Gå til innhold
Hundesonen.no

Useriøs oppdretter - hva gjør man?


alucinor

Recommended Posts

Fikk dette i en mail og har fått tillatelse til å legge det ut her:

"nu begynne æ å bli tæmmelig lei..

æ har ei rottweiler pia som blei 2år i mars...

ho har opp til flere utstillingsfeila å æ tok det opp me odrettern..

æ betalte 7500 eller va det 8500? for ho.. avtalen va at æ skulle betale 1000 kr for stamtavla senere.. men æ mene det at æ ikke ska betale nå mer for en hund æ ikke kan bruke å sa æ sku ha den gratis,men det va ikke aktuelt..

da ho sendte hundn til mæ skulle ho å sende me kjøpskontrakt.. ho sa det va to typa en for familiehund og en for utstilling.. æ sku ha for utstilling.. for æ vil drive på me avel senere.. men den sendte ho mæ heller ikke...

mange trur at ho kan være blandingshund.. ho e veldi lita,ho har polarhundhale! og e ikke nå kraftig.. ho e ganske smal i ansikte til å vær rottis syns æ..

for ei uka sia kom æ over ei annonsa på nette om nån som har kjøpt av samme folkan! eller mer riktig æ kjøpte av xx og ho andre kjøpte av yx.. vi trur det e mora hennes..

anyway,ho andre jenta kjøpte an valp av dem for 6-7 mnd sia.. å ho va å henta valpen,å stamtavla skulle dæm sende ho i posten..

men da ho ringte dæm å sporte kor det blei av den så sa dæm at dæm IKKE hadde sakt at det va stamtavla med hunden!

ho ba da om å få kopi av mora si stamtavla,å da sendte dæm med et kopia av ei stamtavla der dæm hadde klipt vækk der foreldran sitt navn skulle stå!

underlig?

ho sporte kem som va farn til valpen å da fikk ho oppgitt ei nettsia der det va bilde av en han hund.. men da ho kontakta eiern viste det sæ at det der ikke va faren alikavæll..

ho får å spørsmål om det e blanding..

e det nån som har nå peiling på ka vi kan gjøre med det hær??

søstra mi ringte dem i helga for ho driv på me avel sjøl.. å da hadde dæm bare sakt "det hær gidde vi **** ikke høre på" å lagt på...

min hund har å hud problermer.. å d har æ hørt at innavel ofte kan ha?

håpe på nå svar..."

Noen som har noen gode råd til eieren av hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Jeg har dessverre ikke noe godt råd å gi... Er helt nybegynner når det gjelder hund... Men jeg har lest om å skaffe seg hund og det er helt uholdbart at dette har skjedd.... Men nå går det jo ann å advare andre hvis du vet at de har tenkt til å kjøpe av samme oppdretteren...

Hun kom ikke og besøkte hunden der den var og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,hvis eier har skrevet under på at hun/han skal betale 1000kr for stamtavlen senere,er det ikke stort å gjøre med det..

Eneste tipset jeg har,er å være mer nøye med valg av oppdretter neste gang.At det finnes en egen kontrakt for utstillingshunder synes nå jeg er litt merkelig.Man har ingen garanti for at man får en god utstillingshund selvom slektningene kanskje er det. Dette virker som en heller useriøs oppdretter,og derfor er det så viktig å være nøye og kritisk til valg av oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan jo utvikle seg i alle retninger og det er vel så å si umulig for oppdretter å gi noen garantier i så måte..Men sånn papirsurr liker jeg ikke :D Jeg ville aldri gått med på noe sånt..

Synes forøvrig det har vært fryktelig mange rottisopdrettere på rubrikkannonsene på tv2 de siste årene. Enkelte oppdrettere har annonse ute hver dag hele året og slikt virker litt mistenkelig på meg :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvem er det som kjøper en hund til avl uten å ha peiling på linjene bakover?

Hun vet til og med ikke om den er renraset?

Har desverre ingen råd til h*n.

Billigsalg vet du - billigsalg, det er utrolig hva 2-4000 i prisavslag kan gjøre liksom - man har bestemt seg for at man vil ha rottweiler og da velger man den billigste...

Rottweilere ligger sånn cirka på 10-12000 - og seriøse oppdrettere selger ikke utstillingshunder, faktum er at kontrakene er spesifisert på det området at det bare er familiehund............ De operer ikke med to forskjellige kontrakter liksom.

Jenta har blitt lurt, men jeg ville nok ikke tatt vedkommede så seriøst heller - for tross alt, dersom man i fremtiden har planer om å drive med avl og oppdrett så er vel første krav til seg selv at man faktisk vet hva man driver med og da sjekker man litt før man handler, man handler ikke der det er billigst liksom.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med belger-pia!

når man først skal ha en hund man skal drive avl på, bør man gjerne vite om hvilke linjer hunden har osv.

Og når hun ikke engang viste hvem som var faren, er det en smule useriøst av kjøper også.

Når man skal kjøpe en hund som man vil bruke i avl bør man ha sett begge foreldrene, og stamtavlen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan jeg bare spørre om no som ikke har noe med akkurat denne saken å gjøre?

kan oppdretter bestemme om hunden skal stilles ut eller ikke?

Oppdretteren har solgt deg hunden og dermed kan du gjøre hva du vil med den, men det er selvsagt lov å oppfordre deg til å stille, har hørt flere som skriver i kjøpekontrakten at hunden skal stilles en gang men mange som ikke følger det opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren har solgt deg hunden og dermed kan du gjøre hva du vil med den, men det er selvsagt lov å oppfordre deg til å stille, har hørt flere som skriver i kjøpekontrakten at hunden skal stilles en gang men mange som ikke følger det opp..

ok! Tusen takk for svar! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette i en mail og har fått tillatelse til å legge det ut her:

"nu begynne æ å bli tæmmelig lei..

æ har ei rottweiler pia som blei 2år i mars...

ho har opp til flere utstillingsfeila å æ tok det opp me odrettern..

æ betalte 7500 eller va det 8500? for ho.. avtalen va at æ skulle betale 1000 kr for stamtavla senere.. men æ mene det at æ ikke ska betale nå mer for en hund æ ikke kan bruke å sa æ sku ha den gratis,men det va ikke aktuelt..

da ho sendte hundn til mæ skulle ho å sende me kjøpskontrakt.. ho sa det va to typa en for familiehund og en for utstilling.. æ sku ha for utstilling.. for æ vil drive på me avel senere.. men den sendte ho mæ heller ikke...

mange trur at ho kan være blandingshund.. ho e veldi lita,ho har polarhundhale! og e ikke nå kraftig.. ho e ganske smal i ansikte til å vær rottis syns æ..

for ei uka sia kom æ over ei annonsa på nette om nån som har kjøpt av samme folkan! eller mer riktig æ kjøpte av xx og ho andre kjøpte av yx.. vi trur det e mora hennes..

anyway,ho andre jenta kjøpte an valp av dem for 6-7 mnd sia.. å ho va å henta valpen,å stamtavla skulle dæm sende ho i posten..

men da ho ringte dæm å sporte kor det blei av den så sa dæm at dæm IKKE hadde sakt at det va stamtavla med hunden!

ho ba da om å få kopi av mora si stamtavla,å da sendte dæm med et kopia av ei stamtavla der dæm hadde klipt vækk der foreldran sitt navn skulle stå!

underlig?

ho sporte kem som va farn til valpen å da fikk ho oppgitt ei nettsia der det va bilde av en han hund.. men da ho kontakta eiern viste det sæ at det der ikke va faren alikavæll..

ho får å spørsmål om det e blanding..

e det nån som har nå peiling på ka vi kan gjøre med det hær??

søstra mi ringte dem i helga for ho driv på me avel sjøl.. å da hadde dæm bare sakt "det hær gidde vi **** ikke høre på" å lagt på...

min hund har å hud problermer.. å d har æ hørt at innavel ofte kan ha?

håpe på nå svar..."

Noen som har noen gode råd til eieren av hunden?

Gjelder dette en oppdretter som er registrert hos raseklubben, kan man sende inn en klage på vedkommende til klubben, og få en uttalelse av de, hva de mener om saken.

Nå har vedkommende kjøpt Rottweiler til en rimeligere pris enn hva som er vanlig for rasen. Som kjøper har man også ett ansvar, for å sjekke opplysninger mm. før man 'kaster seg ut i det', og kanskej med henblikk på å 'spare' noen kroner, kjøper 'katta i sekken'.

Stamtavlerot er ikke bra, uansett.

Det jeg vil si noe om, er valpekjøpers forventninger til valpen, samt oppdretters evt rosenrøde uttalelser i forbindelse med salg av en valp.

Begge deler er en fallgrube. Min påstand er at ingen kan si noe om valpens muligheter innenfor utstillingsverdenen før hunden har vokst seg til. Selvom evt foreldrene skulle være av championkvalitet, så trenger ikke valpene å bli det :huh:

Tenker på eksteriøret...

I tillegg så har nye eiere ett stort ansvar til å prege valpen korrekt, uansett hvilket 'bruksområde' man har tenkt seg for hunden !

Å si i ettertid, at man ikke har fått det man har kjøpt, dersom man har ønsket seg en utstillingshund, blir helt feil !

Tenke seg til en slik tanke...som at..jeg ønsket meg barn som skulle bli fotomodeller, med utmerket helse og gemytt... :rolleyes:

Nope, slikt kan man ikke forutsi...verken i hundeverdenen !

Min mening er at både oppdretter og valpekjøper har vært lite seriøse utifra det jeg leser du skriver om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...