Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillings eksperter


Guest Vicky

Recommended Posts

Guest Vicky

Hei! Har tenkt å melde meg på en utstilling nå snart.... pga jeg trenger en andreplass til championatet når det kommer.. ;) Er det noen som vet om noen utstillings kurs? Hadde vært kjekt å lært litt før jeg skal stille...

Er det noen som har noen utstillings råd? Skal stille en Australian Shepherd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe utstillings ekspert er jeg så absolutt ikke, men kan jo prøve å svare alikevel :P

Jeg har aldri stilt en aussi, men siden de er i samme gruppa som sheltie, så har jeg nå sett dem ganske så mye :P

Som gjeteren den er så skal den i "trav" bevege seg med godt driv i bakbenene slik at mest mulig mark blir dekket med minst mulig anstrengelse.

De skal stilles fritt, ikke noe holding og løfting på halen slik som retriverene ofte har (og schnauser ) De skal stilles parallelt med bena, ikke som shæfere :P

Det er det jeg vet og aussien ;)

Hvordan er det med championatet i ag og lp, må de ha andre premie for å kunne bli det? Og da mener du for eksempel 2auk... ikke andre plass i sin klasse?

For å få en blå sløyfe på vicky tror jeg ikke skulle bli noe problem i det hele tatt av de få bildene jeg har sett av henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hørte at jeg trenger en 2 plass når jeg stiller... Jeg er ikke spesiellt god i utstilling :oops: men jeg vil gjerne lære.. Tusen takk for tipsene! Har notert dem, så jeg skal huske det når jeg skal stille. :P

Tusen takk for det hyggelige komplimentet :P Har fått høre mye fint om henne, men hun har mye hvitt da... Får bare prøve å se hva dommeren sier om henne :P Tusen tusen takk for at du skrev ned noen tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørte at jeg trenger en 2 plass når jeg stiller... Jeg er ikke spesiellt god i utstilling :oops:  men jeg vil gjerne lære.. Tusen takk for tipsene! Har notert dem, så jeg skal huske det når jeg skal stille. :P

Tusen takk for det hyggelige komplimentet :P Har fått høre mye fint om henne, men hun har mye hvitt da... Får bare prøve å se hva dommeren sier om henne :P Tusen tusen takk for at du skrev ned noen tips ;)

En farge feil kan være så mangt... og dommere legger ulik vekt på det... F.eks. hos sheltie er det SVÆRT uønsket med grå eller ulvefarget pels... men på spesialen i Oslo for to uker siden fikk nettopp en ulvefarget hund CK og ble 2btk!! Så du skal ikke la det stoppe deg :P

For å få blå sløyfe (som fks 2auk) så kan hunden ha feil som feks fargefeil, så jeg tror ikke det skal være noe problem :P

Hvorfor i alle verdens dager må egentlig en hund ha premie i ekstriør for å bli ag eller lp champ?! det er jo helt urelevant om hunden er pen for å være lydig!!!

Noen somhar forklaringen, og vil opplyse meg litt?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ok... Da lærte jeg litt mer :P

<Hvorfor i alle verdens dager må egentlig en hund ha premie i ekstriør for å bli ag eller lp champ?! det er jo helt urelevant om hunden er pen for å være lydig!!!

Noen somhar forklaringen, og vil opplyse meg litt?! >

Det har jeg også lurt på... Før kunne man bli agility champion eller lydighets champion selv om man hadde blandings hund, men så har det kommet nye regler.... Så hvis jeg klarer eliten 3 ganger med førsteplass skal jeg egentlig ha championat, men hvis ikke hunden har 2 plass i utstilling får man det ikke... :P Husker en venninne av meg slet seg gjennom klassene med en blandings hund som var vanskelig å trene, og når hun skulle motta lp championat kunne hun ikke få fordi hunden ikke var renraset... :P hun ble helt paff.... De mener vel at hvis hunden skal få en champion tittel må den være renraset(pga avl og sånt...) Jeg syns det er ganske idiotisk... men det er min mening.. jeg mener at utsendet burde ikke være det som teller... Det er jo inteligensen som burde avgjøre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... Da lærte jeg litt mer :P  

<Hvorfor i alle verdens dager må egentlig en hund ha premie i ekstriør for å bli ag eller lp champ?! det er jo helt urelevant om hunden er pen for å være lydig!!!  

Noen somhar forklaringen, og vil opplyse meg litt?! >

Det har jeg også lurt på... Før kunne man bli agility champion eller lydighets champion selv om man hadde blandings hund, men så har det kommet nye regler.... Så hvis jeg klarer eliten 3 ganger med førsteplass skal jeg egentlig ha championat, men hvis ikke hunden har 2 plass i utstilling får man det ikke...  :P  Husker en venninne av meg slet seg gjennom klassene med en blandings hund som var vanskelig å trene, og når hun skulle motta lp championat kunne hun ikke få fordi hunden ikke var renraset... :P  hun ble helt paff.... De mener vel at hvis hunden skal få en champion tittel må den være renraset(pga avl og sånt...) Jeg syns det er ganske idiotisk... men det er min mening.. jeg mener at utsendet burde ikke være det som teller... Det er jo inteligensen som burde avgjøre...  ;)

Jeg er fullstendig enig med deg! At en hund må være renraset for å bli champ er jo bare tøys.... Og når det gjelder avl, for eksempel hos de som avler på trekkhunder, de avler jo på egenskaper og ikke raser... hvorfor skal det ikke være "lov" å avle på lydighetshunder og agility hunder..... *sukk* *litt-frustrert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, jeg blir også skikkelig sinna over det... prøv å si det på canis så får du hele utstillings gjengen mot deg... ;) Syns utstilling er råtøft, men det er jo ikke det samme som lydighet eller agility.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke jeg enig da?? :-o ;)

Hehe.. Bare tuller. er overtrøtt nå.. Ikke bra.. :P

Men er jo litt rasisme det da.

Ble fleste parten forbanna for at du sa det er tåpelig med det der utstilling og agility greiene?? Hmm. Merkeligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få agilitychampionat må hunden ha minst 2. premie på utstilling etter fyllte 15 mndr står det på nkk.no. Regner med at de da mener 2ak.

Angående hvordan retrievere stilles: Jeg har vært skriver på en retrieverutstilling og en labradorutstilling - og alle hundene der ble stilt fritt. :wink:

Forstår på en måte regelen om at man må ha fått minst 2. premie - skal man bruke hunden sin i avl så bør den tross alt ha et utseende som passer inn i rasestandarden. :wink:

Dessuten så er det jo ikke akkurat arvelig å være lydig heller. Nå er jeg ikke ekspert på dette feltet, men agility og lydighet har vel mer med trening enn gener å gjøre? Det ligger jo selvsagt mye i rasen hvor godt den egner seg til forskjellige grener - men om min hund hadde fått championatet i agility så hadde ikke det nødvendigvis betydd at hennes valper ville blitt gode i agility.

Jaktegenskaper er det litt annerledes med - ta f.eks. jaktlabradorene. De kommer ikke så langt på utstilling fordi de er "for tynne," altså rett og slett litt annerledes bygd enn utstillingslabradorene. Hvis en labrador med utstillingschampionat får valper er det nok ikke de valpene som vil gjøre seg best på jaktprøver. Sånn sett synes jeg det er verre at man må ha utstillingspremie for å få jaktchampionatet enn at man må ha utstillingspremie for å få agilitychampionatet.

Men selvsagt: Jeg synes det er dumt at man kanskje har trent og trent i mange år, uten å få noe særlig til "belønning" for det selv på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, men NKKs formål er jo å fremme RASER.. De vil jo altså bare ha flottere og flottere hunder, og det kan jeg jo forstå. Alle vil jo ha bra avla hunder i verden. Og NKK vil også kun ha rasehunder, for det er jo det som er dems mål, siden blandingsvalper ofte blir avliva og man vet ikke like lett hva resultatet av en blandingskull blir. Og for at dette skal bli bedre skjerper de regelene, og mener at alle hunder må i hvert fall ha LITT ekesteriør! Og de klarer jammen det de vil. Ingen kjøper lenger blandingshunder hvis de vil nå langt i viltspor, agility eller lydighet, fordi de er ops på disse reglene. Og resultatet blir det NKK vil - nemlig ferre blaningshunder. Og nå må også folk være med ops på når de velger valp, at foreldrene også har et flott eksteriør. Jeg syns det er positivt, for det er altfor mange blandingshunder som må li avlivet og sitter på omplassering :lol: Og nå kan man ikke bare velge en renrasa bikkje heller (og det er jo det mange gjør, kun fordi den er renrasa! Nå må man også sjekke at den er sunn og frisk, og faktisk ligner på den rasen den er!). Så NKK har ikke laget reglene for å gjøre folk sure, men det er jo litt trist også da:( Men uansett, så forstår jeg... Alle de useriøse valpekjøperne må vi skjerpe inn på. Mange vil parre sin hund med en champion (selv om den er blanding, noe som igjen resulterer til mange blandingshunder som igjen fører til mange eierløse hunder), og selv om den er rasehund kan den ha alvorlige feil! I LP har vi tannvisning, men i agility og viltspor sjekker man ikke om hunden er agressiv! Så hva om hunden er agressiv?!?! Og ingen oppdager dette (utenom eieren som selvfølgelig vet det, men vil tjene penger på championen sin)! For gjennom utstilling oppdager man om hunden er agressiv eller ei!

Så alle disse reglene er bare godt ment til vi som virkelig tar oss godt av våre hunder, og har friske hunder! Og vi vil jo ha et bra hundenorge med så få eierløse hunder som mulig!

Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ett poeng der Benedicte... Men alikevel så er det jo litt dumt om en hund hadde vært Kjempeflink i lydighet og/eller agility men så fikk den ikke vinne fordi den ikke var "pen" nok, eller "renraset" nok, eller ikke hadde en bestefar som hadde vunnet før??? Syns noen av utstillingsreglene er litt spesielle jeg da, men de trengs kanskje :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke disse reglene.. Jeg skjønner synet til NKK, men liker det ikke.

Tenk deg den flinke blandingshunden som går både lp og/eller agility i eliteklasse, den kan aldri bli champion der, bare fordi den må ha en viss plassering på utstilling først.

Jeg vet ikke helt om denne reglen er måten å hindre blandingshunder og hunder med dårlig gemytt på. Har snakket med flere som er sinte på NKK pga dette, og boikotter de rett og slett.

Tviler sterkt på at blandingsvalpene og hunder uten stamtavle minker i antall, heller tvert imot, for å demonsterere..

Dessuten så finner vi vel mesteparten av blandingshundene blant familier og folk som ikke er medlem i NKK/ driver med lp eller agility..

Mitt tilfelle, jeg har en border collie uten stamtavle (jeg har info om foreldre og besteforeldrere da), kun fordi han ikke har den papirbiten, så kan ikke han bli lp/agility champion.

Men-men.. championtittelen betyr ingenting for meg. Jeg har verdens beste hund, og kunne aldri byttet han vekk mot en brun border collie med stamtavle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få agilitychampionat må hunden ha minst 2.  premie på utstilling etter fyllte 15 mndr står det på nkk.no. Regner med at de da mener 2ak.

Angående hvordan retrievere stilles: Jeg har vært skriver på en retrieverutstilling og en labradorutstilling - og alle hundene der ble stilt fritt.  :wink:  

Forstår på en måte regelen om at man må ha fått minst 2. premie - skal man bruke hunden sin i avl så bør den tross alt ha et utseende som passer inn i rasestandarden.  :wink:  

Dessuten så er det jo ikke akkurat arvelig å være lydig heller. Nå er jeg ikke ekspert på dette feltet, men agility og lydighet har vel mer med trening enn gener å gjøre? Det ligger jo selvsagt mye i rasen hvor godt den egner seg til forskjellige grener - men om min hund hadde fått championatet i agility så hadde ikke det nødvendigvis betydd at hennes valper ville blitt gode i agility. Sånn sett synes jeg det er verre at man må ha utstillingspremie for å få jaktchampionatet enn at man må ha utstillingspremie for å få agilitychampionatet.

Enig. Syns reglene er bra! Om det ikke var regler hadde alle blandet både det ene og det andre...-og det er å ødelegge over 300 raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men NKKs formål er jo å fremme RASER.. De vil jo altså bare ha flottere og flottere hunder, og det kan jeg jo forstå. Alle vil jo ha bra avla hunder i verden. Og NKK vil også kun ha rasehunder, for det er jo det som er dems mål, siden blandingsvalper ofte blir avliva og man vet ikke like lett hva resultatet av en blandingskull blir. Og for at dette skal bli bedre skjerper de regelene, og mener at alle hunder må i hvert fall ha LITT ekesteriør! Og de klarer jammen det de vil. Ingen kjøper lenger blandingshunder hvis de vil nå langt i viltspor, agility eller lydighet, fordi de er ops på disse reglene. Og resultatet blir det NKK vil - nemlig ferre blaningshunder. Og nå må også folk være med ops på når de velger valp, at foreldrene også har et flott eksteriør. Jeg syns det er positivt, for det er altfor mange blandingshunder som må li avlivet og sitter på omplassering :lol: Og nå kan man ikke bare velge en renrasa bikkje heller (og det er jo det mange gjør, kun fordi den er renrasa! Nå må man også sjekke at den er sunn og frisk, og faktisk ligner på den rasen den er!). Så NKK har ikke laget reglene for å gjøre folk sure, men det er jo litt trist også da:( Men uansett, så forstår jeg... Alle de useriøse valpekjøperne må vi skjerpe inn på. Mange vil parre sin hund med en champion (selv om den er blanding, noe som igjen resulterer til mange blandingshunder som igjen fører til mange eierløse hunder), og selv om den er rasehund kan den ha alvorlige feil! I LP har vi tannvisning, men i agility og viltspor sjekker man ikke om hunden er agressiv! Så hva om hunden er agressiv?!?! Og ingen oppdager dette (utenom eieren som selvfølgelig vet det, men vil tjene penger på championen sin)! For gjennom utstilling oppdager man om hunden er agressiv eller ei!

Så alle disse reglene er bare godt ment til vi som virkelig tar oss godt av våre hunder, og har friske hunder! Og vi vil jo ha et bra hundenorge med så få eierløse hunder som mulig!

Benedicte

=D> =D> =D> :D =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...