Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillings eksperter


Guest Vicky

Recommended Posts

Guest Vicky

Jeg mener det blir utrolig dumt å blande utstilling og lp.... Noen hunder holder ikke til 2 plass, og det er synd... :D Det er min personlige mening da... På utstilling sjekker de ikke bruks egenskaper eller gjemytt... de får bare et veldig kort innblikk i hunden.... Personlig er jeg ikke for blandings hund avl, men jeg mener også de burde kunne få championatet, som i "gamledager"... Jeg selv syns utstilling er utrolig kjedlig, og Vicky kan ikke fordra det... så jeg mener det er dumt at jeg må gå på utstilling for den 2 plassen til championatet... Skal man drive avl skjønner jeg det, men lydighet har ikke mye med avl å gjøre... selvfølgelig kan enkelte synes det er stas med en champion, og bare bruke hunden for det, men det er ikke seriøse lydighets folk sin feil. Jeg syns at i avl skal mentalitets testen være det som gjelder. Da får du et godt innblikk i hundens psyke og temperament. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utstilling sjekker de ikke bruks egenskaper eller gjemytt

Husk at BC'en må ha to godkjente gjeterhundprøver for å delta i høyere klasse enn JK. Men jeg syns ikke at den regelen er dum fordi de blander gjeterinstinkter og eksteriør. Og en agressiv hund kommer sjelden langt i en eksteriør ring. Dommeren må kjenne på hunden, se på tenner, komme "brått" på osv... En agressiv hund overlever ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

aussien f.eks blir ikke sjekket gjemytt messig... vet om mange aggressive hunder som har scoret ekstremt høyt på utstilling... vet om en ekstremt aggressiv aussie hanne som gjør det veldig godt på utstilling.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen handlere klarer desverre å skjule det... Vi hadde agressiv nuffe (Boris som jeg fortalte deg om). Vi hadde ikke tenkt til å avle på han eller noe, men han var på god vei til å bli N Uch (fikk NKK Cert første gang han stilte i AK, og ble 2BHK). Men dommeren gjør så godt de kan for å sjekke det. Og det er IKKE mange som slipper unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

nei, heldigvis er det ikke det.... :D men som sagt det finnes en del aggressive hunder som gjør det bra i utstilling... den hannen jeg snakker om var nær ved avliving da den beit mange hunder og barn... en hund overlevde såvidt... tre av valpene i kullet dens ble også avlivet for å bite mennesker, også hundens mor... disse hundene var ekstremt gode i utstilling... men gjemytt messig var de ekstremt farlige! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at BC'en må ha to godkjente gjeterhundprøver for å delta i høyere klasse enn JK.

Jepp, å enda vanskeligere er det å få en BC til lydighets eller agility champion..

Jaja.. er ikke en championtittel som betyr noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en BC er lett å få til lp og agility champion. BC`n regnes for å være den mest lett trent hunden i verden :D

Hehe.. ikke når man må ha en 2.plass på utstilling, og jeg ikke kan stille hunden min. Da skal man være flink om man får Eso som champion :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hvis ikke du skal bruke ham i avl burde ikke det gjøre noe :D Du kan jo konkurere i eliten selv om han ikke har det :D Dere kommer sikkert til å bli kjempe flinke!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en BC er lett å få til lp og agility champion. BC`n regnes for å være den mest lett trent hunden i verden :D

Ingen hunder er ENKLE å få til til LP-championatet på:D Hehe... Og nei, BC'en er den mest intelligente, men ikke lettest å trene. 3 på topp (lettlærte) er: labrador, puddel og schäfer.. Grunnen til at mange kjøper BC til lydighet er jo fordi de er så innmari raske. Jeg må slite med labrador. Her kan hun ha noen dårlige dager og noen gode. Og av og til føler hun seg daff, og labrador er ikke akkurat den kjappeste rasen, så da scoorer ofte BC'en høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg mener BC`n er kjempe enkel å trene... har hatt mange på kurs også har eg trent en del BC`er, og de har en lett psyke og er ikke vanskelig e å trene.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, de er ikke som salukier :D Men det er ikke den enkleste. Veldig mange "normale" hundeeiere friiker ut når de har en. De er ikke skapt for å bo hjemme og MÅ ha mosjon og masse hjernetrim for at de i det hele tatt skal klare å konsentrere seg. Den er enkel, jeg har hatt mange på nybegynnerkurs, men de er ikke like lette som de 3 nevnte (vel, det fins jo individer, men slik som testene sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg personlig mener en BC er det letteste å trene.... :D Du ser jo på landslaget er det nesten bare bc... du oppnår aldri en like god fart med en annen hund... selv ikke med en ranch aussie ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...