Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd/sele


¤ Martine ¤

Recommended Posts

Jeg foretrekker sele på tur. Har henne ofte løs med en kort tynn line(for sikkerhetsskyld) og da synes jeg det er best at hun bruker sele i tilfelle hun skulle hekte seg fast e.l. og få et rykk i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker somregel alltid sele.. han drar enormt den lille tassen, og det kan ikke være godt for nakken hans.. (ja, jeg må lære han å gå fint)

jeg bruker også selen når han går med langline og når han går løs...

jeg synest sele er best for min hund! men folk bruker hunden forskjellig og dermed bruker sele i andre situasjoner enn tur. hvis jeg ikke bruker sele på Bajas, går han å hoster og peser...

han går også mye finere med sele enn uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker vanlig halsbånd hvis jeg vil at hun skal gå fint og ikke dra i båndet, og sele når hun for lov å trekke eller at jeg ønsker at hun skal trekke, jeg bruker også sele når vi sykler, går på ski og når jeg bruker flexibånd på henne.

til spørsmålet om sele er best, så er det vel det så lenge hunden trekker i båndet, for da blir det ikke så stor belastning på nakken, men så lenge hunden ikke drar så er det vel det samme hva man bruker:-)

jeg bruker nok selen mest, for jeg syns hun får litt lite ut av turen når hun bare må gå og trippe pent hele turen, ser også det på hunden at hun koser seg mest når hun kan trekke litt. men hu går en del løs også da, og det er selvfølgelig det morsomste:-) da har jeg bare halsbåndet på henne, hadde vel ikke trengt det, men tenker i tillfelle hun skulle komme bort fra meg, så ser de som eventuelt ville finne henne, at hun er id merket, også står det telefonnummer på det. føler det tryggest liksom, selv om hu holder seg til meg, kommer på innkalling og stopper og tar kontakt ofte, så veit man aldri om hu plutselig skulle løpe etter noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten kun sele på tur, men har halsbånd med i tilfelle Ero drar veldig mye på den turen og jeg ikke orker en draende hund(til vanlig drar han ikke så veldig mye med selen). Bruker kun halsbånd når Ero må gå pent og sela ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun halsbånd på tur. Den ene sela vi har kommer hun seg ut av, og den andre er like ved å revne av i kobbelfestet (vi skal levere den til skomaker for å få nytt skinnstykke der). Har veldig lyst til å kjøpe webmastersele til henne, det er mulig jeg gjør det på Hamar om de er der.

Jeg syns det er mest praktisk å bruke halsbånd når jeg trener lydighet, og siden jeg trener litt på nesten hver eneste tur, blir det greiest å bruke halsbånd. Men for all del, tror det hadde gått greit å trene lydighet med en webmastersele også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i boligområdet = sykkel sele

Tur til skogen ( transport etappe ) = halsbånd

I skogen: Løs, kun et tynt markeringsbånd med telefonnr - om noe skulle skje

Snørekjøring, båndgåing om sommeren, sykling = trekkselen

Nå trekker min hund i grunn like mye hele tiden ;)

Men i teorien skal det være en forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker vanlig halsbånd hvis jeg vil at hun skal gå fint og ikke dra i båndet, og sele når hun for lov å trekke eller at jeg ønsker at hun skal trekke, jeg bruker også sele når vi sykler, går på ski og når jeg bruker flexibånd på henne.

til spørsmålet om sele er best, så er det vel det så lenge hunden trekker i båndet, for da blir det ikke så stor belastning på nakken, men så lenge hunden ikke drar så er det vel det samme hva man bruker:-)

Som om jeg skulle skrevet det selv! ;)

Jeg bruker mest halsbåndet, for hun har blitt så flink til å gå fint i det siste. Men skal jeg på treff eller lange turer, blir det sele. Har gått vår første "lange tur" med bare halsbånd, og det gikk fint. *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest halsbånd til vanlige turer for han trekker i selene, og det er fryktelig vondt å gå med. Har jo også et magebelte å bruke men det siger så opp mot ryggen, og det er ganske så ubehagelig. De gangene han bruker langline så er det selen som er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...