Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynne klikkertrening med voksen hund


Carina

Recommended Posts

Guest Christine

Hva tror folket om å begynne å trene med klikker med en 2,5 år gammel pointer? Må man begynne når de er valper eller?

Går sikkert bra det :)

Begynte og trene litt med klikkeren når min var 4 jeg så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke problemet er at man begynner sent å trene med klikker. Jeg tror det er et større problem om man aldri har trent aktivt før hunden er 2 år. Dersom hunden ikke har lært å lære nye ting, så er det vanskelig å få de i gang. Jeg klikkertrener ikke min hund, men jeg har trent aktivt og shapet siden han var liten og det gir meg store fordeler i innlæring av nye ting.

Dersom hunden i tillegg er utsatt for mye inkonsekvent trening, så vil det lære hunden å overse eieren. Hun/han mener det jo ikke alikevel :) Hunden har altså lært at eier ikke har noe å tilby, og det kan ta tid før den lærer dette og man må legge en god slagplan og ha is i magen.

Dersom hunden er trent, og kanskje den til og med er shapet på enkelte ting, så tror jeg overgangen kan være ganske enkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en god del crossover hunder ute å går, som et godt bevis på at det aldri er for sent :) Tingen med disse er jo at det kommer en periode der hunden er en smule forvirret, fordi de kanskje ikke er vant til at evt. straff og korreksjon uteblir. De kan ikke fatte å begripe at de ikke blir kjftet på, men etterhert som de forstår tegninga med klikking og beløning osv. har du fått en (forhåpentligvis) klikkerklok crossoverhund, og du er da (forhåpentligvis) blitt en crossoverfører :D

Jeg må egentlig slutte å snakke om klikkertrening til andre, vet jo igrunn ingenting om det, men dette mener jeg skal stemme nokså bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen med disse er jo at det kommer en periode der hunden er en smule forvirret, fordi de kanskje ikke er vant til at evt. straff og korreksjon uteblir.

Dette er ikke riktig! Det er vel ingen som blir forvirret fordi man ikke kjefter på de? Det som kan skje er

at hunden ikke har lært seg at eget initiativ belønnes og at den blir sittende å vente på hjelp fra fører. Når denne hjelpen (ikke korreksjonen) uteblir, så blir hunden frustrert og kan gi opp en periode.

Jeg må egentlig slutte å snakke om klikkertrening til andre, vet jo igrunn ingenting om det, men dette mener jeg skal stemme nokså bra :)

Jeg klarte bare ikke la være å sitere denne, for det kan jo være at det faktisk ikke er så feil det du skriver her :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig! Det er vel ingen som blir forvirret fordi man ikke kjefter på de? Det som kan skje er

at hunden ikke har lært seg at eget initiativ belønnes og at den blir sittende å vente på hjelp fra fører. Når denne hjelpen (ikke korreksjonen) uteblir, så blir hunden frustrert og kan gi opp en periode.

Den blir vel ikke "forvirret" av manglende kjeft - men i starten av en overgangsperiode vil vel fravær av korreksjon signalisere til hunden at det den gjør er riktig?

Altså kan uønsket adferd blomstre opp, samtidig som det du nevner - at hunden blir frustrert over å bli tildelt initiativet.

Her er forresten en artikkel om Crossover-hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir vel ikke "forvirret" av manglende kjeft - men i starten av en overgangsperiode vil vel fravær av korreksjon signalisere til hunden at det den gjør er riktig?

Dersom en hund er trent kun på positiv straff, så er jeg enig i at det kan være tilfelle, men da er den trent konsekvent med positiv straff, ikke inkonsekvent eller også med belønning (noe som hunden ser på som belønning. Det er jo ikke slik at en hund som blir trent med korreksjon ikke setter pris på belønning og ikke lærer ved positiv forsterkning. Heller tvert imot. Hunder som korrigeres hardt blir vel ennå gladere for å få belønning siden det i tillegg til en positiv hendelse sterkt siganliserer fraværet av ubehag.

Til det kjedsommelige (for meg i alle fall :) ) så påpeker jeg igjen at det er de aller, aller færreste hunder som korrigeres så hardt at de hemmes i treningen. Det er nok et mye større antall som "lider under" inkonsekvente eiere og derfor får problemer om de skal gå over til klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar.

Hunden er jo lydig og grei som det er nå, men tror at mer positive treningsmetoder vil passe ham bedre. Kanskje reisen kommer på plass etterhvert også..

Jeg har en 5 år gammel hund. Er noen år siden jeg leste klikker boka og har trent litt smått med klikker og sirkus kunster. Og det krever utrolig mye av eier/fører ......

Min hund satt og satt ........man får satt tålmodigheten på prøvelse ...hunden var jo ikke vandt til å tilby ting selv, så hun satt og ventet på kommando.

Men vi har trent litt og det har løsnet litt, men vi har ikke trent nok så hun har ikke skjønt tegninga helt. Men vi har det moro med sirkus kunstner lell vi :)

Når du snakker om positiv trening så kan jo godbit/lek være et alternativ også, siden hunden allerede er voksen. Men som en annen sa, ting er aldri for sent. Men vær klar over at det vil ta litt tid .....og har man ikke tid til det så må man heller finne en mellomting.

Lykke til.

Håper du får løsnet opp reisen, kjedelig med treg reiser.

Å legge om hele trenings situasjonen høres smart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri for sent ;)

Det er vanskeligere å trene med en huns som ikke kan klikkertrening fra før av, men det er ikke noe problem å starte når hunden allerede er voksen. Bare husk å lær hunden hva klikkeren betyr på en riktig måte så går det nok fint ;)

Jeg kan skjønne at det kan bli et problem å få en voksen hund som ikke kan klikkertrening fra før til å tilby adferd. Der har jeg erfart at det er lurt å starte med target stick! Hvis du har lest boken "klikkertrening for din hund" skjønner du hva jeg snakker om. For hunden vil jo automatisk snuse på sticken, og da er det bare å klikke i vei!

Lykke til! Bare spør hvis det er noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les her: www.klickerklok.se/pavlov, inn på Thomas, så inn på Pax, nederst der står det en link til en artikkel som omhandler klikkertrening av fuglehund. Les den du! Og, ja, denne typen trening vil være ekstremt effektiv i møte med fugl, om du trener konsekvent og riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...