Gå til innhold
Hundesonen.no

Plante


TineSimbaNana

Recommended Posts

Etter at du har fjernet potta (det letteste er å klippe den forsiktig opp på sidene) og fjernet ulla, graver du et passende hull i grusen/sanda, setter planta nedi og dekker godt med grus/sand.

Da du har satt plantene der du vil ha dem løfter/napper du planta litt forsiktig opp slik at røttene ikke blir liggende hardpakket under grusen/sanda.

Husk å putte gjødningstabletter under røttene første gang du planter de og en halv tablett i ny og ne senere. Da får du frodige og flotte planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at du har fjernet potta (det letteste er å klippe den forsiktig opp på sidene) og fjernet ulla, graver du et passende hull i grusen/sanda, setter planta nedi og dekker godt med grus/sand.

Da du har satt plantene der du vil ha dem løfter/napper du planta litt forsiktig opp slik at røttene ikke blir liggende hardpakket under grusen/sanda.

Husk å putte gjødningstabletter under røttene første gang du planter de og en halv tablett i ny og ne senere. Da får du frodige og flotte planter.

Må bare si at du er utrolig bra på å forklare ting! :D Har sett flere av innleggene dine og tenkt på det så da måtte jeg bare si det! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at du er utrolig bra på å forklare ting! :D Har sett flere av innleggene dine og tenkt på det så da måtte jeg bare si det! B)

Takker og bukker for den. :P

Ei plante er vel i minste laget selv for den størrelsen - plantene er nyttige for flere ting:

1) gir fisken gode gjemmesteder som øker trivselen

2) reduserer algevekst

3) hjelper faktisk til med filtrering av mikro partikler

Jeg synes du bør ha minst 3 planter i karet ditt. En flott nybegynnerplante som også er glimrende (og anbefalt) i et nystartet kar er Vasspest, den vokser som hakka m...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D 80%???? Det er jo myyye! Og da har jeg altfor lite planter..! Men da må det jo se helt igjengrodd ut oppi der med så mye planter da...! ;)

Ja, jeg vet.. Er bare det jeg har hørt liksom. Har ikke så mye jeg heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et på 112, mener du at jeg burde ha 80% planter?

Var det det jeg skrev... Synes faktisk det blir i det meste laget, men nå har jeg mer sansen for røtter og steiner som hoveddekorasjon med f.eks. Vallsneria americana som bakgrunnsplanter, javabregne som midtpartiplanter og Anubias barteri som forgrunnsplanter.

Antall planter er totalt avhengig av personlig smak, hva slags planter man benytter, hvordan de plantes og ikke minst hva slags fisk man har i karet.

Tommelfingerregelen når det gjelder antall planter er: lengde på karet (i cm.) x bredden (i cm.) / 50 = antall planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har en svær rot og masse steiner og skjell jeg da.. har jo seff planter også da..! :D Jeg har sørget for at fiskene har nok av gjemmesteder så tror nok det går bra! Håper jeg da.. ;) Fiskene ser ut til å trives ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lurer på en ting som ikke akkuratt har med akvarie å gjøre da, etter som at det ikke er fisk i det...

Har kjøpt en vannplante fra ikea og lurer på om noen vet hva jeg skal gjøre når jeg vokser ut av "glasset" sitt??? Den er 24 cm ca og "glasset" er 15 cm. Nå har jeg bare "rullet" den sammen sånn at hele den er nede i "glasset"....

Trenger den større plass og eventuelt hvor finner jeg noe (bolle eks) som er billigere en dem på dyrebutikken???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å knipe den av rett under vannflaten da?

Mange planter trigges litt av slik "trim" og vokser seg gjerne både lengre og bredere ved jevnlig kniping...også så slipper du å stadig måtte kjøpe større glassboller. :icon_redface:

Et bitte-lite tips: ta den ut av plastpotta så vil den slå ordentlig rot i grusen og trives enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...