Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund fra butikk


sonja027

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Takk,jeg skjønte ikke vi støttet valpefabrikker å sånt vis vi kjøpte fra "butikk",men nå vet vi det.Skal reise ned til Nice i Frankrike om noen uker for å se på valper hos en oppdretter. :)

God tur, og lykke til med valpe-titting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA ønsker jeg dere hjertelig lykke til - og håper dere finner en fin og frisk liten valp, som dere kan få med dere med en gang. Når verden er blitt så stor og lettilgjengelig som nå, så blir tilbudet - på godt og vondt - så mye større. Men det betyr også at man kan finne et kull med valper raskere enn "bare" her hjemme!

Det er bra dere reiser ned og plukker ut valp selv, da får dere også hilse på moren og oppdretter. Det synes jeg er veldig fint av dere, og også "riktig" gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye som skurrerer!

Du sier dere har planlagt og kjøpe Fransk Bulldog i 2 år, og at det er lange vente lister, oppdrettern til min ene hund har nettopp, importert fransk bulldog og hun har ikke stått på venteliste engang. Og dette er veldig gode hunder! Og hvorfor har dere ikke satt dere opp, på venteliste flere steder da?? Renger med at en av oppdretterne, hadde en valp til deg på den tiden. Virker jo ikke som dere er så nøye siden dere, vurderer da og kjøpe inn fra dyrebutikk.

Har selv jobbet i dyrebutikk, og de dyrene vi da har fått inn, er ofte dyr folk ikke får solgt med engang.

Det er oftere av dårligere kvalitet, og derfor får dyrebutikkene kjøpe dyret rimelig.

Det er jo ikke noen rase som er vanskelig og selge, så hvorfor skulle en oppdretter selge en valp får slikt og ingenting, da det kan ta like mye som dyrebutikken, tar som er ganske mange 1000 lapper mere, får at det skal lønne seg får dem og kjøpe valpen..

Og dessuten tror jeg ikke du får importere en hund fra dyrebutikk av mattilsynet uannsett, så det setter nok en rask stopper får importen.

Så jeg håper du tar til fornuften og velger og kjøpe fra en oppdretter!

Hilsen Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så dum at jeg kjøpte to hunder fra dyrebutikk da jeg bodde i utlandet for en del år siden.

Valpene var så søte.... men ikke så friske!

Etter et par uker måtte den ene til veterineren pga diaré og oppkast, han ble lagt med dren på dyrehospitalet og var helt slapp. Parvo var årsaken til at han var på den måten...

Uken etter fikk broren hans også samme symptoner og ble innlagt.

Etter 2 uker døde lille Hiro og tre dager senere døde Pico...

De ble gravlagt i hagen vår og vi hadde en grusom tid de neste ukene.

Vi var helt fortvilt, Hiro og Pico ble 4 måneder gamle men vi savnet den enormt, stakkars små hadde det grusomt de siste ukene av sitt korte liv...

Dyrebutikken nektet å betale/erstatte valpene ettersom de var "friske" da de forlot butikken, de ville heller ikke oppgi hvem de hadde kjøpt valpene av.

Først og fremst var savnet over de små stort, lidelsene de hadde vært gjennom kan ikke beskrives men også våre økonomiske utgifter var enorme... To hunder på dyrehospital i nesten tre uker 24 timer i døgnet ble til flere titusen kroner.

Vi var på ferie i samme byen for fire år siden og heldigvis var dyrebutikken stengt. Vi besøkte det gamle huset og la en liten hundeleke der de var blitt begravd.

IKKE GJØR SOM VI GJORDE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nå ikke jeg.. Å kjøpe seg en rasehund i en dyrebutikk ville jeg nok ikke vært med på. Men f.eks i England har de nydelige blandingsvalper som bor i dyrebutikken for omplassering, og salg. Og de er som oftest bare helt ufattelig skjønne, sosiale og glade hunder. Jeg er fullstendig i mot at man skal selge rasehunder i butikker, det virker jo nesten som om de er leketøy. :icon_redface:

Men å kjøpe en blandingsvalp fra en seriøs dyrebutikk (altså, ikke det mest lugubre stedet du finner..) ser jeg ikke helt feilen med, om hunden er frisk, noe de fleste dyr i en dyrebutikk er, og om de ikke er det, så har du rett til pengene tilbake..

Selv ville jeg ikke gjort det, med noe dyr. Jeg ville kjøpt fra oppdretter, eventuelt fått dyret direkte fra de som eier moren (slik som jeg gjorde med katten min, som er en herlig huskatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nå ikke jeg.. Å kjøpe seg en rasehund i en dyrebutikk ville jeg nok ikke vært med på. Men f.eks i England har de nydelige blandingsvalper som bor i dyrebutikken for omplassering, og salg. Og de er som oftest bare helt ufattelig skjønne, sosiale og glade hunder. Jeg er fullstendig i mot at man skal selge rasehunder i butikker, det virker jo nesten som om de er leketøy. :wub:

Men å kjøpe en blandingsvalp fra en seriøs dyrebutikk (altså, ikke det mest lugubre stedet du finner..) ser jeg ikke helt feilen med, om hunden er frisk, noe de fleste dyr i en dyrebutikk er, og om de ikke er det, så har du rett til pengene tilbake..

Selv ville jeg ikke gjort det, med noe dyr. Jeg ville kjøpt fra oppdretter, eventuelt fått dyret direkte fra de som eier moren (slik som jeg gjorde med katten min, som er en herlig huskatt)

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan mene at det er forskjell på å kjøpe rein rase og blanding i butikk! Du mener at rasehunder nesten blir som leketøy, men blir ikke blandinger også det da??! De er jo like mye verdt selvom de ikke er rene raser!

Nei til hunder i butikk! Det er ikke noen oppvekst for en liten valp... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg veldig dårlig, beklager det.

Det jeg mener er at jeg ikke skjønner hvordan noen kan tro at en seriøs oppdretter vil gi hundene sine til en butikk. At blandingsvalper kommer inn der, er lettere å forstå, fordi blandingsvalper gjerne (som mange løskatter, huskatter osv er) "uhell".

Det er ikke RIKTIG, og du har helt rett i at det ikke er noen oppvekst for en valp, det er galt å sette et hvilketsomhelst dyr i den situasjonen, men med en blandingsvalp så vet du ikke hva du får, og dermed så redder du faktisk en valp ved å kjøpe den fra en dyrebutikk. I hvertfall i London, så er valpene som bor i dyrebutikken gjerne fra det lokale dyrevernet, og de gjør det bare mer tilgjengelig for folk.

De selger ikke hundene til hvemsomhelst, om jeg har forstått det systemet rett.

Men om du kjøper en raseren hund fra en dyrebutikk, er sjansen større for at du støtter "valpefabrikker" enn om du kjøper en blandinghund, hvor sjansen er stor for at enten ville de ha et kull på tispen sin, eller de hadde et uhell i løpetiden. ET. Ikke at de parrer på tispen sin hver eneste løpetid for å tjene penger på det.

Bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg veldig dårlig, beklager det.

Det jeg mener er at jeg ikke skjønner hvordan noen kan tro at en seriøs oppdretter vil gi hundene sine til en butikk. At blandingsvalper kommer inn der, er lettere å forstå, fordi blandingsvalper gjerne (som mange løskatter, huskatter osv er) "uhell".

Det er ikke RIKTIG, og du har helt rett i at det ikke er noen oppvekst for en valp, det er galt å sette et hvilketsomhelst dyr i den situasjonen, men med en blandingsvalp så vet du ikke hva du får, og dermed så redder du faktisk en valp ved å kjøpe den fra en dyrebutikk. I hvertfall i London, så er valpene som bor i dyrebutikken gjerne fra det lokale dyrevernet, og de gjør det bare mer tilgjengelig for folk.

De selger ikke hundene til hvemsomhelst, om jeg har forstått det systemet rett.

Men om du kjøper en raseren hund fra en dyrebutikk, er sjansen større for at du støtter "valpefabrikker" enn om du kjøper en blandinghund, hvor sjansen er stor for at enten ville de ha et kull på tispen sin, eller de hadde et uhell i løpetiden. ET. Ikke at de parrer på tispen sin hver eneste løpetid for å tjene penger på det.

Bedre?

Sånn å forstå ja! Ja da hørtes det straks litt bedre ut! :icon_redface: Men er fortsatt ikke helt for det! Kommer litt an på hvordan disse blandingene har det i butikken! står de i små bur, innhegninger, ute, inne, er de der på natta osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan mene at det er forskjell på å kjøpe rein rase og blanding i butikk! Du mener at rasehunder nesten blir som leketøy, men blir ikke blandinger også det da??! De er jo like mye verdt selvom de ikke er rene raser!

Nei til hunder i butikk! Det er ikke noen oppvekst for en liten valp... :icon_redface:

Enig!Det er vell ikke forskjell på en "blandingshund" og en renraset!Fordi den kanskje ikke har stamtavle og premierte foreldre så er de like verdt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renrasede hunder "lages" jo bevisst - de produseres som følge av en etterspørsel.

Blandingshunder eller omplasseringshunder er jo "kasserte" hunder, de ingen vil ha, de som "bare ble sånn", og som trenger et nytt hjem - eller må dø. Jeg husker selv en stor dyrebutikk i USA, der de hadde katter til omplassering på utstilling i butikken, sammen med representanter for omplasseringsorganisasjonen. Joda, det ble kanskje impulsformidling - men alternativet for disse vrakede dyrene var å dø...

Men det er IKKE alternativet for de renrasede hundene, som er resultat av bevisste parringer; der er alternativet å vente med et kull - til markedet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kjøpt hund fra dyrebutikk! Synes du det er greit at dyrebutikkene har valper? De dyrebutikkene jeg har vært i hvor de har hunder er de stengt inne i et lite glassbur. Nå vet jeg ikke hvordan det er der du skal kjøpe din, men jeg regner med at det er ganske likt. Når du kjøper valp fra dyrebutikken sier du på en måte at du støtter det, og du synes det er riktig. Det kan jo ikke være bra for valpen og begynne livet med å være innsetengt i et lite glassbur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fordrar ikke at dyrebutikker selger valper! Jeg virkelig hater det! Hunden får jo ikke mijøtrening eller sosialtrening i det hele tatt!

Når jeg var i spania nå i november, så var jeg innom en dyrebutikk og det var helt grusomt. De hadde en engelsk bulldog valp som lå langflat ut og bare så trist ut. Jeg så ikke at den rørte seg en eneste gang..

En annen liten svart hund sto rett opp og ned på bekbeina og gravde og gravde og gravde på døren til buret. Slik sto den konstant mens jeg var der inne. Helt grufullt.

Jeg var innom dagen etterpå også, og gjett hvem som lå/sto i NØYAKTIG posisjon? Jo begge hundene..... :D Horribelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeampi: Jeg har ikke vært i slike butikker i spania, men der jeg var i london hadde de valpene først i noen ganske store glassbur for at folk skulle få se dem, senere på dagen i samme butikken var de i en liten løpegård inne i butikken, og enda litt senere så flyttet hun løpegården ut i bakgården og slikt, og alle valpene virket som at de trives både med mennesker og andre dyr og sånn.

Jeg tror det varierer veldig fra butikk til butikk, akkurat som alle dyrs stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om de blir flyttet på så syns jeg at det er forkastelig å selge valper som nybakt brød i butikker.

De får ikke naturlige oppvekstmiljøer, og hva om de ikke blir solgt da? Hva skjer da?

Og skjekker dem som selger hundene om de får et godt hjem? Tviiler på det. De gjorde iallefall ikke det når vi kjøpte katt i spania...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeampi: Du sier du synes det er forkastelig at de selger valper som nybakt brød, også kjøper du en katt fra en dyrebutikk??? Da støtter du jo nettopp den slags handel! Det irriterer meg med folk som kjøper dyret for å "redde" dem. Dette ender jo bare med at personen som selger tjener penger, og derfor fortsetter på samme måte! Det er jo det værste man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...