Gå til innhold
Hundesonen.no

Et par spm rundt SKOLE =D

Muffins

Recommended Posts

Hei!

Her kommer det et par spm om SKOLE, noe vi alle må igjennom HVER dag, til jobben en dag kommer :)

1. Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv. (Valgte studiespesialisering/allmenne fordi jeg syntes det er den riktig veien å velge hvis man vil bli noe "stort". Også fordi jeg ikke aner hva jeg skal bli.)
  2. Regner du deg selv som skoleflink? (Ja, det gjør jeg)
  3. Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS? (Ungdomskolen = 5,2 i snitt)
  4. Liker du å gå på skole? Eller hater du det? (Jeg liker å gå på skole, liker å lære ting jeg interesserer meg for og få nye utfordringer. Liker også det sosiale med venner osv.)
  5. Hva har du lyst til å bli? (Vet ikke, men har tenkt litt på psykolog, tannlege og lege. Problemet er bare at realfag er ikke akkurat det jeg interesserer emg mest for.)
  6. Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske du var det? Misunner du de som er det? (--)
  7. Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder? (Absolutt ikke! Mange tror at slike elever sitter hjemme og pugger hele dagen, fordi det er det DE må for å oppnå samme karakter. Dette er feil, slike elever er smarte og det ligger lett for de :D )
  8. Hvis ja, hvorfor? ( =P)

(Tenkte jeg fikk svare selv og da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffins skrev:

Hei!

Her kommer det et par spm om SKOLE, noe vi alle må igjennom HVER dag, til jobben en dag kommer :)

1. Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv.
  2. Regner du deg selv som skoleflink?
  3. Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS?
  4. Liker du å gå på skole? Eller hater du det?
  5. Hva har du lyst til å bli?
  6. Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske du var det? Misunner du de som er det?
  7. Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder?
  8. Hvis ja, hvorfor?

1. Jeg valgte musikk, fordi jeg ville ha flere morsomme fag siden jeg var interessert i musikk

2. Ja, har vært blandt de flinkeste i klassen

3. ungdomsskolen: i underkant av S, VGS: 4,2 uten musikkfagene (som dro ned snittet *kremt*) er jeg oppe i ca 5.

4.Jeg synes det er kjedelig å gå på skolen, har derfor hatt studiefri, men skal begynne igjen nå

5. Fysioterapeut for hunder

7. Nei, elever som får 5 og 6 er ikke nerder.

Så noen spørsmål til deg: hvorfor lurer du på dette? Og hva skal du bruke denne høyst vitenskapelige studien din til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv. - Egentlig var det mer skolen enn linja jeg valgte. Likte skolen mye bedre enn den andre skolen jeg vurderte, og selv om jeg gjerne skulle ha gått naturbruk og hundelinje, veit jeg at jeg kommer til å like meg utrolig godt på Katta. Dessuten interesserer jeg meg veldig for samfunnsfag, og siden skolen samarbeider med to andre skoler er det et bredt tilbud av fag jeg kan velge som programfag 2. og 3.-året. Jeg går allmenn, forresten.
  2. Regner du deg selv som skoleflink? - Ja. Har alltid hatt veldig lett for å lære og huske på ting. Har også hatt interesse for å lære en god del ting, og det hjelper selvsagt. Men allikevel - selv om jeg har manglet interessen for det liksom, så har jeg klart meg veldig bra i f.eks. matte (da jeg gadd å jobbe fikk jeg bare seksere i matte, men så slutta den viljen og jeg endte opp med fem i standpunkt).
  3. Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS? - Fra ungdomsskolen hadde jeg 5,2 i snitt.
  4. Liker du å gå på skole? Eller hater du det? - Eh, noen ganger syns jeg det er sabla unødvendig og idiotisk, om det er en haug med lekser og alt bare soper seg opp. Men som oftest syns jeg det er helt ok. Noen fag, lærere og elever er bedre enn andre, selvsagt.
  5. Hva har du lyst til å bli? - Er ikke helt sikker, muligens sosiolog.
  6. Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder? - Nei, ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv.

Jeg vet ikke hva jeg skal bli, så da var studespesialisering(før:allmenn) det lureste valget for meg for da har jeg flere muligheter når jeg kommer ut av skolen

Tja, jeg får gode karakterer og vil si at jeg er forholdsvis flink på skolen.

Har ikke regnet ut. Fikk femmere i alle fag bortsett fra musikk hvor jeg fikk 4, og jeg hadde ikke gym.

Akkurat nå mistrives jeg, men det er mest på grunn av miljøet på skolen. I blant synes jeg det er helt greit å gå på skolen, andre ganger er jeg lei alt sammen og har bare lyst til å gi opp.

Aner ikke. Tenker på vetrinær og ernæringsfysiolog, muligens psykolog.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv.

Vel.. Jeg ante ikke hva jeg ville videre med livet, så allmenn var det alternativet som senere ga flest muligheter for å velge.

* Regner du deg selv som skoleflink?

Nei! jeg er utrolig lat når det gjelder skolearbeid. Men jeg klarer meg som regel mer enn greit gjennom de fleste fag. Skal nok prøve skjerpe meg i år...

* Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS?

Ungdomsskolen: 5,1 Videregående grunnkurs: 4,6.

* Liker du å gå på skole? Eller hater du det?

Vel. det kommer faktisk an på dagen, mengden arbeid, lærerene osv. Akkurat nå friker jeg snart ut fordi jeg skal ha skole fra 8 til halv 4 hver dag i år.. :S

* Hva har du lyst til å bli?

Hm.. Har tenkt på vetrinær, biolog, arktiekt eller noe helt annet som for eks. advokat. De to første er mest aktuelle.

* Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske du var det? Misunner du de som er det?

Jeg misunner de som er flinke til å sette seg ned, gjøre det de skal og huske det de skal lære! Selve "hjernen" kan man ikke gjøre noe med. Men de som gjør så bra de kan med det hue de har, ser jeg opp til, ja. Men jeg misunner dem ikke. To ulike begreper der.

* Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder?

Nei! For meg er uttrykket nerd en assosiasjon til adferd og stil, ikke skoleprestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

1. Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv. -

Øhh, jeg begynte i 9.trinn jeg :) Men vil gjerne gå Skjetlein Vidregående(hundelinje) fordi jeg vil bli no innenfor hund.

2. Regner du deg selv som skoleflink? -

Nei.. Alldeles ikke

Det tror jeg virkelig vi ikke snakker noe om :D

4. Liker du å gå på skole? Eller hater du det? -

5. Hva har du lyst til å bli? -

Noe med hund

6. Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder?

Hmm..Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noen år siden jeg var ferdig på vgs, men jeg tar meg friheten til å svare fordet, så jeg ikke føler meg så gammel! :)

Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv.

Fordi jeg var interessert i tegning og maling, så da var valget veldig enkelt! Det var 3 år formgivningsfag

Regner du deg selv som skoleflink? Nei ikke spesiellt

Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS? rundt om 4, eller rett under

Liker du å gå på skole? Eller hater du det? Næh ikke så veldig glad i det. Men slutten af VGS gikk bra, og skolen etterpå var veldig bra!

Hva har du lyst til å bli? En mer kreativ, dyktigere og flinkere grafisk designer

Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske du var det? Ja forsåvidt!

Misunner du de som er det? Ja litt

Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder? Ja

Hvis ja, hvorfor? Fordi jeg er litt misunnelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv.

Jeg har en drøm om å bli veterinær (noe jeg har hatt en stund nå), og da trenger man studiespesielisering. Skal desverre ta realfag til neste år! :icon_cry: Men det blir gøy!! :( (prøver å overbevise meg selv)

[*]Regner du deg selv som skoleflink?

Jeg er nok ikke så skoleflink. Har nok noen sterke og svake sider, så det går veldig opp og ned. Styrkene er Norsk og Kunst og Håndverk, mens svakhetene er vel mer matte. Desverre (skulle ønske jeg var født matte geni!)

[*]Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS?

Husker ikke helt :unsure: Hmmm.... Tror kanskje det var 4,7 eller noe (for det var noe der omkring snittet til å komme inn på skolen var).

[*]Liker du å gå på skole? Eller hater du det?

Jeg liker det når jeg har venner (noe jeg mangler akkurat nå)! Flyttet til ny by og ny skole... Ikke alltid like lett å få venner da serru. Men generelt sett liker jeg å gå på skole, møte venner og jobbe (liker bare å jobbe med ting jeg liker da vel å merke! Ikke alltid en fordel ;) ) Liker meg blant folk! :)

[*]Hva har du lyst til å bli?

Veterinær! Eller noe annet innenfor dyr... Vil gjerne jobbe med hest i fremtiden. Men blir nok mest sannsynlig veterinær.

[*]Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske du var det? Misunner du de som er det?

Jeg missunner dem veldig! Jeg skulle ønske jeg tok ting med en gang! Desverre er jeg av typen som må jobbe ekstremt mye før noe sitter.

[*]Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder?

Nei. Eller, hvis det er en elev som BARE får 5'ere og 6'ere, og som ikke gjør annet enn lekser, da føler jeg at jeg kan begynn eå kalle dem litt små-nerdete! Likevel, de som jobber og får gode karakterer fortjener det! Det fins ikke noe deiligere enn å ha jobbet skikkelig med noe også får du karakteren tilbake hvor det står: 6 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen peiling på hva jeg ville utdanne meg til så derfor tok jeg allmennfag for å ha alle mulighetene åpne. Jeg liker å gå på skole, trives veldig godt, liker realfag så da ble allmennefag det mest naturlige valget

Ja, det vil jeg nok si(uten å bli for selvgod) Har ligger over gjennomsnittet i alle fag utenom språkfag siden jeg begynte å få karakterer. P.d.d

Jeg gikk ut med 4,85 i snitt på ungdomsskolen. I fjor(vk1) hadde jeg 4,9 i snitt(og det er sabla bra med tanke på at jeg hadde alle realfagene; matte, fysikk, kjemi og biologi)

Ja, jeg liker å gå på skole. Elsker å lære nye ting. Å få utfordringer som ser helt uoverkommelig ut og ved å klare å mestre de er en veldig god følelse. Er i en fantastisk klasse med fantastiske lærere.

Sivilingeniør er den store drømmen, slik har den vært i et par år nå. Vet ikke ennå hva det blir, har ikke helt bestemt meg

6. Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske du var det? Misunner du de som er det?

---

Nei, jeg mener at de er ansvarlig og tenker på fremtiden sin.

8. Hvis ja, hvorfor?

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig så aner jeg ikke, har gått så mye forskjellig og finner aldri ut hva jeg vil, i tillegg så har jeg hvert skole lei over lengre perioder. Så nå vill ejeg vel egentlig gjøre noe nytt, ha litt dyr i skolen :) Går forøvrig på Naturbruk på Natur vgs. Og håper å gå sports og familiedyr neste år :icon_cry:

Nei, jeg vil vel si at jeg er midt på treet-.

fra ungdomskolen så hadde jeg 3.4 og når jeg gikk ut av videregående for ett år siden hadde jeg vel 4.2

Kan ikke si at jeg liker det.

For å være ærlig, ANER IKKE: Har ikke karakter til det som jeg aller helst ønsker: veterinær. (dårlig gjort at de som faktisk kan være supre veterinærer får aldri sjangsen)

selvfølgelig skulle jeg ønske jeg var skoleflink, Hva er vel ikke bedre enn gode karakterer, og kunne blir akkurat det man måtte ønske.

Nei, de som mener det er bare missunnelige :(

men nå vet jeg ikke hva jeg skal fordype meg i :S enten, Gartner (den er valgt ut av meg), Hest, Landbruk eller Skog og villmark. (jeg tror jeg står å heller mellom skog og villmark og Landbruk), vil prøve noe nytt. Men dette ble totalt OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra skrev:

Så noen spørsmål til deg: hvorfor lurer du på dette? Og hva skal du bruke denne høyst vitenskapelige studien din til?

Har ikke tenkt til å bruke denne høyst vitenskapelige studien til noe, hehe.. Er bare en liten nysgjerrig-per jeg :icon_cry: hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv.Jeg valgte studiespesialisering, fordi jeg ikke vet hva jeg skal bli enda, og da har jeg flest muligheter til å bli det jeg ønsker

Regner du deg selv som skoleflink? Nja... Litt over gjennomsnittet, men ikke sånn veeeldig flink

Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS?

4.6 :icon_cry:

Liker du å gå på skole? Eller hater du det?

Er ikke så veldig glad i å gå på skole. Synes det er så mye tid jeg må bruke på det, men skal ikke klage. Jeg er en av de heldige her i verden som har mulighet, og det ville blitt litt kjedelig å bare være hjemme i lengden.

Hva har du lyst til å bli?

Vet ikke. Har veldig lyst til å jobbe med dyr, men vet ikke om jeg er flink nok/har lyst til å bli vetrinær.

Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske du var det? Misunner du de som er det?

Jeg kunne ønske jeg var litt mer motivert og flink til å jobbe. Og aller helst skulle jeg ønske at jeg hadde lettere for å lære ting, og at alt sitter med en gang. Misunner litt de som har veldig lett for det.

Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder?

Nei, absolutt ikke... Fått en del 5ere selv jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv. Jeg valgte Helse-og sosialfag! Det var det flere grunner til.. Den største grunnen er det at jeg har bestemt meg for at jeg vil jobbe med mennesker og da er helse - og sosialfag og VK1 en god vei til dette, da du får mer kunnskap og erfaring med å jobbe med mennesker enn de som går allmenn. På linja jeg går nå, Barn - og ungdom, kommer vi blant annet til å lære psykologi og pedagogikk, altså blant annet hvordan vi skal være blant barn(vi skal også være masse i praksis) - den kunnskapen og erfaringen får ikke de som går på allmenn. Dessuten orket jeg ikke tre år med ren teori..

Jeg har aldri angret for at jeg valgte den veien, selv om helse-og sosialfag i manges øyne er for de som har dårlige karakterer og er late. Men det er ikke sant! På skolen vår jobber vi beinhardt for å oppnå gode karakterer;)

2.Regner du deg selv som skoleflink? Ja, jeg har alltid tatt skolen seriøst.. Det er viktig med gode nok karakterer til å komme inn på det du vil, sånn at du kan få den utdanningen du vil..

3.Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS? Hadde 5 i snitt fra helse-og sosial gk..

4.Liker du å gå på skole? Eller hater du det? Som oftest liker jeg det, men når det er veldig mye å gjøre på kort tid, blir jeg bare lei.. Har egentlig ikke noe i mot skolen, men det er leksene jeg kunne vært foruten.. Man er jo sosial på skolen også, for det er der klassekameratene og mange av vennene dine er..

5.Hva har du lyst til å bli? Jeg har veldig lyst til å jobbe med barn, barn og familie, eller barn med psykiske problemer.. Jeg vurderer sterkt Barnevernspedagog!

6.Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder? Nei, det har jeg aldri synes heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS?

Går i 10. klasse, jeg (;

Regner du deg selv som skoleflink?

Tja, ganske ? Får som regel 4-6'ere.

Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS?

Har ikke peil.

Liker du å gå på skole? Eller hater du det?

Hater det.

Hva har du lyst til å bli?

Har litt lyst å jobbe i barnevernet, og så har jeg tenkt litt på lege (:

Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

[*]Hva fikk deg til å velge akkurat DEN linja på VGS? F.eks. Allmenne, helse&sosial, byggfag, media osv. Det eneste jeg visste da jeg var ferdig på ungdomskolen var at jeg var flink til å bruke hendene. Jeg ante ikke hva jeg skulle bli så jeg har 6år på v.g.s :D 3år tegn/form/farge, 1år Helse og sosialfag, deretter 2år på mekken.

[*]Regner du deg selv som skoleflink? Nei, jeg er sånn middels jeg.

[*]Hva har du i snitt fra ungdomskolen eller VGS? (Ungdomskolen = nesten4 tror jeg i snitt)

[*]Liker du å gå på skole? Eller hater du det? Etter 6år på v.g.s? kunne ikke tenkt meg på skolen igjen. Mulig jeg tar ped. en gang i framtida hvis jeg har lyst å bli lærer (tviler...)

[*]Hva har du lyst til å bli? Mekaniker å det er jeg jo også :(

[*]Hvis du regner deg selv for IKKE å være skoleflink, kunne du ønske at du var det? Ja skulle gjerne vært det.

[*]Mener du at de elevene som får flest 5'ere og 6'ere er nerder? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ny dag, ny hund. Det er vel greia med valp. I går var han plutselig kjempesint på meg for å ha nerver til å spise mat. All mat er nå hans mat, ifølge et nytt vedtak jeg ikke ble invitert med i noen forhandlinger eller beslutningsprosess om. Det viser seg at jeg ikke skulle ha noen behov for å spise lenger. Ufattelig frekt av meg å begå et sånt brudd på nye regler, så fikk meg en velfortjent skjennepreken. På gårsdagens tur ble jeg hoppet opp på så mange ganger, jeg brukte sikkert en time på å febrilsk søke internett etter klarsignal for å vaske membranjakke med vanlig vaskemiddel. No luck. Nikwax utilgjengelig på lørdag kveld, så ble pent nødt til å gå ut, midt under ridestevne med masse fremmede på tunet og rundtomkring på en søndag, iført The Jacket of Shame som flagget min latskap/udugelighet som hundefører. Den har så mange poteavtrykk, foran, bak, på armene og begge sidene, den kunne passert som kamofarget hadde den vært grønn. Kan angre på å ha kjøpt svart, eller ta meg sammen og begynne gi Ede mer tydelig kjipe konsekvenser for å hoppe opp, tenkte jeg. Det var kanskje nok å tenke på det, for i dag hoppet han opp færre enn fem ganger i løpet av over en time tur, og de få gangene han gjorde det bare forstod han at dette ble veldig feil fra måten jeg IKKE reagerte på, fordi jeg taust og med steinansikt samlet meg til en indre diskusjon med me, myself and I om hvordan jeg skulle reagere. Ga meg antakelig et ansiktsuttrykk og en utstråling Ede forstod at ikke var til å kødde med. Satte ikke potene på meg mer enn to ganger de første 10 min av turen, og bare avbrøt på tur opp de neste få gangene. Mutteren er sååå glad for å mestre den kommunikasjonen der i dag. Vi gikk oss også plutselig på et par turgåere han ikke viste noen interesse for å hilse på. Kjempelettelse, der jeg instantly fikk skuldrene under ørene, klar til å kaste meg på langlina for drakamp på livet, fordi jeg bare hadde tørrfor i lommene og han var ikke sulten. Impulsiv hilseiver har vært den største adferdsutfordringen hittil. Han elsker mennesker! Nå viste han ingen interesse verken for å oppsøke dem, eller gira på å innkassere godis for passering. Bare så på dem og spaserte nonchalant og ledig og avslappet forbi sammen med meg, med hengende langline, uten bestikkelser. Føltes som å score et fotballmål. Han er stadig ivrig på å komme fortere hjem når vi nærmer oss hva han oppfatter som eget territorium, hvor det virker som han er keen på å inspisere og kontrollere ASAP når han husker at vi har forlatt det ubevoktet, men på langt lavere stressnivå enn før. Kun noen få byks fremover, som han selv synes straffet seg med de ubehagelige rykkene i selen - det liker han ikke - så han korrigerer seg selv mot trekking og byks. Alt i alt, den nest beste turen vi har gått sammen til nå. Minus for å vimse for mye foran meg, type snublefelle. Usikker på om det går an å kommunisere til ham at det bare er ok å passere rett foran meg på god avstand. I min verden er det enkle det beste når det kommer til å lage regler for hunden. Å tillate ham å vimse rundt foran meg, bare ikke krysse min bane nærmere enn to meter foran, det er komplisert å kommunisere tydelig. Å bare tillate ham å bevege seg på siden og krysse bak meg på langline i øde områder er kjipt. Usikker på hvordan løse problemet med snublefella. Han har så liten radius, han gjør det ganske ofte, og det irriterer vettet av meg. Ikke usannsynlig at det fører til en skade. Trenger råd og tips og triks og hjelp med den der.  Å fotografere ham er stadig like vanskelig. Det er koselig at nærheten til meg overgår verdien av lønn for vel utført sitt, men det hadde vært fint om han kunne bli sittende sånn plutselig, ikke bare i hva han oppfatter som treningssessions Her klasket han ned i dekk for å vise at han kan bedre enn jeg ba ham om.. ..og her viser han hvilken lynkjapp innkalling han har. Kanskje ikke kjappere enn lynet, men han er kjappere enn lyden, ikke verst: Håndsignal for "Bli" og "Bli nå for **** sittende denne gangen!" ser ganske like ut, så lett å forstå at Ede tolket denne som: "Kom!" Det er en oppgitt og resignert hånd en ser synke til bakken i nok et skuffende nederlag: Å bli ***** sittende er noe vi trenger trene mer på i mer ulike situasjoner for å generalisere mer. Han er god på det innendørs, ikke bare hjemme. Sentralstasjonen, med masse lyder og folk og greier er ok med både sittende, liggende og stående mens jeg går ganske langt unna. Har dog store problemer utendørs, og ikke pga distraksjoner, men fordi han kommer til meg. Mulig vindpust er en trigger for minner om å bli forlatt for alltid alene sammen med nabo og storebror utenfor butikker. Antakelig.  Minne selv på å senke forventningene og jobbe med det som om det er nyinnlæring utendørs. 
    • Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...