Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabies


pokoli

Recommended Posts

Hvordan smitter rabies fra hund til hund? Er det på samme måte som mellom mennesker (dvs at spytt overføres ved bitt)? Eller kan de bli lettere smittet enn oss?

Hvor lenge etter vaksinen på hund er satt kan man regne med at det er beskyttelse mot sykdommen?

Jeg vet at det kreves fire måneder for å bekrefte at dyret er helt trygt, men antistoffene må vel være tilstede før den tid i praksis?

Håper noen vet mer om dette enn meg, for der jeg bor er det funnet et tilfelle av rabies nå nettopp. Og min valp skal vaksinere i september. Må forsikre meg om at jeg trygt kan ha henne i parken løs. :P hønemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker :P

Dessverre er det samme infoen man finner overalt. Reglene ved innføring i Norge og smitte til mennesker.

Jeg tenker mer løst, hvor lenge etter vaksinen kan jeg la valpen leke med fremmede i parken og vite at hun har endel beskyttelse mot sykdommen.

Og kan jeg være sikker på at hun ikke blir smittet så lenge hun ikke blir bitt? Jeg vet det er tilfelle for oss mennesker, men er det samme for hundene?

De 120 dagene gjelder ved reising over landegrenser, og da vil de jo være supersikra. Men jeg vil jo anta at vaksinen har en effekt før dette i praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker :P

Dessverre er det samme infoen man finner overalt. Reglene ved innføring i Norge og smitte til mennesker.

Jeg tenker mer løst, hvor lenge etter vaksinen kan jeg la valpen leke med fremmede i parken og vite at hun har endel beskyttelse mot sykdommen.

Og kan jeg være sikker på at hun ikke blir smittet så lenge hun ikke blir bitt? Jeg vet det er tilfelle for oss mennesker, men er det samme for hundene?

De 120 dagene gjelder ved reising over landegrenser, og da vil de jo være supersikra. Men jeg vil jo anta at vaksinen har en effekt før dette i praksis...

Hm, jeg tror jeg bare ville ringt vet og hørt med dem jeg. De burde jo kunne svare på dette. Oppdater oss etterpå da!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann!

Etter alle rabiesvaksinene er tatt så blir det tatt blodpröve for å sjekke nivå av antistoffer, som allerede nevnt. Så for å väre 100% sikker, så er det jo greit å vente til en får svar på disse prövene för en lar hunden leke med ukjennte hunder. Noen hunder har for få antistoffer og behöver flere vaksiner, og andre har veldig höye antistoffverdier etter de påkrevde vaksinene i förste omgang. Så dette er individuellt, og jeg hadde ikke tatt unödvendige sjanser.

Rabies smitter ved spytt, og det betyr jo at den ikke trenger å bli bitt for å bli smittet.

Om vi mennesker har rabiesvaksinert oss, og blir bitt av en hund med rabies, må vi alikevel ta noen vaksiner hos lege for å väre helt sikker på ikke å få rabies. (Om jeg ikke husker fullstendig feil). Dette er en såpass alvorlig sykdom at det ikke blir tatt noen sjanser hos mennesker. Om hunden er vaksinert og blir bitt ville jeg hört med dyrlegen for å väre 100% sikker.

Göy å höre at det er flere fra Budapest her inne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da får jeg høre hva vet'en sier når vi tar første vaksina da. Eventuelt vente på blodprøvene. Tross alt er det minimal sjanse for å bli smittet av en bofse i parken. Men kan aldri være for sikker :(

Vala: Takk, jeg skal si fra når jeg får mere info ja. Blir nok noen uker til for valpen er ennå hos oppdretter, henter henne om en ukes tid.

ElZorro: Takk greit å vite om den blodprøven. Trodde jeg måtte vente fire mnd. på noe bekreftelse. Du og i Budapest? Liten verden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...