Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er lov?


Guest Christine

Recommended Posts

I følge utstillingreglementene er det ikke lov til å bruke hjelpmidler av noe slag (les: godbiter), men det er svært sjeldent noen sier noe når det gjelder godbiter. På de 13 årene jeg har stilt hund er det kun 1 gang jeg fikk beskjed av dommeren om å ikke gi hunden godbit.

Har til og med tatt med meg klikkeren og godbiter i ringen og brukt det aktivt.

Men om du mener hunden skal stå der med en svær godbit i munnen, spørs det hvor praktisk det blir mtp løping, tannvisning m.m. :P Men hvorfor ikke prøve? Kan jo hende du og noen fler med deg får en artig opplevelse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som stiller leonberger og de pleier å ta med "oksemuskel" i ringen og bruker det når hunden skal stilles opp og hunden får da bite litt i den og står da som et skudd.

Ene domeren de stilte for kom til og med bort etterpå og spurte hva de brukte for å få hunden til å stå i ro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på noe i denne tråden jeg også.

Er det lov å bruke pipeleke i ringen?

Brukte det i Nesbyen på Søndag for det reagerte hun mye bedre på en nammenam, men på slutten var hun stuptrøtt, så når jeg rislet med nammenamme i lommen, gikk hode rett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på noe i denne tråden jeg også.

Er det lov å bruke pipeleke i ringen?

Brukte det i Nesbyen på Søndag for det reagerte hun mye bedre på en nammenam, men på slutten var hun stuptrøtt, så når jeg rislet med nammenamme i lommen, gikk hode rett opp.

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men det er i alle fall en uting, og det er som regel til bry for de andre i ringen. En ting er å ha en leke til syne for hunden, en leke som er stille, men å drive å pipe med et pipedyr eller riste på en eller annen rangle synes jeg er direkte respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om dommeren ikke syntes det er greit med godbiter, man får bare en advarsel? man blir ikke diskvalifisert?

Husker selv når jeg hadde rex på valpeshow ;) fikk godbit av dommeren for rex heller ville tulle og leke :P Men det var jo valpeshow da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbit er som regel godtatt.. Men jeg ville anbefale dere alle å lære dere å handle hundene deres ordentlig, i stedet for å lure de rundt etter en godbit. TREN dem til utstilling! Jeg var skriver i helgen, og dere aner ikke hvor utrolig dumt det ser ut når hundene ikke gidder godbiten lenger. Eller når man bruker pipedyr i ringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å bruke NOE som helst form for hjelpemidler, enten det er godbiter, leker, hjelp av folk på utsiden av ringen eller hva det måtte være. MEN dette er nok bare en skriftlig regel som ikke blir overholdt av hverken utstillere eller dommere. ;)

Du blir ikke diskvalifisert om dommeren er i mot bruk av leker/ godbiter, du får kun muntlig beskjed av dommer/ ringsekretær om å legge det bort/ putte det i lomma. Så slik sett er det ingen fare!

For de aller aller fleste utstillere er nok godbiter og pipeleker som andre bruker totalt uinteressant, men å la godbiter man mister ligge igjen og pipe med leken stadig vekk i hytt og pine en uting som kan være ganske ødeleggende for andre.

Gå inn på NKK sine sider og les utstillingreglementet om du er i tvil om hva som er lov eller ikke, men som sagt er det en del ting som går etter såkalt sedvane som er i strid med de etablerte reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men det er i alle fall en uting, og det er som regel til bry for de andre i ringen. En ting er å ha en leke til syne for hunden, en leke som er stille, men å drive å pipe med et pipedyr eller riste på en eller annen rangle synes jeg er direkte respektløst.

Ja, det er det, kan noen fortelle meg om en hund som ALDRI har reagert på en pipeleke?

Det finnes kanskje noen unntak men de fleste gjør det, akkurat som og kaste baller i ringen, en ting er å holde dem synlig for DIN hund i hånden, en annen ting er og vise dem til alle andre.

Bare tenk dere eks flatringen om noen hadde kastet opp en ball som alle flatene så (de fleste flater er ballgale!) :/

Ang å ha noe i munn, han som tok certet foran meg i Moss lot hunden sin løpe med noe alla en oksemuskel i munnen, dommern sa aldeles ingenting på det! Men jeg ville brukt den når dommeren begynner og skrive kritikken, altså etter han har sjekket bitt, du har løpt ovs..

Vil faktisk si at minst 50% bruker godbiter, men selvfølgelig på forskjellig måte, en stund måtte jeg stå og fôre Aris med en godbit hele tia, ja det så kanskje ikke så bra ut, MEN det var slik hunden ble best vist!

Nå står jeg ofte med en godbit i hånda, mens hundene står alene, står og vifter litt med den, og så får han den, men selvfølgelig alle hunder som står av seg selv er jo et stoort pluss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på en utstilling hvor en av de som gikk før oss i ringen rett og slett STRØDDE godbiter etter seg. Altså hun kastet masse godbiter på bakken.. Hva nå det skal være godt for. Utrolig frustrerende for andre.

Også noe annet som er irriterende for oss med små raser er at det er klint inn med godbiter på bordet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så hjalp jeg faktisk en annen i ringen.

Hun stilte hunden sin opp så pep jeg med leken så så hunden på meg(altså den veien hun skulle se).

Når jeg bruker godbit gir jeg bare når dommeren ikke ser på.

Vet ikke hva jeg skal bruke i ringen egentlig, for av og til hjelper leke og av og til godbit.

Kanskje jeg bare skal ha alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge utstillingreglementene er det ikke lov til å bruke hjelpmidler av noe slag (les: godbiter), men det er svært sjeldent noen sier noe når det gjelder godbiter.

Hvor står det i utstillingsreglementet? Jeg kan ikke finne det, og har aldri hørt snakk om det heller.

I går så hjalp jeg faktisk en annen i ringen.

Hun stilte hunden sin opp så pep jeg med leken så så hunden på meg(altså den veien hun skulle se).

Dette kalles "dobbelhandling" og er IKKE lov iflg. NKKs utstillingsregler punkt 6.4:

"Likeledes er det forbudt å

påvirke hund ved hjelp av person utenfor

ringen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så hjalp jeg faktisk en annen i ringen.

Hun stilte hunden sin opp så pep jeg med leken så så hunden på meg(altså den veien hun skulle se).

Og hva med de 5 andre hundene i ringen (og kanskje i nærliggende ringer også) som sikkert også snudde seg etter pipdyr lyden... Og det er en av grunnene til at dobbalhandling ikke er lov. Det ødelegger fryktelig for andre utstillere...

Nei jeg må si meg enig med Lili, at pipedyr i utstillingssammenheng er en uting. Fryktelig irriterende for andre utstillere.

En generell regel bør være kardemommeloven. "man skal ikke plage andre man skal være grei og snill"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det i utstillingsreglementet? Jeg kan ikke finne det, og har aldri hørt snakk om det heller.

Dette kalles "dobbelhandling" og er IKKE lov iflg. NKKs utstillingsregler punkt 6.4:

"Likeledes er det forbudt å

påvirke hund ved hjelp av person utenfor

ringen."

det var jo ikke sånn da :rolleyes:

Jeg skulle få Blondie til å se på meg så så den hunden også riktig vei.

Og hva med de 5 andre hundene i ringen (og kanskje i nærliggende ringer også) som sikkert også snudde seg etter pipdyr lyden... Og det er en av grunnene til at dobbalhandling ikke er lov. Det ødelegger fryktelig for andre utstillere...

Nei jeg må si meg enig med Lili, at pipedyr i utstillingssammenheng er en uting. Fryktelig irriterende for andre utstillere.

En generell regel bør være kardemommeloven. "man skal ikke plage andre man skal være grei og snill"...

Dommeren var jo opptatt med å se på den hunden som var stilt opp, alle de andre "5" hundene i ringenstod jo og snuste og div

**Endret av Mod Flash - dobbeltpost**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Godbit er som regel godtatt.. Men jeg ville anbefale dere alle å lære dere å handle hundene deres ordentlig, i stedet for å lure de rundt etter en godbit. TREN dem til utstilling! Jeg var skriver i helgen, og dere aner ikke hvor utrolig dumt det ser ut når hundene ikke gidder godbiten lenger. Eller når man bruker pipedyr i ringen..

Ja, helt enig i dette :P

Vel, jeg planlegger handlerkurs før hund nummer 2, men med Milo så har vi 1 utstilling og 1 Match Show igjen, før han blir "pansjonert" utstillingshund med to røtt og et blått :D

Vel, stiller han opp, men han trekker alltid til seg føttene(trur det har noe med negleklippingen og gjøre ;) ) Vel, vi får se om jeg tar med den oksebiten i ringen eller ikke :D

Edit: Selvfølgelig har 99,9 % med dette og gjøre at jeg ikke kan og handle hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo ikke sånn da :rolleyes:

Jeg skulle få Blondie til å se på meg så så den hunden også riktig vei.

Det er nettopp derfor du ikke skal bruke pipeleke i ringen. Det forstyrrer de andre hundene.

Jeg bruker alltid godbiter på Cita i ringen, men passer på at jeg ikke strør de rundt. Det er faktisk labradorringen, og da forvandles fort hele gjengen til støvsugere.

I juniorhandling er det flere som bruker pipeleke/overdrevent stemmebruk. Og det er jammen ikke enkelt når noen driver med pipeleke bak deg, og du prøver å stille opp en nuffe på over 70 kg som elsker pipeleke.

Ang spørsmålet, så jeg ser jeg flere mmed store raser som leonberger/newfoundlandshund som lar hunden løpe med en grishale/oksestrupe i munnen (noen lar også hunden løpe med enden av båndet i munnen). Hundene løfter hodet i hvert fall, og shower seg skikkelig. Ikke er det til plage for de andre utstillerne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under dalmis-spesialen i fjor bredte frykten seg som ild i tørt gress før utstillinga, da ryktet gikk om at dommeren ikke godtok godbiter i ringen (med vår "mat-rase" ble det tilløp til panikk).

Ryktet kom tydeligvis tilbake til dommeren, som før bedømmelsen så seg nødt til å presisere at godbiter var ok, men h*n likte ikke at hunden hadde kjeften full når h*n skulle sjekke tenner. At handler ikke var tilklisset av pølse på hendene ved håndhilsing på dommer var også en fordel. Ellers var det greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå hadde noen hatt med pipeleke når jeg skal stille så hadde jeg klikka fordi min hund er ikke flink med kontakt med meg og heller andre ting og da ville det hvertfall ødelagt! tenk litt på slike ting og ikke bare deg selv og din hund neste gang du stiller fordi du vet ikke hvordan det vill være for andre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I juniorhandling er det flere som bruker pipeleke/overdrevent stemmebruk. Og det er jammen ikke enkelt når noen driver med pipeleke bak deg, og du prøver å stille opp en nuffe på over 70 kg som elsker pipeleke.

Ja takk, det der har jeg sett for masse av! Vurderer og slutte med juniorhandlinga etter i år, funnet ut at jeg ikke er god nok til og bli plassert, og det er så masse slikt som Benedicte beskriver.

Da stiller jeg heller i ekstriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det i utstillingsreglementet? Jeg kan ikke finne det, og har aldri hørt snakk om det heller.

Tittet på utstillingsreglementet nå og ser at det er revidert. Da er det nok reglene fra "gamledager" jeg sikter til. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ser under paragraf 5 i utstillingsreglene, kan det tolkes som godbiter, dobbelthandling, pipedyr, også videre.

Paragraf 6,4 sier eksplisitt at dobbelthandling og forstyrrelse av ANDRES hunder er forbudt.

Få gjerne med dere også paragrafen som sier at all kommunikasjon mellom utstiller og dommer skal gå via ringsekretær. Det er ikke all informasjon dommeren verken trenger eller skal ha. Bare tenk hva denne setningen kan gjøre med en person: "Hvis jeg får certet i dag, blir hunden min champion". Mange sier det, for at ringsekretæren skal vite det og gi championatsløyfa. Det kan også påvirke dommeren. Jeg aner heller ikke hvor mange jeg ser som avbryter dommeren midt i en diktering for å be om kritikken sin! Hadde det enda vært nybegynnere, men folk som har drevet med utstilling i 15-20-25 år brøyter seg fram som om hele utstillingen er arrangert for deres ære.

For øvrig kan det i verste fall ved brudd på disse reglene føre til bortvisning for denne utstillingen, eller aktivitetsforbud i gitt periode. Jeg vet om flere det har skjedd. En gang ble det gitt kollektiv sanksjon til en rase, om jeg husker riktig: Schäferfolket fikk så mange klager for sin dobbelthandling, at de fikk ringer langt fra andre, og utendørs - selv om resten var innendørs. Dette er vel 15 år siden. Nå prøver man med forbud i stedet, siden dette skjer i flere og flere raser. Utstillingens leder har fullmakt til å bortvise de som ikke klarer å følge reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...