Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå har jeg dessverre blitt splitter pine gal

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

For noen dager siden så jeg noen bilder av en kurase som heter Scottish highland (tror jeg). Ble så betatt! Hvis jeg hadde hatt plass skulle jeg kjøpt en, bare fordi den er så fin. Mannen min ser litt sånn rart på meg når jeg nevner det, så jeg viser disse bildene til dere istedet. Se så nydelig da!

scot_babycoo.jpg

scot_cooface2.jpg

Skrevet

Helt enig med deg. Kuer er bare herlige, og særlig den rasen... :)

Når jeg var yngre var drømmen å bli budeie... :rolleyes: Husker folk skrev i disse skoledagbøkene at de skulle bli frisører, butikkdamer osv, jeg skulle bli budeie....

De to bøndene jeg visste om som hadde kuer, het begge Ola, så jeg var overbevist om at jeg kom til å finne meg en odelsgutt ved navn Ola. Da jeg i fjerde klasse fikk en ny gutt i klassen som het nettopp Ola, hadde jeg stjerner i øya og så for meg fremtiden allerede før han begynte. Skufelsen ble stor da jeg fikk vite at han verken var odelsgutt eller hadde kuer.... :P

Men selv om jeg har lagt fra meg "drømmen" om å bli budeie, har jeg fortsatt lidenskapen til kuene. Hadde en periode i livet hvor alt skulle ha med kuer å gjøre, og ser ennå rester av det langt inne i skapene her... :P Servise med kuer, kumønstret kjøkkenhåndklær, grytekluter osv...

Drømmen om å bo på gård er vel fortsatt til stede, men å bli melkebonde e.l er vel ikke noe jeg ønsker, men å ha en trivelig ku på en grønn eng hadde vært stas. :P

Skrevet

Skotsk høylandsfe er nydelige. Også liker jeg telemarkskua. :) Vakre dyr.

Jeg ønsker meg lama jeg. Kjempemasse. Men har ikke noe sted å ha de.. <_< så jeg får vente til jeg får meg hage.Hiih

Skrevet

Helt enig med deg. Kuer er bare herlige, og særlig den rasen... :P

Når jeg var yngre var drømmen å bli budeie... :rolleyes: Husker folk skrev i disse skoledagbøkene at de skulle bli frisører, butikkdamer osv, jeg skulle bli budeie....

De to bøndene jeg visste om som hadde kuer, het begge Ola, så jeg var overbevist om at jeg kom til å finne meg en odelsgutt ved navn Ola. Da jeg i fjerde klasse fikk en ny gutt i klassen som het nettopp Ola, hadde jeg stjerner i øya og så for meg fremtiden allerede før han begynte. Skufelsen ble stor da jeg fikk vite at han verken var odelsgutt eller hadde kuer.... :P

Men selv om jeg har lagt fra meg "drømmen" om å bli budeie, har jeg fortsatt lidenskapen til kuene. Hadde en periode i livet hvor alt skulle ha med kuer å gjøre, og ser ennå rester av det langt inne i skapene her... :P Servise med kuer, kumønstret kjøkkenhåndklær, grytekluter osv...

Drømmen om å bo på gård er vel fortsatt til stede, men å bli melkebonde e.l er vel ikke noe jeg ønsker, men å ha en trivelig ku på en grønn eng hadde vært stas. :P

Hehe, Ja, jeg vet akkurat hva du mener!! Men jeg ville bare være budeie om sommeren jeg da. Skulle passe på kyrne og bo i en liten hytte-hvor en sjarmerende fyr skulle komme og beile meg :):P

Leste kanskje en smule for mange romantiske bøker i ungdommen jah...

Skrevet

Ååh, nydelig! Jeg elsker jerseykuene og, jeg da. og er så heldig at jeg er sambo med en odelsgutt;)

Guest Per Olav
Skrevet
For noen dager siden så jeg noen bilder av en kurase som heter Scottish highland (tror jeg). Ble så betatt! Hvis jeg hadde hatt plass skulle jeg kjøpt en, bare fordi den er så fin.
Har du ikke en garasje, eller kanskje du kan få låne naboens hvis han har. Jeg synes ikke at du skal la deg stoppe bare fordi mannen din ser rart på deg. Det kan jo ha helt andre årsaker vettu :wub:

--

Per Olav

Skrevet

Hva koster ei ku?! Det har jeg lurt på før også, det er så mye rart man vet absolutt ingenting om. Er det ikke noen med gård her som vet litt om kupriser? :)

Skrevet

Hva koster ei ku?! Det har jeg lurt på før også, det er så mye rart man vet absolutt ingenting om. Er det ikke noen med gård her som vet litt om kupriser? :)

Sorry, det vet jeg ikke, men fy flaten å pene dyr! :)

Skrevet

fine de kuene der, mener kusina til mamma og de gav 30 tusen for en ku jeg, men nå skal jeg ikke være sikker.. de bor på gård

Skrevet

Skotsk Høylandsfe hadde de da jeg var på leirskole på Langedrag. Da fikk vi se en ku føde en slik kalv. Den var bare så nydelig etter et par dager, da den nettop hadde lært å gå..! Herlige dyra.. :)

Men de har noen enorme og spisse horn! På langedrag hadde de fått sånne plastkuler i enden av hornene, så de ikke skulle kunne skade hverandre og mennesker.

http://www.blueoxfarms.com/images/Finnian-Apr99.jpg

Skrevet

For noen dager siden så jeg noen bilder av en kurase som heter Scottish highland (tror jeg). Ble så betatt! Hvis jeg hadde hatt plass skulle jeg kjøpt en, bare fordi den er så fin. Mannen min ser litt sånn rart på meg når jeg nevner det, så jeg viser disse bildene til dere istedet. Se så nydelig da!

scot_babycoo.jpg

scot_cooface2.jpg

For det første, det er ikke litt rart engang at man blir "stormforelsket" i en sånn useendemessig ku... Men, altså, må bare flire litt. På en fest igår så møtte jeg ikke mindre enn to menn (!) som faktisk er redd for kyr! Jeg tror ikke jeg har ledd mer på mange måneder! Noe av det de var mest redd for var øynene, fordi de var så "farlige i øynene". Og det var faktisk seriøst altså, men liksom, hvor skummel er en ku som ligger og tygger drøv mens den ser på deg? Noen her som får lyst til å ta bena fatt?

:):)

Skrevet

For det første, det er ikke litt rart engang at man blir "stormforelsket" i en sånn useendemessig ku... Men, altså, må bare flire litt. På en fest igår så møtte jeg ikke mindre enn to menn (!) som faktisk er redd for kyr! Jeg tror ikke jeg har ledd mer på mange måneder! Noe av det de var mest redd for var øynene, fordi de var så "farlige i øynene". Og det var faktisk seriøst altså, men liksom, hvor skummel er en ku som ligger og tygger drøv mens den ser på deg? Noen her som får lyst til å ta bena fatt?

:):)

Kremt.. Jeg er livredd kyr.. Men jeg må jo innrømme de der var pene da..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...