Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva koster rasen "deres"?

Line_

Recommended Posts

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Er ikke det litt rart an en rase som får såpass store kull kan stige i pris med 5-6 tusen på TO år????

Det sier litt om hvor fort raser blir dyre azz!!!! Sikker på at den dagen jeg begynner me pomme oppdrett så er normail valpepris over 20 000 hvis det skal fortsette slik! :-o

Skrevet
Ridgebacken ligger på 10 000-12 000...

Det er jo forståelig.. :D Er ikke så mangen ridgeback i norge?

Men Aussie?? Det er jo en relativt vanlig rase..

Skrevet

Det er jo forståelig.. :D Er ikke så mangen ridgeback i norge?

Men Aussie?? Det er jo en relativt vanlig rase..

Jeg syns jeg ser mange flere Ridgebacker enn aussier... f.eks på utstillinger er det gjennomsnittlig 5-6 aussier i alle klassene, hos ridgebacken er det da minst 15-20...

Skrevet

Mye ridgeback på NKK i Drammen hvertfall :D Pene hundene. Møtte en her i en dyrebutikk utenfor Sem for noen dager siden. Han het Rafiki og var stooor :P

IW ligger på 10-12000 tenker jeg. Det er bare rundt 300 av dem i Norge tror jeg :? Det drar sikkert opp prisen litt.

Guest Vicky
Skrevet

aussien har blitt nokså vanlig ja...men jeg syns den er verd prisen :D

Skrevet
aussien har blitt nokså vanlig ja...men jeg syns den er verd prisen :D

Ble bare overraska over prisen.. :P

Guest Vicky
Skrevet

hehe, ja den har gått opp ekstremt mye de siste årene... samme er det med kongepuddel

Skrevet

Jeg betaler 9000 norske kroner for Chessea :D

Syns det er en grei pris med tanke på at rasen er lite utbredt.

Skrevet

Samojedene koster 7-7500,- men når vi kjøpte vår så kostet hun 6000,- uten m-chip, det måtte vi gjøre selv.

Japansk spisshund tja det kommer ann på oppdretteren du tar kontakt med men de ligger på 7-8000,-.

de to siste kullene vi har hatt på Tinka gikk for 7500,- men det som Småen har nå skal vi ha 8000,-, det forde at vi måtte reise lengre for å låne hannhunden og forde at begge foreldrene er NUCH(når hannhunden er Nuch så blir de automatisk litt dyrere til å bruke til avl desverre). :wink:

Skrevet

Jeg syns noen omplasseringshunder er overraskende dyre - 4000,- og sånn :D Kunne gjerne tatt en jeg :P Men ikke til den prisen. Skjønner at de som driver med omplassering skal tjene litt på det også, men..

Skrevet
Jeg syns noen omplasseringshunder er overraskende dyre - 4000,- og sånn :D Kunne gjerne tatt en jeg :P Men ikke til den prisen. Skjønner at de som driver med omplassering skal tjene litt på det også, men..

Helt enig med deg..skjønner ikke at folk betaler det, så lenge noen betaler det, så kan de ta så mye også.

Som regel er det endel jobbing med en omplasseringshund og da syntes jeg man ikke skal betale så mye for den. :P

Skrevet

Rafiki ja :P Han er Trine sin, hun som driver butikken til daglig. Han kommer fra Masithela's kennel i Stavanger. Har jobbet for Trine før. Han er kjempeflott, og så bedagelig.. Folk som ikke er helt inn i raser, tror han er en liten grand danois med en gang. Hehe

Mye ridgeback på NKK i Drammen hvertfall :D Pene hundene. Møtte en her i en dyrebutikk utenfor Sem for noen dager siden. Han het Rafiki og var stooor :P

IW ligger på 10-12000 tenker jeg. Det er bare rundt 300 av dem i Norge tror jeg  :?  Det drar sikkert opp prisen litt.

Skrevet
Hm..har hørt om flere som har betalt 8-8500 for en Aussie nå...

Chicka kostet 800kr, hun er jo omplasserings hund. :wink:

Har også hørt om flere kull som har kostet 8500 kr nå..

Skrevet

Har importert labrador fra England med rene jakt-linjer, det ble faktisk en meget billig affære. Det hele kom på litt over 12.500 NOK inkl. reise og moms!

I Norge hadde en valp med samme linjer kostet meg 12.000, eskl. evt. flyreise.

Dobermannen jeg hadde kostet 9000, billig i forhold til hva jeg fikk igjen av hunden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...