Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange ganger om dagen spiser du...

TineSimbaNana

Recommended Posts

Man skal jo spise 5 ganger om dagen, og i dagene etter 15. gjør jeg som regel det :P Hvor mye jeg bruker i måneden på mat? Det har jeg ikke tort å regne på, men jeg kjøper ganske billig mat da (bestiller ikke pizza fra peppes hele tiden liksom) så tror ikke det går så altfor mye mer enn budsjettert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeel.. :P

Jeg spiser vertfall 5 ganger om dagen, mye småspising.

Synes det er viktig at en spiser god mat og koser seg. så utenom husleige, hundemat, og div. brukes resten av pengene (som er 6100 i mnd) på mat..

Til sammenligning får jeg 6000 inn på konto hver måned - det er alt jeg har å leve for :P Så jeg bruker nok ca. 1800 - 2000 på mat i løpet av en måned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Før var det rundt 2 ganger om dagen. Bittelitt lunsj, og litt middag..

Får vel innrømme at det gikk dager hvor jeg ikke spiste også :P

Er ikke så veldig glad i mat jeg, så jeg glemmer og spise, eller så vil jeg bare ikke ha.

MEN! Nå i det siste har jeg vært RÅFLINK :P * skryte av seg selv*

I går så spiste jeg fruktsalat til frokost, to grove rundstykker med gullsalami og litt solsikkefrø til lunsj, et grovrundstykke med gullsalami når jeg kom hjem, 2 bananer, middag, 1 banan og litt solsikke frø.

Forbedring eller? :P

Må legges til at jeg ikke har spist så mye i dag da, hadde appelsin i fruktsalat, og det tåler jeg ikke så det ble litt mye dogåing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser jeg frokost og middag.. Da er jeg mett :P hehe.. Noen ganger blir det bare middag men i helgene når daniel er hjemme blir det frokost, middag og kveldsmat :P

Før brukte jeg absolutt ikke mye peger på mat,500 i mnd kanskje.. mens nå som jeg bor med Daniel så blir det mer penger på mat, ikke så mye mer for meg egentlig da men, han er glad i mat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning får jeg 6000 inn på konto hver måned - det er alt jeg har å leve for :P Så jeg bruker nok ca. 1800 - 2000 på mat i løpet av en måned..

Åj, ser det jeg skreiv ble feil. Får 6100 i mnd utbetalt eg og (lånekassen) og pengene eg har igjen etter husleige og diverse blir brukt til mat.

Så tror vi er i samme båt, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fryktelig dårlig på å fordele måltidene utover... :P

Spiser ikke alltid frokost (veldig b-menneske og småkvalm den første timen jeg er våken), men til gjengjeld gigantisk (varm)lunsj. Spiser også veldig mye til middag som regel, så prøver jeg å ta noe smått til kvelds... Liker egentlig varmmat myye bedre enn brødmat og sånt

Jeg kan spise enormt mye når jeg først spiser, men det er vel sjelden jeg har mer enn tre måltider pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alltid frokost hver eneste morgen, og lunsj på skolen.

Når jeg kommer hjem er det middag i 4/5 tiden og så spiser jeg kveldsmat, når spørs litt på når jeg blir sulten.

Da er jeg god og mett hele dagen, selvfølgelig hender det jeg tar en frukt eller noe i tillegg også.

(Eller snoker litt i skapet etter godteri, sjokolade eller kjeks, men prøver å være flink på å ikke gjøre det :P)

Men dere som spiser 5 ganger om dagen, når kommer det 5 måltidet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser frokost, formiddagsmat og middag. Spiser som oftest et eller annet når jeg kommer hjem fra skolen (frukt, knekkebrød osv). Kommer an på når vi spiser middag og når jeg slutter (vi spiser som oftest i fem-sekstiden, så jeg tar noe etter skolen nesten hver dag). Kveldsmat spiser jeg ikke på hverdagene... Jeg blir som oftest ikke sulten før etter elleve-tolv når jeg spiser middag til vanlig tid, og da ser jeg ikke poenget i å spise kveldsmat når jeg er på vei til å legge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost, lunch, middag og kveldsmat. Før gikk jeg ofte å småspiste innimellom, men jeg bestemte meg bare plutselig for å slutte helt å spise godteri utenom lørdager og helger. Så stolt av meg selv vettu! :P Blir ofte litt frukt eller grønnsaker hvis det blir lenge mellom måltidene. Skjønner ikke at folk klarer å spise bare to ganger om dagen og sånt. Hvis jeg ikke får mat hver 4-5 time blir jeg ikke særlig grei å bo i hus med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost + noen ganger lunsj + middag/kvelds . Noen dager blir det bare frokost og kvelds (dvs middag om kvelden), andre dager blir det over fem måltid. Er gift, og vi to bruker vel ca 3000 kr mnd på mat. I alle fall sist vi sjekket for tre år siden.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser Lunsj,middag og kvelds mat... Og kanskje litt til om jeg er på cafe eller er ute å spiser med venner :P Har vel ca 6000 i mnd 4000 til husleige og strøm og telefon, så jeg har vel 1000 å leve for samt så får jeg penger av min samboer/kjæreste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager spiser jeg frokost, lunsj, middag og kvelds + et par små måltider mellom (frukt eller noe).

I helgene går det som oftest litt lenge mellom måltidene...

Men om det går vel lenge mellom måltidene merker jeg fort at jeg får mindre energi og blir trøttere. Men hvis jeg spiser en frukt eller noe da hjelper det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke alltid frokost, er dårlig til det.. Men spiser alltid sånn i tolv-ett-tida, uansett om jeg har spist forkost eller ikke. Så spiser jeg alltid middag. Egentlig trives jeg best med å spise fem, seks ganger om dagen, men det er lettere for meg å begrense måltider enn å begrense hvor mye jeg spiser når jeg først spiser, såå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager spiser jeg frokost, lunsj, middag og kvelds + et par små måltider mellom (frukt eller noe).

I helgene går det som oftest litt lenge mellom måltidene...

Men om det går vel lenge mellom måltidene merker jeg fort at jeg får mindre energi og blir trøttere. Men hvis jeg spiser en frukt eller noe da hjelper det godt.

Oi! Du høres sunn ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...