Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargevarianter på rasen din!


Silje

Recommended Posts

Inspirert av en samtale der jeg har lært meg fargevariantene hos cavalier lurer jeg altså på ; Hva heter de ulike fargevariantene på din rase?

På shetland sheepdog er det:

Sobel (går helt fra gullsobel til skygget sobel)

Tricolor

Blue Merle

Black and White (sjeldne)

Black and tan (Veldig sjeldne, har faktisk aldri sett dem i norge!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Blue Merle er kjempepene da. :) Så en på utstilling i vinter... Nyyydelig.

Tricolor er også kjempefine, møtte faktisk en på turen vår i dag. Ei tispe på 7 år som het Tita, kjempesøt. :)

Her er Cavalierens farger:

Tricolor

Black and tan

Ruby (helrøde, noen kan ha litt hvitt på brystet, men det skal de helst ikke ha)

Blendheim (hvit og rød)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Merle er kjempepene da.  :)  Så en på utstilling i vinter... Nyyydelig.

Tricolor er også kjempefine, møtte faktisk en på turen vår i dag. Ei tispe på 7 år som het Tita, kjempesøt.  :)  

Her er Cavalierens farger:

Tricolor

Black and tan

Ruby (helrøde, noen kan ha litt hvitt på brystet, men det skal de helst ikke ha)

Blendheim (hvit og rød)

Jeg syns også blue merle er vakre!! Min neste innkjøpte tispe blir nok det :) Men det er ganske vanskelig å finne de vakre... må smøre seg med tolmodighet...

WheatenMali

Hei, er du også våken :) Fins det røde Wheaten terriere, eller er det bare det at nesen er rød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av en samtale der jeg har lært meg fargevariantene hos cavalier lurer jeg altså på ; Hva heter de ulike fargevariantene på din rase?

På shetland sheepdog er det:

Sobel (går helt fra gullsobel til skygget sobel)

Tricolor

Blue Merle

Black and White (sjeldne)

Black and tan (Veldig sjeldne, har faktisk aldri sett dem i norge!)

Har sett en i Black and tan, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en i Black and tan, jeg :)

Har du!? Hvor da?! Jeg har bare sett på bilder, og har fakstisk ikke hørt om en black and tan i norge en gang!! De er nydelige, vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvehunden:

Godkjente farger:

Grå

Brindle (tigret)

Rød

Sort

Rent hvit

Krem

Hvete

Stål-grå.  

Mona er lys brindle.

Se det, nå lærer jeg enda mer, jeg var ikke klar over at det var så mange fargevarianter hos ulvehunden! Tror bare jeg har sett grå og brindle jeg.... En rød en hørtes jo kjempe spennende ut!! (har du bilde ?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også blue merle er vakre!! Min neste innkjøpte tispe blir nok det :) Men det er ganske vanskelig å finne de vakre... må smøre seg med tolmodighet...

WheatenMali

Hei, er du også våken :) Fins det røde Wheaten terriere, eller er det bare det at nesen er rød?

Pelsen er også rød da, men syns ikke det er no fint uten den svarte nesa jeg da [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he fargenvarianter på våres hunder :) jo det er jo det da:

Japansk Spisshund skalvære ren hvit, med svarte øyelokksrender, snute og lepper og svarte poter(svarte klør er åforetrekken,men det er det jaggumed ikke mangen japanere som har) ikke noe annet.

Samojed skal være som japanerene men de kan også ha Bisqit farge i pelsen(det er godkjent men det må ikke være for mye av det). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann har i Europa to godkjente farger.

Black & tan og brun & tan. På begge skal tegningene være klare og rustrøde,uten soting,og de brune skal helst være så mørk i brunfargen som mulig (ikke vanlig!)

I USA er det godkjent blå og fawn (isabella) også - det samme gjelder på tegningene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon setter- kun svart med kastanjerøde avtegn over øynene, på siden av nesen, på halsen, brystet og deler av bena, samt under halen (black and tan, da.. for å si det enkelt).

Papillon: hvit med flekker, hvitt skal alltid dominere. Mest vanlig er tricolour og svart/hvit, men finnes også i hvit/zobel (dekker alle nyanser i brunt, rødbrunt, gråbrunt og blekt gyldent), hvit/zobel/mørk (brunsort) og hvit/rød. Dette er vel mer vanlig i utlandet enn i norge..Det finnes også ensfargede hunder, dette var godkjent i internasjonal standard før (boka er fra 1987;p), men tror nok det er forandret nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

buhund- blakk: fra det helt lyse til mer rødlige, helst uten for mye sort.

            svart: ensfaget svart helst uten for mye brunt skjær og hvitt.

syns selv den blakke varianten er penest, da det svarte kan bli litt kjedlig syns jeg......

Blir det som med fjordingen da? Gulblakk, gråblakk,rødblakk, o.s.v ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Portugisisk vannhund er det i norge tillat med:

Sort.

Brun.

Sort med 30% hvite avtegn.

Brun med 30% hvite avtegn.

Hvit.

I usa for eks. er det liv med mer enn 30% hvitt og hvit med sorte/brune tegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene hos Chow chow er :

Hvit

champion247b.jpg

Sort

blackmagicmarquis000411.jpg

Blå

1zhuang.jpg

Krem (Diego)

CIMG3340.jpg

Rød/Brun

Red.jpg

Fawn

(Bildet funker ikke)

Tror det var alle fargene.. Alle skal ha sort nesebrusk, utenom

de som er hvite og krem, da de har lov å ha rosa nesebrusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

old english sheepdog

Farge: Alle nyanser i grått, gråsprengt eller blått. Kropp og bakpart ensfarget med eller uten hvite sokker. Hvite flekker i de ensfargede partiene er ikke ønskelig. Hvit med eller uten avtegninger på hodt, hals, front og under magen. Alle brune nyanser uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...