Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabies

pokoli

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan smitter rabies fra hund til hund? Er det på samme måte som mellom mennesker (dvs at spytt overføres ved bitt)? Eller kan de bli lettere smittet enn oss?

Hvor lenge etter vaksinen på hund er satt kan man regne med at det er beskyttelse mot sykdommen?

Jeg vet at det kreves fire måneder for å bekrefte at dyret er helt trygt, men antistoffene må vel være tilstede før den tid i praksis?

Håper noen vet mer om dette enn meg, for der jeg bor er det funnet et tilfelle av rabies nå nettopp. Og min valp skal vaksinere i september. Må forsikre meg om at jeg trygt kan ha henne i parken løs. :P hønemor!

Skrevet

Takk for linker :P

Dessverre er det samme infoen man finner overalt. Reglene ved innføring i Norge og smitte til mennesker.

Jeg tenker mer løst, hvor lenge etter vaksinen kan jeg la valpen leke med fremmede i parken og vite at hun har endel beskyttelse mot sykdommen.

Og kan jeg være sikker på at hun ikke blir smittet så lenge hun ikke blir bitt? Jeg vet det er tilfelle for oss mennesker, men er det samme for hundene?

De 120 dagene gjelder ved reising over landegrenser, og da vil de jo være supersikra. Men jeg vil jo anta at vaksinen har en effekt før dette i praksis...

Skrevet

Takk for linker :P

Dessverre er det samme infoen man finner overalt. Reglene ved innføring i Norge og smitte til mennesker.

Jeg tenker mer løst, hvor lenge etter vaksinen kan jeg la valpen leke med fremmede i parken og vite at hun har endel beskyttelse mot sykdommen.

Og kan jeg være sikker på at hun ikke blir smittet så lenge hun ikke blir bitt? Jeg vet det er tilfelle for oss mennesker, men er det samme for hundene?

De 120 dagene gjelder ved reising over landegrenser, og da vil de jo være supersikra. Men jeg vil jo anta at vaksinen har en effekt før dette i praksis...

Hm, jeg tror jeg bare ville ringt vet og hørt med dem jeg. De burde jo kunne svare på dette. Oppdater oss etterpå da!

Lykke til!

• 3 weeks later...
Skrevet

Heisann!

Etter alle rabiesvaksinene er tatt så blir det tatt blodpröve for å sjekke nivå av antistoffer, som allerede nevnt. Så for å väre 100% sikker, så er det jo greit å vente til en får svar på disse prövene för en lar hunden leke med ukjennte hunder. Noen hunder har for få antistoffer og behöver flere vaksiner, og andre har veldig höye antistoffverdier etter de påkrevde vaksinene i förste omgang. Så dette er individuellt, og jeg hadde ikke tatt unödvendige sjanser.

Rabies smitter ved spytt, og det betyr jo at den ikke trenger å bli bitt for å bli smittet.

Om vi mennesker har rabiesvaksinert oss, og blir bitt av en hund med rabies, må vi alikevel ta noen vaksiner hos lege for å väre helt sikker på ikke å få rabies. (Om jeg ikke husker fullstendig feil). Dette er en såpass alvorlig sykdom at det ikke blir tatt noen sjanser hos mennesker. Om hunden er vaksinert og blir bitt ville jeg hört med dyrlegen for å väre 100% sikker.

Göy å höre at det er flere fra Budapest her inne! :D

Skrevet

Okei, da får jeg høre hva vet'en sier når vi tar første vaksina da. Eventuelt vente på blodprøvene. Tross alt er det minimal sjanse for å bli smittet av en bofse i parken. Men kan aldri være for sikker :(

Vala: Takk, jeg skal si fra når jeg får mere info ja. Blir nok noen uker til for valpen er ennå hos oppdretter, henter henne om en ukes tid.

ElZorro: Takk greit å vite om den blodprøven. Trodde jeg måtte vente fire mnd. på noe bekreftelse. Du og i Budapest? Liten verden :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...