Gå til innhold
Hundesonen.no

Plante


TineSimbaNana

Recommended Posts

ekke sikker på om de har i større men jeg kan jo se da...

Her er bilder av planten min vis det blir lettere og svare vis dere ser ossen den har det :icon_redface:

For meg ser det ut som en Bacopa du har.

Den kan faktisk få blomster over vannflaten og er også fin og bruke i åpne akvarier.

Legger ved en link til Tropica, der er det masse god info om planter!

http://www.tropica.com/go.asp?article=220&...languageguid=DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skikket på den siden nå og det fins 3 forskjellige Barcopa planter, 2 stk uten blomster og 1 med blomster. Tror jeg har en uten blomster.

Men vis jeg har sand til planten min, må jeg bytte ut sand da??? Når jeg skal bytte vann eks...

Og hva mente du med å knipe den under vann??

Skal jeg knipe av "armene" til planten?? Det som er under vann liksom???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skikket på den siden nå og det fins 3 forskjellige Barcopa planter, 2 stk uten blomster og 1 med blomster. Tror jeg har en uten blomster.

Men vis jeg har sand til planten min, må jeg bytte ut sand da??? Når jeg skal bytte vann eks...

Og hva mente du med å knipe den under vann??

Skal jeg knipe av "armene" til planten?? Det som er under vann liksom???

Mest sannsynlig er det en Bacopa Monnieri du har, den er mest utbredt.

Du trenger ikke bytte ut glassgrusen du har med grus, den fungerer som grus.

Hvis du vil ha planten lenge bør den få komme ut av potten og få litt rotgjødsel.

Gjødseltablettene stikker du ned i grusen i nærheten av røttene. Plasserer du gjødselen for tett til røttene kan de "svies", og planten kan dø.

Det finnes også flytende næring til planter. Når en plante er saktevoksene skal du ikke være for raus med denne. Da får du som regel en solid oppblomstring av alger.

Det er ikke så mange alger som er skaldelig for planter...men det ser ikke så pent ut.

Grusen har samme fungsjon som jord har for planter. Planter trives ofte ikke med at du driver og "roter" med røttene i tide og utide...så la den bare være om du ikke har noen problemer.

Ellers vil jeg anbefale deg etterfylling av vann. Du erstatter det som fordamper.

Om glasset er blitt uklart kan du først skrubbe det med en gryteskrubb i plast, og så fylle på.

Skiten som faller til bunnen kan du fjerne med en slamsuger før du etterfyller med vann.

Så vil jeg anbefale deg om og klippe plantene i stede for og knipe dem av med fingrene. Grunnen til det er at du får en ujevn snittflate som igjen kan føre til at det blir ganske lange stengler og få blader.

Hvist du ikke vil ha planten over vannflaten er det bedre at du bruker en saks.

En plante kan også få for mye stengel i forhold til blader selv om du klipper den. Da er det som regel at den har for lite næring eller lys.

...og vist du vikelig skal gjøre det litt trivelig (skjemme den litt bort) kan den gjerne få ørlitte granne Farris i ny og ne...da får den CO2 og det liker de godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen når det gjelder antall planter er: lengde på karet (i cm.) x bredden (i cm.) / 50 = antall planter.

seriøst? det vil jo si at jeg bør ha 42 planter i 80litern det. hørtes utrolig mye ut, selv for en som liker masse planter... hehe...

tenkte jeg bare skulle fortelle en snedig måte å få fjernet ulla rundt plantene, kjøp en sånn katte/hundebørste med stål"bust/tagger" eller hva det er, så bruker du den forsiktig. Du får med det meste av ulla samtidig som det går mye raskere enn å stå å små nappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel uten unntak, og smaken er som kjent som baken...

Denne "regelen" er satt opp mtp best mulig økologi i akvariet siden plantene hjelper til med å filtrere mikropartikler i vannet og hemmer algevekst, men selvfølgelig kommer det an på hva slags planter du skal ha (noen vokser i bredden, andre i høyden), hva slags type fisker du har (enkelte ciklider er håpløse når det kommer til planter) og selvfølgelig din personlige smak.

Jeg har "minimalt" med planter i mine egne kar, har valgt Vallesneria som hovedplante og noen vanlige sverdplanter og Anubias som tilleggsplanter.

Vallesneria er en kjempeflott plante som lever sitt eget liv - den er meget hardfør, dekorativ og sprer seg selv ved hurtigvoksende avleggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallisneria planten finnes det seks arter/typer av: fra Americana som blir kjempesvær og passer i kar fra 250 liter og oppover til Nana som passer i mindre kar. Har enda ikke funnet Vallisneria i dyrebutikkene her, men bestilt de via en nettbutikk.

Ta en titt på rad 18: http://www.tropica.com/plant_print.asp

Anubias finner finner du på rad 29.

Vanlig sverdplante som er lett å få tak i: http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg tatt planten ut av potten og tatt vekk "ulldotten" rundt.

Før tok jeg planten ut av glasset og puttet den i den plastikk koppen jeg fikk planten i også tok jeg alt vannet ut av skylte gursen og tok i nytt vann og den rene grusen og planten i.

Nå blir det nok vanskeligere vis jeg må slamsuge og det hele...

Har tatt en svamp nå som skal bare være planten sin...Går det greit å vaske nedi der med den nå som jeg ikke skal ta han ut av glasset??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har ikke turt å klippe planten enda, :getlost:;) Føler at den får ondt jeg...

Nå står planten litt i vinduet siden det nesten bare er stengel.

Får se om jeg tar til å klipper den i dag... :wub: Haha

Men han har ikke slott rot enda, så i går tok jeg den utav og gjorde slik som jeg skiftet vann før siden en av stenglene hadde gått ut av grusen og føt rundt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...