Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke Hunderaser liker du?

pappasito

Recommended Posts

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Har en ganske lang liste, men dette er favorittene:

- Groenendael

- Lapsk Vallhund

- Toller

- Tervueren

- American Akita

- Portugisisk Vannhund

- Parson Russell Terrier

- Mudi

- Mops

- Beauceron

- Flatcoated retriever

- strihåret Dachs

- Laekenois

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forandrer seg hele tiden men...

- Flatcoated retriever (kommer alltid til å være favoritten!)

- Boxer

- Toller

- Australsk gjeterhund

- Landseer

- Berner sennenhund

Sånn bruksmessig er flaten en sikker vinner.. den kan jo brukes til alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji :) -Den er virkelig mitt hjerte nær, og jeg håper og tror at jeg vil leve resten av mitt liv med disse fantastiske sjelene.

Ellers er det jo mange raser som jeg er fascinert av:

-Whippet

-Shiba Inu

-Faraohund

Samt en stor del av myndene.

Det viktigste for meg er at det er en anatomisk korrekt hund, slik at den fungerer godt helsemessig. (Ingen hunder som har "løpt på en murvegg" eller er dobbelt så lang i rygg som i ben) I tillegg foretrekker jeg en hund som er grasiøs, korthåret og mellomstor med tonnevis av personlighet. Jeg liker også hunder som Grand Danios og Ridgebackene, men disse blir for store til at jeg kunne hatt dem selv. De rasene jeg liker utenom mine kriterier er Sheltien og Corgien. Simpelthen fordi jeg kjenner endel herlige individer av disse slagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel raser jeg liker veldig godt, så skriver bare opp de jeg kunne tenkt meg å hatt:

1. Toller (får til våren :) )

2. Flat coated retriever.

3. Golden og Labbis (jaktversjonene)

4. Korthåret vorsthe

Er vel ganske så tydelig hvilket felt jeg interesserer meg for B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off, det er så mange. Men her er et lite utvalg:

Korthåret vorsteh

Engelsk springer spaniel

stor puddel

lanacaster heeler

dansk/svensk gårdshund

doberman

golden retriver

labrador

tror bare jeg må avslutte, eller så blir jeg sittende å skrive resten av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er å blir gruppe 1 menneske. Har noen favoritter der:

Australsk Kelpie

Tervueren

Schäfer

Welsh Corgy Cardigan

Det er vell kun en hund som sniker seg inn uten å være i den gruppen som jeg kunne tenkt meg å ha i huset nå og det er glatthåret Spansk Galgo.

Ellers fins det mange fine hunder der ute, men det er ikke alle jeg tror passer meg akkurat nå. Bla så liker jeg veldig godt Border Terrier, men jeg tror det blir en personlighets kræsj a v sterke meninger. Working Springer er også hunder jeg har sansen for, men jeg blir så stresset selv av å trene dem (samboer har det), hadde fått sammenbrudd. Lapsk Vallhund er muligens på vei opp på "kan ha i hus" listen, men så grøsser jeg når jeg treffer hunder av lapphund rasen som bare bjeffer-bjeffer og bjeffet (generelt mange av gruppe 5 hundene faller ut her for meg). Boxer har jeg også sansen for, men blir avskrekket av alle sykdommene. Jeg får komme tilbake til den rasen når dem har kommet lengre i forebyggingen av sykdommet. Briard har jeg også sansen for, men da vil jeg først trappe ned mine høye mål og glede meg over pelsstell.

Jeg kan sikkert fortsette i en evighet, men jeg stopper her jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Danois

Beagel

Lekland Terrier

Parson russel terrier

Grand Danois: Dette er en herlig hunderase med et god gemytt og en kjemep fin familiehund som kan ta livet med ro. Har ingen spesielle kjente bruksegenskaper og det var viktig for meg.

Beagel: Denne rasen liker jeg veldig godt fordi jeg er oppvokst med slike siden mine besteforeldre drev oppdrett da jeg var liten. Liker spesielt den flotte fargene med sort sal og det utrolig søte ansikte med de store ørene som henger ned.

Lekland Terrier: Virker som en sunn og liten rase. Er som terriere flest AKTIVE. Blir nok ikke den slik på meg men om jeg ville hatt terrier og hadde hatt energi og tid til å tatt meg av den med aktivisering og trening ville nok denne vært en av to.

Parson russel terrier: Mye av samme grunn som Lekland terrier. Ivrige hunder som elsker å jobbe og som det går ann å bruke til masse. Parson isteden for jack på grunn av fasongen egentlig og jeg ville hatt den som er strihåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å velge, for jeg liker masse forskjellige raser. :D Men aller mest liker jeg nok de forskjellige Spanielsene, spesiellt Cockeren da. :) Og jaktcockeren, Springeren, Field Spanielen og Amrisene. Ellers har jeg sansen for Border Collie, Bearded Collie, Riesenschnauzer, Grand Danois, Finsk Lapphund, Tibetansk Terrier osv osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre er de rasene som jeg liker aller best.. men bestest av de beste må jeg nok se Shetland Sheepdog og Border Collie :) Hehe.. men er sånn at jeg liker omtrent alle hunderaser.. men foretrekker litt størrelse på dem da.. dachs og pomerian etc. blir litt forlite for meg liksom :D hehe

klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder :) Buhund, shiba og lundehund topper listen.

gjeterrasene :D De mellomstore gjeterne, samt de små, som schipper og sheltie (vet det ikke er gjeterraser mer, men de går under den gruppen)

er så utroooooolig mange...mange fler, men disse topper listene til stadighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
    • Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
    • Du kan nok ta det helt med ro ang. rosa nese.  Jeg har hatt flere valper med rosa nese og de har blitt fullpigmentert fram mot leveringstid, noen litt senere, men sorte har de blitt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...