Gå til innhold
Hundesonen.no

å ha to hunder


janne&kenny

Recommended Posts

jeg lurer veldig på hvordan det er å ha to hunder...

feks. ute på tur.. hvordan gi en kommando bare til den ene hunden?

eller trening? må da gå på trening med en om gangen da... og hvor gjør dere av den andre?

er det kjekkere for de å være to? er det sjallusi i bildet?

kan de påvirke hverandre negativt /positivt?

hvordan er hverdagen? jeg tenker spesielt på negative ting...

har mange spørsmål, men husker ikke alle akkuratt nå...

håper dere har masse interessangt å ¨fortelle meg :o:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

eller trening? må da gå på trening med en om gangen da...

Jeg går på kurs med dem hver for seg.. siden jeg driver med lydighet med den nana og rundering med Simba.

og hvor gjør dere av den andre?

Når jeg skal på en bane oppi her for å trene begge hundene binder jeg den andre i et tre eller ber h*n legge seg og bli der mens jeg trener den andre.

er det kjekkere for de å være to? er det sjallusi i bildet?

kan de påvirke hverandre negativt /positivt?

Virker som Simba og Nana har det bra ved å være to. Sjalusi? hmm.. nana er jo en litt sjalu hund så noen ganger blir det sånn her, men absolutt ikke ofte!

De kan ta både positivet og negative sider av hverandre ja.

hvordan er hverdagen? jeg tenker spesielt på negative ting

Hverdagen er super flott :o jeg kommer faktisk ikke på noe negativt, er kanskje noe negativt men det positivet legger mer vekt.

EDIT: sorry hvis det er noen skrivefeil men er så sliten etter en lang dag :P

Har du tenkt til å skaffe deg en hund til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det har jeg:D men det blir leeenge til! først må jeg lære meg masse om den hunden jeg har! er ikke så erfaren i trening.. så kan jeg ikke skaffe meg en til hund før jeg flytter ut og kommer meg ut i lære og har påenger til meg og to hunder. jeg vet heller ikke hvilken rase jeg skal ha.. men går stadig å tenker på det:) jeg mesunner dere så enormt! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute på tur.. hvordan gi en kommando bare til den ene hunden?

Foreløpig har jeg litt problemer med dette. Nå er jo Cleo knappe 4 1/2 mnd, så hun skjønner jo ikke så mange komandoer enda. Men det går stort sett bra, begge to kommer om jeg roper, og begge stopper og begge blir på komando. Men å gi en og en komando har jeg ikke helt startet med enda.

eller trening? må da gå på trening med en om gangen da... og hvor gjør dere av den andre?

Cleo går jeg på kurs med. Pia trener jeg litt hjemme, men bare hverdagslydighet. Jeg må ha den ene inne og den andre ute eller i hvert sitt rom. Foreløpig er det litt hyl og skrik, men det går nok over etterhvert som de blir vant til det. Jeg trener selvsagt med Pia først, siden hun er eldst.

er det kjekkere for de å være to?

Jeg tror det. De leker sammen og koser sammen, det virker som om de går helt fint.

er det sjallusi i bildet?

Pia var skeptisk i begynnelsen, og hun har blitt mer kosete etter at vi fikk Cleo. Også kan hun komme til å skyve Cleo ut av sofaen f.eks, men det går stort sett helt greit. Ikke noe agrresiv sjalusi.

kan de påvirke hverandre negativt /positivt?

Ja, hvis den ene først begynner å rase rundt, henger den andre seg fort på. Hvis Pia legger seg i sofaen for å hvile, ligger ofte Cleo i "armkroken" hennes og hviler også.

hvordan er hverdagen? jeg tenker spesielt på negative ting...

Kan ikke komme på noe negativt, egentlig... dobbel glede! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Mine hunder slet veldig i starten med sjalusi. Jeg har en tispe som er helt nevrotisk når det gjelder kontroll. Hun må følge med på alt og alle hele tiden. men etter 2 måneder er de helt forandret nå løper de rundt og leker faktisk mesterparten av dagen og det er veldig deilig.

Den største utfordringen for meg var å finne riktig metode til riktig hund. Mine to er som dag og natt selv om de er samme rase. Dette sjokerte meg lit i begynnelsen at en rase kan være såå forskjellig men det kan det! Jeg fikk min ene tsipe da hun 6 måeneder og det ser jeg på som en lit større utfordring en å få den 8 uker gammel. Ellers synes jeg det er helt forferdelig å gå fra den ene hunden la den være hjemme og trene den andre. aselv om jeg vet jeg må blir det liksom aldri enkelt å la en være alene hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei=)

Det er enkelt med to hunder, har selv to hunder. Og de er til og med mor og datter. Har nemlig hørt at det ikke skal gå så bra. Men det går kjempefint, jeg har lært de å lyde når jeg plystrer på de, da kommer begge. Men jeg har lært de å lyde navnet sitt, og da kommer bare den ene.

Hvis du skal lære hundene å lyde navn så er det lurt å trene en om gangen når det gjelder det. Men hvis du får en hund først så tar du en til senere så blir dette lettere. Da har du lært den første hunden hva den heter, og da er det ikke noe stort problem. Hvis den ene hunden bruker å bjeffe så betyr det ikke at den andre gjøre det samme. Den eldste hunden vi har, hun bruker å bjeffe når det kommer folk og når hun skal leke, men det gjør ikke dattera.

Jeg har et godt tips til hunder som bjeffer. Sprut ren sitron på de, det er ikke det mest effektive over tid. Eller aller helst bruk bjeffehalsbånd med strøm. De virket på hunden vår. Og det er så godt å ikke høre noe fra hundegården hele dagen.

Det er en ting som de aldri er enige om, og det er maten. De må ha ei skål hver ellers så sloss de om hvem som skal få maten.

Jeg vet ikke hvordan hund du leter etter, men jeg kan anbefale Collie eller Border Collie. Det er to lydige raser. Men er du interresert i en annen rase så skal sikkert det også gå bra. De hundene vi har er blandingsraser, og det er veldig lydige. Blandet av Collie, Border Collie og Samojed. Det er en god blanding. :D snille og lydige.

Det er bare en ting til jeg vil si. Og det er hvis du begynner å trene den ene hunden (hvis du kjøper en hund først og den andre etterpå). De lærer av hverandre! :) og når man trener den ene hunden så skal den andre kunne lige i ro å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar!

fikk dere begge hundene med en gang? eller hadde dere en fra før? hvor gammel var den første før dere fikk nr.2?

er de av samme rase? jeg hører at man skal velge to raser som er like, slik at de kommer godt overens, og kan leke sammen. men jeg har sett folk som har rotwiler og pomeranian... hvor viktig er det med "lik" rase?

det med halsband, tror jeg ikke vi skal ta opptil diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei=)

Det er enkelt med to hunder, har selv to hunder. Og de er til og med mor og datter. Har nemlig hørt at det ikke skal gå så bra. Men det går kjempefint, jeg har lært de å lyde når jeg plystrer på de, da kommer begge. Men jeg har lært de å lyde navnet sitt, og da kommer bare den ene.

Hvis du skal lære hundene å lyde navn så er det lurt å trene en om gangen når det gjelder det. Men hvis du får en hund først så tar du en til senere så blir dette lettere. Da har du lært den første hunden hva den heter, og da er det ikke noe stort problem. Hvis den ene hunden bruker å bjeffe så betyr det ikke at den andre gjøre det samme. Den eldste hunden vi har, hun bruker å bjeffe når det kommer folk og når hun skal leke, men det gjør ikke dattera.

Jeg har et godt tips til hunder som bjeffer. Sprut ren sitron på de, det er ikke det mest effektive over tid. Eller aller helst bruk bjeffehalsbånd med strøm. De virket på hunden vår. Og det er så godt å ikke høre noe fra hundegården hele dagen.

Det er en ting som de aldri er enige om, og det er maten. De må ha ei skål hver ellers så sloss de om hvem som skal få maten.

Jeg vet ikke hvordan hund du leter etter, men jeg kan anbefale Collie eller Border Collie. Det er to lydige raser. Men er du interresert i en annen rase så skal sikkert det også gå bra. De hundene vi har er blandingsraser, og det er veldig lydige. Blandet av Collie, Border Collie og Samojed. Det er en god blanding. :D snille og lydige.

Det er bare en ting til jeg vil si. Og det er hvis du begynner å trene den ene hunden (hvis du kjøper en hund først og den andre etterpå). De lærer av hverandre! :) og når man trener den ene hunden så skal den andre kunne lige i ro å se på.

Anbefaler du border collie eller colie (som om de rasene var like), til noen som vil ha to hunder? De blir jo ikke lydige av seg selv, og en typisk collie nå til dags er noe helt annet enn en border collie.. Desssuten kan så å si alle raser bo sammen, det er ikke noe som er spesielt for border collier, eller collier.

Og selvsagt skal hunden få sin egen skål med mat. Noen hunder må faktisk få maten på hvert sitt rom, og det å daglig legge opp til bråk ved å la to hunder stå og konkurrere om maten fra samme skål, er etter mitt syn nokså idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler du border collie eller colie (som om de rasene var like), til noen som vil ha to hunder? De blir jo ikke lydige av seg selv, og en typisk collie nå til dags er noe helt annet enn en border collie.. Desssuten kan så å si alle raser bo sammen, det er ikke noe som er spesielt for border collier, eller collier.

Og selvsagt skal hunden få sin egen skål med mat. Noen hunder må faktisk få maten på hvert sitt rom, og det å daglig legge opp til bråk ved å la to hunder stå og konkurrere om maten fra samme skål, er etter mitt syn nokså idiotisk.

Er det ikke lov til å anbefale en rase til non heller nå! Anbefale bare det jeg har erfaring med. Har ikke sagt at de rasene var like heller! Og det er ingen hunder som er født lydig, det er det ingen som kan komme å si heller, alle må lære uansett rase!

Er nå ikke en av dem som er så glade i rasehunder uansett.. Så jeg bryr meg fint lite om hva andre mener! Syns rasehunda er vanskeligere enn blandingsraser.. Og vil helst ikke ha en diskusjon om det!

Bruke ikke å gi hundan felles skål heller!

Og vil helst ikke at noen skal komme her å si hva jeg skal gjøre og ikke gjøre med hundene mine!

---

takker for svar!

fikk dere begge hundene med en gang? eller hadde dere en fra før? hvor gammel var den første før dere fikk nr.2?

er de av samme rase? jeg hører at man skal velge to raser som er like, slik at de kommer godt overens, og kan leke sammen. men jeg har sett folk som har rotwiler og pomeranian... hvor viktig er det med "lik" rase?

det med halsband, tror jeg ikke vi skal ta opptil diskusjon...

Vi fikk ikke begge hundene med det første. Den eldste var 4 år når vi fikk den andre, men det har ikke noe å si egentlig. Det er også mor og datter, men det går helt fint :)

De er blandet av samme rase, men det har ikke noe å si om det er forskjellige raser. De kommer like godt overens uansett.

Vil ikke ha en diskusjon om det med halsbåndet heller, men vil bare si at det ikke er farlig for noen slags raser.

*Endret av mod Nina, dobbelpost - bruk siterknappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så lyst å diskutere strøm bruk.... det er greit at dere sier hva dere mener, men nok om det!

hva er mest krevende med tanke på to hunder? jeg tar hunden min med på alt! det blir vel vanskeligere å ta med to hunder...

hva må jeg tenke på når jeg vil ha to hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooooki, tilbake til det som blir spurt om.. :P

Jeg har to blandinger, av veldig forskjellig str. Vil si at det stort sett går veldig greit, men en ting å tenke på er at du kan fort få en mye større flokkmentalitet med en gang de blir to. Dette er tredje gangen jeg har to hunder sammen og jeg ser det er tendenser til det..

Under trening så er det ikke noe problem, trener jo bare en av gangen så da får den andre stå å se på så lenge! :D

Det med å gi den ene kommando løses greit ved å si navnet på den hunden jeg skal gi kommandoen til først.

Jeg tror absolutt at de trives godt med å være to! Litt "sjalusi" dukker nok opp innimellom som når den ene ligger på fanget og den andre også vil ha kos, men det er ikke noe problem. Kommer helt ann på hvordan eier legger ting opp det! ;)

De påvirker hverandre også ja. Det som er mest typisk er jo at de plukker opp hverandres uvaner.. :rolleyes: Men igjen så er det viktig å være bevisst på hvordan du vil ha det og om du aksepterer det eller ikke! :P

Jeg syns det er helt herlig å ha to hunder, skulle gjerne hatt fler men syns det holder med to når jeg bor på 50 kvm! ;) Det har sine fordeler og det har sine ulemper, men sånn er det jo med alt!?

Finnes det noe skjønnere syn enn når de bruker hverandre som hodepute...? :)

IMG_0618.jpg

DSC00133.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så lyst å diskutere strøm bruk.... det er greit at dere sier hva dere mener, men nok om det!

hva er mest krevende med tanke på to hunder? jeg tar hunden min med på alt! det blir vel vanskeligere å ta med to hunder...

hva må jeg tenke på når jeg vil ha to hunder?

Ja, nok om det. Vil ikke høre mer om det nå.

Det som er mest krevende med tanke på å ha to hunder er nok at man må ha plass, men det tenker man vel først på da:)

Hvis man skal ha to hunder, og ha de med seg på alt. Er det kanskje litt lurt at du ikke har to veldig store hunder. Det blir litt vanskelig med tanke på at de skal ha plass. Har to hunder, og de er mye ute i hundeburet. Og de er så store at man nesten ikke kan ha begge inne samtidig, men bruker det av og til:)

Det er ikke mye annet man må tenke på når man først vil ha to. :) det er bare dobbelt så bra med to hunder:D mye morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 2 enda, men venter på den andre. Den største "utfordringen" jeg ser for meg er at de ikke skal bli for avhengig av hverandre. Men det er jo litt smak og behag da. Jeg ønsker meg to uavhengige individer. :) Men ved å legge opp til det via turer og treninger tror jeg ikke det blir det store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 2 enda, men venter på den andre. Den største "utfordringen" jeg ser for meg er at de ikke skal bli for avhengig av hverandre. Men det er jo litt smak og behag da. Jeg ønsker meg to uavhengige individer. :) Men ved å legge opp til det via turer og treninger tror jeg ikke det blir det store problemet.

åå! har så lyst på sånn hund som du har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrere med to hunder. Det er vel den største forskjellen. Forsikringer, fôr, dyrlegeutgifter, utstyr etc. Men det er jo dobbelt glede også.

Plass. Inne trenger de ikke den all verden store plassen egentlig. En venn av familien hadde to irske ulvehunder, bosatt i en liten OBOS leilighet i Oslo. Så lenge man aktiviserer hundene utendørs, så trenger de ikke løpeplass inne akkurat. Og så sant ikke du eier en av disse bøttekottene som selges i Oslo for tiden, så ville jeg ikke bekymret meg for plassen.

Skal du være sikker på at de ikke blir for avhengig av hverandre, må du jo finne på aktiviteter med hver og en også. Spesielt for den yngste. Her i huset så ble avhengighetsforholdet helt annerledes, der den eldste er kjempeavhengig av den midterste. Men det har noe med mentalitet å gjøre også.

Unoter behøver ikke å gå i "arv", men det kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan det blir med dyret her når det kommer en ny hund i huset, han blir jo så leken, kan gå litt hardt for seg. Stor hund vs. liten valp kommer til å bli litt stressende på naboene tror jeg :)

det går helt fint:) det gikk fint me våre hunder. Valpen la seg bare ned å overga se når den syntes det var nok;) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrere med to hunder. Det er vel den største forskjellen. Forsikringer, fôr, dyrlegeutgifter, utstyr etc. Men det er jo dobbelt glede også.

Plass. Inne trenger de ikke den all verden store plassen egentlig. En venn av familien hadde to irske ulvehunder, bosatt i en liten OBOS leilighet i Oslo. Så lenge man aktiviserer hundene utendørs, så trenger de ikke løpeplass inne akkurat. Og så sant ikke du eier en av disse bøttekottene som selges i Oslo for tiden, så ville jeg ikke bekymret meg for plassen.

Skal du være sikker på at de ikke blir for avhengig av hverandre, må du jo finne på aktiviteter med hver og en også. Spesielt for den yngste. Her i huset så ble avhengighetsforholdet helt annerledes, der den eldste er kjempeavhengig av den midterste. Men det har noe med mentalitet å gjøre også.

Unoter behøver ikke å gå i "arv", men det kan gjøre det.

Ja, det er helt sant:) men man må jo være flink med å gjøre ting med hundene sine å da:) og dette gjelder jo alle slags raser. Jeg bruker å trene aility med den ene hunden mens jeg går en tur med den andre etterpå eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...