Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund & fly


Recommended Posts

Hei. Eg skal ut å fly med valpen min som er en litt over 3 måneder Cairn Terrier. Eg har fått godkjennelse fra SAS om å ha henne med i flyet, og så kommer problemet med bur, bag osv.

Har snakket med SAS 3 ganger nå og fått forskjellige svar fra alle eg snakket med. Alle oppga samme målet: L 40 x B 25 x H 23.

Hun første sa eg kunne kjøpe det plast-buret eg hadde tenkt som var laget til å ha under flyseter, og at det ikke gjorde noe at det var 5 cm for bredt og 3 cm for langt.

Hun neste sa at det måtte være enten bur innenfor målet eller Sherpa bag innenfor målet. (og sherpa bagene har eg sjekket målet på, og den minste er ikke engang innenfor SAS sine mål, det er 1cm for langt og 1 cm for høyt og veldig dyre).

På dyrebutikken sa de at de tøybagene de hadde fungerte fint til fly, og at noen hadde til og med kjøpt med 10 cm for langt og 5 cm for høyt, og at det gikk bra siden det var tøyelig.

Ja, så ringer eg SAS igjen for 3. gang, og hun sier plutselig at det ikke er mulig med bag, kun bur innenfor målet!

Nå har eg nesten lyst å avlyse hele turen pga eg vet ikke hva eg skal gjøre med dette! :unsure:

Har noen her erfaringer å dele med meg ang hund & fly?

Eg vet ikke hvor strenge de er, tydligvis så er noen strenge og andre ikke, siden de hadde sluppet igjennom med for store bager. Skulle ikke tro at bag er noe problem, det er jo tøyelig og vil alltid kunne komme under setet. Men da skulle det være Sherpa, mens dyrebutikken sa de som de hadde var veldig bra til fly.

På forhånd takk for svar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har bestilt plass til henne i "Lasterommet" (dvs med bagasjen, de har det lyst, godt og varmt der) Da MÅ da ha henne i bur, ikke bag. Tøybur er ikke godkjent. Du må bruke eks. vari kennel. Hør på flyselskapet og deres anbefalinger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite vari kennel bur? Det er ihvertfall godkjent på fly :D

Ja de er godkjent som flybur, men for stor til og taes med inn i flyet.

Det enste flyburet jeg har sett som er lavt nok til og taes inn i flyet er Nylabone sine sammenleggbare plastbur. (det minste)

Jeg skulle transportere en 9 uker gammel toy puddel i et slikt. Han stanget hodet i "taket".

Det egner seg sikkert godt til ilder ;)

Vil anbefale deg og bruke en reise bag...som flere andre har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en bag som var litt for stor for målene til å ha inn i kabinen, men det var ingen som målte og siden bagen er litt tøyelig så gikk det fint å ha det under setet forran. Det er litt forskjell på besetningen på flyet om hvor strenge de er. På et av flyene fikk Ero sitte på setet ved siden av i bagen, og på det andre måtte han være under setet forran.

Her er et bilde jeg fant av deler av bagen jeg brukte.

kjedelig_8u1.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måler da ikke buret! Dette du skriver om som er 1 cm for langt/bredt er godt nok. Er det ikke i tøy også? Da er det tøyelig nok til at 1 cm ikke har noe å si. Selv måtte jeg ha hunden under flyet, og brukte da varikennelbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er meningen å ha henne med inn i kabinen, i lasterommet er det kun lov med bur. De siste bagene der har eg vært å sett på hos dyrebutikken, men de var ikke vanntette. Det står på nettet at bagene må vær vanntette. Normalt vil en hund aldri tisse i buret sitt, så eg tviler på det vil skje, men forstår at SAS ønsker bagene vanntette.

Akkurat det eg og mener er om det er noen cm for stort så gjør det jo ingenting med en bag! Den vil jo kunne fåes inn under setet uansett, akkurat som trillekofferter. Heldigvis 3 uker til eg reiser så har litt tid til å undersøke.

På dyrebutikken sa hun at de bagene eg så på der kjøpte folk for å ha med på fly, den største som var 10cm lenger enn SAS sitt mål hadde hun også fått tilbakemelding på at gikk fint igjennom.

Det er nok kanskje eg som er vell urolig, men surt å treffe på feil folk og bli nektet med på flyet :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...