Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere av Labrador


Argon

Recommended Posts

Jeg er i startfasen av planlegging av neste hund, og er nesten sikker på at det blir en labrador. Blir det er toller så vet jeg hvilken oppdretter jeg vil bruke. Men når det gjelder labrador så trenger jeg mer hjelp. Har funnet et par oppdrettere som jeg er litt nysgjerrig på men trenger flere. Så hvis noen har erfaring eller vet om noen gode oppdrettere så fyr løs.

Kriterer/hva jeg skal bruke hunden til:

Jeg har 1år igjen på hundeinstruktør utdannelsen min, og skal senere gå hundemassasje og eventuelt mere alternativ medisin på hund. Jeg skal derfor bruke hunden mye i mine studier og arbeid.

Den blir derfor en brukshund som skal hvertfall innom agility, lydighet, spor, søk, bruks...

Og forhåpentligvis godkjennes til ettersøkshund. Hvis tid/kapasitet skal den trenes opp og forhåpentligvis godkjennes som reddningshund på fulltid. Og mitt ønske er å spesialisere den på barn da forskining viser at noen reddningshunder bør spesialiseres kun på søk av barn for å få best mulig resultat.

Ellers skal den være en familiehund.

Altså kort og godt, det må være oppdrettere som avler gode brukshunder og setter helse og bruksegenskaper før utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontakt med Charlotte som har Lisa, jaktlabbis, her inne? Såvidt jeg vet skla hun ha kull på Lisa i løpet av neste år engang, men hun vet iallefall det som er å vite om labrador som brukshund i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig lite brukelig i Norge pr i dag, i hvertfall ikke hvis jeg skal gå ut i fra hva jeg selv anser som brukshund innen rasen. Men det kommer muligens et kull hos Hauen Labrador (http://www.skotner.net/hauen) i 2007 og muligens et kull hos meg i 2008. Det er field trial linjer. Ellers er det mye bra i Sverige og selvfølgelig England. I Sverige ville jeg tatt en titt på kennel Searover, Duvkullan, Moormans, Mincers, Rockdoves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig lite brukelig i Norge pr i dag, i hvertfall ikke hvis jeg skal gå ut i fra hva jeg selv anser som brukshund innen rasen. Men det kommer muligens et kull hos Hauen Labrador (http://www.skotner.net/hauen) i 2007 og muligens et kull hos meg i 2008. Det er field trial linjer. Ellers er det mye bra i Sverige og selvfølgelig England. I Sverige ville jeg tatt en titt på kennel Searover, Duvkullan, Moormans, Mincers, Rockdoves.

Takk for tips charlotte. skal ta en titt på "haugen"-hjemmesiden og sjekke opp de i sverige.

Og ja, jeg har charlotte på lista mi:) Men jeg har ingen store planer om å konkurrere på jaktprøver osv, har egentlig nok med det jeg har planlagt allerede, ellers kunne det vært spennende. Derfor synes jeg først og fremst de valpene skal få sjans til å få en jakt-eier :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er enkelte lab.oppdrettere som klassifiserer seg selv som 'bruksoppdrettere'. Men når man begynner å spørre de ut, viser det seg at de har gått mange jaktprøver, men de snakker bare om rødsløyfa og lite om alle nullene eller alle de gangene de har trukket hunden. Eller om hvordan den er lite lydhør, ualminnelig hard i munnen osv..

Ville sjekket litt ekstra om jeg skulle ha lab til feks jaktprøver. Alt behøver ikke være like forgylt som det virker ved første øyekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enkelte lab.oppdrettere som klassifiserer seg selv som 'bruksoppdrettere'. Men når man begynner å spørre de ut, viser det seg at de har gått mange jaktprøver, men de snakker bare om rødsløyfa og lite om alle nullene eller alle de gangene de har trukket hunden. Eller om hvordan den er lite lydhør, ualminnelig hard i munnen osv..

Ville sjekket litt ekstra om jeg skulle ha lab til feks jaktprøver. Alt behøver ikke være like forgylt som det virker ved første øyekast.

Det er så sant så sant.. Det er nok av dem sier de avler jaktlinjer, også viser det seg egentlig at farfaren i kullet har 3. premie i nybegynnerklasse på jakt og moren har viltsporchampionat og ingen jakthunder i slekta i det hele tatt. Bare en stor misforståelse av hva en jaktretriever er.

Vera: Gå for den oppdretteren som er genuint interessert i jaktlabrador som jakt og brukshund dersom det er denne type hund du vil ha, ikke de som avler dual purpose eller "jaktlabrador" uten jakthunder i slekta.

Huff, er valpesjuk jeg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Det er så sant så sant.. Det er nok av dem sier de avler jaktlinjer, også viser det seg egentlig at farfaren i kullet har 3. premie i nybegynnerklasse på jakt og moren har viltsporchampionat og ingen jakthunder i slekta i det hele tatt. Bare en stor misforståelse av hva en jaktretriever er.

Vera: Gå for den oppdretteren som er genuint interessert i jaktlabrador som jakt og brukshund dersom det er denne type hund du vil ha, ikke de som avler dual purpose eller "jaktlabrador" uten jakthunder i slekta.

Huff, er valpesjuk jeg :P

Du Charlotte har vel ikke! hatt kull enda og da blir det vel litt , .....¨å anbefale seg selv og tro at man da lager bedre labradorer retrievere enn de som allerede er etablert . <_<

Det er noe som heter å bli "tørr bak ørene først" :huh:

Men uansett lykke til med ditt fremtidige kull. :D

Hjertlig hilsen

www.hilkans.no

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Charlotte har vel ikke! hatt kull enda og da blir det vel litt , .....¨å anbefale seg selv og tro at man da lager bedre labradorer retrievere enn de som allerede er etablert . <_<

Det er noe som heter å bli "tørr bak ørene først" :P

Men uansett lykke til med ditt fremtidige kull. :huh:

Hjertlig hilsen

www.hilkans.no

:P

Ganske enig :D Er lei av å høre at omtrent alt som er norskt er ubrukelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Charlotte har vel ikke! hatt kull enda og da blir det vel litt , .....¨å anbefale seg selv og tro at man da lager bedre labradorer retrievere enn de som allerede er etablert . <_<

Det er noe som heter å bli "tørr bak ørene først" :P

Men uansett lykke til med ditt fremtidige kull. :P

Hjertlig hilsen

www.hilkans.no

:P

jeg har ikke sett at hun har skrevet noe sted at hun avler bedre enn andre. Såvidt jeg så anbefalte hun andre også, eller generellt oppdrettere som interesserer seg for jakt og bruks. Og det er da naturlig å anbefale det når personen er interessert i en brukshund.

Ganske enig smile.gif Er lei av å høre at omtrent alt som er norskt er ubrukelig!

Akkurat det kan ikke jeg utale meg om, for jeg kjenner ikke til om noen i Norge avler jakthunder med ren jakt-stamtavle(labrador). Er det noen som gjør det forøvrig?

Det er et faktum at man avler ikke nødvendigvis gode jakthunder fordi en eller to hunder i stamtavlen har gjort det godt på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Charlotte har vel ikke! hatt kull enda og da blir det vel litt , .....¨å anbefale seg selv og tro at man da lager bedre labradorer retrievere enn de som allerede er etablert . <_<

Det er noe som heter å bli "tørr bak ørene først" :P

Utifra det svaret kan jeg se at du enten driver oppdrett av labber selv, eller har kjøpt en av noen som kaller det jaktlinjer (og som ikke ble nevnt). Fikk du vondt i tærne?

Lenge leve janteloven! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, egentlig burde ingen kjøpe valp fra noens første kull. Man vil jo helst kjøpe hund fra de som er godt etablerte som oppdrettere, men så er det engang slik at det er kombinasjonen/foreldredyrene som utgjør kullet og ikke om det er noens A kull eller ei. Det er ikke noe hjelp i at oppdretteren er godt kjent og har hatt mange kull på utstillingsfronten dersom en jaktinteressert hundeeier ikke ser potensiale i hunden som jakthund.

Et kull må være det første, det er kun slik man skaffer seg erfaring. Vi har alle vært grønne en gang på et eller annet felt, så man bør hoste opp et bedre argument for at jeg skal la være å uttale meg om noe jeg brenner for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Vet om en labrador oppdretter her i bergen

Hun bruker dem til utstilling og blodspor i hvertfall.

Er usikker på hva mer hun holder på med...

Her er hjemme siden hennes ihvertfall:

Gullsteinen Kennel

Hun har helt supre hunder! Arbeidsvillige og hyggelige vesener :twitch:

Hvis ikke du er på utkikk etter jakt-linjer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har hund fra kennel Gullsteinen! :lol: Elin bruker hundene til lydighet, utstilling og spor. Kjempe fornøyd med hunden min, Frida som hun heter.

Tror de snakker om å ha et kull på Alma til neste år, men er ikke sikker. Både jeg og Elin kommer til å være på den utstillingen som skal være den 30. september her i Bergen. Jeg kommer sikkert til å være i Bergen Racketsenter, da det skal være utstilling der den 29. septeber, men da tror jeg ikke Elin skulle der.

Lykke til med din neste hund! Hadde hvert gøy om du fikk en Labrador! :lol:

Kennel Gullsteinen har forresten egen hjemmeside på www.gullsteinen.net og Frida har side på www.freewebs.com/labradoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en labrador oppdretter her i bergen

Hun bruker dem til utstilling og blodspor i hvertfall.

Er usikker på hva mer hun holder på med...

Her er hjemme siden hennes ihvertfall:

Gullsteinen Kennel

Elin er en kjempedyktig oppdretter med hunder som har god motor, kan absolutt andefales.

Hun er selv lydighetsdommer og trener også endel selv.

Lykke til med jakten :icon_fun:

Edit: ooops, så ikke den siste der, ble visst litt dobbelt opp!

Hvor er slette-funksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...