Gå til innhold
Hundesonen.no

hva betyr det å ha hund for deg?


janne&kenny

Recommended Posts

hva gir hunden deg? hva betyr det for deg å ha hund? hvorfor har du hund?

bruker du den til noe, eller er han bare til kos? eller tur kamerat?

vet ikke helt hvordan jeg skal formulere spørsmålet...men jeg kan svare først ;)

det å ha hund gir meg mye! det gir meg kjærlighet! og jeg gir mye kjærlighet til han! han er alltid gla for å se meg, uansett!

ikke minst så er han avhengig av meg! mange tenker at det er negativt, men for meg er det positivt. fordi da betyr jeg noe for han! jeg kan ikke bare gjøre som jeg vil. trenger han tur så må jeg gå med han, hvis ikke får han vondt i magen og går kanskje på do inne...(har aldri skjedd det da... ;) )

jeg ofrer fritid, penger og mye mer, for å gjøre han glad! han gjør meg alltid glad( nesten alltid da.. :P )

jeg har noe å gjøre om dagene når jeg har hund. han drar meg ut på tur (og tur er noe jeg apsolutt trenger!)

han er morsom! han holder meg med selskap, spesielt når jeg er alene hjemme! kjeder jeg meg er det bare å finne på noe med han!

jeg bruker han til selskaps hund. men vil begynne med AG snart :)

jeg har sikkert glemt noe...

vil dere fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund fordi : gir meg mye kjærlighet, det er mye selskap i en hund den er alltid glad når du kommer hjem osv.... Så har jeg jo en god tur venn som alltid følger med meg. Jeg ser ikke livet mitt uten hund hverfall ;) Så får jeg trent lydighet samt agility som jeg etterhvert skal begynne med :) Det er en stor glede og ha hund i mitt liv hverfall det skal være sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir meg utrolig mye å ha hund. Jeg merker fort hvis jeg har vært borte fra hunden i et par dager. Heg blir tafatt og rastløs. Kjeder meg.

Jeg har vel egentlig hund av de samme årsakene som allerede er nevnt. Hund er en livsstil for meg, ikke bare en hobby.

Hunden gir meg selskap, hjelper meg med å komme meg ut og trene, viser taknemmelighet og er alltid glad og positiv.

For med er hunden veldig nyttig. Jeg blir glad av å ha hund (det er jo alltid like koselig å komme hjem til en som må løpe 10 runder rundt i hagen, fordi hun blir så glad for at du kommer hjem), jeg blir i bedre form av å ha hund, jeg kjeder meg svært sjelden, jeg blir kjent med masse nye folk med samme interesser som meg, og mye mer.

Min hund er hele familien sin hund, men jeg har ansvaret for lydighetstrening og pelsstell. Vi trener lydighet hjemme, og har gått litt kurs. Agility har vi prøvd så vidt, og skal ganske sikkert fortsette på agilitykurs når sjansen er der. Nå i høst er det mulig jeg melder oss på blodspor/spor-kurs eller noe i den duren.

Jeg har en hund jeg ønsker å drive aktivt med. En del av den aktive hverdagen for meg er pelsstell, og regelmessig stell av hunden i form av å gi den mat og vann, og å kose og gå tur. Jeg elsker pelsstell, og har det som fritidssyssel.

Med andre ord legger jeg opp min hverdag mye etter hunden, og hunden er for meg en stor del av det å leve.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er og blir min beste venn! ;)

Ingen får meg så glad som han, men ingen får meg så potte sur eller forbanna heller. Jeg har lært mye om meg selv, faktisk, etter at jeg fikk hund, og begynte med seriøs trening i LP. Jeg bruker gladelig penger og tid på hunden, skulle bare mangle!

Det å ha hund betyr for meg veldig mye, aner ikke hva jeg skulle gjort uten Ask. Han er der om jeg er lei meg, han er der når jeg snakker om ting jeg føler jeg bare kan snakke med han om, han er der å delere gleder med meg. Han har lært med godt over halvparten av det jeg vet om hund i dag. Spesielt hva man ikke skal gjøre med en hund har jeg (desvere, kanskje..) lært av han. Uten Ask ville grunnlaget mitt til en neste hund vært mye tynnere!

Bruker han jo i LP, trener bare enda, men håper på og kunne konkurere en dag. Ellrs er han den vanlige familiehunden han var tiltenkt, og jeg er sikker på at jeg har verdens beste familiehund!

Ask er rett og slett et av flere lyspunkter i livet mitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Milo er også min beste venn ;)

Han gir meg så og si alt en 14-årig jente trenger ;) (utenom penger såklart :P)

Vi kjøpte vel inn hunden til jakt og familiehund. Da han ble skuddredd begynte vi på Agilitykurs og et hverdagslydighetkurs senere. Jobbet litt med skudd osv, og nå er den første jakta for Milo over i år. Gjett om jeg ble glad når han ikke er skuddredd mer. Så nå blir det vel mye jakttrening men også LP og AG treninger.

Lp og AG er kun på hobbybasis, med et lite ønske om å komme oss på banen i 07. Jakta tar vi rolig framover nå, vi(jeg og pappa) drar kanskje på fuglehundsenter slik at vi får finpusset alt.

Hunden har også gitt med nye venner(noen av de finner dere her) og jeg kan liksom ikke beskrive hvor glad jeg egentlig er i hunden min. (må nok gifte meg med han som noen i klassen sier at jeg skal <_< )

Glad i deg Milo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hund er godt selskap og trivelig å ha rundt seg. En god turkamerat, og hadde det ikke vært for hunden hadde jeg sittet på rævva foran tven hele kvelden. Så det er positivt. Det er sosialt og man treffer mange nye folk. Men det er også ulemper som feks. at man ikke kan gjøre så mye man ønsker og reise og sånn. At man er bundet. Og at problemer og dilemmaer dukker opp hele tiden. Så jeg ser ikke på det som rosenrødt, men de positive tingene er sterkere så derfor har jeg hund selv om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan egentlig ikke beskrives med ord hvor mye Chica betyr for meg. Hadde ikke jeg hatt henne da jeg flyttet, er jeg ganske sikker på at jeg hadde gått på veggen..

- Hun får meg ut på tur, så vi begge holder oss i form. Og jeg elsker å gå tur!

- Jeg snakker med masse folk og blir kjent med nye folk som har samme interesse som meg.

- Jeg kjeder meg aldri, fordi jeg kan trene, leke, kose eller gå tur med henne.

- Hun er alltid der for meg, og jeg har en å ta ansvar for!

- Det er ingenting som er bedre enn å bli "overfalt" av en som er kjempeglad for at du kommer hjem.

- Dessuten er det et spesielt bånd mellom oss, som ingen andre enn oss to får oppleve..

Chica lyser opp hverdagen min, og gir hverdagen en mye større mening enn hvis jeg ikke hadde hatt henne.

Dessuten har hun lært meg å bli tålmodig, mer sta og mer bestemt, da hun kan være litt å stri å trene med.. Men hva er vel ikke mer gøy enn når du får det til!? ;)

Hun er først og fremst en selskapshund, men vi trener hverdagslydighet, litt agility for moro skyld, og drar på utstillinger! Og jeg må si at jeg har funnet hobbyen og livsstilen min.. Hunder skal jeg ha resten av livet mitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg hadde overlevd uten hund !

Vanilla er min aller beste venn og er alltid til å stole på ;)

Jeg synes det er gøy å ha hund, og trives kjempe med en overglad hund som hopper ned meg bare jeg har vært ute å henta posten :P

For meg er det en ubeskrivelig glede å ha en hund og jobbe med den. Å se alt det arbeidsvillige i henne og kontakten hun søker.

Vanilla'en min er ALT for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine grunner til å ha hund er som de andre har nevnt, det er koselig med selskap og alt sånt.

I tillegg så bruker jeg hunden min på jakt, noe som er utrolig morsomt.

Har i helga vært på jakt og det er så utrolig spennende og gøy å være på jakt sammen med hunden sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...