Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering- Store prisforskjeller


Marthe

Recommended Posts

Jeg har snakka med flere som har sterilisert hunden sin å betalt mye mer enn det jeg trenger å gjøre. Vår vett skal ha 3000 for å sterilisere Tassa. Han tar max 4000 kr. Venninnen min som vil sterilisere schæfer tispen sin fikk beskjed om at hun måtte ut med 8000 kr :D Hvorfor er det så stor forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ha noe med størrelse å gjøre (vekt). Man må jo bruke mer sedering på en større hund. Tror nok likevel at enkelte dyreklinikker tar seg svært så godt betalt. Er derfor alltid lurt å ringe rundt å sjekke priser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok også noe med utstyret de bruker. Det er mulig å operere uten gassanestesi, noe som gjør det billigere. De fleste større klinikker har derimot dette, som er tryggere, men dyrere å drifte og i innkjøp. Operasjoner blir derfor dyrere. I tillegg er det nok mange som øker prisen etter hvor gode de mener de er, og hvor store utgifter de har på klinikken. Jeg har selv hørt prisforskjeller på over ti tusen kroner for kastrasjon av tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn.... javisst går det an å operere bare man har en skarp kniv, bedøvelse og litt utstyr, men nå er jo moderne operasjonssaler litt mer velutstyrt enn som så, og det er det kanskje en grunn til HVIS noe går skeis?

Og jo flere involverte, og mer utstyr, jo dyrere. Så hvis man vil prissammenligne, så er det jo et poeng å spørre: Hvordan skjer det, med hva slags narkose etc, så man sammenligner konkrete inngrep. Og så får man avgjøre "hvor velutstyrt" man ønsker å gjøre det!

Jeg mener... jeg har vært med på en sterilisering av tispe hvor jeg som eier stod og hjalp til å holde og ordne, i vanlige klær, vasket meg litt på hendene, og hvor dyrlegen ellers var alene og det var vanlig neddoping av hunden. Det er endel år siden, og det var en privatpraksis hos en som ellers var på et stort sted og var dyktig i kirurgi. Et annet tilfelle var med full gassnarkose, rene "menneske-operasjonssalen", der slike inngrep dypt inn med høyere infeksjonsfare ble foretatt først om morgenen etc. Og det gikk også fint :D

Men som sagt, ting kan skje, har kjent folk som har mistet hunden sin på operasjonsbordet, en på grunn av en medfødt hjertegreie. Kanskje kan følelsen av "kunne den vært reddet" blitt større dersom det skjedde mer primitivt, ikke vet jeg, men det er jo verdt iallfall å tenke på. Men samtidig så har jo dyrlegene klart seg uten alt "state of the art"-utstyret før.

Som sagt: Skal du sammenligne pris, så sjekk hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok også noe med utstyret de bruker. Det er mulig å operere uten gassanestesi, noe som gjør det billigere. De fleste større klinikker har derimot dette, som er tryggere, men dyrere å drifte og i innkjøp. Operasjoner blir derfor dyrere. I tillegg er det nok mange som øker prisen etter hvor gode de mener de er, og hvor store utgifter de har på klinikken. Jeg har selv hørt prisforskjeller på over ti tusen kroner for kastrasjon av tispe.

Vittig at du skulle bruke gassanestesi. De som kastrerte Sofus var blandt de billigere vettene, MEN, de brukte faktisk gassanestesi. Det dyreste vet kontoret derimot, var myyye større og brukte det ikke..

*klippet*

Men som sagt, ting kan skje, har kjent folk som har mistet hunden sin på operasjonsbordet, en på grunn av en medfødt hjertegreie. Kanskje kan følelsen av "kunne den vært reddet" blitt større dersom det skjedde mer primitivt, ikke vet jeg, men det er jo verdt iallfall å tenke på. Men samtidig så har jo dyrlegene klart seg uten alt "state of the art"-utstyret før.

Som sagt: Skal du sammenligne pris, så sjekk hva det innebærer.

Meget godt poeng fra Akela. Ikke bare hva det innebærer av forskjell, men også hvor god følelse du har av stedet. Og gjerne, sjekk ut hvordan de håndterer pelsen din på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig at du skulle bruke gassanestesi. De som kastrerte Sofus var blandt de billigere vettene, MEN, de brukte faktisk gassanestesi. Det dyreste vet kontoret derimot, var myyye større og brukte det ikke..

Vet ikke hvor vittig det egentlig var. Det er nå en gang slik at et gassanestesiapparat koster mer enn en sprøyte med dop, og det vil de jo gjerne finansiere på en eller annen måte. De fleste store klinikker med mye utstyr er jo også derfor en del dyrere enn "landsbyveterinæren". Det kommer jo også an på hvilken operasjon man snakker om. Kastrasjon av hannkatt f.eks. er jo svært fort gjort og krever ikke all verden. Ingen vits med fordyrende gass altså. En lengre bukoperasjon derimot er ganske omfattende og jeg ville i alle fall følt meg mye tryggere med gassanestesi dersom jeg skulle legge min hund under kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor vittig det egentlig var. Det er nå en gang slik at et gassanestesiapparat koster mer enn en sprøyte med dop, og det vil de jo gjerne finansiere på en eller annen måte. De fleste store klinikker med mye utstyr er jo også derfor en del dyrere enn "landsbyveterinæren". Det kommer jo også an på hvilken operasjon man snakker om. Kastrasjon av hannkatt f.eks. er jo svært fort gjort og krever ikke all verden. Ingen vits med fordyrende gass altså. En lengre bukoperasjon derimot er ganske omfattende og jeg ville i alle fall følt meg mye tryggere med gassanestesi dersom jeg skulle legge min hund under kniven.

Oi, kan være du misforsto min bruk av "vittig" her. Men mente ikke å "peke nese" av det eller noe. Bare litt mer intern sak mellom meg og min venstre hjernebark. Jeg visste nemlig ikke om dette selv (forskjellen altså) før jeg begynte på ringe rundt etter priser. Og det viste seg jo at faktisk "landsbyvet'en" i mitt tilfelle var bedre utstyrt (og egentlig, mer opptatt av dette) enn hva "by vetrinæren" var.

Vedr. det du nevner kastrering av hannkatt som en mindre operasjon. Ja, jeg ser poenget ditt. Men for å informere andre om fordelen av gassanestesi; plutselig har du et dyr som skal opereres. Dette dyret har aldri blitt operert før. Det viser seg, at det faktisk kunne ha dødd hvis man hadde brukt vanlig "dop".

Dette var mer eller mindre det som viste seg på Sofus. Iflg. vet, så må han hvis han må igjennom noen operasjon igjen (krysser fingrene for at det ikke skjer), bruke gassanestesi. Nettopp fordi, det kan være at han ikke vil våkne igjen etter "dop". Gassanestesien, som går raskere ut av kroppen enn "dopet", ble sittende veeeeldig godt på pelsen. Et øyeblikk der, vel hjemme etter operasjonen, så trodde jeg faktisk at jeg hadde mistet ham. Fra å få beskjed om å la han være i ro, så måtte jeg sitte og aktivere en nyoperert gutt med leker og tur. Alt for å få bedre sirkuasjon i ham, for å presse ut restene av anestesien.

Hadde han hatt "dop" innabords, så hadde det nok ikke funket..

Men tilbake til topic, mitt "bidrag" var ment til å poengtere, at en billigere vet behøver ikke å bety at de ikke har slike ting som gassanestesi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 3900 per tispe, og det har forresten ingenting med vekt og størrelse og gjøre, for det var akkurat samme pris for Grand Danoistispa som Dobermantispa :P

Hm, da tror jeg at veterinærkontorene driver med forskjellig "politikk". Alle veterinærkontorene jeg ringte rundt til ba om vekten. Alt opp til 20 kg. var en pris og fra 21 kg. og opp til en grense jeg ikke vet... siden Sofus selvføgelig var 21 kg :D hihi...

MEN, det ville ha blitt billigere hvis han hadde vært under 21 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da tror jeg at veterinærkontorene driver med forskjellig "politikk". Alle veterinærkontorene jeg ringte rundt til ba om vekten. Alt opp til 20 kg. var en pris og fra 21 kg. og opp til en grense jeg ikke vet... siden Sofus selvføgelig var 21 kg :D hihi...

MEN, det ville ha blitt billigere hvis han hadde vært under 21 kg.

Slanket du han da? Huff santoz er 30kg..blir stygt å få han under 21kg. :P

*Advarsel* Dette var en spøk så ikke ta helt av folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanket du han da? Huff santoz er 30kg..blir stygt å få han under 21kg. :D

*Advarsel* Dette var en spøk så ikke ta helt av folkens.

Vet du, det funket dårlig.. Så jeg måtte nok betale de pengene de ba om ;P

Men for å være helt ærlig, så syntes jeg det var "urettferdig" at han hørte til den "tunge" klassen. Tross alt, så overdrev jeg da jeg skrev at han var 21 kg. Han var nemlig 20, ett eller annet... MEN, altså over 20 kg. hfmprfh...

Kjekt å "se" deg forresten, SnowDog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at gassanesti er det beste ?

Er det noe man kan gjøre for å forhinde lekking senere ?

Ja, gass er best, trygges altså, for det administreres veldig nøyaktig og forsvinner fort fra kroppen så det er lettere å få hunden ut av en for dyp narkose ifht med injeksjoner.

Med lekking forstår jeg urinlekasje? Jeg tror ikke man egentlig kan gjøre så mye for å forhindre inkontinens, siden det er en "bivirkning" av selve operasjonen. En flink kirurg? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...