Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinasjon


Velvet86

Recommended Posts

Har bestilt time til vaksinasjon for min ett år gamle hund, for i min hukommelse så husket jeg at hun skulle vaksineres i november.. Nå når jeg leita frem vaksinasjonskortet, så står det at neste anbefalte vaksinasjon er 14/12. Bør jeg avbestille timen, eller spiller det ingen rolle?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden har blitt ca ett år og har fått vaksine da, trenger du ikke å vaksinere på nytt før om to-tre år. Det er ikke nødvendig å vaksinere oftere enn tre år egentlig, men siden du ikke kan ha med deg hund inn på utstillinger som er vaksinert for mer enn to år siden, er det greit å gjøre det hvert andre år.

Vaksiner nå i november du, en måned spiller ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når hunden har blitt ca ett år og har fått vaksine da, trenger du ikke å vaksinere på nytt før om to-tre år. Det er ikke nødvendig å vaksinere oftere enn tre år egentlig, men siden du ikke kan ha med deg hund inn på utstillinger som er vaksinert for mer enn to år siden, er det greit å gjøre det hvert andre år.

Vaksiner nå i november du, en måned spiller ikke så stor rolle.

Har ikke NKK gjort det om til vært tredje år som følge av div forskning på hvor lenge vaksinene holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NKK.no:

ENDRING I VÅRE FELLESBESTEMMELSER:

Pkt 1.2. DELTAKELSE. - Hunder.

"Hunden må være vaksinert mot valpesyke.

Hund under ett års alder: Hundene må være minimum 12 uker ved siste vaksinasjon.

Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved ca ett års alder (maksimum 12 mnd etter forrige vaksinasjon) og derretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden. Ved førstegangs vaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato. Gyldig vaksinasjonsattest skal fremvises ved førespørsel".

Endringen gjelder fra 1/1-06 for samtlige regelverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å droppe vaksinen på Loke i år..jeg har alltid vaksinert hundene mine hvert år, men siden det visstnok ikke er nødvendig så gidder jeg rett og slett ikke.. Han har vært nok til dyrlegen i år for å si det sånn..har vel lagt igjen snart et titallsbeløp der pga ryggen hans. Føles litt rart da :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nettopp om en gråtende familie som satt døgnvakt ved familiens gamle golden retriver som hadde fått parvovirus, blod og gørr rant i "begge ender" og livet hang i en tynn tråd.

De hadde også tenkt at det var greit å spare litt penger på vaksine (som for parvo fortsatt skal tas årlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være flink hundeeier, så skal man vaksinere for parvo, valpesyke og hepatitt hvert tredje år (Nobivac DHPPi) som også inneholder influensavaksine (Nobivac Pi), mens man "skal" vaksinere for influensa ("kennelhoste") hvert år. I tillegg kommer evt. rabiesvaksine.

EDIT: Det gjør heller ikke noe å vaksinere litt tidligere enn planlagt. Det skjer hverken noe med vaksineringsstatus eller helse. Eneste er a da må man jo vaksinere tidligere neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være flink hundeeier, så skal man vaksinere for parvo, valpesyke og hepatitt hvert tredje år (Nobivac DHPPi) som også inneholder influensavaksine (Nobivac Pi), mens man "skal" vaksinere for influensa ("kennelhoste") hvert år. I tillegg kommer evt. rabiesvaksine.

.

Du som kan dette :D Forrige gang jeg vaksinerte Loke mot kennelhoste fikk han den en 1mnd etter vaksinen..følte meg litt "snytt". Hvor god effekt har den egentlig? Er det slik at han ville blitt sykere hvis han ikke var vaksinert?

Lotta: har hatt en omplasseringshund som hadde parvo som valp og derfor var mer disponibel for å få det senere. Fikk beskjed at vetrinær høyskolen anbefalte hvert tredje år som Yngvild sier. Det samme sa min vetrinær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør nesten som Yngvil sier, bortsett fra at de får hele pakka annethvert år. Har hund med nedsatt immunforsvar, og syns det er greit å gi annethvert. Vet egentlig ikke om det har noen hensikt..Kennelhoste får de hvert år, de har blitt smittet en gang. Men om de ble smittet av den typen de vaksineres for, vet jeg jo ikke. Vi har sluttet å reise på utst., og tar ikke så mye hensyn til hvordan reglene gjelder mht dette. Eneste er jo at venner reiser mye, og våre hunder er sammen med de av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kan dette :D Forrige gang jeg vaksinerte Loke mot kennelhoste fikk han den en 1mnd etter vaksinen..følte meg litt "snytt". Hvor god effekt har den egentlig? Er det slik at han ville blitt sykere hvis han ikke var vaksinert?

Lotta: har hatt en omplasseringshund som hadde parvo som valp og derfor var mer disponibel for å få det senere. Fikk beskjed at vetrinær høyskolen anbefalte hvert tredje år som Yngvild sier. Det samme sa min vetrinær ;)

Nå finnes det andre vaksiner en Nobivac, Loke - men ja, det stemmer at produsenten nå sier følgende om sitt preparat:

Nobivac DHPPi vet. Intervet

Vaksine mot valpesyke, hepatitt, parvovirus og parainfluensavirus hos hund.

ATCvet-nr.: QI07A D04

LYOFILISAT OG VÆSKE TIL INJEKSJONSVÆSKE, suspensjon: Hvert sett inneh.: I) Hetteglass: Valpesykevirus (CDV), levende svekket stamme Onderstepoort, minst 104 TCID50, hepatittvirus (CAV2), levende svekket stamme Manhattan LPV3, minst 104 TCID50, parvovirus (CPV), levende svekket stamme 154, minst 107 TCID50, parainfluensavirus (CPiV), levende svekket stamme Cornell, minst 105,5 TCID50 II) Hetteglass: Dinatriumfosfatdihydrat, kaliumdihydrogenfosfat, vann til injeksjonsvæsker.

Egenskaper: Virkningsmekanisme: Vaksinen stimulerer til aktiv immunitet overfor valpesykevirus (CDV), smittsom hepatittvirus (CAV2), hundeparvovirus (CPV) og hundens parainfluensavirus (CPiV). Anbefalt vaksinasjon vil gi beskyttelse hos nesten alle de vaksinerte hundene. Immunitet opptrer ca. 2 uker etter vaksinasjon og varer i 3 år for CAV2 og CDV. For CPV opptrer immunitet etter 1 uke, og varer i 3 år etter vaksinasjon. Det oppnås immunitet også hos dyr som har maternelle antistoffer ved vaksinasjonstidspunktet. Hos noen hunder kan CPV bli funnet i avføringen inntil 8 dager etter vaksinasjon. Virus kan spres til andre hunder, men uten å gi kliniske tegn til sykdom. For CPiV oppnås ikke alltid beskyttende titer av antistoffer, men reduksjon av kliniske symptomer er vist.

Indikasjoner: Aktiv immunisering av hund mot valpesyke, smittsom hepatitt, parvovirusinfeksjon og parainfluensa.

Kontraindikasjoner: Kun friske dyr må vaksineres.

Bivirkninger: Hevelse på injeksjonsstedet i noen dager etter vaksinasjonen. I sjeldne tilfeller kan det kort tid etter vaksinasjonen oppstå forbigående økt kroppstemperatur og/eller forbigående akutte overfølsomhetsreaksjoner (anafylaksi) med symptomer som letargi, ansiktsødem, pruritus, dyspné, oppkast, diaré eller kollaps.

Forsiktighetsregler: Hunder bør ikke utsettes for unødig smitterisiko de første 14 dager etter 1. vaksinasjon.

Interaksjoner: Det foreligger ingen informasjon om bruk samtidig med andre vaksiner enn firmaets Nobivac hundevaksiner. Det anbefales derfor ikke å bruke andre vaksiner 14 dager før eller etter vaksinasjon med Nobivac DHPPi vet.

Drektighet/Laktasjon: Kan brukes til drektige og lakterende dyr.

Dosering: 1 dose tilsvarer 1 ml av den oppløste vaksinen. Gis subkutant. Grunnimmunisering: 1 vaksinasjon fra 12 ukers alder. Ønskes beskyttelse av yngre valper, kan vaksinasjonen påbegynnes ved 6-8 ukers alder, men valpene må i så fall revaksineres ved 12 ukers alder. Revaksinering: Hvert år for CPiV og hvert 3. år for CPV, CDV og CAV2.

Oppbevaring og holdbarhet: Oppbevares ved 2-8°C (i kjøleskap). Må ikke fryses. Holdbarhet etter rekonstituering: 30 minutter.

Andre opplysninger: Må ikke blandes med andre preparater bortsett fra oppløsningsvæsken eller andre Nobivac-vaksiner til hund.

---------------------------------------------

At en hund skulle bli LETTERE smittet av parvo når den allerede har hatt sykdommen har jeg veldig vanskelig for å tro - men du vet selvsagt best.

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kennelhoste, så og si alle på kurset vi gikk på i fjor høst/vinter fikk dette. Og da hadde det gått 9 mnd siden rex fikk sin vaksine mot det. og han ble ille (42 i feber, satte seg i lungene), de andre vet jeg ikke, men det var en som hadde tatt den fpr nen få mnd siden, og ho merket det så vidt. Men om det er pga tiden fra sist vaksine vet jeg ikke. Rex var også den yngste på kurset.

Men jeg skal hvertfall holde meg til å vaksinere engang i året. Hvertfall kennelhosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en hund skulle bli LETTERE smittet av parvo når den allerede har hatt sykdommen har jeg veldig vanskelig for å tro - men du vet selvsagt best.

Bortsett fra den litt ovenfra-og-ned -holdningen her, så er jeg enig med Lotta. Den informasjonen jeg har sier at har en valp kommet seg fra en parvovirusinfeksjon, så er den immun i minst 20 måneder, og antakelig resten av livet.

Når det gjelder infuensavaksinen, så er nok den som alle andre influensavaksiner laget basert på utbrudd for en stund siden andre steder (alle influensaer kommer fra Asia). På veien hitover kan den endre seg litt og dermed ha litt andre egenskaper, og dermed fungerer ikke vaksinen 100%. Jeg er ikke helt sikker på mekanismen her, og orker ikke bla det opp akkurat nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kan dette :D Forrige gang jeg vaksinerte Loke mot kennelhoste fikk han den en 1mnd etter vaksinen..følte meg litt "snytt". Hvor god effekt har den egentlig? Er det slik at han ville blitt sykere hvis han ikke var vaksinert?

Jeg gjentar:

For CPiV oppnås ikke alltid beskyttende titer av antistoffer, men reduksjon av kliniske symptomer er vist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra den litt ovenfra-og-ned -holdningen her, så er jeg enig med Lotta. Den informasjonen jeg har sier at har en valp kommet seg fra en parvovirusinfeksjon, så er den immun i minst 20 måneder, og antakelig resten av livet.

Når det gjelder infuensavaksinen, så er nok den som alle andre influensavaksiner laget basert på utbrudd for en stund siden andre steder (alle influensaer kommer fra Asia). På veien hitover kan den endre seg litt og dermed ha litt andre egenskaper, og dermed fungerer ikke vaksinen 100%. Jeg er ikke helt sikker på mekanismen her, og orker ikke bla det opp akkurat nå :D

Ok;) dette er en hund som ville vært 15 år nå og jeg fikk andrehåndsinformasjon fra forrige eier så det stemmer sikkert som du sier. Ting forandrer seg hele tiden, og det hun visstnok hadde fått beskjed om da var at imunnforsvaret hans var varig svekket og at han derfor kunne være mer utsatt :unsure: Nå var han fryktelig mye syk på slutten og slet med b.l.a nettopp nedsatt imunnforsvar, men vi så ingenting til parvo. B)

Jøsses... kommer alle fra Asia? Hva driver de med der nede? :unsure:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok;) dette er en hund som ville vært 15 år nå og jeg fikk andrehåndsinformasjon fra forrige eier så det stemmer sikkert som du sier. Ting forandrer seg hele tiden, og det hun visstnok hadde fått beskjed om da var at imunnforsvaret hans var varig svekket og at han derfor kunne være mer utsatt :unsure: Nå var han fryktelig mye syk på slutten og slet med b.l.a nettopp nedsatt imunnforsvar, men vi så ingenting til parvo. B)

Jøsses... kommer alle fra Asia? Hva driver de med der nede? :unsure::D

Varig svekket immunforsvar kan nok være tilfelle.

Jada, man regner med at Asias andepopulasjon er poolen der all influensa utgår fra. Det er nok også derfor at det også er derfra man hører om utbruddene av fugleinfluensa. Rimelig tett med folk og dyr noe som gjør sjansen for at viruset skal mutere til noe som kan gå på mennesker (og hunder) øker betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...