Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømhalsbånd


magicka

Recommended Posts

Jeg har et godt tips til hunder som bjeffer. Sprut ren sitron på de, det er ikke det mest effektive over tid. Eller aller helst bruk bjeffehalsbånd med strøm. De virket på hunden vår. Og det er så godt å ikke høre noe fra hundegården hele dagen.

:D STRØM? Er du helt på styr, hvordan kan du forsvare noe sånt?! :)

Så bjeffehalsbånd med lukt hadde ikke funket hæ? Du må sende strøm gjennom den? :wallbash:

takker for svar!

fikk dere begge hundene med en gang? eller hadde dere en fra før? hvor gammel var den første før dere fikk nr.2?

er de av samme rase? jeg hører at man skal velge to raser som er like, slik at de kommer godt overens, og kan leke sammen. men jeg har sett folk som har rotwiler og pomeranian... hvor viktig er det med "lik" rase?

det med halsband, tror jeg ikke vi skal ta opptil diskusjon...

Nei, var veldig OT, synes bare det var så vemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D STRØM? Er du helt på styr, hvordan kan du forsvare noe sånt?! :)

Så bjeffehalsbånd med lukt hadde ikke funket hæ? Du må sende strøm gjennom den? :wallbash:

Det er ikke farlig i det hele tatt! Det er et så lite støt at vi ikke kjenner det..men det er veldig effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig i det hele tatt! Det er et så lite støt at vi ikke kjenner det..men det er veldig effektivt!

Farlig er det sikkert ikke. Men hvem vil utsette hunden sin for noe sånt? Dessuten er det sterk strøm. Så en fyr som faktisk prøvde det på (på normal styrke), han hylte og skrek, og datt overende.

Jeg hadde ALDRI puttet noe sånt på min hund, jeg er faktisk glad i dyret, og vil ikke at den skal ha det vondt, selv om det "bare er et lite støt". Det finnes nok av andre hjelpemidler og metoder å få vekk bjeffing på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig er det sikkert ikke. Men hvem vil utsette hunden sin for noe sånt? Dessuten er det sterk strøm. Så en fyr som faktisk prøvde det på (på normal styrke), han hylte og skrek, og datt overende.

Jeg hadde ALDRI puttet noe sånt på min hund, jeg er faktisk glad i dyret, og vil ikke at den skal ha det vondt, selv om det "bare er et lite støt". Det finnes nok av andre hjelpemidler og metoder å få vekk bjeffing på.

Jeg er også glad i dyret mitt! Men vil man ha stopp på det må man jo høre på ekspertene, fikk vite av dyrelegen faktisk at man kunne bruke dette, derfor prøvde jeg det, og det virket! Man kan ha den på liten styrke også.

Hvordan tror du at halsbånd me LUKT skal virke..?! helt umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i det etiske ang bruk av strømhalseband, men om du lar hunden stå med det på i hundegården hele dagen (som det virker som etter innleggene), så begår du faktisk et lovbrudd i følge norsk lov. Strøm er kun tillatt ved bruk i aktiv dressur, ikke noe man henger på bikkja og lar den gå med det. Dessverre følges ikke dette godt nok opp av myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad i dyret mitt! Men vil man ha stopp på det må man jo høre på ekspertene, fikk vite av dyrelegen faktisk at man kunne bruke dette, derfor prøvde jeg det, og det virket! Man kan ha den på liten styrke også.

Hvordan tror du at halsbånd me LUKT skal virke..?! helt umulig!

Moderator: Takk for å ha puttet dette i egen tråd! :)

Det er det de sier om bur også.. "Hør på ekspertene". Hvem sier at de vet best?

Dyrlegen min sa at hunden min hadde infeksjon i blodet, når hun egentlig hadde livmorbetennelse, så de vet nok ikke best dyrlegene heller alltid..

Hvordan jeg tror lukt-halsbånd skal virke? Fordi jeg har hørt mange positive tilbakemeldinger på det. Ikke av eksperter, men av vanlige hundeeiere.

Har også hørt positivt om strøm-halsbånd, men hvorfor ikke bruke lukt-varianten fremfor å føre strøm gjennom hunden sin?

Hadde ikke brukt strøm på hunden min om verken dyrleger eller eksperter sier det. Likeså som at jeg ikke bruker bur selv om disse såkalte ekspertene snakker varmt om det også. Rett og slett fordi jeg hører på fornuften i hodet mitt om hva som som er best for HUNDEN, ikke meg!

Har hatt en bjeffende hund selv, og hun ble aldri helt kvitt den vanen, men bruke strøm på henne? Nei, aldri i livet!

Skjønner rett og slett ikke at hundeeiere kan bruke strøm på hunden og fremdeles si at de er glad i den? For en dobbeltmoral! Som om jeg skulle slått typen hver dag, og fremdeles sagt at jeg elsker ham? Man tukter den man elsker? Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dyrleger,de er utdannet innen helse hos dyr,og det gjør dem ikke nødvendigvis til adferdspesialister :)

Jeg ville heller aldri brukt strømhalsbånd,og som Nirm sier,hvis hunden går med det hele tiden,er det ulovlig,og mishandling også mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en hund som bjeffer "hele dagen", så har man enten en hund med naturlige anlegg for å bjeffe mye - som endel spisshunder kanskje - eller en hund som synes verden er såvist skummelt at det må varsles hele tiden.

I begge tilfeller ER det ikke så veldig ålreit å bruke strøm; begge deler ligger i hundens natur og gemytt, og klarer man ikke å få den til å føle seg trygg og rolig i hundegården, har den det kanskje ikke så veldig greit der - og det blir ikke noe BEDRE med å bruke strøm.

Jepp, du tar bort lyden - men frustrasjonen kan ligge der. Noen hunder kan bli mentale vrak av dette, andre hunder lærer "bare" å dempe seg. Men vet man det på forhånd? Antagelig ikke... og eiere som velger å bruke strøm, er kanskje ikke blant de mest treningsvillige eller med størst innsikt i adferd heller?

Som det står i Nirms innlegg: Elhalsbånd er KUN tillatt under aktiv trening, og i tidsbegrenset periode. Du skal også egentlig være utdannet i bruk av det også, altså for eksempel instruktør på sauedressurkurs ol.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad i dyret mitt! Men vil man ha stopp på det må man jo høre på ekspertene, fikk vite av dyrelegen faktisk at man kunne bruke dette, derfor prøvde jeg det, og det virket! Man kan ha den på liten styrke også.

Hvordan tror du at halsbånd me LUKT skal virke..?! helt umulig!

Ehhh,hallo...vi har hunder folkens! Hunder kan bjeffe,thats life... klarer du ikke bjeffinga,ikke kjøp hund...så enkelt er det...

Å skulle det gå helt over styr å hunden bjeffer hele dagen,så gå på kurs med den,aktiviser den,snakk til den,har du sagt at nå er det nok,så er de nok,man trenger ikke strømme bikkja fordet om den bruker språket sitt.

Strøm er helt forkastelig,og brukes kun av uvettige personer! Vi lever i 2006 altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nirm sier etter norsk lov er det ikke lov med bruk av strømhalsbånd.

Kun av autorisert personale,de som har gått kurs.

Det er nok at du støter hunden din på feil sted en gang så har du en ødelagt hund.

Det er faktisk ikke mange raser eller hunder som tåler strømsjokk.

Tervueren er en rase man alltid skal tenke seg to ganger +4 til om man skal strømme.

Det er en rase som har dårlige nerver i mange tilfeller,og vil derfor bli ødelagt for livstid om man strømmer.

Den samme loven omhandler også pigghalsbånd på samme måte ,men det selges over hele landet.

Kan du ikke trene bort bjeffinga på hunden din gjør du noe feil,torturer ikke dyret for dine feil.

Jobb riktig i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv prøvd bjeffe halsbånd med sitron, og tro meg bikkja er ikke dum :rolleyes:

For det første så skjønner han at det er halsbåndet det kommer fra, for det andre så ble det bare verre med sitronhalsbåndet, Han brøy seg rett og slett ikke, bjeffet bare mer fordi det kom noe som irriterte han.

Men det med strømhalsbånd, det syns jeg er greit, MEN kun om det brukes av folk som kan det. På lovlig vis :) MEN om jeg ville hatt strøm på bikkja mi, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv prøvd bjeffe halsbånd med sitron, og tro meg bikkja er ikke dum :rolleyes:

For det første så skjønner han at det er halsbåndet det kommer fra, for det andre så ble det bare verre med sitronhalsbåndet, Han brøy seg rett og slett ikke, bjeffet bare mer fordi det kom noe som irriterte han.

Men det med strømhalsbånd, det syns jeg er greit, MEN kun om det brukes av folk som kan det. På lovlig vis :) MEN om jeg ville hatt strøm på bikkja mi, er en helt annen sak.

Hundene skjønner jo at det er strømhalsbåndet som er farlig - hvis du gjør alt helt feil. Det er klart at hvis du setter halsbåndet på hunden, strømmer/det spruter, også tar av halsbåndet - så vil vel de fleste hunder skjønne at det er halsbåndet som gjør det. Når man skal strømme hunden for sau skal man ha på et dummyhalsbånd som er ca like tungt som strømmehalsbåndet i 14 dager før og 14 dager etter strømming for at hunden ikke skal skjønne sammenhengen. Det samme kan jeg tenke meg en bør gjøre med et slikt sprutehalsbånd, altså venne hunden godt til det eller noe lignende før en begynner å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene skjønner jo at det er strømhalsbåndet som er farlig - hvis du gjør alt helt feil. Det er klart at hvis du setter halsbåndet på hunden, strømmer/det spruter, også tar av halsbåndet - så vil vel de fleste hunder skjønne at det er halsbåndet som gjør det. Når man skal strømme hunden for sau skal man ha på et dummyhalsbånd som er ca like tungt som strømmehalsbåndet i 14 dager før og 14 dager etter strømming for at hunden ikke skal skjønne sammenhengen. Det samme kan jeg tenke meg en bør gjøre med et slikt sprutehalsbånd, altså venne hunden godt til det eller noe lignende før en begynner å bruke det.

Det gjorde jeg nok å :) Er ikke dum å bare setter det på lar det sprute, tar det av osv osv. . Men uansett så ble det bare verre. Det fikk ikke den virkningen som det skulle, han ble distrahert muligens, men det trigget frem mer bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nirm sier etter norsk lov er det ikke lov med bruk av strømhalsbånd.

Kun av autorisert personale,de som har gått kurs.

Det er nok at du støter hunden din på feil sted en gang så har du en ødelagt hund.

Det er faktisk ikke mange raser eller hunder som tåler strømsjokk.

Tervueren er en rase man alltid skal tenke seg to ganger +4 til om man skal strømme.

Det er en rase som har dårlige nerver i mange tilfeller,og vil derfor bli ødelagt for livstid om man strømmer.

Den samme loven omhandler også pigghalsbånd på samme måte ,men det selges over hele landet.

Kan du ikke trene bort bjeffinga på hunden din gjør du noe feil,torturer ikke dyret for dine feil.

Jobb riktig i stedet.

Her er jeg helt enig! Man MÅ være autorisert for å få bruke disse strømhalsbåndene. Det er en grunn til at de ikke selges over disk i Norge. De skal iallefall ikke det og de som selger de, bryter faktisk loven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å le altså, men å uttrykke seg slik: Sende strøm gjennom hunden er å overdrive.

Det er 2 måter å bruke strøm på.

1. Strøm mot sau/bufe. Dette gjøres for å skremme hunden fra å oppsøke slike dyr og dette gjøres hos autr. personer som har gått kurs gjennom NJFF. Som Pointerguri sier, en må bruke dummy 14 dager før og etter strømmingen for at hunden ikke skal koble strømmen mot båndet.

Her får hunden et kraftig støt, av den grunn at den skal forbinde ubehaget ( strøm støt ) med sauen.

Det sier seg selv at timing er utrolig viktig, og det er også derfor man gjør dette hos autr. instruktører.

2. Strøm under aktiv dressur. Hører at flere sier at en må være utdannet, men hvor finner dere dette ? Men det er riktig at det står at det kun skal benyttes under aktiv dressur. Og jeg er helt enig i at strømbånd i hundegård ikke hører hjemme. Jeg mener forøvrig at verktøy ( bjeffebånd ) ikke bør benyttes uten at man selv er tilstede. En vet aldri hva som skjer, selv med sitron bånd.

Har forøvrig hørt at sitron bånd ikke er noe bra, da sitron dufter skarpt/sterkt og denne lukten blir hengende igjen på hunden.

Enig med Akela som sier at hunden sannsynligvis ikke burde stå i hundegården om den bjeffer så mye.

2 b ) Strøm er veldig omdiskuert i bla fuglehund miljøet. Selv er jeg i mot strøm, men kan se at det kan for noen være en nødløsning når alt er prøvd. For å si det sånn, det er bedre med et støt enn å bli fillebanket ............. Men igjen, jeg er mot strøm på annet enn punkt 1. Slik som strøm benyttes i fuglehund miljøet så er dette på svak styrke ( kjennes som en liten vibrasjon, og grunnen til at det fungerer er at man skvetter, men ikke av smerte ). De fleste seriøse tester dette på seg selv før de fester det på hunden, slik at de vet hva som skjer.

Poenget med strøm er at det er et utrolig effektiv verktøy. Faren er at misbruk/feil timing er stor.

En ting er at de med masse kunnskap bruker dette, de vet hva de driver med og for dem fungerer det fint. Men for en vanlig mann i gata er sjansen stor for feil timing/ikke vet hva han gjør etc .

Eks i fuglehund verden:

Hunden søker 200meter unna deg i god fart. Opp flyr noen ryper og du roper " siiitttt". Hunden bare durer på. Et "nei" korreksjon og ny kommando kan gjøre at hunden lærer seg å adlyde deg selv på 200meter med den ultimate fristelsen flygende foran nesa.

Du får med andre ord korrigert hunden i situasjonen ( enn å banke/filleriste den etterpå, som dessverre mange gjør ).

Jeg ser at strøm kan være et nyttig verktøy, men jeg synes dog at det finnes andre ( bedre ) metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, hvorfor er det så fy med strøm, mens sitron bånd er helt ok ???

Sitron båndet kan brukes feil det også, samt henge seg opp.

Jeg synes at man overhode ikke skal bruke slike anti bjeffebånd når man ikke er tilstede ( egentlig burde man ikke bruke de i det hele tatt spør du meg ).

Om hunden blir redd unger ved å få strøm/sitron sprut, så kan den like gjerne ble det om du snakker til hunden når den ser andre hunder/unger.

Men igjen, det er utrolig dumt å la hunden være alene med slike bånd. Da har man jo ikke kontrollen.

Jeg ville aldri gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vael kanskje jeg som nevnte noe med sitron band. jeg har aldri brukt det, så jeg kan ikke uttale meg så mye om det.. men helt enig i det... at skal man plent bruke det, trenger ikke hunden å være alene med det. men egentlig handler det bare om det store spørsmålet:

HVORFOR I ALL VERDEN BRUKE ET SLIKT HALSBAND? de som bruker de halsbanda... har dere egentlig prøvd andre metoder?

jeg kan innrømme at jeg selv har tenkt tanken å bruke bjeffehalsband.. men har jo funnet ut at det ikke er tingen for stakkars hunden. jeg har faktisk klart å roe han ned veldig mye! helt utrolig! det så ganske håpløst ut en stund...

han kommer seg! han bjeffer langt fra så mye som før:) jeg er kjempe fornøyd, og jeg har ikke brukt noe halsband på han:)

vil bare at dere skal tenke over å ikke bare sett på et halsband, men prøv heller å bli kvitt det på andre måter!

jeg tror ikke de halsbanda er så veldig farlige, så jeg "kjefter" ikke på de som bruker det! bare så ikke inlegget blir missforstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...