Gå til innhold
Hundesonen.no

Heimkunnskap...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Liten frustrasjon fra min side:

Hver Tirsdag så har vi Heimkunnskap i 3 timer.

Hva vi lærer på disse timene er lik 0.

Lærerne har funnet ut at vi skal selge all maten vår, slik at vi tjener penger. Dermed får vi ikke smake på maten og finne ut om vi vil bake den mer.

Ellers når vi skal varme vann og gjær, slik at det blir kroppstempratur, så tar vi jo selfølgelig varmt vann rett fra springen. Dvs. vann som har oppbevart seg i varmtvannstanken leeenge.

Vi har sjeldent tid til og la deigen heve slik den skal, så vi begynner rett på baksten.

Men baker vi virkelig?

Svaret er vel NEI! :rolleyes:

Vi kjøper ferdigpakker, hvor man skal blande vann og gjær(varmt vann rett fra springen, må vite) og bare blande det. På hver gruppe får man 2 pakker, og vi er 4stk på hver gruppe. Så da blir det noen som bare kan kna deigen og ikke noe mer.

Dessuten har vi bare 500,- i måneden til og kjøpe mat for, og vi er en gruppe med elever på 51 stk. :)

Mens noen har heimkunnskap, så må andre lage stand og skrive plakater til hvor vi skal stå og selge mat :rolleyes:

Høres kanskje ikke såå ille ut, men hva er vitsen med og ha heimkunnskap med ferdigpakninger, som en 6 åring kan lage for seg selv? Vitsen med 3 timer hvor vi bare blir fristet og sulten? :)

Hva kan vi egentlig gjøre med det? Her nytter det ikke og gå til rektor og klage altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Ja, vi deler klassen i 3. Men likevel så er det få ting og gjøre.

Gruppe 1 er som fotest ute i gapahuken og tenner bål og drikker te..

Gruppe to lager stand, plakater og smører på ferdiginnkjøpte rundstykker fra REma 1000

Gruppe tre "lærer" å lage mat med hurtigposer :)

Rektor sier at vi har dårlig økonomi, sånn er det! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste alltid maten selv vi :/

Men lagde bare sånn "tradisjonell, norsk sunn mat" som f.eks fårikål, kjøttkaker i brun saus, ovs..

Men vi hadde det sinnsykt gøy da, rå kjøttkaker.

En gang fikk vi noen grusomme First Price fiskeboller, hadde vikar så vi

fant ut at fiskeboller i brunsaus var bedre, haha ;p

Lagde aldri skikkelig saus, bare putti i noe, ****** gøy ser du :)

Men klag og henvis til andre skoler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn læreplanen 06 på internett, plukk ut de målene som henviser til heimkunnskap og lag ett formelt brev til rektoren din fra hele klassen som sammenligner undervisningen dere får mot læreplanen.

Han bør svare på brevet, er svaret negativt så gå til avisen, forklar situasjonen, og send en oppfordring til de lokale butikkene om å sponse dere med ingredienser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere muligheten å høre hvordan de andre skolene i byen har det så gjør det. Har de det mye bedre enn dere så er media(lokalavis) et fint hjelpemiddel.

Veldig god ide. Vi hadde god heimkunnskapsundervisning i niende (til tross for dårlige lokaler mesteparten av skoleåret). Lærte å lage ting helt fra bunnen av - smørjevninger, grunndeiger osv. Hadde også en skoletime med teori i uka. Vi lagde faktisk veldig god mat, og hver heimkunnskapstime ble ordentlig avsluttet med at vi satt og spiste maten med god matro. Også lærte vi å vaske opp og være nøye med renhold osv.

Dere kunne fått med dere Strindabladet (eller ligger dere utenfor den kretsen?), Byavisa eller Adressa og først dratt på Charlottenlund og vist hvordan heimkunnskapen er der, før dere dro tilbake til Lade og viste hvordan deres heimkunnskaptimer er til sammenligning.

Og økonomi er en dårlig unnskyldning - alle skolene i Trondheim har dårlig råd. Det hadde vår også, men vi hadde veldig gode heimkunnskapstimer allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker hvordan vi hadde det. Og der var klassen delt inn i to grupper, og 4 bord på hver gruppe. Så hadde vi 1, 2, 3 og 4`ere på gruppene, og Da fikk man oppgaver. Lagde alltid mat fra bunn av.

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Og engang fikk vi plukke ut selv hva vi skulle lage, fikk en sum (over 100 pr gruppe) så skulle vi plukke ut ting læreren skulle kjøpe. Helt greit opplegg, men aldri likt læreren, for en heimkunnskapslærer peller seg bare ikke i nesa når man er ¨på kjøkennet og forklarer og viser åssen ting skal gjøres :)

Men heimkunnskap er jo til for at man skal lære å lage ting på kjøkkenet, og kanskje lærerene der tror at det er sånn det blir i fremtiden, at INGEN lager maten fra bunn av lengre ;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Gruppa mi (vi var fire stykker) doblet bolledeigene, forsynte oss med bare halvparten så mye fisk som vi skulle ha og la all brokkolien i et hjørne i omeletten (det var forresten den delen vi ga til læreren da hun ville smake på omeletten vår).

Men jeg syns et er synd at dere ikke lærer å lage ordentlig mat, Christine. Jeg mener - om ikke annet så veit jeg hvordan jeg lager lys smørjevning (og dermed masse sauser og supper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter nok ikke å snakke med rektor, egentlig er det jo regjeringen sin skyld. <_< Eller evt kommunen, men det er jo i bunn og grunn regjeringen det også..

Hvis dere har snakket med rektor, på en saklig måte, gå videre til media, og på den måten få oppmerksomheten fra kommunen og de andre "der oppe".

Vi lagde all maten selv, fra bunnen av, og vi spiste all maten selv. Joda, noen poteter havnet på veggene, men det var da litt av morroa.. :) (Ikke se på meg.. det var ikke jeg som kasta de.. ;)) Tror klassen var delt i to, ca 15 på hver gruppe.

Husker en gang da vi skulle lage fransk mat i fransktimen, lærerinna hadde med seg konjakk som skulle i ostefonduen, og hadde merket av hvor mye som var i flaska kvelden før. Det skulle bare to spiseskjeer konjakk i, så egentlig skulle jo det jo ikke sees at vi hadde tatt av den til matlaging. Men vi tømte i litt mer enn som så, og i tillegg måtte vi jo smake på. Endte med at vi lurte lærerinna til å tro at hun hadde tatt seg en dram kvelden før, etter at hun hadde satt merket på flaska.. hihi! :P Fatter fremdeles ikke at hun ikke kjente noe på ånden vår.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...