Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte vasker du fôrtønna? Og er det egentlig nødvendig?

Lemen

Recommended Posts

Jeg pleier å vaske fôrtønna når den er tom, dvs når 10 kg fôr er fortært og en ny pose skal helles oppi. Jeg kjenner flere som aldri har vasket fôrtønna og som synes det er litt hysterisk å være så nøye.. :unsure: Men jeg er sikker på å ha lest (ett sted..) at de fleste typer hundefôr blir sprayet med fett (for økt smaklighet) og at dette fettet setter seg i fôrtønna og harskner over tid, noe som igjen kan forringe fôrkvaliteten..

Stemmer dette?

Er det jeg som er vel nøye eller er det vennene mine som er griser.. :)

Og hvor ofte vasker du fôrtønna di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som aldri har vasket fortønnene.

Har vel hatt den ene i 6 år og den andre i 2 år. Ikke hatt noe problem med forkvaliteten.

Vet om ei som vasket tønna og den var ikke blitt helt tørr når hun helte opp i nytt og i slutten av den nye sekken oppdaget hun mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke vasket den på lenge, eller dvs jeg vasket den ene bøtta i dag. Hadde smussideen i tankene en gang, og da kom jeg på å legge hele sekken i tønna. Må ha kommet på noe nytt senere, for sekken forsvant etter en tid. Men tønna burde jo vært vasket mellom hver gang, ikke minst med tanke på fettet..

Nå kom jeg akkurat på hvorfor jeg la sekken nedi. Det var ikke smuss, men sommer og fleskebiller :) De dukker opp der det oppbevares mat, og da er det om å gjøre å ha det tettest mulig. Sånn var det, men nå er det vinter og fleskebillene er forsvunnet. Hjalp å ha myggnetting for vinduet, ja.

En uting å tømme maten rett i dunken. Når den er nesten tom, fyller man på nytt og det nederste laget blir stadig gamlere. Tror jeg henter tilbake sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på å vaske fortønna har ikke slått meg inn en gang :) Men det bør kanskje gjøre det og..?

Blir vell når jeg for ånden over meg, ikke noe jeg setter opp tid og dato for, eller noe jeg gjør så veldig ofte.

Bare sånn for å ha spurt..hvorfor vaske tønna? Lokket er på, foret er tørt, og tønna står tørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt fòrtønne sånn veldig lenge. 4 15 kg sekker eller noe. Og jeg har ikke vasket den. Ser heller ikke vitsen med det. Hvorfor blir egentlg forkvaliteten dårligere av den grunn?

Hm, nei aldri tenkt over det, men tror nok ikke jeg kommer til å vaske den nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge siden jeg skaffet meg en fôr-tønne. Jeg har aldri tenkt på en gang å vaske den, men når du sier det, så er det kanskje lurt, uansett hva noen synes om en liten perfeksjonist. Hehe. Med, alt det fettet som til slutt setter seg fast i veggene i bøtta. Så ja, neste gang hu har spist opp alt, skal jeg ta å vaske godt nedi der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vaske fôrtønna når den er tom, dvs når 10 kg fôr er fortært og en ny pose skal helles oppi. Jeg kjenner flere som aldri har vasket fôrtønna og som synes det er litt hysterisk å være så nøye.. :unsure: Men jeg er sikker på å ha lest (ett sted..) at de fleste typer hundefôr blir sprayet med fett (for økt smaklighet) og at dette fettet setter seg i fôrtønna og harskner over tid, noe som igjen kan forringe fôrkvaliteten..

Stemmer dette?

Er det jeg som er vel nøye eller er det vennene mine som er griser.. :)

Og hvor ofte vasker du fôrtønna di?

Jeg er på ditt lag LivB!

Mine hunder er i underkant av 10 kg tilsammen, men jeg kjøper 15 kg for. Så hos meg varer foret en god stund!

For det første tømmer jeg aldri foret i tønnen, men klipper toppen av sekken og setter den ned i tønnen.

Det er som du tror, at en del av fettet er på utsiden av tørrforet pga smaklghet!

Fett kan harskne og om man ikke er flink og lukke lokket på tønnen er det lett for at man få "udyr" i foret.

Det jeg er veldig nøye på etter at tønnen er vasket, er at den er helt tørr før en ny sekk settes nedi.

Selv om jeg sitter hele sekker i tønnen min er det alltid en knott eller to som faller til bunnen..derfor rengjør jeg den alltid tønnen før en ny sekk kommer nedi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ditt lag LivB!

Mine hunder er i underkant av 10 kg tilsammen, men jeg kjøper 15 kg for. Så hos meg varer foret en god stund!

For det første tømmer jeg aldri foret i tønnen, men klipper toppen av sekken og setter den ned i tønnen.

Det er som du tror, at en del av fettet er på utsiden av tørrforet pga smaklghet!

Fett kan harskne og om man ikke er flink og lukke lokket på tønnen er det lett for at man få "udyr" i foret.

Det jeg er veldig nøye på etter at tønnen er vasket, er at den er helt tørr før en ny sekk settes nedi.

Selv om jeg sitter hele sekker i tønnen min er det alltid en knott eller to som faller til bunnen..derfor rengjør jeg den alltid tønnen før en ny sekk kommer nedi!

Så bra! Jeg er ikke den eneste som er nøye på det! :D

Jeg merker jo godt at innsiden av fôrtønna er fettete når jeg vasker den, så jeg kommer nok ikke til å slutte med vaskingen nei. Jeg er veldig nøye på at fôrtønna er tørr før jeg tar fôret oppi, jeg er ikke glad i biller og larver, og har heldigvis ikke opplevd å finne noen i fôrtønna. Men kanskje jeg likegodt bare kan la fôret ligge i posen og så stappe den oppi tønna.. Litt enklere det gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det går raskerer og vaske tønnen om du setter sekken nedi...mindre fet og fjerne :) ...

Siden jeg er makelig annlagt skal ting ta liten tid :rolleyes:

Jeg har aldri hatt "utøy" i foret...men det er viktig og forebygge!!

Hos meg er renslighet en dyd!... men jeg er ikke "hysterisk"!......bare litt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har ikke vaska fortønnene noen gang jeg? Den ene er 3 år gammel, den andre er 2..

Man kjenner vel på veggene om de er fulle av fett eller ikke? Kan ikke si at det er noe jeg har lagt merke til i noen av tønnene.. Den ene er jo hvit, så jeg antar at om det var noe gugg nedi der, så ville jeg sett det..

Jeg passer på å tømme ut siste rest av forrige sekk med tørrfor før jeg heller oppi nytt da, for å forhindre at det blir liggende gammelt for nederst i tønna og mugne..

I dyrebutikken jeg kjøper tørrfor, er de stadig utsolgt, så foret er ikke gammelt når jeg får tak i det heller, så det har vel ikke rukket å bli harskt innen frøknene mine har fått spist det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vi vasker tønnene våre en gang i året - når det er tid for vårrengjøring i kennelen blir også tønnene vasket. Når jeg bodde alene for en del år siden så vasket jeg tønna mellom hver sekk.

Jeg innser at jeg brått høres pertentlig og ryddig ut - men jeg er egentlig ikke det ha ha ha ha ha - det er bare at jeg syntes jeg burde liksom........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fortønne siden juli omtrent og har aldri vasket den. Vi har alltid forsekken stående i fortønna, vi heller det aldri ut så jeg har ikke tenkt på at jeg burde vaske den. Kanskje jeg skal gjøre det neste gang jeg kjøper fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir for dunken vasket mellom hver sekk.

Til nå har jeg pleid å kjøpe 7,5kg sekker, men har nå gått over til nytt for og kjøper 15kg. Så da blir det jo litt lenger mellom hver vask. 15kg for holder en god stund til to hunder på 8,5 og 5,5 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...