Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund fra butikk


sonja027

Recommended Posts

For meg er vet helt ubegripelig at noen vil kjøpe valp fra en dyrebutikk!

Du vil nok få problemer med importtillatelsen fra Mattilsynet også...

Følgende punkte må dokumenteres ved søknad om innførsel av uvaksinert hund under 3 måneder:

* Oppdretterens navn og adresse

* Dyrets art, rase, fødselsdato og ID-nummer

* Kopi av erklæring fra oppdretter, med angivelse av ID til dyret, som bekrefter at dyret er født hos vedkommende og kun har oppholdt seg der uten mulighet for kontakt med dyr som kan overføre rabies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

For meg er vet helt ubegripelig at noen vil kjøpe valp fra en dyrebutikk!

Du vil nok få problemer med importtillatelsen fra Mattilsynet også...

Følgende punkte må dokumenteres ved søknad om innførsel av uvaksinert hund under 3 måneder:

* Oppdretterens navn og adresse

* Dyrets art, rase, fødselsdato og ID-nummer

* Kopi av erklæring fra oppdretter, med angivelse av ID til dyret, som bekrefter at dyret er født hos vedkommende og kun har oppholdt seg der uten mulighet for kontakt med dyr som kan overføre rabies

For å være ærlig håper jeg det faktisk skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Grunnen til at jeg vil kjøpe valp fra Frankrike er at hun som eier butikken er en veldig god venn av mamma og jeg er nesten sikker på at hun aldri ville jugd til oss og sagt ting som ikke stemte.Hun har selv Fransk Bulldog og jeg tror hun vet hvordan de valpene er blitt behandlet før de kom til butikken.For meg spiller det jo ingen rolle når vi valp,jeg vil bare gi en valpen et kjempegodt hjem som den fortjener.Ikke rart det er såå mange Franske bulldoger i Frankrike,de er jo svindyre.Tispene koster 18000Kr og hannene 16000. :)

Jaha...... og hvor skal denne dyrebutikkvalpen være mens den venter på klarering for rabies osv.?

Kjøper du valp fra dyrebutikk så får du ikke ta den inn til Norge før den er tidligst 7 måneder gammel, den må vaksineres for rabies tidligst 12 uker gammel, så må det gå 120 dager før man må ta blodprøve for å måle titer (antistoffer), det tar 14 dager å få svar på prøven, så må den ha helseattest osv. for import til Norge - sånn at valpen er så og si voksen før du får den til Norge.

Velger du derimot å bruke hodet og finner en OPPDRETTER av rasen i ett land hvor du kan ta valpen inn før fylte 12 uker - ja, så får du den når den er bitteliten.

Og før du begynner å protestere så kan jeg fortelle deg at SÅNN er det - en valp yngre enn 12 uker kan kun importeres til Norge dersom den KUN har vært hos oppdretter og IKKE har vært i kontakt med andre enn oppdretters dyr.

Siden dyrebutikkeierdama ikke er oppdretter så kan du derfor ikke ta inn valpen før den er rabiesvaksinert - og det er ikke sikkert en valp som bor i en butikk i 7 måneder er så veldig trivelig.

Bare det faktum at salg av hunder og katter via dyrebutikker ble forbudt ved LOV i Norge tidlig på 70-tallet burde være en god indikasjon på at det dere planlegger å gjøre er fullstendig feil.

Loven ble innført i Norge av DYREVERNSMESSIGE årsaker - dvs. man mente at å vokse opp i en dyrebutikk og bli latt alene osv. ikke var noe egnet miljø for en hund eller katt, det ble sett på som MISSHANDLING faktisk - ergo fikk vi LOVFORBUD mot dette...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er vet helt ubegripelig at noen vil kjøpe valp fra en dyrebutikk!

Du vil nok få problemer med importtillatelsen fra Mattilsynet også...

Følgende punkte må dokumenteres ved søknad om innførsel av uvaksinert hund under 3 måneder:

* Oppdretterens navn og adresse

* Dyrets art, rase, fødselsdato og ID-nummer

* Kopi av erklæring fra oppdretter, med angivelse av ID til dyret, som bekrefter at dyret er født hos vedkommende og kun har oppholdt seg der uten mulighet for kontakt med dyr som kan overføre rabies

I teorien er det ulovlig å importere uvaksinerte hunder fra en dyrebutikk (så sant de ikke er født der i utstillingsvinduet da - og ingen andre dyr har vært innom i butikken fra fødsel til hunden leveres) - i PRAKSIS derimot... Veel... Jeg er av dem som håper på VELDIG mye strengere restriksjoner av importer (og som er bekymret for alle mulighetene som finnes bl a i Photoshop...). Say no more. :)

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt- IKKE FINN PÅ Å KJØP HUND FRA DYREBUTIKK!

hvor i alledager har du fått denne ideen fra!?

får du virkelig lov til dette fra foreldrene dine? for å si det helt ælig, så synes jeg du er alt for ung til å ha en hund alene..

vet du hvordan hundene har det i dyrebutikk? vil Du støtte dette?vet du noe om foreldrene til denne hunden?

kan fortelle en liten personlig glipp jeg hadde..(ikke fra dyrebutikk, men noe like ille)

Jeg var naiv og hadde veldig lyst på hund.. Kjøpte den første jeg fant. Jeg kjøpte en Chihuahua i god tro, noe som etterhvert ville vise seg og ikke stemme. jeg elsker gutten min over alt på denne jord, men aldri ville jeg ha gjort det samme igjen.

Nå er Emil 1 år, og har vært igjennom 4 operasjoner på noen få mnd. Gutten min har Patella luxasjon, grad 3. ingen spøk skal jeg si deg. i løpet av disse mnd. har jeg måttet betale over 25 000 kr i vetrinærregninger, har konstant dårlig samvittighet, og går å engster meg hele tiden.."hva blir det neste" liksom..

Gutten min ligger å vrir seg i smerte, kun fordi noen har avlet på hunder som aldri burde ha blitt avlet på..

vær så snill, ikke gjennomfør planen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Vil du ikke heller ha en valp fra den er helt liten, som du kan hilse på foreldrene, eller iallefall se bilder, hvor du kan se hvor valpene er født og vokser opp, etter friske, fine foreldre? Det er et SJANSESPILL du driver med nå, du leker med helse og gemytt til valpen. Hvorfor vil du det? Greit at hun som eier butikken er en god venn av moren din, men det er ikke det som spiller noen rolle. Jeg har hatt to hunder fra oppdrettere med godt rykte, og med friske hunder- begge har vært syke/skadet på hver sin måte. Dessuten er du med på å holde i live en business som er ganske så dyrefiendtlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ALDRI kjøpt valp fra butikk, og grunnene til det er mange.

For det første vet du ikkje hvordan valpen har hatt det(kanskje dette ikke stemmer i dett tilfelle?), for det andre vet du aldri hva du får. Som flere har tatt med lenger oppe, hvorfor kjøpe en valp helt fra Frankrike, som både er kostbart og tidkrevende og likevel har du ingen garanti for at valpen har dårlige linjer med mye sykdom o.l

Dessuten vil jeg ha slutt på salg av dyr i butikker, så å kjøpe dyr fra de butikkene er med på å støtte dem opp, og det vil ihvertfall ikke jeg være med på.

Lykke til med valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt- IKKE FINN PÅ Å KJØP HUND FRA DYREBUTIKK!

hvor i alledager har du fått denne ideen fra!?

får du virkelig lov til dette fra foreldrene dine? for å si det helt ælig, så synes jeg du er alt for ung til å ha en hund alene..

vet du hvordan hundene har det i dyrebutikk? vil Du støtte dette?vet du noe om foreldrene til denne hunden?

kan fortelle en liten personlig glipp jeg hadde..(ikke fra dyrebutikk, men noe like ille)

Jeg var naiv og hadde veldig lyst på hund.. Kjøpte den første jeg fant. Jeg kjøpte en Chihuahua i god tro, noe som etterhvert ville vise seg og ikke stemme. jeg elsker gutten min over alt på denne jord, men aldri ville jeg ha gjort det samme igjen.

Nå er Emil 1 år, og har vært igjennom 4 operasjoner på noen få mnd. Gutten min har Patella luxasjon, grad 3. ingen spøk skal jeg si deg. i løpet av disse mnd. har jeg måttet betale over 25 000 kr i vetrinærregninger, har konstant dårlig samvittighet, og går å engster meg hele tiden.."hva blir det neste" liksom..

Gutten min ligger å vrir seg i smerte, kun fordi noen har avlet på hunder som aldri burde ha blitt avlet på..

vær så snill, ikke gjennomfør planen din..

Hvordan kan du tro at jeg har hund alene?

Tror du virkelig jeg som kun er 14år gammel har hund alene? :unsure:

Foreldrene mine ville aldri kjøpt hund til meg for så å gi meg alt ansvaret!Kan si at det er helt umulig for meg å ta vare på to STORE hunder helt alene,og ja det var faktisk moren min som ville ha valp fra den butikken for vi kjenner tross alt hun som eier butikken.Tviler på at det blir noen prob. med import,men det får vi jo se når vi drar i januar for å hente valp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du tro at jeg har hund alene?

Tror du virkelig jeg som kun er 14år gammel har hund alene? :unsure:

Foreldrene mine ville aldri kjøpt hund til meg for så å gi meg alt ansvaret!Kan si at det er helt umulig for meg å ta vare på to STORE hunder helt alene,og ja det var faktisk moren min som ville ha valp fra den butikken for vi kjenner tross alt hun som eier butikken.Tviler på at det blir noen prob. med import,men det får vi jo se når vi drar i januar for å hente valp. :)

Ta en tlf til mattilsynet før du heltatt planlegger noe mer på den tanken. Tvile rpå at du vil komme hjem med en valp fra en dyrebutikk. Du må nok ha den i karantene, og den har blitt mange mnd før du vil få den med hjem. Må nok si at jeg tror de som forteller deg det her vet det. Og at om du kjøper fra en seriøs oppdretter i det landet så kan det nok hende du får den hjem som valp :P

Ikke skjønner jeg at du vil ha en hund fra en dyrebutikk i det heltatt. Selvom det er en valp, og det er du som skal oppdra den, spiller det en stor rolle hva og hvor den kommer fra. Tenk om den har arvelige sjukdommer? Vil du ikke ha en hund med papirer? En hund du har sett foreldrene til?

Greit dere kjenner eieren av butikken. Men dem som har kommet å levert valpene til denne butikkeieren kan ha jugd på seg mye.

Blir valpen dere får sjekket hos veterinær?

Du er såpass ung, og har MANGE år igjen å leve, og skader ikke med å måtte vente ett år på hund. Se etter seriøse oppdrettere, gjerne i utlandet også. Kan være mindre ventelister der tilogmed. Men da vet du hva du får.

Jeg ville aldri støttet valpesalg i dyrebutikker. Det finnes grenser. Er ikke mye jeg reagerer på her inne egentlig, MEN nå så klarte jeg ikke sitte å ikke si noe.

Tenk litt fremover, bort fra valpetiden, til hunden blir eldre: Hva om foreldrene var agressive? Hunden din kan fort arve det da. Tenk om foreldrene dine hadde alvorlige lidelser som var arvelige? Tenk om det ikke heltatt er en renraset hund? Tenk om du vil stille ut? Men siden du ikke gikk til en seriøs oppdretter så fikk du ikke stamtavle? (får man forresten noe som helst papirer på hunder i butikkene? Stamtavle eller noe som helst?)

Det finnes mye dritt i hundeverdenen, og noe vil man bli kvitt, og det gjelder nok også salg av hunder i dyrebutikker. så skjønner ikke at du kan støtte dette. Tenk hvor mye useriøse selgere OG kjøpere det blir ut av dette...

Sorry rotete innlegg, men jeg blir bare så J**** forbannet når jeg leser sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med regler når man kjøper fra butikk,men foreldrene mine sjekker jo selfølgelig reglene og sånt sånn at vi vet reglene og alt det der.Ja man får med papirer og stamtavler til hundene,ihvertfall der vi skal kjøpe hund.Var på butikken der i påska og hilset på vennina til mamma og hunde valpene de hadde der.Hun sa at valpene er id-merket,vaksinert og har med stamtavle og diverse papirer når de blir solgt.De sa de kunne ordne alle papirer og sånne ting som hadde med importen å gjøre,men vi måtte selfølgelig avtale med mattilsynet så alt var i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest denne tråden her, og jeg har ett ord som kan oppsumere tankegangen til trådstarter, FORKASTELIG..

Støtte opp om sånne ting, det gjør meg kvalm..

.HÅper at dere ikke får godkjent søknadden om import, for etter mitt syn så fortjener dere ikke å ha hund når dere har slikt syn på hvor og hvordan man skal skaffe seg hund.,

Hund er noe man tenker nøye igjennom, FØR man skaffer seg det... Og man kjøper fra en ANERKJENT oppdretter eller i det minste en som vet hva h*n driver med og har ett mål og en mening med det de gjør.

Kjøpe fra butikk er forkastelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere at denne valpen kommer fra gode linjer? Tro meg, dette er en rase med noen velkjente problem som for eksempel pusten.. Derfor er det ekstremt viktig at det er seriøse oppdrettere som avler på sunne og friske linjer.. Har dere sjekket opp dette?

Synes dette er trist lesing jeg... Det er litt sånn: Vil ha vil ha.. "nei du kan ikke få ennå".. JOOOOO! åsså drar vi til frankrike sånn at lillejenta skal slippe å måtte vente.. Sorry, men liker ikke tankegangen er..

Det jobbes veldig seriøst med oppdrett av både Engelsk og Fransk bulldog i Norge. så det finnes nok av seriøse oppdretter å velge i.. Hva så om man må vente et år på hunden som man skal ha i 12 år? Er du heldig så har valpen din noenlunde linjer så du kanskje får ha den tilnærmet så lenge..

Bruker vanligvis ikke å være så negativ, men liker ikke slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke vi har tenkt gjennom det?! :)

Vi har tenkt på å importe fransk bulldog i litt over 2år nå!

Skjønner liksom ikke hva problemet ditt er?!Siden hunden kommer fra en "dyrebutikk" så er den mindre verdt og INGEN må få lov til å gi den et nytt hjem Toya?!Er det virkelig det du mener?!Så jeg,foreldrene mine og søsknene mine skal liksom ikke få kjøpe valp fra utlandet og gi den et nytt og fint hjem fordi den kanskje kommer fra en "valpefabrikk"?Å importere hund blir liksom som å kjøpe blandings hund?For mange "vet" jo ikke hva man får.

Vet dere at denne valpen kommer fra gode linjer? Tro meg, dette er en rase med noen velkjente problem som for eksempel pusten.. Derfor er det ekstremt viktig at det er seriøse oppdrettere som avler på sunne og friske linjer.. Har dere sjekket opp dette?

Synes dette er trist lesing jeg... Det er litt sånn: Vil ha vil ha.. "nei du kan ikke få ennå".. JOOOOO! åsså drar vi til frankrike sånn at lillejenta skal slippe å måtte vente.. Sorry, men liker ikke tankegangen er..

Det jobbes veldig seriøst med oppdrett av både Engelsk og Fransk bulldog i Norge. så det finnes nok av seriøse oppdretter å velge i.. Hva så om man må vente et år på hunden som man skal ha i 12 år? Er du heldig så har valpen din noenlunde linjer så du kanskje får ha den tilnærmet så lenge..

Bruker vanligvis ikke å være så negativ, men liker ikke slikt..

Skjønner veldig godt hva du mener Velvet86,vi kommer jo selfølgelig ikke til å kjøpe valp vis vi ikke vet om den er renraset eller om den kommer fra gode linjer eller om den er syk.Vi har planlagt import av valp i litt over to år nå.Kan jo selfølgelig vente,haster ikke med å kjøpe hund.Skal trossalt dele livet mitt med hunden.

Er jo liksom ikke sånn at jeg vil ha hund,og DA SKAL JEG HA!Hunder er noen man deler livet med ikke en ting du kjøper for så å legge på hylla når du blir lei.Skjønner ikke helt hvorfor nesten alle skal gå mot meg bare fordi jeg vil gi en hund fra et annet land et godt liv.Syns det er utrolig tåpelig å si at dere ikke synes vi burde få lov til å importere hund fordi den kommer fra en "dyrebutikk".Vi kommer jo til å sjekke alt om hunden før det blir noe import.Det er utrolig trist at mange fra sonen skal gå mot meg fordi vi skal importere hund!

*Dobbeltpost. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke vi har tenkt gjennom det?! :)

Vi har tenkt på å importe fransk bulldog i litt over 2år nå!

Skjønner liksom ikke hva problemet ditt er?!Siden hunden kommer fra en "dyrebutikk" så er den mindre verdt og INGEN må få lov til å gi den et nytt hjem Toya?!Er det virkelig det du mener?!Så jeg,foreldrene mine og søsknene mine skal liksom ikke få kjøpe valp fra utlandet og gi den et nytt og fint hjem fordi den kanskje kommer fra en "valpefabrikk"?Å importere hund blir liksom som å kjøpe blandings hund?For mange "vet" jo ikke hva man får.

Nei, tror ikke dere har tenkt nøye gjennom det, for om dere har planlangt dette i over to år, så hadde dere kunne hatt en valp fra en seriøs oppdretter nå! Sannsynligheten er stor.. Og problemet ditt med å få valp i Norge var jo nettopp ventetiden, så der snakker du rundt deg selv..

Problemet er at når du kjøper en valp som er solgt i dyrebutikk (kommer fra valpefabrikk) så støtter du den "bransjen". Det er der problemet ligger. Det er sånne som deg som gjør at slike folk kan holde på, og tjener penger på det.. Altså, en liiten valp som vokser opp i en dyrebutikk?? Det er jo helt forkastelig.. Tenk på hvor utrolig viktig denne tiden er for valpen.. Den skulle ha vært i trygge omgivelser med gradvis tilvenning av det ene eller det andre...

Nei, får håpe dere kommer på andre tanker, og skjønner hva som egentlig ligger bak, før dere får importert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alt det her virker utrolig lite gjennomtenkt jeg...

Får sånn frysninger nedover ryggen av å tenke på hva dere har tenkt til å gjennomføre.

Ser ikke noe galt i å importere valp, men da må det kjøpes fra en oppdretter som vet hva han driver med, og en oppdretter har ikke for vane å stille seg i en butikk å selge valpene sine derfra.

det hadde i alle fall ikke jeg gjort.

Men for guds skyld, gjør som dere vil,

håper bare mattlilsynet setter seg på bakbeina ang importen deres jeg, når dere skal kjøpe fra slike forhold..

Er bare helt sykt i mine øyne..

Og hva gjør en 15 åring oppe ett om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarte ikke på det andre i innlegget da..

men uansett dette her blir altfor useriøst...

orker ikke bruke energi på å tenke på alt det teite andre gjør...

Gjør teite ting så mye dere vil dere, bare ikke klag når det skjer ettellernanet med valpen, og folk her har advart dere...

Jeg kjenner mange oppdrettere jeg også, men ville jeg kjøpt valp fra alle jeg kjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ta en telefon til Mattilsynet jeg, og snakke med de om importregler og sånt før du bestemmer deg for å redde en valp fra en dyrebutikk i Frankrike..

Som et par av de erfarne hundeeierene har skrevet her, så er det neppe lov å importere en valp under 3 mnd til Norge så sant du ikke kjøper fra en oppdretter - med alt det papirarbeidet det medfører. Det er alt et par tråder her om hvordan slik import foregår, les f.eks Lokes tråd om Lyra, eller den om jaktgolden-valpen fra Danmark (beklager, husker ikke nicket).

Om du ikke kan importere den rett fra dyrebutikken (og det kan du sannsynligvis ikke), har du 2 valgmuligheter..

Du kan enten be din mammas gode venninne om å ha valpen hos seg til den er ferdig rabiesvaksinert og blodprøven viser at den har nok antistoffer - da vil valpen være rundt 7 mnd når du får den, fordi at blodprøven skal tas 120 dager etter at vaksina er satt.. Hvis den ikke har nok titier etter de 120 dagene, må valpen få en ny vaksine, og så vente nye 120 dager på blodprøve - og i verste fall er valpen din 11 mnd når den ankommer Norge..

Alternativ 2 er å ikke rabiesvaksinere valpen, og heller ha den i karantene. Nå er det ikke lov å ha valper under 6 mnd i karantene (det ble gjort unntak for de taiganske myndene, etter veldig mye om og men pga diplomati og politikk - DU får neppe den samme spesialbehandlingen), så da vil valpen din være 10 mnd gammel før du får den hjem (6 mnd når den ankommer landet + 4 mnd i karantene), og da har du 2 mnd hjemmekarantene for alle husets dyr etter dette igjen. Dvs at hunden din lever sitt første år forholdsvis isolert..

Så, sjekk med Mattilsynet du, det er ikke sikkert at snarveien din er så snar at valpen din fortsatt er en valp når du får den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke vi har tenkt gjennom det?! :)

Vi har tenkt på å importe fransk bulldog i litt over 2år nå!

Skjønner liksom ikke hva problemet ditt er?!Siden hunden kommer fra en "dyrebutikk" så er den mindre verdt og INGEN må få lov til å gi den et nytt hjem Toya?!Er det virkelig det du mener?!Så jeg,foreldrene mine og søsknene mine skal liksom ikke få kjøpe valp fra utlandet og gi den et nytt og fint hjem fordi den kanskje kommer fra en "valpefabrikk"?Å importere hund blir liksom som å kjøpe blandings hund?For mange "vet" jo ikke hva man får.

Selv om det ikke var til meg, så må jeg bare svare:

NEI, jeg tror ikke dere har tenkt igjennom det her grundig nok, for da hadde du ikke behøvd å spørre her fort å få vite f.eks. at mattilsynet ikke tillater direkte import av valp fra slike steder. Da hadde du visst dette og alt annet du trengte å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri, men tror neppe det er håp. Dette er ikke bare egoistisk - men også helt ute å kjøre argumentmessig. Og ikke gidder du lese advarslene fra folk som elsker samme hunderase - og advarer mot AKKURAT dette. Ene øyeblikket skal du "redde" valpen, det neste øyeblikket er alt i strålende orden. Kanskje skal du tenke på hva som er den EGENTLIGE årsaken til at du vil kjøpe fra denne butikken? På to år ville du hatt nok av sjanser til å kjøpe en godt oppdrettet valp fra solide, gode forhold.

Men det er et kjent fenomen at mange er veldig glade i egotrippen "å redde en hund" - det har jo vært rene egotrippen blant annet for hollywoodstjernene og kjendisene i USA, der det er mer trendy å ha en "rescue" og de knapt tør å si de har renraset hund. Nå for tiden adopterer de jo barn istedet, og gjør en trend av å "redde dem" istedet forøvrig...

Men når det ikke engang når inn, advarselen fra chihuahuakjøperen, så virker det dessverre bare egoistisk. Når du kjøper valpen, så tenk på at den kanskje har søsken fra fem kull tidligere - og en mor som blir brukt som produksjonsmaskin. Det VET du ingenting om, men sannsynlighetene er langt, langt større for det - enn at det skal ligge noen som helst seriøs oppdretter bak. De får antagelig MER for valper om de selger dem på normal måte - så du får en B-vare, eller kanskje en X-vare, kanskje med helsedefekter, kanskje med store mentale problemer.

Siden du dessverre fremstår som såpass "vil ha" og har foreldre som ikke later til å ha helt normale motforestillinger, skulle det ikke forundre meg om dere gjør et forsøk på å smugle den inn eller trikse og mikse litt. Jeg håper noen i fransk bulldogmiljøet vil oppdage dette, og si fra til Mattilsynet i så fall.

Nei, det er ikke rart at valpefabrikkene fortsetter å lage valper som dør når de smugles dopet inn i bagasjerom, eller selges syke fra butikker, når det finnes slike "valpekjøpere" som dere. Men kanskje dere ikke helt passerte nåløyet hos en seriøs oppdretter, er det grunnen til butikkjøpet? Du er voksen nok til å tåle å høre dette, synes jeg, når du velger å støtte en slik hensynsløs industri uten en eneste motforestilling. Litt tøffe ord, men hundene har det tøffere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Nei, det er ikke rart at valpefabrikkene fortsetter å lage valper som dør når de smugles dopet inn i bagasjerom, eller selges syke fra butikker, når det finnes slike "valpekjøpere" som dere. Men kanskje dere ikke helt passerte nåløyet hos en seriøs oppdretter, er det grunnen til butikkjøpet? Du er voksen nok til å tåle å høre dette, synes jeg, når du velger å støtte en slik hensynsløs industri uten en eneste motforestilling. Litt tøffe ord, men hundene har det tøffere.

Her tror jeg faktisk du er inne på noe ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett kvalm lesing...

Hvis dere absolutt skal "redde" en hund, så kontakt omplasseringssteder i Norge da! Er du klar over hva dere egentlig gjør?? Dere STØTTER valpefarikker og andre drittfolk som ikke tar vare på hundene sine! Det er helt forkastelig og du burde faktisk skamme deg! Etter alle historiene her inne, bør du vite bedre! Dette er bare tull...Som noen nevnte litt over her, få moren din til å lese denne tråden så kanskje hun får inn i hodet at dette er GALT og FORKASTELIG!!

Beklager hvis det ble mye skrivefeil, men sitter på skolen og tastaturet lever sitt eget liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alt dette om hvordan man støtter valpefabrikker og at valpen kan være syk osv. så har vi ikke lenger tenkt å kjøpe hund fra "dyrebutikk".Foreldrene mine snakket med Mattilsynet og at det kunne oppstå problemer med å importere hund kjøpt fra "butikk".Vi snakket også med hun som eier "butikken" og hun anbefalte noen oppdrettere.Moren min ringte en oppdretter som venter kull om 3-4uker.Vi var hjertelig velkommen til å komme å hilse på.Så da blir det nok ikke butikk kjøp likevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...