Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du ærlig om trening og gemytt?


Mirai

Recommended Posts

Ser ingen hensikt i å lyve, jeg har én veldressert hund, en som nettopp har lært seg sitte før maten og som kommer når hun føler for det (Dachser er merksnodige hunder), en som er passelig dressert, en som spiser søppel og sko (Rebis problem nå), en som tilber meg ogg vil gjøre alt jeg ber om, og en som jeg egentlig ikke har tid til å trene og som jeg ønsker trener til - men ingen har meldt seg, og personlig trener finner jeg ikke.

Gemyttet trenger jeg heller ikke juge om. De er sosiale hunder med godt gemytt, selv skulle jeg ønske de var mer tilbakeholdende og reserverte - den ene er det da, de andre er supersosiale, noe jeg ikke ønsker hos rasen da det ikke er slik den opprinnelig skal være. Nei, den skal ikke være aggressiv, den skal bare ikke elske alt og alle som gir den kos. Men, selv om den gjør det, skal det ikke mye til før den setter seg i bevoktning da. Vaktinnstinktet har de trass i sosialiteten.

..og ja, han gneldrer...

Det gjør Dachsen her i huset og. Er en skikkelig gneldrebikkje. Prøver plukke det av henne da, men ikke bare bare. Lille rottehunden!

Dobbepost slått sammen av mod IW. Bruk "Rediger Innlegg" knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Og en annen ting jeg har lagt merke til er at for noen er det bare morsomt og søtt noe hunden gjør, mens for andre er det et problem. Så folk er veldig forskjellig sånn sett også. Møtt flere som har hunder som gjør noe jeg selv blir veldig irritert over, mens eierne syns ikke det er noe å tenke på/bare morsomt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting jeg har lagt merke til er at for noen er det bare morsomt og søtt noe hunden gjør, mens for andre er det et problem. Så folk er veldig forskjellig sånn sett også. Møtt flere som har hunder som gjør noe jeg selv blir veldig irritert over, mens eierne syns ikke det er noe å tenke på/bare morsomt etc.

Det samme har jeg lagt merke til. F.eks hunder som fotfølger eieren. Det er noe jeg ikke liker, mens andre synes det er kjempe kos og søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ærlig om trening og gemytt. Lisa er dritflink, kjempegrei å ha med seg på tur, gjør det bra på prøver og lyser opp hverdagen med sitt nærvær. Kunne ikke hatt en bedre hund jeg! Er så glad i henne at hjertet noen ganger henger på utsiden og dunker, og det er vel rimelig normalt at dette skinner igjennom alle skrytetrådene? Har også skrevet om små fille-problemer i hverdagen, men det negative utgjør bare 2 % av hunden så dette gidder jeg ikke å legge vekt på!

Det er helt klart at du har funnet drømmehunden, Charlotte :lol:

Ang temaet, så er jeg ærlig ang trening av Cita og gemytt. Hun elsker alt og alle, men ble litt nervøs for menn i mørket etter at Balder døde (derfor gikk også avlstankene bort). Hun er super å motivere på mat, men er ikke noe glad i leking. Jeg tror også de fleste har fått med seg at vi sliter med å trene på gress, fordi å gå og snuse i bakken helt for seg selv er det kjekkeste i verden for henne.

Jeg liker å skryte over henne, for hun er en super hund :P Spesielt i blodspor og gemytt (dersom hun ikke er redd deg, så elsker hun deg), men jeg er ikke noe redd for å spørre om hjelp til problemene våre, eller dersom jeg ikke kommer videre med en lp-øvelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte vil jeg lure meg selv å si at treningen gikk jo bra, når jeg vet at det ikke egentlig stemmer..er ærlig både ovenfor meg selv, hunden og andre som evt. spørr hvordan det går. :lol: Ingen grunn til å lyve om det, alle som driver med hunder vet at både oppturer og nedturer er selfølgelige. :P

Jeg er derimot veldig flink til å ikke trene på det vi ikke får til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg! Ser heller ingen grunn til og lyve om sånn..

Fiona drar i bånde hopper ut og skal "ta" bildene men det har forbedra seg nå, på grunn av at hun gidder og lære! Ja Fiona er enormt lærevillig, eks alle hindrene i agilityn har jeg bare brukt lek :lol: Begge mine hunder bjeffer når det kommer folk,huff Lady lærte Fiona <_< Lady liker ikke barn, Fiona er redd visse folk,og da bjeffer hun veldig men bare pga at hun er redd! Men alle skryter over at Fiona er en rolig valp det synes jeg og, Lady er også super men kan være sær..

Jeg ser ingen grunn til og ikke innrømme dette?! Ja hvis jeg ikke hadde innrømmet dette for noen hadde jeg heller ikke fått noen løsning på problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor skal jeg ikke være ærlig om det? Det gagner meg jo ikke akkurat dersom jeg lyver om trening og gemytt dersom jeg møter på f.eks en sonenperson som finner ut at jeg har lyvd om det? :lol:

Dessuten lyver jeg ikke ellers heller så! Mamma har lært meg at det er stygt å lyve! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ærlig uansett hva jeg skriver om våre hunder. Men tror nok det blir sånn at man skryter mer når de har gjort det bra, enn man sutrer når de gjør ting dårlig. Dermed kan kanskje andre få et annet inntrykk av ting enn hvordan de egentlige er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg forteller noe forteller jeg sannheten.

Som f.eks at bikkja mi har null kontakt med meg når det er andre hunder tilstede.

Som at bikkja mi kan finne på å stikke av fra agility banen når det går noen på banen ved siden av.

Som at bikkja mi har blitt mer og mer gneldrete og fått mer og mer vokterinstinkt og at han står og maser når han ikke får gå bort til andre hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gidder liksom ikke å legge ut at vi vant en konkuranse f.eks. Det syns jeg blir litt vel skrytete. Hvertfall for meg blir det det.

Men ut kom det åkkesom... :o (spøk :P )

Ser ingen grunn til ikke å være ærlig.

Selv er jeg beinhard pessimist og selvkritiker, og en slik personlighet kommer det lite rosenrødt ut av. Men det fører i det minste til at man blir positivt overrasket ganske ofte... :angry:

Flere jeg har møtt mener jeg bekymrer meg og grubler alt for mye over ting som ikke er helt rett og som jeg er sikker på bærer galt avsted. For min del handler det mer om å ta seg sjøl i nakken og glede seg skikkelig over det som faktisk er bra enn å grave seg ned for det som ikke er perfekt...

Når det er sagt, er det ikke alltid man legger ut om evt. problemer på diverse fora - det finnes jo "live" hundefolk og diverse litteratur som også kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er ærlig når det gjelder hundene. Hvorfor pakke inn sannheten? Er jo lite vits det, som sikkert 100 andre har sakt før meg.. hihi :P

Jeg er ærlig når det gjelder Tella. Hu er blitt skeptisk/ litt redd menn etter en episode som skjedde da hun var liten. Hun bjeffer på menn og virker lite hyggelig. Men dette er et problem vi jobber med, og som jeg også har noe skyld i. Jeg ber folk overse når hun bjeffer og da slutter hun. Hun får hilse i sitt eget tempo. Kommer hun tilbake for å hilse mer, greit. Gidder hun ikke ha mer kontakt, greit. Damer, unger, venniner, kamerater og andre kjente er toppers.. Men menn er ikke alltid så gøy, å dette gidder jeg heller ikke legge skjul på. Men bikkja har gode sier også. Hu er lærevillig, glad, enkel å motivere, glad i andre hunder, dyr, fin i alle miljøer, kan kjøre båt, firhjuling..osv uten å bli redd. God av og på knapp, rolig og grei inne. Lydig og oppfinnsom. Bortsett fra at hu er usikker på enkelte menn, så er hun en kjempeflott hund.. :angry:

Et hundeliv er som å kjøre en berg og dal bane, for tiden kjører vi i oppover bakker og suser innimellom nedover igjen.. :o

En ting som er unødvendig er når folk snakker nedsettende om andres hunder uten å ha møtt verken hund eller eier.. Dette skjer jo dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ærlig om hundene mine.. Er ingen vits å lyve om det..

Simba: er en flott hund, men han er veldig skeptisk til menn noe som jeg jobber mye med! det har faktisk blir ganske mye bedre enn det var før jeg gikk på problemhund kurs hos Vegar Nordby.

Han er ganske så mye bedre på innkalling enn han var før også. Kommer alltid tilbake med ting/ballen :angry:

Han bjeffer på andre hunder han ikke får hilse på, noe vi også jobber ganske mye med!

Han er en herlig hund å ha inne og en god tur kompis :o

Nana: Er ei flott border collie tispe, som har av og på knapp. Er utrolig fornøyd med hun. Lydigheten går bra, men vi sliter med innbilt svangerskap og da er det også vanskelig å trene hun. Hun har nettopp hatt det, eller har det ennå (snart ferdig virker det som, håper såååå inndelig mye at det er ferdig til nesten konkurranse.).

Om hun syns ting er kjedelig eller ikke vil mer så bare går hun :P Det gjelder lp, leking osv.

Hun er utrolig sosial, glad i alle mennesker og egentlig alle dyr, men ikke glad i alle dyr under innbilt svangerskap :rolleyes: . Ellers er hun er flott hund som jeg kan ha med meg over alt uten noe problem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jeg vel ikke så mye om treningen av hunden min i det hele tatt, og problemer har det vært veldig lite av. De vi har/ har hatt, har vi fått super hjelp til der vi trener. :D

Jeg syns det er morro å lese treningstråder,og har fått endel gode tips fra andres temaer.

det verste problemet Odin har hatt på trening, er å ligge i dekk... Jeg vurderte sterkt en stund å ringe til Karlssons og høre om de hadde noen liter å avse, men etter å ha lagt ham i dekk i C treningen, mens han var oppe i skyene i drift, ligger han bom. (bank i bordet) og så har det vært de "vanlige" småproblemene med hvordan få kontakt med sin hund hvis ide`om å gå ved fot er å hoppe jubarunder rundt seg selv,og flørte med alle damer, både to og firbente... :rolleyes: -samt endel frustrasjon over en ung hannhunds manglende evne til konsentrasjon der hvor matmor/fører vil den skal være...helst mer enn to sekunder... :D:D

Men bortsett fra litt sånt,og litt spøking om at han er tilsalgs for 2.50 og en bugg,er han verdens beste (selvfølgeli)! :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg ærlig om det - til dels smører jeg for mye på i "gal" ende :D Jeg har to stykk virrevappvapps og en liten uleterv som alle tre har sine problemer. Jeg ser ingen grunn til å ikke dele disse, hvertfall ikke i min egen blogg. Det er lite som irriterer meg mer enn folk som ikke ser hundens negative sider - da faller både hund og eier gjennom hos meg. Det gjelder særlig eiere av agressive hunder, som benekter faktumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller ting som det er, Pito har store problemer med andre hunder..Jeg hadde blitt DRIT flau hvis jeg hadde skrytt på meg at Pito var sååå flink med andre hunder, og så hadde folk møtt på henne i virkeligheten og så var det slett ikke tilfellet..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ut kom det åkkesom... wink.gif (spøk tongue.gif )

Hehe. skriver ikke så mye om meg på forumer :D Har kanskje noe med det å gjøre. Men jeg gidder ikke å skrive at jeg f.eks har konkurert og gjort det bra og sånt. Hvem bryr det liksom... folk har da annet å gjøre, hehe :D

edit: men en ting, hvorfor er folk så opptatt av å vite alt om alle andre? Sier ikke at alle gjør det altså, men hvorfor er det så mye om å gjøre å vite alt om alle? Hvordan har folk tid til å følge med på alle? Jeg vet hvertfall jeg har altfor mye å gjøre til å skulle vite om alt alle driver med :P Tid er mangelvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om å sitte og følge med på andre, og analysere hva de driver med. Men hvertfall jeg liker å lese om folk og danne meg ett inntrykk, og da er det jo fint om det stemmer over ens med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om å sitte og følge med på andre, og analysere hva de driver med. Men hvertfall jeg liker å lese om folk og danne meg ett inntrykk, og da er det jo fint om det stemmer over ens med virkeligheten.

selvfølgelig. skriver man først noe skal jo det en skriver stemme med virkeligheten. Er ikke det jeg mener. Bare syns det er merkelig at folk har så enormt god tid til å følge med på alt alle andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ha "enormt god tid" for å lese noen innlegg hver dag :D

nei, men også det å skrive alt mulig om seg selv og sine hunder, og alt sånt. Sikkert fint det, men skjønner ikke hvor folk får tiden til å strekke til. Men det handler sikkert litt om prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: men en ting, hvorfor er folk så opptatt av å vite alt om alle andre? Sier ikke at alle gjør det altså, men hvorfor er det så mye om å gjøre å vite alt om alle? Hvordan har folk tid til å følge med på alle? Jeg vet hvertfall jeg har altfor mye å gjøre til å skulle vite om alt alle driver med :D Tid er mangelvare.

Ved å lese hva andre gjør så kommer jeg kanskje over en tråd hvor andre har nøyaktig samme problem som meg. SÅ får de gjerne hjelp og dermed så sparer det meg masse tid på å finne løsning på problemet, enn hvis jeg skulle funnet ut av alt på egenhånd. Derfor er det greit å vite en del om andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: men en ting, hvorfor er folk så opptatt av å vite alt om alle andre? Sier ikke at alle gjør det altså, men hvorfor er det så mye om å gjøre å vite alt om alle? Hvordan har folk tid til å følge med på alle? Jeg vet hvertfall jeg har altfor mye å gjøre til å skulle vite om alt alle driver med :D Tid er mangelvare.

Det er vel som regel ikke snakk om å vite "alt" om "alle andre", men det er jo hyggelig å følge med på noen, som du kanskje kjenner/liker godt eller som du synes er flink og kanskje kan lære av.

Synes det er veldig interessant å lese om andres trening, det er ikke sjelden man finner gode ideer man selv kan bruke (og nettopp derfor er det også ganske uinteressant å lese dersom alt er fryd og gammen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...