Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min spiser ikke


Muffins

Recommended Posts

Troja vil ikke lenger ha mat, før hoppet hun og danset hver gang jeg rista på matposen, men nå bryr hun seg ikke. Men så begynte jeg og blande litt leverpostei i maten og da ble hun helt vill igjen :o Er det greit å bruke leverpostei til en 13 uker gammel valp? Noen som har andre gode tips for å øke matlysten til valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke en kan bløte maten i melk i stedet for vann nå som hun er valp og trapp ned på melken gradvis og ha heller litt vann oppi ettersom melken forsvinner,og hvis hun ikke gir seg med og være kresen kan du legge fram mat tre X 30 min i døgnet ogs så må hun bare spise for ellers blir hun ikke mett,Eller hvis ikke noe av det virker kan det være noe gærent,at det gjør vondt og spise osv :o

Men prøv dette da:)

Good luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal da ikke ha melk! :o

Om man på død og liv skal gi dem melk, så gi surmelk.

Men det er vel uansett ikke den beste måten å "kurere" kresenhet på.

Om valpen ikke spiser så lite at den blir for tynn, skal du bare ha is i magen, og ta bort maten etter fem minutter, uansett hvor mye valpen har spist, og dette skal du gjøre ved hvert måltid. Å minke matmengden når du begynner med dette kan være lurt (så hunden lærer seg å spise opp alt, noe den gjør lettere om det er mindre mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører om så mange av de hundene jeg behandler at når de var valper så spiste de nesten nada.

Lurer litt på om det kan være vanlig for mange valper at de har en periode hvor mat er bare dumme greier. :o

Ei venninne av meg har en valp på 9mnd og hun hadde også problemer en stund med at den spiste.

Jeg ville ikke begynt å skjemme den bort med leverpostei for å få den til å spise, den spiser når den blir sulten.

Det du kanskje kan tenke på etterhvert er om den kanskje ikke liker maten du gir den, kanskje bytte merke istedefor å gi den godsaker i maten. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg ikke brukt noe i maten til min hund for å få henne til å spise, da ville hun bare ha blitt mer kresen. Når min hund ikke ville ha maten sin tok jeg den vekk og ga den ikke igjen før til neste fôringstid, og jeg ga henne masse godt oppi skålen hvis hun spiste opp. Hun pleide å være veldig kresen før og ville ikke ha kjedelig hundefôr, men nå (etter jeg har gitt henne godbiter når hun har spist opp) spiser hun opp maten sin på 3-4 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke putt noe i maten dens. Hvis du på død og liv må gjøre noe med maten, gi noe sunt i (fiskeolje), eller prøv å gi maten tørt evt vått, kommer an på hva den får nå. Ikke forandre merke, ingenting. Jeg tror som RenateA at alle valper har en slik peridoe (muligens ikke labbiser), så ikke fortvil. Du kan risikere å ende opp med en hund som den foreldrene mine har mottatt fra omplassering. Den spiser nesten ingenting, er konstant undervektig, blit byttet fôr på med en gang den viser tegn til ikke å spise så mye som før, spiser et fôr noen uker, for så å prøve seg på noe nytt. Den er helt håpløs! Og en skrekk og gru å trene med! Den tar jo ikke godbiter heller nesten..! Så for alt i verden, ikke gjør noe med maten. Det er normalt, vanlig og helt i orden. Valpen sulter seg IKKE ihjel.

Valper spiser mer i perioder hvor de vokser mye, og litt mindre i perioder hvor de vokser lite. Ikke stress med det. Du kan faktisk risikere å ødelegge grunnlaget for "all" trening fremover, og det er det ikke verdt. Dessuten skal valper heller være litt tynne, enn litt tykke.

Og ikke gi den melk. Det tåler ikke hunder. (Bortsett fra surmelk.)

Hva med å la hunden jobbe mer for maten? Gjem maten rundt om i huset, og la den lete den opp, kule for kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samme problemet. phoebe vil ikke ha mat! Hun vl så vidt ha litt tørrt for, men ikke hvis det er bløtt! Selv er jeg ikke så for at man skal drive å piffe opp maten så inn i de grader. Prøvde å bruke noen kuler som belønning og da ville hun ha... syns dette ble veldig tungvint da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Ingen frisk og sunn valp sulter ihjel foran matskåla. Bløt opp maten i begynnelsen, iallefall, fjern maten uansett etter fem minutter, eller om hun går bort fra skåla. Gi gjerne veldig lite sånn tre, fire ganger om dagen. Vær konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valper har perioder der hvor de spiser dårligere enn andre tider, det er sånn de holder vekten gjevn sa veterinæren min hvertfall... er noen ganger Mike ikke spiser på et par dager, så spiser han igjen.. han får noen sånne perioder hvertfall... men har aldri noe i maten hans, han får royal canin. og han spiser bra på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi hunden vanlig mat. Fjern skålen etter 10 min hvis den ikke spiser og prøv igjen senere (som nevnt over). Hunder blir veldig lett kresne hvis de får annen mat i tillegg. Men uansett sulter ikke hunden ihjel foran matskålen :) (edit: så nå at Aya skrev det samme. knis..) De spiser når de blir sultne. Du kan jo prøve å skifte for og se. Men høres mest ut som hunden bare er kresen. Klart, slutter hunden plutselig å spise kan den være syk, men du sier jo at den spiser hvis det er noe blandet i så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som RenateA at alle valper har en slik peridoe (muligens ikke labbiser), så ikke fortvil. Du kan risikere å ende opp med en hund som den foreldrene mine har mottatt fra omplassering. Den spiser nesten ingenting, er konstant undervektig, blit byttet fôr på med en gang den viser tegn til ikke å spise så mye som før, spiser et fôr noen uker, for så å prøve seg på noe nytt. Den er helt håpløs! Og en skrekk og gru å trene med! Den tar jo ikke godbiter heller nesten..! Så for alt i verden, ikke gjør noe med maten. Det er normalt, vanlig og helt i orden. Valpen sulter seg IKKE ihjel.

Valpen hadde et par uker der hun nesten ikke ville spise, men jeg tror ingen hunder sulter foran matskålen.

Matlysten kom tilbake og nå er den bare ekstrem :) Er forresten en Labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troja vil ikke lenger ha mat, før hoppet hun og danset hver gang jeg rista på matposen, men nå bryr hun seg ikke. Men så begynte jeg og blande litt leverpostei i maten og da ble hun helt vill igjen :) Er det greit å bruke leverpostei til en 13 uker gammel valp? Noen som har andre gode tips for å øke matlysten til valpen?

Hei!

Først av alt synes jeg du skal konferere med oppdretteren din mht mat (fortype), måltidshyppighet og rutiner! Oppdretteren din bør ha erfaring med rasen, og kunne si noe om hvor viktig det er at valpen din spiser godt (vil den f eks utvikle nok kropp og masse som voksen, selv om den er mager under oppveksten? Min rase gjør IKKE det - og mang en lovende utstillingshund er blitt ødelagt fordi valpekjøpere ikke har lagt nok ressurser ned i foringen av hunden..., f eks).

Kan det tenkes at du nå skal redusere antall måltider fra f eks 4 til 3 (eller 3 til 2)? - kan det tenkes at foret du har valgt rett og slett ikke smaker godt, eller at det har stått i åpen forpakning så lenge at smaken har endret seg?

Det kan også være at valpen din har innvollsorm, det virker også inn på appetitten - vi anbefaler våre valpekjøpere gi ormekur etter "en tid" (2-3 uker i nytt hjem) - men helst ikke akkurat samtidig med 12-ukers vaksineringen...

Jeg synes ABSOLUTT ikke at du skal la hunden leke med maten, løpe rundt og lete etter tørrforbiter, eller gjøre måltidene til et sirkus. Snarere tvert imot! Rutiner, ro - smaklig mat (f eks tørrfor m/vom og hundemat i - eller bare VoH, f eks) - en rå eggeplomme oppå maten, server den "lunken" med ikke helt oppbløtt (hell på varmt vann, la stå noen minutter, rør rundt og server!) - og la valpen være godt luftet (gjerne ha løpt og lekt litt ute) FØR måltidet!

De fleste hunder har god matlyst om ettermiddag/kveld etter en periode m/aktivitet/tur - og de fleste (særlig valper) vil ha nytte av et måltid om morgenen. Hvis hunden er veldig sulten (fordi det har gått for lang tid siden forrige måltid) vil den også kunne miste appetitten, merkelig nok... (antagelig fordi den rett og slett føler seg uvel og magesyre gjør den "kvalm"...)

Lykke til!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er laktosen i melken som hunden ikke tåler, så om man vil gi hunden melk så gi den laktosefri melk. ;)

Det er ikke alle hunder som har laktoseintoleranse. Raser som kommer fra steder hvor folk tradisjonelt har drevet med melkeproduksjon tåler ganske ofte laktose (melkesukker). Min hund, som stammer fra ørkenstrøk hvor folk har drevet med geiter i uminnelige tider, har ingen problemer med å fordøye verken geite- eller kumelk. Men jeg vil tippe at f.eks. polare raser tåler laktose dårligere.

Men melk er en kalsiumkilde, og det er neppe noen god idé å gi melk som supplement til tørrfôr over tid. Tørrfôret inneholder allerede det valpen trenger av kalsium, og overdosering av kalsium kan på sikt føre til skjelettskader. Så hvis man gir melk som supplement til voksende hunder bør man også gi ekstra proteiner, f.eks. i form av rått kjøtt, fisk, eller egg.

Jeg hører om så mange av de hundene jeg behandler at når de var valper så spiste de nesten nada.

Lurer litt på om det kan være vanlig for mange valper at de har en periode hvor mat er bare dumme greier. ;)

Ei venninne av meg har en valp på 9mnd og hun hadde også problemer en stund med at den spiste.

Det er normalt at voksende hunder får mindre matlyst når de kommer i puberteten, for da er den raske valpeveksten ferdig. Så snart de har nådd sin fulle høyde avtar behovet for mat, for da skal ikke lenger fortsette å ete for vekstens skyld. De vil fremdeles utvikle seg videre fra "skranglete tenåringer" til voksne hunder, men det krever langt mindre næring enn den voldsomme høydeveksten gjorde.

Jeg har opplevd at hunder har redusert matinntaket med mer enn 1/3 når de har fullført høydeveksten. For mine to siste hunder skjedde det ved cirka 8-10 måneders alder. Min forrige hund, en boerboel, veide 60 kilo da han var ferdig med høydeveksten ved 9-månedersalderen. Han var 12 kilo da jeg fikk ham 2 måneder gammel, så han vokste 48 kilo på 7 måneder. Gjett om det krevde mye mat! Og fra da og til han var 3 år gammel la han kun på seg 10 kilo til. Det sier noe om hvor utrolig mye næring hunder må ha mens de vokser i høyden.

Så at hunder begynner å bli kresne ved ca 8 til omlag 10-12 måneders alder (avhengig av rase og størrelse) er helt normalt. Hadde de skulle fortsette å ete som de gjorde mens de vokste i høyden, ville de raskt blitt seende ut som sperreballonger... ;)

Vips: dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 13 uker gammel valp er neppe ferdig med høydeveksten uansett rase.

Det er også vanlig at hunder (og folk, som andre pattedyr) som får melk kontinuerlig fra spedbarnsalder og til de er voksne TÅLER melken godt - mens de som slutter med melketilførselen når de slutter å die sin mor, senere vil reagere veldig på melk fordi de ikke lenger produserer de stoffene i tarmen som skal til for å bryte dem ned.

Det er kanskje natrulig å tenke seg at fok med god tilgang på melk gir hundene sine dette jevnt og trutt, og det høres merkelig ut at laktosetoleranse skulle være rasebetinget - men hvem vet, kanskje det finnes forskning på slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hallo folkens, dette gjelder en 13 uker gammel mops. En hund av liten rase.

Små hunder har forholdsvis mye høyere forbrenning enn større raser og det er faktisk viktig at de får i seg næring - og de skal ha mange små måltider om dagen nettopp fordi de bruker opp energien fryktelig fort.

Hadde dette vært en schæfervalp, en labradorvalp eller annen type større hund så ville jeg også sagt ta bort maten og drit i det til neste måltid, men i og med at det her dreier seg om en miniatyrhund så er ikke det noen god ide, for når energinivået går ned (de lagrer veldig lite sånne småtasser) så blir den slapp og trøtt, en slapp og trøtt valper orker i alle fall ikke å spise og så har man det gående - og resultatet kan bli veterinærbesøk med drypp osv.

Som Lotta sier - maten må ha høy smakelighet - så da blir første spørsmål om du forer med ett for som hunder synes smaker godt. Gir du maten tørt eller oppbløtt? Gir du oppbløtt vil jeg foreslå at du begynner å gi tørt, det finnes ingen grunn til å bløte opp maten sålenge valpen har tilgang på vann.

Her gir vi oppbløtt til valpene inntill de legger ned veto mot å spisse dette gugget - så får de tørt og det er som regel stor stas.

Kefir eller cultura er flott å dæsje over maten, dette liker de fleste hunder og det er bra for magen.

Leverpostei er ikke farlig for valper, men størrelsen på valpen tatt i betraktning så skal jo mengden leverpost være utrolig liten da for ikke å utgjøre størsteparten av måltidet.

Forsøk å gi litt mindre posjoner pr. måltid en lite periode - sånn at hun tømmer matskålen hver gang - da får hun i seg litt men rekker å bli sulten mellom hvert måltid.

Ad melk:

Det er ENORM forskjell på UBEHANLDET melk og den melken vi kjøper i kartong. Mens kartongmelken ikke er særlig bra for hunder så kan de fint tåle melk rett fra kua, hesten eller geita - faktum er at geitemelk faktisk er svært særdeles bra som valpemelk - men behandlet ku-melk er ikke spesielt heldig og kan for mange føre til diare.

Så den som skrev at det var rart at noen hunder tålte det (en eller annen med mynde som ikke var Lotta) - for ørkenhunder fikk jo melk .............. har du noen gang sett melkekartonger med kamel, ku eller geitemelk på uti ørkenen? Nope - og det er fordi melken drikkes UBEHANDLET rett fra dyret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke gitt masse godsaker oppi maten.

jeg tror heller ikke at en frisk valp sulter foran matskålen.

Både Simba og Nana hadde en liten periode der dem ikke spiste som valp men jeg puttet aldri noe opp i maten bare av og til som kos :)

Dessverre er det sånn at enkelte valper og unghunder faktisk spiser mindre enn de bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...