Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal du ikke ha?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Er nok mange raser jeg ikke ville hatt, av ulike grunner. Men her er noen av de som jeg ikke kunne tenke meg:

Bendlington terrier --> synes ikke de er fine

Chihuahua --> de er søte, men altfor små! Kaninene mine er større og mer kompakte enn en chi :o

Nakenhund --> synes egentlig de er ganske sjarmerende, men føler de er så "skrøpelige". Det må jo være iskaldt for dem i norge!

border collie --> vet egentlig ikke hvorfor, har bare aldri likt rasen

golden retriever--> nydelige, herlige hunder, ville bare ikke hatt en selv.

typiske jakthundraser, som settere--> liker ikke så godt utseende på dem, men helst fordi de er altfor aktive og har for mye jaktinnstinkt for megnnstinkt for meg

Men for all del, dette endres seg stadig. Er mange raser som jeg kanskje bare ser på bilde og sier at den rasen skal jeg aldri ha, fordi jeg dømmer den etter utseende, men faller pladask da jeg møter en.

før var f.eks sheltier og riesenschnauzere noen av de rasene jeg aldri kunne tenkt meg (kan ikke fatte og begripe hvorfor ;) ), men nå er de favorittrasene mine :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror jeg er en av få som kunne tenkt meg nesten alle raser, det er alltid negative sider å finne ved alle hunder, på lik linje med positive sider. eneste hunder jeg ikke kunne klart er vel kanskje settere, den passer rett og slett ikke til mine behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini bjeffer sjeldent...

er litt sta.. men det er ikke mye.. Har ikke så mye av terriern i seg.

Boston terrier.. er ikke noe spess terrierhund..

En hund blir gneldrete hvis man gjør den til en..

Jeg har hørt at Boston Terrieren har blitt endret fra "Terrier-gruppen" til "Selskapshund-gruppen"

Staaakars Bedlington, den kan vel ikke for at den er stygg? <_< :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av dem som liker de fleste m fire bein,men hunder jeg aldri skal ha er de typiske jakthundene ene og alene fordi jeg aldri kommer til å jakte på noe slags dyr.Har bodd med harehunder og ikke noe galt m dem, men jeger er jeg ikke.Og da fortjener hundene noe annet enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier King Charles spaniel har jeg helt i vrangstrupen av en eller annen grunn, så den er absolutt nederst. :wub: Tett etterfulgt av øvrige hunder i gruppe 9. For å generalisere ytterligere ville jeg aldri hatt en liten hund. Jo mer å ta i jo mer og være glad i syns nå jeg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke noen nakenhunder. Ser ut til at de hat blitt angrepet av skabb. Eneste terrier-rasene jeg liker er SBT, Amstaff og Pitbull. Liker ikke miniatyrhunder, liker ikke gjeterhunder, bortsett ifra belgere, napolitansk mastiff, kunne ikke tenke meg noen former for retrievere eller settere. De er vakre, men litt for aktivitetskrevende, ikke så veldig glad i jakthunder egentlig, med noen unntak, for eks. Basenji, som er en hund jeg kunne tenke meg.

Vet ikke om IW er jakthund, men jeg elsker dem.

Var alt jeg kom på i farta. Er mange hunder jeg ikke kunne tenke meg. Er nok SBT, IW og Basenji jeg kommer på som jeg kunne tenke meg den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Boston Terrieren har blitt endret fra "Terrier-gruppen" til "Selskapshund-gruppen"

Staaakars Bedlington, den kan vel ikke for at den er stygg? <_< ;)

Bedlington er vel ikke stygg?? :lol: Eller er det bare jeg som er miljøskadet fordi jeg jobbet på arbedsuka i 8 klasse og 3 sommerferier på bedlington kennel?? Synes de er nydelige jeg da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlington er vel ikke stygg?? :lol: Eller er det bare jeg som er miljøskadet fordi jeg jobbet på arbedsuka i 8 klasse og 3 sommerferier på bedlington kennel?? Synes de er nydelige jeg da... ;)

De fleste har vel kun sett dem på bilder og på utstillinger og ikke rukket å bli godt nok kjent med rasen, antar jeg. Det er i hvert fall grunnene til at jeg ikke liker de rasene jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, hvilken rase ville jeg absolutt ikke hatt? hmm, litt for mange å ta av:P

De aller fleste raser under 40 cm er utelukket da de ikke passer til mitt bruk, men om jeg skal velge blant aktuelle raser (de som er store nok for meg) står nok schæfer og vorsther lengst ned på listen. Dette grunnet dårlige erfaringer med rasene.

Og så må jeg si at jeg blir glad for at så mange ikke vil ha jakthund fordi de ikke vil jakte, hadde det bare vært flere som dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du synes at eb kunne vert utdødd fordi du mener det er dyreplageri at de ikke kan føde selv (noe det selvsagt er), mens du selv har mops? hah.

Vel mops er en rase jeg gjerne skulle sett enten utdødd for bikkjenes del. Eller de kunne heller fått litt lengre snuteparti, litt bedre plass til øynene og litt mindre hudfolder kanskje?

En korrekt mops har bare en hudfold.. å det er den over nesen.

De har heller ikke utstående øyne..

De føder også selv :lol:

Jeg bruker mine i spor ;)

Ellers så Tror jeg Dalmatiner ikke er en rase for meg, selvom de er lekre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En korrekt mops har bare en hudfold.. å det er den over nesen.

De har heller ikke utstående øyne..

De føder også selv :lol:

Jeg vet da vel at mopsen føder selv. Jeg har lest at mops ikke bør utsettes for store fysiske påkjenninger pga det kan føre til ånderettsbesvær og at pga den korte snuten så har den en tendens til å overopphete oftere og raskere enn mange raser!?

Om en korrekt mops har en hudfold over nesen, så synes jeg det er en for mye. Vertfall når jeg leser at mange hunder har hudproblemer og at man bør kontrollere og rengjøre den hver uke?

Jeg synes vertfall ikke at dette høres eller ser ut som en spesiellt sunn hunderase, men det er da min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke hatt:

irsk ulvehund-

saluki-

phalene-

bichon frise-

shar pei-

bulldog-

Affenpinscher

Azawakh

Airedale terrier

BoerboelBordeaux

Borzoi

Bracco italiano

Griffon

Lagotto romagnolo

er nokk noen flere også.. + bc, alle typer jakt og fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noen settere, retrivere (i hvertfall ikke toller- de har jo adhd?), ikke mops, bulldog, bostonterrier, eller andre hunder med "inntrykt" ansikt, ikke sharpei, ikke terrier, ikke BC eller andre gjeterhunder i gr 1, egentlig ingen i gr 6 og 7.

ja til funksjonelle raser med et sunt eksteriør! "det skal være sunt å være pen" sier NKK, håper det blir sånn i virkeligheten også-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet da vel at mopsen føder selv. Jeg har lest at mops ikke bør utsettes for store fysiske påkjenninger pga det kan føre til ånderettsbesvær og at pga den korte snuten så har den en tendens til å overopphete oftere og raskere enn mange raser!?

Om en korrekt mops har en hudfold over nesen, så synes jeg det er en for mye. Vertfall når jeg leser at mange hunder har hudproblemer og at man bør kontrollere og rengjøre den hver uke?

Jeg synes vertfall ikke at dette høres eller ser ut som en spesiellt sunn hunderase, men det er da min mening.

Jada, er jo din mening det :wub:

Jeg ville bare forklare, var ikke stygt ment eller noe sånn..

Jeg tar med mine på syvfjellsturen her i Bergen, ingen av de som har problemer med det.. Kanskje de går litt saktere enn mange andre? Ikke vet jeg.. jeg har mops :P

Ikke renser jeg hudfolden så ofte heller.. annenhver uke :P

Alle har jo raser som passer hver og en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller øverst står Engelsk Bulldog, missfostre dilux :wub:

Den er tett etterfulgt av alle andre veggkræsj-tryne raser(Stakkars bikkjene er jo født med alvorlige defekter jo..)

raser med ekstrem pels(shih tzu o.l.)

ekstrem-rynkede hunder

jakthunder(Spesielt settere, herreguuud for noen stressa dyr)

sikkledyr

retrievere(Mja, bortsett fra at jeg er småforelsket i labbisen)

nakenhunder av alle slag(Ikke nok med at jeg liker pels på mine hunder, men jeg takler ikke svinebust eller svinebust-lignende pels, som jo nakenhundene ofte har.. *grøsse*)

Terriere, bortsett fra et par unntak..

BC, for aktive, for stressa..

Schæfere, bananrygg, mye sykdom og dårlig gemytt, nei takk.

Derimot liker jeg endel av gjeterrasene, alle myndene, et par miniatyrer, trekkhundrasene, JP, GD, MT, ooog, det er alle jeg kommer på i øyeblikket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...