Gå til innhold
Hundesonen.no

Så fin Vorsteh du har!


Renate A

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Djeez..jeg forbeholder meg retten til å flire når folk med schæfere kommer bort og spør om Loke er en sort schæfer. nei, jeg er ikke ond, jeg har bare humor. Mulig noen synes jeg har slem humor men det får så være.. Jeg forklarer selvfølgelig om rasen med et smil..Når folk som selv har terv kommer bort til meg etter å ha stirret på Loke og spør om han er feilfarget DA forbeholder jeg meg retten til å flire for meg selv i bilen hele veien hjem.. Vel vitende om at jeg selv ikke hadde noen som helst anelse om at jeg hadde hatt to hunder av samme rase før jeg så bilde av coveret til boken om de belgiske vallhunder i en annonse i hundesport. Helt ærlig visste jeg ikke at de var belgiske en gang, jeg visste bare at sheila var en "tervuuuueren" og at T var en "Grooondal " :) Det var visse likheter, det hadde jeg oppdaget..

Jeg kommer til å le meg skakk når folk kommer bort til min lille laekeonis for å spørre om det er blanding av schæfer og kongepuddel.. jeg gleder meg allerede til å se ansiktene når jeg forklarer at "schuddelen"og den sorte schæferen min er av samme rase *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man sitter og knegger litt av det her, betyr ikke at vi ikke er høffelige mot folk som spør om hundene våre er ditt eller datt. Og andre sitter garantert og ler av at vi tar feil på deres felt. Men som noen nevnte, så går det litt på påståeligheta også. Synes selv at de største "bommene" på rasene kommer fra hundefolk. Ikke-hundefolk spør som oftest hva slags blanding det er på mine (Nirm og Bogar spes).

Hadde forresten en manchester terrier på 90 tallet. Skulle gå min andre agility konkurranse, og da kom det en dame bort og starta å kjefte på meg fordi jeg tvang dobermannvalpen min til å gjøre slikt. Prøvde å forklare at dette var ingen dobermannvalp, men en MT, og hu gav seg ikke. Til slutt gikk hu etter kommentaren at "hu hadde drevet med dobermann i så mange år, så jeg måtte ikke komme og si til hu at dette ikke var en dobermannvalp".

Slike episoder synes jeg faktisk er festlige. At enkelte folk er så ufattelig påståelige at de mener de har veit bedre enn eieren om hva slags rase det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Har fått høre at Archie må da være en en-eller-annen hårete gjeterhund av noe slag :) Forklarer bare feilen med et smil jeg, skjønner godt at de ikke forstår hva slags dyr jeg har, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, morsom tråd! Skjønner ikke helt hvorfor folk blir så sure av denne tråden da? Det er jo ikke for å være slemme, det er jo bare moro. Hadde jeg gått og spurt noen om boxeren deres var en setter (eller hva det var), og de hadde fortalt meg at nei, dette er en boxer. Så kan du banne på at jeg hadde ledd av meg selv resten av dagen.

Og jeg synes slett ikke hunden i første innlegg ligner på vorsteher i det hele tatt..

Jeg får ofte spørsmål om at vorsteheren vår er en dobermann, og har hørt andre som har spurt dobermanneiere om det er vorsteher de har. Jeg skjønner ikke det helt heller, men jeg teller vel ikke siden jeg har en av rasene selv.

Jakthundfolk sier om pointeren, for en utrolig flott pointer du har, stor og muskuløs.

De som ikke vet hva en pointer er sier, det er vel en valp, hvor gammel er den..? Når jeg da høflig sier, han blir 3 i november, ler de godt av seg selv. :)

Edit: Vorsteheren finnes vel i tricolor også har jeg lest en plass, men jeg har aldri sett en. Har aldri sett noe annet enn brune og brune skimlede vorstehere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øya burde vel gi et pekepinn på at hu ikke er vorstehhund.

Men mange morsomme feiltagelser ute og går. Nirm blir gjetta på som blanding med mye BC i som oftest, eller karelsk bjørnehund. Og Bogar har vært både puli, pumi, groenendael valp, feilpelsa kelpie, blanding og bichon frisé. :)

Syntes ikke Bogar har vært så uheldig jeg, bortsett fra bichon :) Fenris er allerede blitt gjettet på som groenendael,schafer, labradorvalp, flatt og "blir han en puddel". ;)

Syntes det bare er morsomt jeg..Og jeg svarer selvsagt høflig og forklarer at han er en mudi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enten innehaver av en schæfer, en rev eller en blanding av leonberger og schæfer når jeg er ute med Ace. Skjønner ikke hvordan noen kan tro at bittelille tøtta mi kan ha leonberger blod i seg, men dem om det. Overraskende mange gjetter tervueren da - positivt overrasket over det.

Småtuppene blir som regel gjenkjent som cavalierer, men på tross av at det registreres 700 cavalierer i Norge i året så er det tydeligvis fortsatt vanskelig å lære seg navnet. De blir stadig kalt Cavalier King Cocker, Cocker King Charles, Kavalær osv. osv.

Jeg synes Chicka lignet litt på vorsteren jeg, ikke den verste sammenligningen jeg har sett hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke Bogar har vært så uheldig jeg, bortsett fra bichon :) Fenris er allerede blitt gjettet på som groenendael,schafer, labradorvalp, flatt og "blir han en puddel". :)

Syntes det bare er morsomt jeg..Og jeg svarer selvsagt høflig og forklarer at han er en mudi ;)

Hadde han vært hvit, så hadde jeg forstått bichon gjettinga (dette skjedde på en trening i en hundeklubb), men han er jo sort...

Men må jo kunne litt hund for å gjenkjenne mudien egentlig.

Makkeren min på jobb har to grå schäferhunder. Under en inspeksjon overraska hu et par svenske bygningsarbeidere. Han ene klarte utmerket å sprette opp på toppen av en gardintrapp på ett sekund. Og utbryter "går dere med ulv nå også???" (på svenske vel å merke...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja ikke alltid like lett å se forskjell! :) En gang jeg var i parken kom det en dame med en hund og vi hilste. Hun spurte hvilken rase jeg hadde, og jeg tenkte jeg skulle spøke litt så jeg svarte: det er en stor dachs. Ååjaa sier hun og nikker overbevisende på hodet. Så sa jeg at jeg spøkte og sa at det var en dobermann. Da lo hun litt.

Ellers er det ikke mange som har tatt feil. Heller det at veldig mange ikke vet hvilken rase det er, eller er usikker.

De med brune dobermenn blir hele tiden tatt for å ha glatthåret vorsteh. Det skjønner jeg godt, for de ligner veldig i kropp og fasong. Og så er det mange som ikke vet at dobermann kommer i brun variant.

Jeg har selv tatt feil av raser, men pytt, da lærer man ihvertfall noe nytt. Særlig blandingshunder gjør meg usikker. Altså om det er blandiger eller raser. Da spør jeg bare hvilken rase hunden er, og så sier de at det er blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser ute og vandrer, så det er ikke alltid så lett å vite. Noen tilfeller virker kanskje opplagte, men de snakker med oss hundeeiere for å slå an en prat om et dyr de liker. De prøver vel å være hyggelige, da trenger de ikke bli sett på som dumme. Det er dummere å ta avstand fordi man ikke vet helt. Jada, man kan jo spørre, men selv om man ikke gjør det trenger man ikke være dum. Vi kan smile litt av det, sånn som du som hadde den hunden som ble spurt om det var en schæfer, det er jo litt sjarmerende. Men vi smiler ikke fordi de er dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehe..Jeg syntes faktisk ikke hun var så ulik jeg da. :) Om man ser på hode formen, ørestillingen og delvis litt av kroppen også egentlig. Nå kan ikke jeg så mye om Vhorste da så det er sagt, men på bildene så synes jeg ikke de var så ekstremt ulike. :)

hehe.. Syns også de ikke var så ulike ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk også lov å møte nye mennesker med et åpent og overbærende sinn, og svare høflig og vennlig på spørsmål.

Har jeg noe sted sagt noe annet ?

Har ikke sagt at folk hverken er dumme eller noe annet.

Det jeg prøvde å si er at det er stor forskjell på om folk er hyggelig og kanskje spør om hunden din, enn å bombastisk konstantere at det er en blanding. Da blir jeg gretten. Ikke fordi folk tror hunden min er blanding, jeg driter i hva folk tror, men det har mer med hvordan de oppfører seg. Om folk spør om det er blanding så svarer jeg selvsagt hyggelig tilbake og samtalen er i gang. Om folk i mer surt tonefall spør hva hunden er blanding av så blir jeg nok litt mer krass i svaret, men er ikke uhøflig tilbake. Er folk hyggelig er jeg hyggelig.

Har overhode ingen ting i mot at folk kaller/tror hunden min er både den ene og den andre. Som flere sier, man kan trekke litt på smilebåndet i ettertid :)

Siden jeg formoder at du ikke forfølger folk som har stilt "dumme" spørsmål eller kommet med feil gjetninger om hunderase så kan du vel ikke vite om de hver gang uttaler seg om rase når de treffer en hund? At folk som har uvanlige hunder (rase eller blanding, eller bare uttypiske eksemplarer av kjent rase) får flere uttalelser om hunden sin av mange forskjellige mennesker forsvarer ikke at man som hundeeier er arrogant eller frekk, synes jeg. '

He, he... :)

Betyr det at DU er dum, da?

Nå er ikke alle like redde for å drite seg ut, tydeligvis...

Jeg har ikke påstått at jeg er smart eller dum jeg.

Sier bare at JEG ikke uttaler meg bastant om hunderaser jeg ikke kjenner. Da spør jeg heller litt pent, enn å fastslå at det er ditt eller datt.

Jeg har full forståelse for at folk ikke vet hva slags rase hunden min er. Og som regel er folk hyggelig, spør og man har en hyggelig samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen jøss jeg trodde ikke at noen skulle vende dette til å bli sur på denne mannens vegne, vi hadde faktis en lang samtale og han satt nesten på bakken og klappet Chicka, så ingen sure toner her.

Jeg mener ikke at han er dum, men å si at en sort hund med båe øyne er en Vorsthe, det er vel litt å ta i?

Noe annet som forundrer meg er at noen gidder å gjøre om en sånn tråd så det blir diskusjon ut av det, men det er vel kun for å kverulere og være ufin, eller?

Hvis det irriterer deg så veldig med sånne tråder, Belgerpia, så anbafaler jeg deg å ikke åpne sånne tråder neste gang. :)

Jeg startet ikke denne tråden for å være ekkel eller slem mot mannen, syntes bare det var litt morro, jammen klarte noen å ødlegge den morroa med sin eder og galle. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å få spørsmål om hvor gammel amstaffen min er. Ungdommen som spurte hadde helt tydelig ikke peiling på hund, men ønsket å få en samtale. Helt greit det, men jeg trakk litt på smilebåndet for den som spurte var en typisk fjortisgutt som sikkert tror at amstaff og hund er samme ord for samme ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ofte om den fine greyhounden jeg har :) men det er jo ikke akkurat rart man fort kan sammenlinge disse myndene med hverandre hvis man ikke er så inne i rasene.

Ellers kom jeg på en historie for ganske så lenge siden da jeg fortsatt bodde hjemme og mamma hadde et kull med papillon valper som var annonsert i avisen.Det ringte en dame og skulle ha tak i en konge papillon, jeg forklarte hun hadde nok forvekslet dette litt for det finnes konge PUDDEL, men ikke noe konge papillon. Men joda.. hun sto på sitt, nei noe puddel skulle hun ikke ha! hun var ute etter en konge papillon, og la ut i det vide og det brede om at de kom i mange str. osv.. det burde jeg da sjønne.. :rolleyes:;) jeg lurer enda på hvor hun hadde det fra om at papillonen kom i både store og små str :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår at ikke alle burde ha like mye greie på forskjellige hunderaser, men jeg må trekke litt på smilebåndet når noe blir veldig påståelig og prøver å fortelle meg hvilken raser hunden min er blanding av. Jeg er ofte i tvil selv når jeg møter enkelte hunder og da spør jeg rett og slett, før jeg begynner å fortelle eieren hvilken type hund h*n har. syns det her var en morsom tråd jeg.

Hunden min er blanding av veldig mange raser så det er nok ikke enkelt å finne ut av det.

Her om dagen møtte jeg på en veldig hyggelig mann som insisterte på at han en belger. han hadde hatt en selv så dette hadde han greie på :) Her er min flotte belger med hengeører og det hele. LOL

100_1083lukepstubbe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd, synd folk må ødelegge, og gjøre den til noe negativt noe (merkelig at det er de samme som alltid :rolleyes: ), men men, bra vi andre kan ha litt gøy av det.

Om jeg selv blir usikker om hva en hund er, så spør jeg pent om hva slags rase det er (det får jo igang en samtale) enn å spørre "eeeh, er det en ****". Greit det kan bli en mer morsom samtale :) men tror mange ville ledd av det f.eks om den som mente at en boxer var setter fikk vite at det var en boxer.

Kommer vel ikke som noen bombe at folk spør om hva rex er blanding av, FÅ vet at bc kommer i brunt, og særlig det at han har lyse øyne, og lyse partier gjør at han MÅ være en blanding (dette kommer også av folk som har bc selv). Ellers har jeg fått høre at han har hvert Aussie.

Engang i vinter så fikk jeg en som spurte hva han var blanding av: jeg svarte det er en border collie, og forklarte det. Men alt jeg fikk tilbake "nei det MÅ være en blanding, han har så lyse øyne".

(skjønner jo at mange tar feil :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd :)

De aller fleste jeg møter ser at elwira er en golden. Men det har hendt at folk har spurt om det er en pyreneerhund, hvit labbis eller en blanding.

Har også møtt mange som mener at jeg ikke kan ha golden. De er brune og tykkere har jeg hørt mange ganger. Å ja, de var det før, kanskje ikke tykkere da :)

En gang møtte jeg en dame som syns jeg hadde en veldig rar dalmantimer. Hun hadde drevet med dalmantiner, men hun hadde ikke sett en så langhåra og stygg dalmis <_<

Jeg forklarte at det var en golden, men det var det ikke mente hun. Jaja, hun får tro hva hun vil tenkte jeg og gikk bare videre.

Syns det er litt morsomt når folk spør jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever oftere at folk tar feil av rasen min, enn at de faktisk vet hvilken rase det er. Jeg får heller bakoversveis hvis noen kommer bort og spør om det er bichon havanais. På syv år har jeg bare opplevd det 2-3 ganger!

De fleste tror at Isak er puddel eller bichon frisé, og det kan man egentlig ikke klandre dem for. Men han ser ut som en veldig shabby frisé, og ikke er han helt hvit heller. (Er nok mange som tenker for seg selv at han trenger et bad.) Andre raser han har blitt tatt for å være er bolognese (heller ikke ulikt), lagotto og puli.

Theo blir ofte tatt for å være tibetansk terrier, og det er jo ikke helt på jordet, utseendemessig sett. Ellers er det veldig mange som tror at han er en blanding - noe som ikke plager meg i det hele tatt :) .

Hadde han vært hvit, så hadde jeg forstått bichon gjettinga (dette skjedde på en trening i en hundeklubb), men han er jo sort...

Men må jo kunne litt hund for å gjenkjenne mudien egentlig.

Sikker på at det ikke var bichon havanais de mente? De finnes i hvertfall i sort: http://www.mts.net/~mckay55/colours3.html (Men kanskje ikke helt mudi, likevel :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle kan like mye om hunder, og det skal man fullt ut akseptere. Jeg kan for eksempel ikke så mye om de forskjellige kattetypene. Men så påstår jeg da ikke hardnakket at de kattene jeg møter er den og den typen heller. Og jeg begir meg definitivt ikke inn på en diskusjon med katteeieren om at "Nei, det der er ingen siameser, ser du ikke at det er en Korat"?

Jeg har en rase som for en del er ukjent, og det blir mange spørsmål om hvilken type (eller blanding) det er. Slike spørsmål synes jeg bare er hyggelige. Jeg kan snakke om rasen Basenji i det uendelige :)

Men som sagt, når de du møter begeynner å kverulere med deg om hva slags rase du har, da drar jeg litt på smilebåndet.

Møtte en gang et par turgåere; to middelaldrende damer med en JRT da jeg var ute med en av mine Basenji valper for å bånd-trene. I det turgåerne så meg og poden utbrøt den ene damen "Åhhh, se den herlige gamle chihuahua'en!"

Jeg trakk litt på smilebåndet og repliserte høfflig; "Nei, dette er nok en Basenji valp"

Hun ble nesten sur, og så med en snerpete stemme; " Tøys, ser du ikke at det er en gammel chihuahua? Se på alle rynkene"

Jeg gjentok igjen at dette var en Basenji, og at rynkene skulle den ha. Da bare gikk de...

Ok, greit nok at en 8 uker gammel Basenji valp ikke er store pjokken, samt at dette individet på gitt tidspunkt hadde kropp str. 2 og pels str. 3, men jeg synes det er litt tåpelig å diskutere i mot hundens eier når det gjelder hvilken rase h*n drasser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok litt av, ja!

Jeg synes som oftest at det er morsomt når folk finner på kreative betegnelser/raseforslag til hunden min som da er en feilfarget Gordon setter. Selvfølgelig får jeg nesten daglig høre at "det var da en flott og kraftig irsk setter", og det er jo ikke så rart - helbrun som han er... :rolleyes:

Når jeg en gang i blant forteller at det er en feilfarget Gordon, hender det at jeg får høre "nei, det finnes ikke, sikker på at det ikke er en blanding?"... Når jeg da forteller at feilfargede individer har dukket opp i rasens historie fra dag én, og fortstatt får høre "nei, det går ikke an - det finnes ikke, heeeelt sikker på at det ikke er en blandings", da hender det at jeg blir litt irritert...

Dette blir litt OT, men når en mann en dag fortalte meg at hunden min egentlig ikke har livets rett og skulle egentlig vært avlivet - DA tente jeg på alle plugger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne var på tur, og vi hadde med oss en amstaff. To småjenter kom bort til oss for å klappe den fine hunden og lurte på hva slags rase det var. Vi svarte som sant var, at det var en amstaff. Det ble helt stille, før den ene jenta utbrøt: OJ... Visste ikke at det fantes så store hamstre, jeg trodde det var en hund jeg... :D

Vi fikk oppklart det, før vi ruslet videre, men det ble jo en hyggelig historie... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...