Gå til innhold
Hundesonen.no

å ha to hunder


janne&kenny

Recommended Posts

penger er ikke så stort problem tror jeg.. ikke at jeg har så mye av det, men syder ikke med å betale når det gjelder hund. er jeg i klemma, har jeg noen som kan hjelpe meg. men i den tid, er jeg ute i lære..

hva med tid! jeg har goood tid til en hund, men med to hunder? har jeg tid til å trene den ene så den andre? hvis jeg skulle hatt en valp.. hva om jeg får meg en valp... så mye som en valp trenger, og i tillegg har en eldre hund som trenger det vanlige..

herlig bilde av hunden din, Liss- Katrin!

jeg kommer stadig på flere ting å spør om! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

hva med tid! jeg har goood tid til en hund, men med to hunder? har jeg tid til å trene den ene så den andre? hvis jeg skulle hatt en valp.. hva om jeg får meg en valp... så mye som en valp trenger, og i tillegg har en eldre hund som trenger det vanlige..

jeg kommer stadig på flere ting å spør om! hehe...

hvis du har goood tid til en hund, så må du jo ha tid til en til hund. ;) du kan jo sette av ekstra tid til en til hund, men man burde ikke overse den eldste man har.

Men får man en valp når man har en voksen hund, har den veldig lett for å bli veldig avhengig av den eldste. Og den får kanskje de samme uvanene som den du har fra før.

Valper trenger litt mere oppmerksomhet og de skal man også lære å bli stueren, men det går helt bra :)

Tusen takk Janne! :D Ho hete Sorry:)

Dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling,bruker dere samme ordet osv

Jeg bruker navnene dems. Roper jeg på Emma kommer bare hun,roper jeg på Yaris kommer Emma å,tilfelle det er noe godt å få ;)

eller trening? må da gå på trening med en om gangen da...

Jeg går på kurs med dem hver for seg.. annen hver gang ca. Trener begge to i lydighet og trener gjerne Emma 2 dager den ene uka og Yaris en også omvendt neste uke(på kurs da) begge får trening hjemme hver dag)

og hvor gjør dere av den andre?

Lar den ene stå i bilen/buret mens jeg trener,åsså bytter jeg om etterpå.

er det kjekkere for de å være to? er det sjallusi i bildet?

kan de påvirke hverandre negativt /positivt?

Yaris og Emma går veldig bra sammen,å virker som di har mye glede av hverandre :) Men Emma blir fort sjalu hvis Yaris får mye oppmerksomhet :P Sånn med mat å sånn er det ikke noe sjalusi,bare Emma som prøver å stjele litt av Yaris innimellom.

hvordan er hverdagen? jeg tenker spesielt på negative ting

Hverdagen for meg er dobbelt så flott med to hunder som med en. Det er dobbelt så mye kos,dobbelt så mye trening,dobbelt så mye trygghet og dobbelt så mye gøy :D

Eneste negative jeg kan komme på er at di tar gjerne lett etterhverandre (når det gjelder dumme ting da :P )

Andre forskjeller er jo selfølgelig at det er dobbelt opp med utgifter,litt(men bare litt) mere styr å ha med to overlt,men jeg har som regel det,man må bare være forbredt å tenke over at man har med to store hunder isteden for en liksom ;) Merker ikke så mye på plassen. Bare i senga da,hvis begge får ligge der å strekker seg ut :P

Da Emma var valp satt jeg av litt tid hver kveld etter Emma hadde sovnet til "bare meg og Yaris tid",detfunket fint for oss og sørget for at ikke Yaris følte seg bortglemt i den hektiske valpeperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt å lese! men hvis dere er ute på tur, så gjør den ene noe den ikke har lov til. sier dere da navnet først, så nei!? kan ikke navnet bli en negativ ting da? eller vis du kjefter på en hund, kan ikke den andre hunden tro at det er til seg? hvordan snakker du bare til den ene hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt å lese! men hvis dere er ute på tur, så gjør den ene noe den ikke har lov til. sier dere da navnet først, så nei!? kan ikke navnet bli en negativ ting da? eller vis du kjefter på en hund, kan ikke den andre hunden tro at det er til seg? hvordan snakker du bare til den ene hunden?

Hmmm jo den er litt trickey hos oss i hvertfall,da Yaris er så "myk" og alltid trur han har gjort noe galt selv om det som regel er Emma som har gjort det da :) så som regel sier jeg Nei Emma!,eller Nei Yaris,til den som har gjort det. Da kommer den som får tilsnakket bort til meg. Sånn pleier jeg å gjøre det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan det blir med dyret her når det kommer en ny hund i huset, han blir jo så leken, kan gå litt hardt for seg. Stor hund vs. liten valp kommer til å bli litt stressende på naboene tror jeg :)

Det der har jeg faktisk også lurt på. Luke fikk hilse på en liten papilontispe på 12 uker her om dagen, og jeg syns han var litt røff i leken, han bruker labbene veldig mye når han leker. Ble litt redd for at han skulle skade valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg faktisk også lurt på. Luke fikk hilse på en liten papilontispe på 12 uker her om dagen, og jeg syns han var litt røff i leken, han bruker labbene veldig mye når han leker. Ble litt redd for at han skulle skade valpen.

Ja, han her og bruker mye labbene, og så springer han mye. Han er jo så stor, og valpen så liten. Kommer nok til å være litt bekymret tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer veldig på hvordan det er å ha to hunder...

feks. ute på tur.. hvordan gi en kommando bare til den ene hunden?

eller trening? må da gå på trening med en om gangen da... og hvor gjør dere av den andre?

er det kjekkere for de å være to? er det sjallusi i bildet?

kan de påvirke hverandre negativt /positivt?

hvordan er hverdagen? jeg tenker spesielt på negative ting...

har mange spørsmål, men husker ikke alle akkuratt nå...

håper dere har masse interessangt å ¨fortelle meg :D:)

Vi har 2 hunder. Hverdagen er rolig. Når vi går tur hender det at jeg tar bare en og etterpå nr 2 eller tar begge med meg på samme turen.

Knerten kan gå løs for han er lydig, han er 11 år.

Skal jeg trene tar jeg bare en i gangen. Jeg og Felix er ferdig med valpekurset, da var det kun han som fikk være med. Nå skal vi starte på lydighetstrening, og da skal Knerten få være hjemme å nyte pansjonistlivet i varmen. (han liker å sove nesten under ovnene når vi fyrer ;) )

Det er ikke sjalu dem i mellom, de har funnet plassene sine og nyter å være sammen.

Finner ikke så mye negativt, men får en del gratis. Knerten oppdrar jo Felix litt, blir han for vill kan han med et blikk roe Felix helt ned.

Nå er de litt uadskillelig, de leker sammen, sover sammen, spiser sammen (av hver sin skål siden de har vær sitt for). Begge kan godt sove på mor sitt fang i sofaen. Det er skikkelig deilig...

Ser ikke noe negativt med å ha 2 hunder sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar mer tid med to hunder, men synes det er oftest i starten. Jeg går tur med alle mine tre. Gidder ikke å gå med de en og en, og de har mye mer glede og utbytte av en tur med hverandre enn en og en. Og da tar det jo ikke så mye mer lengre tid enn med to enn en.

Ang trening, så tar det jo dobbelt så mye tid å trene to enn en, men så bruker man mer tid på kjøring til og fra trening som oftest. Ikke alle som bor rett ved hundeklubben (det er vel de færreste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en stor rase (dalmatiner) og en liten rase (cavalier)

Og foreløpig får de ikke leke sammen uten at jeg følger med. For det kan ta litt av, og Pia kan bli litt ivrig. Og så lenge Cleo er en liten valp, vil jeg ha litt kontroll.

Når det gjelder tid, tar det jo litt mer tid med to. Men ikke dobbelt så mye tid, føler jeg. De får jo mat samtidig og tur samtidig. Så det blir de delte treningene som er tidskrevende, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det virkelig så mye positivt og så lite negativt? jeg gleder meg veldig til å få en hund til, men det er jo lenge til og jeg skal være forberedt. derfor vil jeg gjerne vite hva som gjør dagen deres mer slitsom med en hund enn to. jeg må tanke mye på det negative når jeg skal bestemme meg. hadde jeg ikke bodd hjemme enda, hadde jeg nok ikke klart å holdt meg med å kjøpe en til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det virkelig så mye positivt og så lite negativt? jeg gleder meg veldig til å få en hund til, men det er jo lenge til og jeg skal være forberedt. derfor vil jeg gjerne vite hva som gjør dagen deres mer slitsom med en hund enn to. jeg må tanke mye på det negative når jeg skal bestemme meg. hadde jeg ikke bodd hjemme enda, hadde jeg nok ikke klart å holdt meg med å kjøpe en til nå.

Jeg var også veldig klar for alt det negative, som at Pia ville avvise Cleo, mye stress og mas, dobbelt arbeid osv.

Men jeg har iallefall vært heldig - det har bare gått bra hos oss. Begge jentene mine er herlige individer, men går også godt sammen.

En liten ting til: Vi hadde nok aldri skaffet oss Cleo om vi fortsatt bodde i leilighet i byen. Der holdt det absolutt med en hund for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har hatt 2 hunder, og flere hunder, det har alltdi gått greit :) Men det er kanskej okei å plalegge litt på forhånd.. Har litt dårlig tid nå, men kommer kanskje sterkere tilbake senere og skriver litt om mine erfaringer... Legger ved NKK sine ord/råd angående det å ha to hunder..:-)

10 råd for å lykkes med å ha to hunder under samme tak

1. Har du en meget gammel eller syk hund venter du med hund nummer to til den

første hunden er borte. En livlig unghund vil rett og slett bli en plage for den gamle

hunden.

2. Dersom den hunden du har er meget engstelig eller aggressiv, bør du også vente

med hund nummer to. Den eldste hunden kan skade og prege den nye hunden for

livstid og du sitter igjen med to problemhunder isteden for en.

3. Dersom den første hunden din er under tre år, er det som regel for tidlig å få hund

nummer to. Bruk isteden tiden til å lære enda mer om hund. Tren lydighet, kontakt og

kontroll. Venn hunden din til å være sammen med andre hunder, både ute og hjemme

og forbered den på denne måten til å få en ny hund i huset snart.

4. Dersom din første hund har en del uvaner som du ikke ønsker at din nye hund

skal ha, bør du vente noen år til og bruke tiden til å jobbe med problemet. Først når

den første hunden din fungerer slik du ønsker i hverdagen, bør du anskaffe hund

nummer to.

5. Bruk mye tid på den nye hunden alene, samtidig som du bruker ekstra mye tid på

den første hunden din. Spesielt viktig er dette de to første årene av hundens liv.

6. Vurder nøye hvilke rase hund nummer to skal ha. To hunder med samme størrelse

og bruksegenskaper går som regel lettere sammen enn to svært forskjellige hunderaser.

Har du en gjetende hund fra før, kan den bli ganske så frustrert dersom den skal

gå tur sammen med en jaktende hund – og omvendt. Har du en liten dvergpuddelkan den bli ganske så frustrert av å få en livlig flat-valp i huset.

7. Hvilken type hund du har fra før er avgjørende for hvilket kjønn hund nummer to

skal ha. To rottweilere eller to jack russell terriere av samme kjønn går vanligvis ikke

like lett sammen som to golden retrievere eller to pudler av samme kjønn.

8. La den eldste hunden aldri være sammen med valpen uten oppsikt og kontroll.

Spesielt viktig er dette den første uken før valpen er akseptert som et nytt familiemedlem.

9. Del broderlig på alle goder, men la gammelhunden få sin oppmerksomhet, treningstider

og mosjonsturer slik som før. Valpen trenger mye ro og søvn, mens den

eldste ikke må føle seg forbigått.

10. Ta ansvar. To hunder løser mye lettere ut i jakt og forsvar enn en hund alene. To

hunder er en liten flokk der den ene hisser den andre opp i kampens hete.

Klippet fra 'Hundesport'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan den store hunden få mer mot av den lille? (Feks. hvis den lille er mer tøff og sosial enn den andre.) Kan de mote hverandre opp på en måte? Enn hvis den gamle hunden er skeptisk mot fremmede og skvetten. Kan valpen også bli det? At de tar det negative hos hverandre? At det er liksom de to og så "rotter" de seg sammen og blir dobbelt så ulydig. feks. på tur? (altså hører ikke etter, bare skal herje og leke med hverandre og så blir jeg nermest oversett)

Det er det jeg er litt redd for hvis jeg får en til. Derfor vil jeg vente lengst mulig iforhold til at min hund blir mest mulig voksen og moden.

Har noen opplevd at den eldre hunden blir mer barnslig og mer ulydig (får tilbakefall i lydigheten hjemme) pga den nye valpen?

EDIT: glemte å spørre: hvis jeg får en tispevalp og den blir kjønnsmoden og eldre, kan de to begynne å sloss pga dominans og rang? Sånn plutselig ryke i hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nyttig tråd! Jeg har hatt 2 hunder før og da hadde jeg en eldre omplasseringshannhund som dreiv med mye vokting og ei omplasseringstispe som var fryktelig myk. Det gikk forsåvidt stort sett veldig bra, men jeg kunne aldri noensinne la de være alene rundt noe hannhunden kunne finne ut at var hans og begynne å vokte på ( han tok gjerne hva som helst, han sleit med nerver og det ga han en følelse av kontroll etter mitt inntrykk).

I tillegg krevde hannhunden endel ekstra trening pga atferdsproblemer i tillegg til at tispen var ung og uoppdragen (hun var 1 år og fortsatt ikke renslig når hun kom) så jeg synes da det var til tider fryktelig slitsomt.

Tispa bodde i lange perioder sammen med Lille jack russelen min i tillegg og det gikk strålende. De forgudet hverandre..

Nå har jeg en ung hannhund som er velfungerende - han vokter ikke og elsker valper. Det eneste problemet vi har er at han tar av i møtesituasjoner, men jeg har uansett planer om å gå tur mest mulig hver for seg med de det første året. Ikke kommer de til å være samtidig ute av bilen på treningsfeltet særlig ofte heller. Helt ærlig håper jeg at valpen tar mest mulig etter han da han er drømmehunden 10 for meg på de aller fleste områder :)

Så nå gleder jeg bare stort til å få hund nr 2 som er av samme rase men en annen variant. Jeg tror de vil ha god nytte av hverandre og er rimelig sikker på at det vil fungere bra gitt at tispevalpen har et godt utgansgpunkt. *glede seg* I tillegg tror jeg på mange måter det vil bli mindre jobb på meg i hverdagen da Loke ikke er en type som aktiviserer seg selv for mye (ihvertfall ikke med ting jeg synes er greit) i tillegg til at det blir litt mer konkuranse rundt min oppmerksomhet. Desverre blir det ikke like enkelt å ha de med på jobb når hun er fullvoksen, ei heller å få hundepass.. det er noe jeg har i bakhodet og er bevisst på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 råd for å lykkes med å ha to hunder under samme tak

1. Har du en meget gammel eller syk hund venter du med hund nummer to til den

første hunden er borte. En livlig unghund vil rett og slett bli en plage for den gamle

hunden. min hund er ikke syk eller gammel. han er 3 år.

2. Dersom den hunden du har er meget engstelig eller aggressiv, bør du også vente

med hund nummer to. Den eldste hunden kan skade og prege den nye hunden for

livstid og du sitter igjen med to problemhunder isteden for en.

han er snill med andre hunder, men skeptisk til store labber som kommer i en fykende fart. han kan nok ikke skade den andre hunden uansett, mad tanke på at han er så liten.

3. Dersom den første hunden din er under tre år, er det som regel for tidlig å få hund

nummer to. Bruk isteden tiden til å lære enda mer om hund. Tren lydighet, kontakt og

kontroll. Venn hunden din til å være sammen med andre hunder, både ute og hjemme

og forbered den på denne måten til å få en ny hund i huset snart.

hunden min er da 3 år. jeg skal ikke skaffe meg hund nr 2 før om to år, og jeg har nå begynt å interessere meg for AG. og vil bruke de åra til å lære mye om han og bruke han mest mulig. han er egentlig ganske sofa type! men håper å få han gira på AG! håper han synest det er gøy.

4. Dersom din første hund har en del uvaner som du ikke ønsker at din nye hund

skal ha, bør du vente noen år til og bruke tiden til å jobbe med problemet. Først når

den første hunden din fungerer slik du ønsker i hverdagen, bør du anskaffe hund

nummer to.

ja... han lager mye lyd, som jeg er redd skal smitte over på den andre hunden. han har roet seg veldig inne! og det er kjempe bra, men i møte situasjoner er han ikke noe stille! jeg ser det kommer seg, men vi er ikke i mål enda! ellers er han en veldig rolig hund! han tar livet med ro! og det synest jeg er veldig positivt med tanke på at jeg vil ha en mer krevende hund neste gang.

5. Bruk mye tid på den nye hunden alene, samtidig som du bruker ekstra mye tid på

den første hunden din. Spesielt viktig er dette de to første årene av hundens liv.

det er vel noe av det som blir et problem.. å dele opp dagen til hver hund.. jeg har nok lett for å ha hundene sammen hele dagene.. (utenom trening) men kommer ikke til å glemme Bajas:)

6. Vurder nøye hvilke rase hund nummer to skal ha. To hunder med samme størrelse

og bruksegenskaper går som regel lettere sammen enn to svært forskjellige hunderaser.

Har du en gjetende hund fra før, kan den bli ganske så frustrert dersom den skal

gå tur sammen med en jaktende hund – og omvendt. Har du en liten dvergpuddelkan den bli ganske så frustrert av å få en livlig flat-valp i huset. det er noe jeg får se etter som tida går.. jeg vet ikke enda hvilken hund nr 2 jeg vil ha! jeg må nok lage en ny tråd om valg av hund om en stund..:D7. Hvilken type hund du har fra før er avgjørende for hvilket kjønn hund nummer to

skal ha. To rottweilere eller to jack russell terriere av samme kjønn går vanligvis ikke

like lett sammen som to golden retrievere eller to pudler av samme kjønn. Bajas er nå kastrert og neste hund SKAL være ei tispe! (sist gang skulle jeg også ha tispe, men det ble han hund..)

8. La den eldste hunden aldri være sammen med valpen uten oppsikt og kontroll.

Spesielt viktig er dette den første uken før valpen er akseptert som et nytt familiemedlem.

det får vi se når det nermer seg!

9. Del broderlig på alle goder, men la gammelhunden få sin oppmerksomhet, treningstider

og mosjonsturer slik som før. Valpen trenger mye ro og søvn, mens den

eldste ikke må føle seg forbigått.

helt klart:)

10. Ta ansvar. To hunder løser mye lettere ut i jakt og forsvar enn en hund alene. To

hunder er en liten flokk der den ene hisser den andre opp i kampens hete. vi får se hvilken hund jeg ender opp med:)Klippet fra 'Hundesport'

Men kan den store hunden få mer mot av den lille? (Feks. hvis den lille er mer tøff og sosial enn den andre.) Kan de mote hverandre opp på en måte? Enn hvis den gamle hunden er skeptisk mot fremmede og skvetten. Kan valpen også bli det? At de tar det negative hos hverandre? At det er liksom de to og så "rotter" de seg sammen og blir dobbelt så ulydig. feks. på tur? (altså hører ikke etter, bare skal herje og leke med hverandre og så blir jeg nermest oversett)

Det er det jeg er litt redd for hvis jeg får en til. Derfor vil jeg vente lengst mulig iforhold til at min hund blir mest mulig voksen og moden.

Har noen opplevd at den eldre hunden blir mer barnslig og mer ulydig (får tilbakefall i lydigheten hjemme) pga den nye valpen?

EDIT: glemte å spørre: hvis jeg får en tispevalp og den blir kjønnsmoden og eldre, kan de to begynne å sloss pga dominans og rang? Sånn plutselig ryke i hverandre?

veldig mange gode spørsmål! skal du få deg hund nr 2? hvilken?

Så nyttig tråd! Jeg har hatt 2 hunder før og da hadde jeg en eldre omplasseringshannhund som dreiv med mye vokting og ei omplasseringstispe som var fryktelig myk. Det gikk forsåvidt stort sett veldig bra, men jeg kunne aldri noensinne la de være alene rundt noe hannhunden kunne finne ut at var hans og begynne å vokte på ( han tok gjerne hva som helst, han sleit med nerver og det ga han en følelse av kontroll etter mitt inntrykk).

I tillegg krevde hannhunden endel ekstra trening pga atferdsproblemer i tillegg til at tispen var ung og uoppdragen (hun var 1 år og fortsatt ikke renslig når hun kom) så jeg synes da det var til tider fryktelig slitsomt.

Tispa bodde i lange perioder sammen med Lille jack russelen min i tillegg og det gikk strålende. De forgudet hverandre..

Nå har jeg en ung hannhund som er velfungerende - han vokter ikke og elsker valper. Det eneste problemet vi har er at han tar av i møtesituasjoner, men jeg har uansett planer om å gå tur mest mulig hver for seg med de det første året. Ikke kommer de til å være samtidig ute av bilen på treningsfeltet særlig ofte heller. Helt ærlig håper jeg at valpen tar mest mulig etter han da han er drømmehunden 10 for meg på de aller fleste områder :)

Så nå gleder jeg bare stort til å få hund nr 2 som er av samme rase men en annen variant. Jeg tror de vil ha god nytte av hverandre og er rimelig sikker på at det vil fungere bra gitt at tispevalpen har et godt utgansgpunkt. *glede seg* I tillegg tror jeg på mange måter det vil bli mindre jobb på meg i hverdagen da Loke ikke er en type som aktiviserer seg selv for mye (ihvertfall ikke med ting jeg synes er greit) i tillegg til at det blir litt mer konkuranse rundt min oppmerksomhet. Desverre blir det ikke like enkelt å ha de med på jobb når hun er fullvoksen, ei heller å få hundepass.. det er noe jeg har i bakhodet og er bevisst på :D

når henter du valpen?

takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare spør... hvorfor vil du ha en hund til? og hvordan bestemte du deg for denne hunden?

Jeg valgte å få meg en til fordi jeg ønsker meg 2 hunder..helt enkelt..både for min egen del og for Loke sin. Han har godt av å ikke få alle oppmerksomhet HELE tiden på tur o.l. og å måtte kappes om godbiter, ball og lek.

I tillegg er dette en rase jeg har ønsket meg fryktelig lenge, men ikke før nå nylig har jeg begynt å føle meg klar for.At rasen er såpass lik den jeg har synes jeg er et pluss..(det er jo teknisk sett samme rase) Like barn leker best og jeg ser Loke har en helt annen forståelse med andre gjeterhunder enn det han har ovenfor andre raser. Han skjønner feks ikke denne snusingen overalt..det blir han frustrert av. Hva er vitsen med å gå rundt å snuse liksom..når man kan løpe om kapp eller ha brytelek?

At det ble akkurat det kullet er fordi jeg fikk det anbefalt av en som regnes som en ressurs og pådriver for rasen... Rasen er såpass liten verden over og og det er vanskelig å få "ekte" info om hundene via nettet (har vært på mailinglista til raseentusiatene i over et år og var like blank) så jeg ringte rundt til de jeg visste kunne fortelle meg mer håndgripelig fakta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. ok:) måtte bare spør...

andre kan også svare på det spørsmålet:) jeg vil gjerne vite hvorfor dere har 2 hunder. og hvorfor akkuratt den rasen... jeg sliter veldig med valg av rase! utrolig mange raser i verden! men jeg har da to år på meg da.. god tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du få deg hund nr 2? hvilken?

Har tenkt mye på det og har funnet ut rase. Valget falt på Pincher. Men det er ikke 100% klart. Samboer har enda ikke "godkjent" rasen, og vi har ikke plass til 2 hunder akkurat nå. Så det blir ikke i nærmeste fremtid.

Vi kunne tenkt en hund til pga Hera. At hun får mer selskap og kanskje ikke blir så avhengig av oss som hun er nå. Og selvfølgelig fordi det hadde vært spennende med to! :D

Håper noen kan svare på de spørsmålene jeg spurte istad. Er så mye man ikke vet om dette temaet så! Og greit å vite mest mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan den store hunden få mer mot av den lille? (Feks. hvis den lille er mer tøff og sosial enn den andre.) Kan de mote hverandre opp på en måte? Enn hvis den gamle hunden er skeptisk mot fremmede og skvetten. Kan valpen også bli det? At de tar det negative hos hverandre? At det er liksom de to og så "rotter" de seg sammen og blir dobbelt så ulydig. feks. på tur? (altså hører ikke etter, bare skal herje og leke med hverandre og så blir jeg nermest oversett)

Det er det jeg er litt redd for hvis jeg får en til. Derfor vil jeg vente lengst mulig iforhold til at min hund blir mest mulig voksen og moden.

Hvis den yngste (som er den "lille"?) skal mote opp den eldre (som er den "store"?) hunden, er valpen nødt til å være svært svært stø og sikker i utgangspunktet. Valpen vil jo se opp til den eldre hunden, lære av den, så sannsynligvis vil valpen utvikle en form for skepsisme mot fremmede og være skvetten til en viss grad. Og du må være flink og sosialiserer valpen alene såpass mye at den lærer å være sikker og åpen mot fremmede selv om eldstehunden din skvetter.. Føler jeg forklarer meg dårlig her nå? :D

Har noen opplevd at den eldre hunden blir mer barnslig og mer ulydig (får tilbakefall i lydigheten hjemme) pga den nye valpen?

Hmm.. Veit ikke helt om jeg kan legge skylda på valpen for at eldstefrøkna har blitt ulydig, dessverre <_< Det blir en litt annen form for lydighet når du har 2 hunder og ikke bare 1 da, når de er 2 så blir de litt mer "tøffe", de tør i større grad å ikke høre etter når de er 2, og om en stikker avgårde etter ett eller annet, så er det veldig fort gjort at den andre stikker etter den første osv..

Men hun har helt klart blitt mer barnslig! Leker inne både med valpen og med leker (og nei, det har hun aldri gjort før, hun er egentlig litt for avhengig av kontroll til å gjøre sånt) og er blid og morsom, egentlig :)

EDIT: glemte å spørre: hvis jeg får en tispevalp og den blir kjønnsmoden og eldre, kan de to begynne å sloss pga dominans og rang? Sånn plutselig ryke i hverandre?

Vel, det skjer neppe plutselig, men ja, de kan begynne å sloss, gjerne når yngstetispa begynner å bli kjønnsmoden. Man anbefaler vel minst 2-3 år mellom eldste og yngstemann, mener jeg å huske? Det kommer selvsagt an på hvordan hundene er temperamentmessig. Om din tispe er "sjefete" eller "push-over", om yngstemann er "sjefete" eller "push-over" osv.. Mye kan også forebygges, som i at man ikke lar de ordne opp sjøl, at man går inn og stopper små-kjekling, at man ikke legger opp til at det stadig skal være kniving mellom de, ikke la eldstetispa være urettferdig med yngstetispa, ikke la yngstetispa være frekk med eldstetispa osv..

Det går jo som regel bra, men det er greit å vite om at det kan skje, sånn at man kan gå inn og styre forholdet dem i mellom til en viss grad :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt å lese! men hvis dere er ute på tur, så gjør den ene noe den ikke har lov til. sier dere da navnet først, så nei!? kan ikke navnet bli en negativ ting da? eller vis du kjefter på en hund, kan ikke den andre hunden tro at det er til seg? hvordan snakker du bare til den ene hunden?

man sier bare enkle kommandoer med hunden sitt navn:) det går kjempefint=) de forstår om du sier navnet til hunden med denne enkle kommandoen. Feks. Nei, Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...