Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå har jeg dessverre blitt splitter pine gal


Symra&Pippin

Recommended Posts

Men de har noen enorme og spisse horn! På langedrag hadde de fått sånne plastkuler i enden av hornene, så de ikke skulle kunne skade hverandre og mennesker.

Jeg leste et sted at denne rasen er usedvanlig rolig og vennlig :) Og det er jo greit å vite hvis man treffer en gjeng med sånne okser når man er ute og går tur. Leste dessuten at de trivdes best i flokker på minst tolv dyr (tror jeg det var). Tror det blir LITT vanskelig å få godkjenning til å ha tolv sånne på plena mi! :) Men i neste liv, DA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at denne rasen er usedvanlig rolig og vennlig :) Og det er jo greit å vite hvis man treffer en gjeng med sånne okser når man er ute og går tur. Leste dessuten at de trivdes best i flokker på minst tolv dyr (tror jeg det var). Tror det blir LITT vanskelig å få godkjenning til å ha tolv sånne på plena mi! :) Men i neste liv, DA!

Hehe.. :D

Jo, de var veldig vennlige disse dyra. Men de har som sagt enorme horn, så siden det er så mye unger på Langedrag måtte hornene sikres, i tilfelle noe skulle skje. Men deres hverdag bestod stort sett i å spise gress mens se lå i egna. :) Søte kuene.

Trenger du å ha dem på plenen da? Kan du ikke ha dem inne? Siden de er så søte. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en garasje, eller kanskje du kan få låne naboens hvis han har. Jeg synes ikke at du skal la deg stoppe bare fordi mannen din ser rart på deg. Det kan jo ha helt andre årsaker vettu :P

--

Per Olav

Hehe.. Ser for meg ansiktet til naboen når han kommer å finner ei ku i garasjen :huh:

For det første, det er ikke litt rart engang at man blir "stormforelsket" i en sånn useendemessig ku... Men, altså, må bare flire litt. På en fest igår så møtte jeg ikke mindre enn to menn (!) som faktisk er redd for kyr! Jeg tror ikke jeg har ledd mer på mange måneder! Noe av det de var mest redd for var øynene, fordi de var så "farlige i øynene". Og det var faktisk seriøst altså, men liksom, hvor skummel er en ku som ligger og tygger drøv mens den ser på deg? Noen her som får lyst til å ta bena fatt?

:):P

Mamma er LIVREDD kyr. Var vi ute å gikk å kvigene til onkel kom gående, fikk hun fullstendig panikk å fikk meg til å jage dem bort. Like morro å gå tur hver gang..

Men fra spøk til revolver. Ei ku veier jo tross alt mellom 550-600 kilo. Å blir de forbanna, tro meg, da er det best å skygge banen fort som F. Mange bonder som er blitt kraftig skadet eller drept av kyr og okser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skotsk høylandsfe er ikke noe billig ivertfall! Var å besøkte en som hadde rundtom 10 stk på en øy. Og han sa hva det kostet, men jeg husker det ikke..

på vanlig NRF tror jeg det ligger på noen 1000 lapper... Spørs vel helt etter hvor god kua er igrunn... :unsure:

Men fra spøk til revolver. Ei ku veier jo tross alt mellom 550-600 kilo. Å blir de forbanna, tro meg, da er det best å skygge banen fort som F. Mange bonder som er blitt kraftig skadet eller drept av kyr og okser.

ligger på rundt 20 % :huh: Så kommer traktor å fallulykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skotsk høylandsfe er ikke noe billig ivertfall! Var å besøkte en som hadde rundtom 10 stk på en øy. Og han sa hva det kostet, men jeg husker det ikke..

på vanlig NRF tror jeg det ligger på noen 1000 lapper... Spørs vel helt etter hvor god kua er igrunn... :unsure:

ligger på rundt 20 % :P Så kommer traktor å fallulykker....

Mm, så kommer "mørketallene", altså, disse såkalte "siloulykkene"... det er nok ku ulykker som skjules for omverdenen... hehe.. det var det vi kom frem til med disse to mennene som var så himla redd for kyr.. Mørketall da gitt :huh::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen det må være sånne kyr naboen vår har. De er jo så stilige, men har ennå ikke funnet ut hvilken rase de er, men nå er jeg ganske sikker på at det er slike. En slik kvige koster visst 25.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis, må fortelle en artig historie ang. Skotsk Høylandsfe. Min gamle lærer har en flokk sånne, på et stooort beite. I vår var det en stor militærøvelse i Lyngdal, og noe av denne foregikk på hans jord. Han sto og kikke ut av stuevinduet på soldatene som kom marsjerende, inn gjennom porten og opp bakketoppen. Læreren, Arild, visste at flokken med kuer var på andre siden av den bakketoppen, og riktig nok, plutselig kommer hele kompaniet tøffe soldater styrtende ned bakken og mot porten. Gjett om han fikk seg en god latter, hehe.

Over til pris, vet ikke prisen på disse, men for ei god nrf ku som har fått en/to kalver ligger gjerne prisen på rundt 12 000. Kommer jo ann på hvor god kua er. En kvige er som regel litt billigere, er jo et sjansespill i tilfelle hun ikke kan få kalv f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis, må fortelle en artig historie ang. Skotsk Høylandsfe. Min gamle lærer har en flokk sånne, på et stooort beite. I vår var det en stor militærøvelse i Lyngdal, og noe av denne foregikk på hans jord. Han sto og kikke ut av stuevinduet på soldatene som kom marsjerende, inn gjennom porten og opp bakketoppen. Læreren, Arild, visste at flokken med kuer var på andre siden av den bakketoppen, og riktig nok, plutselig kommer hele kompaniet tøffe soldater styrtende ned bakken og mot porten. Gjett om han fikk seg en god latter, hehe.

:icon_redface::D Kan se det for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...