Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke Hunderaser liker du?

pappasito

Recommended Posts

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Har en ganske lang liste, men dette er favorittene:

- Groenendael

- Lapsk Vallhund

- Toller

- Tervueren

- American Akita

- Portugisisk Vannhund

- Parson Russell Terrier

- Mudi

- Mops

- Beauceron

- Flatcoated retriever

- strihåret Dachs

- Laekenois

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forandrer seg hele tiden men...

- Flatcoated retriever (kommer alltid til å være favoritten!)

- Boxer

- Toller

- Australsk gjeterhund

- Landseer

- Berner sennenhund

Sånn bruksmessig er flaten en sikker vinner.. den kan jo brukes til alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji :) -Den er virkelig mitt hjerte nær, og jeg håper og tror at jeg vil leve resten av mitt liv med disse fantastiske sjelene.

Ellers er det jo mange raser som jeg er fascinert av:

-Whippet

-Shiba Inu

-Faraohund

Samt en stor del av myndene.

Det viktigste for meg er at det er en anatomisk korrekt hund, slik at den fungerer godt helsemessig. (Ingen hunder som har "løpt på en murvegg" eller er dobbelt så lang i rygg som i ben) I tillegg foretrekker jeg en hund som er grasiøs, korthåret og mellomstor med tonnevis av personlighet. Jeg liker også hunder som Grand Danios og Ridgebackene, men disse blir for store til at jeg kunne hatt dem selv. De rasene jeg liker utenom mine kriterier er Sheltien og Corgien. Simpelthen fordi jeg kjenner endel herlige individer av disse slagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel raser jeg liker veldig godt, så skriver bare opp de jeg kunne tenkt meg å hatt:

1. Toller (får til våren :) )

2. Flat coated retriever.

3. Golden og Labbis (jaktversjonene)

4. Korthåret vorsthe

Er vel ganske så tydelig hvilket felt jeg interesserer meg for B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off, det er så mange. Men her er et lite utvalg:

Korthåret vorsteh

Engelsk springer spaniel

stor puddel

lanacaster heeler

dansk/svensk gårdshund

doberman

golden retriver

labrador

tror bare jeg må avslutte, eller så blir jeg sittende å skrive resten av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er å blir gruppe 1 menneske. Har noen favoritter der:

Australsk Kelpie

Tervueren

Schäfer

Welsh Corgy Cardigan

Det er vell kun en hund som sniker seg inn uten å være i den gruppen som jeg kunne tenkt meg å ha i huset nå og det er glatthåret Spansk Galgo.

Ellers fins det mange fine hunder der ute, men det er ikke alle jeg tror passer meg akkurat nå. Bla så liker jeg veldig godt Border Terrier, men jeg tror det blir en personlighets kræsj a v sterke meninger. Working Springer er også hunder jeg har sansen for, men jeg blir så stresset selv av å trene dem (samboer har det), hadde fått sammenbrudd. Lapsk Vallhund er muligens på vei opp på "kan ha i hus" listen, men så grøsser jeg når jeg treffer hunder av lapphund rasen som bare bjeffer-bjeffer og bjeffet (generelt mange av gruppe 5 hundene faller ut her for meg). Boxer har jeg også sansen for, men blir avskrekket av alle sykdommene. Jeg får komme tilbake til den rasen når dem har kommet lengre i forebyggingen av sykdommet. Briard har jeg også sansen for, men da vil jeg først trappe ned mine høye mål og glede meg over pelsstell.

Jeg kan sikkert fortsette i en evighet, men jeg stopper her jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Danois

Beagel

Lekland Terrier

Parson russel terrier

Grand Danois: Dette er en herlig hunderase med et god gemytt og en kjemep fin familiehund som kan ta livet med ro. Har ingen spesielle kjente bruksegenskaper og det var viktig for meg.

Beagel: Denne rasen liker jeg veldig godt fordi jeg er oppvokst med slike siden mine besteforeldre drev oppdrett da jeg var liten. Liker spesielt den flotte fargene med sort sal og det utrolig søte ansikte med de store ørene som henger ned.

Lekland Terrier: Virker som en sunn og liten rase. Er som terriere flest AKTIVE. Blir nok ikke den slik på meg men om jeg ville hatt terrier og hadde hatt energi og tid til å tatt meg av den med aktivisering og trening ville nok denne vært en av to.

Parson russel terrier: Mye av samme grunn som Lekland terrier. Ivrige hunder som elsker å jobbe og som det går ann å bruke til masse. Parson isteden for jack på grunn av fasongen egentlig og jeg ville hatt den som er strihåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å velge, for jeg liker masse forskjellige raser. :D Men aller mest liker jeg nok de forskjellige Spanielsene, spesiellt Cockeren da. :) Og jaktcockeren, Springeren, Field Spanielen og Amrisene. Ellers har jeg sansen for Border Collie, Bearded Collie, Riesenschnauzer, Grand Danois, Finsk Lapphund, Tibetansk Terrier osv osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre er de rasene som jeg liker aller best.. men bestest av de beste må jeg nok se Shetland Sheepdog og Border Collie :) Hehe.. men er sånn at jeg liker omtrent alle hunderaser.. men foretrekker litt størrelse på dem da.. dachs og pomerian etc. blir litt forlite for meg liksom :D hehe

klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder :) Buhund, shiba og lundehund topper listen.

gjeterrasene :D De mellomstore gjeterne, samt de små, som schipper og sheltie (vet det ikke er gjeterraser mer, men de går under den gruppen)

er så utroooooolig mange...mange fler, men disse topper listene til stadighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...