Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurrase etc: Hva bruker du hunden til


MonicaT

Recommended Posts

Hei !

Vet ikke om det har vært noen likende tråder, men prøver

Om du driver med konkurranse/utstilling etc - har du noe mål med hunden og er det derfor du har den rasen du har ??

Hund: Har en stående fuglehund. Brukes til jakt og konkurranser. Har slitt en del med div fugle problemer, men det ser ut som har løst seg.

Mål: Å få en god jakthund og aller helst en jaktpremie eller to. Må vel ærlig innrømme at 1 AK er målet, samt å kunne starte i VK *drømme*

Veien dit er lang, men vi jobber jevnt og trutt.

Upremiert på jakt pr. i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pointer, altså en stående fuglehund.

Målet mitt med ham, konkurransemessig, er 1. AK på jaktprøve og cert på ustilling, for da 'anses' ham som god nok til avl. Har etterhvert lyst til å ta et kull etter ham.

Han har i dag 2 x 2UK, har bare blitt startet to ganger så det er jo ikke ille. Minst en av de 2. premieringene skyldes reisen, så den jobber vi med.

Han har også 1 utstillingscert, derfor mangler han bare ett.

Ellers er det jo et mål og ha en sunn og trivelig jakthund som kan brukes til andre ting og, vil gjerne snørekjøre med ham, kløve og har lyst til å melde meg på agility for nybegynnere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en border collie som er en gjeterhund. Men kommer nok ikke til å drive noe særlig med det. Her blir det nok lydighet for alle penga.

Han kan alle klasse 1 øvelsene i lydighet. Men stikker med engang båndet kneppes av. Så her ligger det en stor utfordring forran meg.

Målet mitt er å hvertfall nå opp til klasse 2 og bli plassert der (setter ikke for høye mål, siden jeg ikke aner hvor lang tid det vil ta før han kan slippes i ringen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min hund som familiehund for det meste, men konkurrerer på utstilling, skal ta bronsjemerket til våren, og drømmer om å konkurrere i agility om noen år. Og ikke minst skulle jeg ønske vi fikk til å drive med en eller annen vannsport! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund: Labrador retriever - en apporterende fuglehund altså.

Målet mitt er å starte i klasse 1 i lydighet. En eller annen gang. Så får vi ta det derifra. Foreløpig er det nokså lovende, det vi trenger er at jeg får litt mer motivasjon. Vi mangler fremdeles litt grunnferdigheter som vi trenger i klasse 1 (dvs at hun kan dem forsåvidt, men jeg vil ha dem langt bedre og sikrere, og lærer dem derfor inn på nytt). Når vi har fått inn dem er det egentlig kun litt konkurransetrening som står mellom oss og en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en labrador retriever tispe nå. Jeg skaffet henne fordi jeg ville ha en allround hund, men hadde ikke tenkt til å satse så seriøst som vi gjør.

Målet er å få lydighetschampionatet på henne, og noen napp i agility (evt hopp) klasse 1. Vi prøver oss også på SOR-prøven, og stiller snart på vår første blodsporprøve (bevegelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt med Amigo er å bli VCH en dag. Kanskje også bli så god om noen år at vi kan stille i NM blodspor ;) ?

Ellers så hadde det jo vært kjekt om han kunne fått noen CERT på utstilling - har ikke deltatt så mye på i det gamet enda så jeg aner ikke hvordan det ligger an. Første bøygen blir nå i september Stavanger - da får jeg en pekepinn tenker jeg.

Det aller viktigste målet er at han skal fungere bra som ettersøkshund og utvikle seg mer der ved å få gå masse praktiske søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du driver med konkurranse/utstilling etc - har du noe mål med hunden og er det derfor du har den rasen du har ??

Kjøpte en hund til å konkurrere med Bruks og LP(Nbch & Nlch). Også drive litt med utstilling ved siden av(kjøpte en hund som skulle være "ok" og ikke ha noe problemer med å oppnå høyt nok premiering til Bruks+lp champ.)

Rasen ble valgt med det som utganspunkt.

Vell målene mine er vell det samme som det jeg kjøpte etter og vi er nå godt på vei til å nå dem også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har en stående fuglehund.

På utstillinger ville vi egentlig bare stille, uten no serlig med mål. Resultatene ble 1.AK, 1. JK & 2.AK.

Hadde egentlig som mål med og komme oss ut på agility-konkurranser, men siden han kobler lett ut, så la vi fra oss det. I lydigheten skal vi gå bronsemerke kurs mot vinteren nå, og vi skal prøve helt til vi klarer det ;)

Innen jakt begynner ting og falle på plass nå, og om vi tilslutt får det til, så blir målet iallefall en jaktprøve.

Skal begynne på spor snart, og da har jeg mål om og komme meg på prøver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogar. Mudi. Er jo en ungarsk gjeterhund. Ble vel kjøpt inn med tanke på bruks, lydighet og litt utstilling. Han er nå pensjonert, men har hatt en flott utstillingskarriere. Bruksen måtte jeg legge på hylla pga mentale brister på ham, men vi kom oss til klasse 3 i lydighet, noe jeg er veldig fornøyd med egentlig. Ellers har han mange timer bak seg i fjøs og på jorder. Har gjeta mye med ham, og han har hjulpet meg mye på jobb.

Nirm. Border Collie. Ble anskaffet for å være gjeterhund, og hjelpe meg på jobb. (Noen hadde gått litt lei å løpe etter stae kuer som ikke ville inn...). Men så sluttet jeg å jobbe som avløser, og da ble han en lydighetshund. Målet med ham er N S LCH, samt at vi har starta å trene litt innen RIK programmet. Får vi til sporet, så blir det vel RSP og SL prøver på ham. Har forresten et napp i S LCH med ham.

Vida. Schäferhund. Ble kjøpt inn nesten 2 år gammel med mål om å bli utdanna som vekterhund. Hu skaffa meg faktisk jobb. ;) Målet med henne er først og fremst å bestå vekterhundprøva i år, i tillegg så planlegger vi å konkurrere i RIK programmet. Blir vel ferdselsprøve på hu og Nirm senere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har labrador av field trial linjer (jakt) som jeg trener aktivt jakt og lydighet med. Har stilt på working test og deltatt i norsk lagmesterskap hvor hun gjorde det bra. Neste steg er trening med kaldt vilt for så å stille på B prøve i UK. Målet er NJCH, da trenger jeg 3 x EK og godkjent praktisk jaktprøve. Lisa ble importert og planlagt som jakthund og avlshund fra dag en, og vi er godt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har akkurat Annette (Loke) bestemt seg for at Lita skal bli Norgesmester i LP! ;) Men vi får nå lære inn alle øvelsene i kl 1 først! :P Men ja, Lita er brukes i lydighet primært. Hun er en blandings hund.

Det samme er Tequila, som for det meste er aller best på bare å være søt, men trener litt AG og triks med henne. Innimellom så jobber jeg litt lydighet med henne også.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero er en dvergschnauzer som ble kjøpt inn som familiehund. Han er en veldig fin og rasetypisk dvergschnauzer, men fordi han er kastrert så blir det ikke noe utstilling på oss. Satser på å trene litt agility med tiden, muligens stille i konkurrase hvis vi finner ut at dette er noe for oss. Også skal jeg lære han å bære kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund: Nana, border collie

Mål: Komme langt i lp engang, men først må jeg klare å styre nervene mine.

Etterhvert vil jeg prøve meg på gjeting og kanskje få gjeterprøven på hun.

Hund: Simba, blanding border collie og labrador

Mål: Få bort usikkerheten hans, er egentlig langt på vei.

Starte med agility og konkurrere en vakker dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Schäferhund.

Vigo skal brukes i utstilling.

Målet er å få han så langt som mulig, planen er at han skal bli avlshund.

I tillegg så er det LP. Vi skal i værtfall opp til Kl 1, og så blir det brukskåring på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her en golden retriever, en apporterende fuglehund.

Vi trener agility, men jeg har ikke noe annet mål enn å fortsette å trene for morroskyld. Vi driver også med lydighte, mitt mål nå er å ta bronsjemerket og etter det begynne og konkurrere.

Jeg her også stilt henne ut, men tror ikke jeg vil fortsette med det. Hun har fått gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en border collie gutt. Grunnen til at jeg valgte bc var fordi jeg ville nå langt i lydighet, norgesmester er det første store også kanskje enda høyere om vi klarer, eller vi skal klare det! ;);) Championat i fler land er også er mål. Gjeterprøven skal jeg ha på han, og prøve å konkurrere der i kl 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at vi kan begynne særiøst med bruks aktiviteter, rundering og spor. Det jeg ønsker meg aller mest er å få ham godkjent som redningshund, det er drømmen, men en svært lang vei å gå. Ellers håper jeg på å drive en del med lydighet og agility. ( og kanskje jakt)

Vi har begynnt på valpe kurs nå og kommer til å melde oss opp til de fleste kurs. Men savner fler tilbud om bruks klubber og kurs i Oslo området. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynnt på valpe kurs nå og kommer til å melde oss opp til de fleste kurs. Men savner fler tilbud om bruks klubber og kurs i Oslo området. :unsure:

Stovner Hk holder både rundering og spor kurs til våren. Du må nok ut av Oslo for å delta på kursene, pga det er litt vanskelig å finne en skog mann er alene i inne i by grensen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tervueren.. Jeg kjøpte henne for å ha en hund å trene lydighet med og som kunne bevege seg fjell, kløve og trekke (Hadde en golden før det, og de skal jo knapt bevege seg ifølge miljøet, vertfall de føste åra)..

Målet er å ta apellmerket nå i høst, og så skal vi lære inn øvelsene i klasse I, II, III lydighet og kanskje noe av brukslydigheten bare på gøy.. Jeg tviler på at vi noen gang vil se innsiden av en konkuransering med mindre noen melder meg på, drar meg opp av senga den dagen, haler meg med til der konkuransen er og ikke slipper meg av syne før de kan sparke meg i ræva så jeg snubbler meg inn i ringen.. ;) Jeg er veldig sjenert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Felix, en Border Collie. Han ble innkjøpt som lp håp, gjeterhund og til blodspor. Mine mål er at han skal bli godkjent ettersøkshund på skadet vilt, få godkjent gjeterhundprøve X 2 med over 90 poeng, så han kan stilles og bli champ. i norge, og at vi skal nå så langt i lp som vi gidder.. Høye mål? Jooda, men det må til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...