Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavl


Taz

Recommended Posts

Dere som har renrasede hunder med stamtavle er det

mye innavl i stamtavlen til hunden din?

Eller at en hund som er brukt mye osv osv?

Litt vanskelig å forklare.. :oops:

Men så i stamtavlen til foreldrene til Diego i dag, også at det var mangen hunder som var i stamtavlen til moren som også var i faren sin..

Og mangen som hadde AA: C og D

Til og med en som hadde AA:E..

Så hvordan er din hunds stamtavle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han je jobba hos i arbeidsuka på skolen hadde et program som kunne sjekke innavls graden på hundene(husker ikke hva det heter.. Noe som plager livet av meg!!!!!!! :evil: ).

Han skjekka på'n Romeo(kan jo få stamtavla ganske enkelt på dogweb vettu :) ), etter det je kan huske var innavlsgraden på Romeo's stamtavle på 7.. Noe som er helt greit...

Han drev opdrett av Fauve og Neg. Og i de to rasene er det en hund som gikk igjen på de fleste stamtavlene.

På det programmet han hadde kunne han også sjekke hva innavlsgraden på valpenes stamtavle ville bli hvis han skulle parre hundene sine...

Det programmet vil je ha!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du beskriver er vel det som blir kalt linjeavl...

Men eg likte ikkje at der var så mange med C og D på AA...

Ja, må være linjeavl.. Men liker det ikke for det.. :)

Var bare oldeforeldrene som hadde hunder som gikk igjen..

Og det var jo på den tiden det var ganske få Chow's.

Men litt bad med det der AA greiene.

En som hadde E.. er det lov å avle på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må være linjeavl.. Men liker det ikke for det.. :)

Var bare oldeforeldrene som hadde hunder som gikk igjen..

Og det var jo på den tiden det var ganske få Chow's.

Men litt bad med det der AA greiene.

En som hadde E.. er det lov å avle på de?

Den hunden som hadde E, kor gammel er den? Eg er usikker på dette sjøl, var inne på NKK sine sider og leita, men fant ikkje noko om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ho er 7 år, så skulle berre status på AA vere kjend. Det hadde ingen spes betydning for avl.

Det eg leita etter var om der sto noko om AA og avl. Eg trur eg har fått mail frå NKK om dette tidligere i år om at det ikkje er lov å avle på dyr med AA ... men eg finn den ikkje igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valpen min sin stamtavle er det ingen innavel på den delen som vises, men det er noe linjeavel lengre bak, da de måtte bruke de hundene som var for en tid tilbake. Rasen var nær utrydelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valpen min sin stamtavle er det ingen innavel på den delen som vises, men det er noe linjeavel lengre bak, da de måtte bruke de hundene som var for en tid tilbake. Rasen var nær utrydelse.

Ja, på den vanlige stamtavlen der det viser 3 generasjoner bak er det ikke noe linjeavl.. Er når jeg ser bak til 6 generasjoner elns.

Der va det noen som var på begge foreldrene sine stamtavle.

Men chow chow ble jo nesten borte i Norge, så kan jo være litt av årsaken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket litt ekstra rundt her, og funnet ut at det ikke er noen synlig linje/innavel i min hunds stamtavle. Dog, tippoldeforeldrene på farssiden er ukjent, og står ikke nevnt i stamtavlen. Det eneste jeg finner er at i morens slekt er en hund nevnt 2 ganger, og det er hos morens tippoldeforeldre. :)

Sånn ellers har alle hundene der HD-resultat står HD-A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått skjekka ordentli på Felix sin stamtavle, men det er ikke no i de tre siste genrasjonene... Men på gordonsetteren vi hadde før var det to kullsøsken som var parra opp Flaming :-o Helt sjukt, pappa visste det ikke før han kjøpte han men det er jo bare helt på tryne!!! Men det sier jo noe om hvorfor de to andre valpene som kolegaene til pappa hadde kjøpt fra samme kullet ble avlivd og omplassert før de var 3!! Hero levde helt til han ble 13 men han hadde alltid vært ganske så nervøs av seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...