Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering- Store prisforskjeller


Marthe

Recommended Posts

Jeg har snakka med flere som har sterilisert hunden sin å betalt mye mer enn det jeg trenger å gjøre. Vår vett skal ha 3000 for å sterilisere Tassa. Han tar max 4000 kr. Venninnen min som vil sterilisere schæfer tispen sin fikk beskjed om at hun måtte ut med 8000 kr :D Hvorfor er det så stor forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ha noe med størrelse å gjøre (vekt). Man må jo bruke mer sedering på en større hund. Tror nok likevel at enkelte dyreklinikker tar seg svært så godt betalt. Er derfor alltid lurt å ringe rundt å sjekke priser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok også noe med utstyret de bruker. Det er mulig å operere uten gassanestesi, noe som gjør det billigere. De fleste større klinikker har derimot dette, som er tryggere, men dyrere å drifte og i innkjøp. Operasjoner blir derfor dyrere. I tillegg er det nok mange som øker prisen etter hvor gode de mener de er, og hvor store utgifter de har på klinikken. Jeg har selv hørt prisforskjeller på over ti tusen kroner for kastrasjon av tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn.... javisst går det an å operere bare man har en skarp kniv, bedøvelse og litt utstyr, men nå er jo moderne operasjonssaler litt mer velutstyrt enn som så, og det er det kanskje en grunn til HVIS noe går skeis?

Og jo flere involverte, og mer utstyr, jo dyrere. Så hvis man vil prissammenligne, så er det jo et poeng å spørre: Hvordan skjer det, med hva slags narkose etc, så man sammenligner konkrete inngrep. Og så får man avgjøre "hvor velutstyrt" man ønsker å gjøre det!

Jeg mener... jeg har vært med på en sterilisering av tispe hvor jeg som eier stod og hjalp til å holde og ordne, i vanlige klær, vasket meg litt på hendene, og hvor dyrlegen ellers var alene og det var vanlig neddoping av hunden. Det er endel år siden, og det var en privatpraksis hos en som ellers var på et stort sted og var dyktig i kirurgi. Et annet tilfelle var med full gassnarkose, rene "menneske-operasjonssalen", der slike inngrep dypt inn med høyere infeksjonsfare ble foretatt først om morgenen etc. Og det gikk også fint :D

Men som sagt, ting kan skje, har kjent folk som har mistet hunden sin på operasjonsbordet, en på grunn av en medfødt hjertegreie. Kanskje kan følelsen av "kunne den vært reddet" blitt større dersom det skjedde mer primitivt, ikke vet jeg, men det er jo verdt iallfall å tenke på. Men samtidig så har jo dyrlegene klart seg uten alt "state of the art"-utstyret før.

Som sagt: Skal du sammenligne pris, så sjekk hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok også noe med utstyret de bruker. Det er mulig å operere uten gassanestesi, noe som gjør det billigere. De fleste større klinikker har derimot dette, som er tryggere, men dyrere å drifte og i innkjøp. Operasjoner blir derfor dyrere. I tillegg er det nok mange som øker prisen etter hvor gode de mener de er, og hvor store utgifter de har på klinikken. Jeg har selv hørt prisforskjeller på over ti tusen kroner for kastrasjon av tispe.

Vittig at du skulle bruke gassanestesi. De som kastrerte Sofus var blandt de billigere vettene, MEN, de brukte faktisk gassanestesi. Det dyreste vet kontoret derimot, var myyye større og brukte det ikke..

*klippet*

Men som sagt, ting kan skje, har kjent folk som har mistet hunden sin på operasjonsbordet, en på grunn av en medfødt hjertegreie. Kanskje kan følelsen av "kunne den vært reddet" blitt større dersom det skjedde mer primitivt, ikke vet jeg, men det er jo verdt iallfall å tenke på. Men samtidig så har jo dyrlegene klart seg uten alt "state of the art"-utstyret før.

Som sagt: Skal du sammenligne pris, så sjekk hva det innebærer.

Meget godt poeng fra Akela. Ikke bare hva det innebærer av forskjell, men også hvor god følelse du har av stedet. Og gjerne, sjekk ut hvordan de håndterer pelsen din på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig at du skulle bruke gassanestesi. De som kastrerte Sofus var blandt de billigere vettene, MEN, de brukte faktisk gassanestesi. Det dyreste vet kontoret derimot, var myyye større og brukte det ikke..

Vet ikke hvor vittig det egentlig var. Det er nå en gang slik at et gassanestesiapparat koster mer enn en sprøyte med dop, og det vil de jo gjerne finansiere på en eller annen måte. De fleste store klinikker med mye utstyr er jo også derfor en del dyrere enn "landsbyveterinæren". Det kommer jo også an på hvilken operasjon man snakker om. Kastrasjon av hannkatt f.eks. er jo svært fort gjort og krever ikke all verden. Ingen vits med fordyrende gass altså. En lengre bukoperasjon derimot er ganske omfattende og jeg ville i alle fall følt meg mye tryggere med gassanestesi dersom jeg skulle legge min hund under kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor vittig det egentlig var. Det er nå en gang slik at et gassanestesiapparat koster mer enn en sprøyte med dop, og det vil de jo gjerne finansiere på en eller annen måte. De fleste store klinikker med mye utstyr er jo også derfor en del dyrere enn "landsbyveterinæren". Det kommer jo også an på hvilken operasjon man snakker om. Kastrasjon av hannkatt f.eks. er jo svært fort gjort og krever ikke all verden. Ingen vits med fordyrende gass altså. En lengre bukoperasjon derimot er ganske omfattende og jeg ville i alle fall følt meg mye tryggere med gassanestesi dersom jeg skulle legge min hund under kniven.

Oi, kan være du misforsto min bruk av "vittig" her. Men mente ikke å "peke nese" av det eller noe. Bare litt mer intern sak mellom meg og min venstre hjernebark. Jeg visste nemlig ikke om dette selv (forskjellen altså) før jeg begynte på ringe rundt etter priser. Og det viste seg jo at faktisk "landsbyvet'en" i mitt tilfelle var bedre utstyrt (og egentlig, mer opptatt av dette) enn hva "by vetrinæren" var.

Vedr. det du nevner kastrering av hannkatt som en mindre operasjon. Ja, jeg ser poenget ditt. Men for å informere andre om fordelen av gassanestesi; plutselig har du et dyr som skal opereres. Dette dyret har aldri blitt operert før. Det viser seg, at det faktisk kunne ha dødd hvis man hadde brukt vanlig "dop".

Dette var mer eller mindre det som viste seg på Sofus. Iflg. vet, så må han hvis han må igjennom noen operasjon igjen (krysser fingrene for at det ikke skjer), bruke gassanestesi. Nettopp fordi, det kan være at han ikke vil våkne igjen etter "dop". Gassanestesien, som går raskere ut av kroppen enn "dopet", ble sittende veeeeldig godt på pelsen. Et øyeblikk der, vel hjemme etter operasjonen, så trodde jeg faktisk at jeg hadde mistet ham. Fra å få beskjed om å la han være i ro, så måtte jeg sitte og aktivere en nyoperert gutt med leker og tur. Alt for å få bedre sirkuasjon i ham, for å presse ut restene av anestesien.

Hadde han hatt "dop" innabords, så hadde det nok ikke funket..

Men tilbake til topic, mitt "bidrag" var ment til å poengtere, at en billigere vet behøver ikke å bety at de ikke har slike ting som gassanestesi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 3900 per tispe, og det har forresten ingenting med vekt og størrelse og gjøre, for det var akkurat samme pris for Grand Danoistispa som Dobermantispa :P

Hm, da tror jeg at veterinærkontorene driver med forskjellig "politikk". Alle veterinærkontorene jeg ringte rundt til ba om vekten. Alt opp til 20 kg. var en pris og fra 21 kg. og opp til en grense jeg ikke vet... siden Sofus selvføgelig var 21 kg :D hihi...

MEN, det ville ha blitt billigere hvis han hadde vært under 21 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da tror jeg at veterinærkontorene driver med forskjellig "politikk". Alle veterinærkontorene jeg ringte rundt til ba om vekten. Alt opp til 20 kg. var en pris og fra 21 kg. og opp til en grense jeg ikke vet... siden Sofus selvføgelig var 21 kg :D hihi...

MEN, det ville ha blitt billigere hvis han hadde vært under 21 kg.

Slanket du han da? Huff santoz er 30kg..blir stygt å få han under 21kg. :P

*Advarsel* Dette var en spøk så ikke ta helt av folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanket du han da? Huff santoz er 30kg..blir stygt å få han under 21kg. :D

*Advarsel* Dette var en spøk så ikke ta helt av folkens.

Vet du, det funket dårlig.. Så jeg måtte nok betale de pengene de ba om ;P

Men for å være helt ærlig, så syntes jeg det var "urettferdig" at han hørte til den "tunge" klassen. Tross alt, så overdrev jeg da jeg skrev at han var 21 kg. Han var nemlig 20, ett eller annet... MEN, altså over 20 kg. hfmprfh...

Kjekt å "se" deg forresten, SnowDog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at gassanesti er det beste ?

Er det noe man kan gjøre for å forhinde lekking senere ?

Ja, gass er best, trygges altså, for det administreres veldig nøyaktig og forsvinner fort fra kroppen så det er lettere å få hunden ut av en for dyp narkose ifht med injeksjoner.

Med lekking forstår jeg urinlekasje? Jeg tror ikke man egentlig kan gjøre så mye for å forhindre inkontinens, siden det er en "bivirkning" av selve operasjonen. En flink kirurg? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...