskje den til og med er redd og prøver å komme seg fortest mulig vekk.

Jeg tror ikke på dominans mellom hund og menneske. Jeg tror heller det har med hva hunden selv vil, hva den får mest ut av. Kanskje du har en hund som liker og ligge i armkroken, og da vil den forsatt fobli liggende eller så har du en hund som heller vil springe rundt som en gal, og da vil den høyst sannsynlig ikke bli liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om du legger en valp på rygg og måler hvor lang tid den bruker på å roe seg ned, så finner du ut hvor trygg den er, ikke hvor dominant den er..

Hvor dominant en hund blir, er vel et resultat av arv, oppdragelse, erfaring og flokksammensetning. En hund som er dominant i en "flokk", er ikke nødvendigvis dominant i en annen. Eldstetispa mi er i utgangspunktet ikke veldig dominant, og der hun vokste opp hadde hun vel minst to tisper over seg i rang. Hos meg derimot, har hun vært eldstetispa hele tiden, og fått lov til å være sjefen av både oss folkene og hundene. Møter hun ei tispe med "mer" i seg derimot, er hun plutselig ikke veldig dominant igjen.

Ovenfor folk finnes hun ikke dominant i det hele tatt..

Valpen her har forøvrig blitt spaghetti så fort man har løftet henne opp, hun stoler fullt og fast på at det går helt fint så hun slapper av når hun løftes opp. Eldstetispa kan ikke fordra å bli løfta i det hele tatt, og ligger helst ikke på rygg - ikke fordi hun er dominant, men fordi hun blir usikker i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Hvordan vet jeg om valpen min er dominant? Jeg har hørt at man skal legge valpen som en baby i armkroken og se hvor lang tid det tar før den roer seg ned. Jeg har prøvd dette, men det varierer jo så mye! Det er alt fra å roe seg ned med en gang til å protestere i 15 min!

Jeg tror ikke du vil få vite det egentlig. Dominant ovenfor hvem? Å ha valpen på fanget kan være nyttig fordi den lærer seg å bli håndtert og ikke minst å roe seg. Jeg tror ingenvalp protesterer heftig sammenhengene i 15 minutter. Inne i mellom er det et eller at par sekunder hvor den er rolig og poenget er da å gripe fatt i de fragmentene. Det er nøkkelen til at den får lov å komme ned. Så bygger man på og valpen lærer seg å bli håndtert og forholder seg rolig.

Dominant? Phø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en del av valpetester som brukes en god del rundt i verden, der man ser etter initiativ, hvor aktiv eventuelt passiv, hvor mye "fightervilje", evne til å tolerere ulike ting, samarbeidsvilje/egenvilje etc som er i hver valp.

Slike tester er alltid omdiskuterte, men kan også by på endel "pekepinner", tror jeg. Men vitsen er da både å kjenne foreldrenes egenskaper, og å se kullet under ett, ville jeg tro. Alternativt har jeg prøvd å komme på besøk så jeg kan sitte og observere valpene lenge, mens de leker etc. Gode oppdrettere med øye for hund og adferd kan plukke relativt presis ut hvem som er de myke, og hvem som er kullets råtass. Jeg har en av sistnevnte kategori, og det var tydelig fra tidlig av i valpekassa.

Husker med gamlehunden også, der "testet" vi hundene ufrivillig; vi skulle fotografere valpene, tok dem ut, og observerte at mens tre av hannene helst ville inn - det var rått og kaldt en tidlig vår - så ville "min" hannhund fortsette å være ute, og utforsket friskt omgivelsene. Han hadde mer initiativ og pågangsmot enn de andre, det var helt tydelig.

Det er jo et godt, gammelt råd å ta en av de "midlere" valpene, heller enn både den veikeste og den mest frempå, hvis man er en vanlig hundeeier. Men det krever jo at man ser kullet, og ser de ulike momentene inn i en sammenheng - der også det å legge valpen på ryggen inngår. Men ikke bare den ene tingen der!

Vitsen er jo også at man ser det inn i en helhet, og også kjenner linjene bak kullet - da får du det tydeligste bildet. Så vil jo utrolig mye være opp til hundeeier. Men å gi den krevende, bossy hannvalpen i kullet til noen som bare skal ha en "kose- og pusehund"... det går ikke nødvendigvis så bra.

Ellers kan du jo lese mer her:

http://www.kirovet.no/index_page0007.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...