Gå til innhold
Hundesonen.no

Useriøs oppdretter - hva gjør man?


alucinor

Recommended Posts

Fikk dette i en mail og har fått tillatelse til å legge det ut her:

"nu begynne æ å bli tæmmelig lei..

æ har ei rottweiler pia som blei 2år i mars...

ho har opp til flere utstillingsfeila å æ tok det opp me odrettern..

æ betalte 7500 eller va det 8500? for ho.. avtalen va at æ skulle betale 1000 kr for stamtavla senere.. men æ mene det at æ ikke ska betale nå mer for en hund æ ikke kan bruke å sa æ sku ha den gratis,men det va ikke aktuelt..

da ho sendte hundn til mæ skulle ho å sende me kjøpskontrakt.. ho sa det va to typa en for familiehund og en for utstilling.. æ sku ha for utstilling.. for æ vil drive på me avel senere.. men den sendte ho mæ heller ikke...

mange trur at ho kan være blandingshund.. ho e veldi lita,ho har polarhundhale! og e ikke nå kraftig.. ho e ganske smal i ansikte til å vær rottis syns æ..

for ei uka sia kom æ over ei annonsa på nette om nån som har kjøpt av samme folkan! eller mer riktig æ kjøpte av xx og ho andre kjøpte av yx.. vi trur det e mora hennes..

anyway,ho andre jenta kjøpte an valp av dem for 6-7 mnd sia.. å ho va å henta valpen,å stamtavla skulle dæm sende ho i posten..

men da ho ringte dæm å sporte kor det blei av den så sa dæm at dæm IKKE hadde sakt at det va stamtavla med hunden!

ho ba da om å få kopi av mora si stamtavla,å da sendte dæm med et kopia av ei stamtavla der dæm hadde klipt vækk der foreldran sitt navn skulle stå!

underlig?

ho sporte kem som va farn til valpen å da fikk ho oppgitt ei nettsia der det va bilde av en han hund.. men da ho kontakta eiern viste det sæ at det der ikke va faren alikavæll..

ho får å spørsmål om det e blanding..

e det nån som har nå peiling på ka vi kan gjøre med det hær??

søstra mi ringte dem i helga for ho driv på me avel sjøl.. å da hadde dæm bare sakt "det hær gidde vi **** ikke høre på" å lagt på...

min hund har å hud problermer.. å d har æ hørt at innavel ofte kan ha?

håpe på nå svar..."

Noen som har noen gode råd til eieren av hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Jeg har dessverre ikke noe godt råd å gi... Er helt nybegynner når det gjelder hund... Men jeg har lest om å skaffe seg hund og det er helt uholdbart at dette har skjedd.... Men nå går det jo ann å advare andre hvis du vet at de har tenkt til å kjøpe av samme oppdretteren...

Hun kom ikke og besøkte hunden der den var og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,hvis eier har skrevet under på at hun/han skal betale 1000kr for stamtavlen senere,er det ikke stort å gjøre med det..

Eneste tipset jeg har,er å være mer nøye med valg av oppdretter neste gang.At det finnes en egen kontrakt for utstillingshunder synes nå jeg er litt merkelig.Man har ingen garanti for at man får en god utstillingshund selvom slektningene kanskje er det. Dette virker som en heller useriøs oppdretter,og derfor er det så viktig å være nøye og kritisk til valg av oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan jo utvikle seg i alle retninger og det er vel så å si umulig for oppdretter å gi noen garantier i så måte..Men sånn papirsurr liker jeg ikke :D Jeg ville aldri gått med på noe sånt..

Synes forøvrig det har vært fryktelig mange rottisopdrettere på rubrikkannonsene på tv2 de siste årene. Enkelte oppdrettere har annonse ute hver dag hele året og slikt virker litt mistenkelig på meg :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvem er det som kjøper en hund til avl uten å ha peiling på linjene bakover?

Hun vet til og med ikke om den er renraset?

Har desverre ingen råd til h*n.

Billigsalg vet du - billigsalg, det er utrolig hva 2-4000 i prisavslag kan gjøre liksom - man har bestemt seg for at man vil ha rottweiler og da velger man den billigste...

Rottweilere ligger sånn cirka på 10-12000 - og seriøse oppdrettere selger ikke utstillingshunder, faktum er at kontrakene er spesifisert på det området at det bare er familiehund............ De operer ikke med to forskjellige kontrakter liksom.

Jenta har blitt lurt, men jeg ville nok ikke tatt vedkommede så seriøst heller - for tross alt, dersom man i fremtiden har planer om å drive med avl og oppdrett så er vel første krav til seg selv at man faktisk vet hva man driver med og da sjekker man litt før man handler, man handler ikke der det er billigst liksom.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med belger-pia!

når man først skal ha en hund man skal drive avl på, bør man gjerne vite om hvilke linjer hunden har osv.

Og når hun ikke engang viste hvem som var faren, er det en smule useriøst av kjøper også.

Når man skal kjøpe en hund som man vil bruke i avl bør man ha sett begge foreldrene, og stamtavlen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan jeg bare spørre om no som ikke har noe med akkurat denne saken å gjøre?

kan oppdretter bestemme om hunden skal stilles ut eller ikke?

Oppdretteren har solgt deg hunden og dermed kan du gjøre hva du vil med den, men det er selvsagt lov å oppfordre deg til å stille, har hørt flere som skriver i kjøpekontrakten at hunden skal stilles en gang men mange som ikke følger det opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren har solgt deg hunden og dermed kan du gjøre hva du vil med den, men det er selvsagt lov å oppfordre deg til å stille, har hørt flere som skriver i kjøpekontrakten at hunden skal stilles en gang men mange som ikke følger det opp..

ok! Tusen takk for svar! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette i en mail og har fått tillatelse til å legge det ut her:

"nu begynne æ å bli tæmmelig lei..

æ har ei rottweiler pia som blei 2år i mars...

ho har opp til flere utstillingsfeila å æ tok det opp me odrettern..

æ betalte 7500 eller va det 8500? for ho.. avtalen va at æ skulle betale 1000 kr for stamtavla senere.. men æ mene det at æ ikke ska betale nå mer for en hund æ ikke kan bruke å sa æ sku ha den gratis,men det va ikke aktuelt..

da ho sendte hundn til mæ skulle ho å sende me kjøpskontrakt.. ho sa det va to typa en for familiehund og en for utstilling.. æ sku ha for utstilling.. for æ vil drive på me avel senere.. men den sendte ho mæ heller ikke...

mange trur at ho kan være blandingshund.. ho e veldi lita,ho har polarhundhale! og e ikke nå kraftig.. ho e ganske smal i ansikte til å vær rottis syns æ..

for ei uka sia kom æ over ei annonsa på nette om nån som har kjøpt av samme folkan! eller mer riktig æ kjøpte av xx og ho andre kjøpte av yx.. vi trur det e mora hennes..

anyway,ho andre jenta kjøpte an valp av dem for 6-7 mnd sia.. å ho va å henta valpen,å stamtavla skulle dæm sende ho i posten..

men da ho ringte dæm å sporte kor det blei av den så sa dæm at dæm IKKE hadde sakt at det va stamtavla med hunden!

ho ba da om å få kopi av mora si stamtavla,å da sendte dæm med et kopia av ei stamtavla der dæm hadde klipt vækk der foreldran sitt navn skulle stå!

underlig?

ho sporte kem som va farn til valpen å da fikk ho oppgitt ei nettsia der det va bilde av en han hund.. men da ho kontakta eiern viste det sæ at det der ikke va faren alikavæll..

ho får å spørsmål om det e blanding..

e det nån som har nå peiling på ka vi kan gjøre med det hær??

søstra mi ringte dem i helga for ho driv på me avel sjøl.. å da hadde dæm bare sakt "det hær gidde vi **** ikke høre på" å lagt på...

min hund har å hud problermer.. å d har æ hørt at innavel ofte kan ha?

håpe på nå svar..."

Noen som har noen gode råd til eieren av hunden?

Gjelder dette en oppdretter som er registrert hos raseklubben, kan man sende inn en klage på vedkommende til klubben, og få en uttalelse av de, hva de mener om saken.

Nå har vedkommende kjøpt Rottweiler til en rimeligere pris enn hva som er vanlig for rasen. Som kjøper har man også ett ansvar, for å sjekke opplysninger mm. før man 'kaster seg ut i det', og kanskej med henblikk på å 'spare' noen kroner, kjøper 'katta i sekken'.

Stamtavlerot er ikke bra, uansett.

Det jeg vil si noe om, er valpekjøpers forventninger til valpen, samt oppdretters evt rosenrøde uttalelser i forbindelse med salg av en valp.

Begge deler er en fallgrube. Min påstand er at ingen kan si noe om valpens muligheter innenfor utstillingsverdenen før hunden har vokst seg til. Selvom evt foreldrene skulle være av championkvalitet, så trenger ikke valpene å bli det :huh:

Tenker på eksteriøret...

I tillegg så har nye eiere ett stort ansvar til å prege valpen korrekt, uansett hvilket 'bruksområde' man har tenkt seg for hunden !

Å si i ettertid, at man ikke har fått det man har kjøpt, dersom man har ønsket seg en utstillingshund, blir helt feil !

Tenke seg til en slik tanke...som at..jeg ønsket meg barn som skulle bli fotomodeller, med utmerket helse og gemytt... :rolleyes:

Nope, slikt kan man ikke forutsi...verken i hundeverdenen !

Min mening er at både oppdretter og valpekjøper har vært lite seriøse utifra det jeg leser du skriver om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...