Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargevarianter på rasen din!


Silje

Recommended Posts

Guest Vicky

ja, de er veldig spesielle... husker en aussie som hadde et gult og et isblått... råtøft... Vicky har et brunt og et blått med litt brune flekker på øverst... spesielt... hehe.... Indianerene kalte aussien for spøkelses hunden... hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Var egentligt meningen jeg sko ha en rød og hvit amstaff. Ei tispe..

Snakket med en som hadde kull.. (dette var før jeg fikk Balto, omtrent 1 1/2 år siden)  

Og alt var klart, og jeg skulle ha den..

MEN så såg far min ett innlegg (avisen elns) om at amstaffen kanskje sko forbys i norge..

Så han fant ut at de va farlige.. (tror aldri jeg har vært mer forbanna i hele mitt liv) Så da fikk jeg ikke lov å kjøpe den valpen.. *triståtenkepå*

Den amstaffen var bare så utrolig nydelig..  

Har hatt ei Bull Terrier tispe på For før..

Helt utrolig tøff tispe.. ;) hehe..  

Så ble litt forbanna når den loven kom.. Jeg som hadde bestemt meg for å få meg en amstaff en gang..

ÅÅ.. Hvor i fra da?

Pappa'n min flei fly forbanna han og, for å si det mildt., Men vet hvordan han er så sa det til han 2 dager før vi reiste til oslo for å hente ho.. hehe :wink: Men etter 2 min så ble de fort gode venner, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de er veldig spesielle... husker en aussie som hadde et gult og et isblått... råtøft... Vicky har et brunt og et blått med litt brune flekker på øverst... spesielt... hehe.... Indianerene kalte aussien for spøkelses hunden... hihi

kan godt forstå at de ble kalt det ja, for de ser litt spøkelseaktige ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky : En fullvoksen Chow Chow hann skal være omtrent 56 cm høy. Er max høyde, men den høyde jeg vil at Diego skal ha.. ;)

Og vekten er 32 kg. (max dette også, men som sagt vil jeg ha en stor og kraftig Chow) :P :P

Kathrine : Husker ikke helt hvor dette var. Tror kanskje det var Oslo..

Er bare problemet når far min sier nei, så er det nei..

Blæh.. Domme han. Bor jo hos han.

Men kanskje jeg flytter til Sverige.. :P :P

Så får jeg endelig en amstaff.. :P :P

Har alltid elsket fargen Blue merle. Og blå øyne.. *drømme*

Både på Aussien og Collie.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Alle farger på hvit bunn tillatt. Hvitt dominerende på kropp og ben. Det hvite i hodet foretrekkes ved et mer eller mindre bredt bliss. Hvit tegning tillatt på forreste del av hodet, men dominerende hvitt hode er feil. Pigmenterte lepper, øyelokksrender og nesebrusk.

Det vanligste er hvit/sort, hvit/sobel og trefarget/tricolor. I Norge er det vanlig å skille på trefarget og tricolor. Trefarget er sånn som LiLi, at fargene brun og sort flyter over i hverandre, mens tricolor er sort med markerte brune flekker (som hos dobberman).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og dere er sikkre på at det er sheltie? (og ikke en tricolorsheltie?) For i mine hundebøker (årsbøkene til NSSK) står det at det ikke er registrert black and tan på mange år.... hmmm..mystisk :(

Måtte bare si at nå har jeg funnet ut av mitt mysterie om fargen Black and tan på sheltie! Har vært sååå nysgjerrig på dette :x

Det fins ikke en eneste sheltie som er black and tan lenger!! Ikke i hele verden! Grunnen til dette er at det er avlet inn hvitt gen i alle shelties, og siden det er resistent, så er fargen black and tan umulig!

Så egentlig er det ikke nødvendig å ha det som lovlig farge i rasestandaren :x

Så hundene dere har sett er enten annen rase eller noe som lignet en sheltie :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ridgeback:  

Lys til rød hvetefarget. Litt hvitt på bryst og tær tillatt, men overdrevent hvitt på bryst. tær, buk eller over tærne uønsket. Mørkt snuteparti og ører tillatt. verdrevent sorte hår i pelsen er meget uønsket.

Altså har Aro litt formye hvitt i forhold til standaren. På fremlabben går det hvite over "ørnekloen". Det foretrekkes at hvis det er hvitt på labben skal det ikke gå over denne "ørnekloen"...

6mnd.jpg

Så nydelig Aro er! Elsker ridgebacker! De er nydelige! Særlig de som er rødlig i pelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :mrgreen: Er veldig fornøyd med gutten min :D Bare synd at han ikke fikk ned begge testikklene slik at han kunne stilles :D Men han er jo godgutten min uansett :( Men pga at han legger lett på seg etter han ble kastrert, må vi nå ta oss i selen og få av han iallefall 5 kg!!! Var å fikk vaksine igår å da veide han 50 kg :oops: Så nå er det frem med joggesko og springer på sykkelen, så får vi håpe mor også mister noen kilo i samme slengen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :mrgreen:  Er veldig fornøyd med gutten min :D  Bare synd at han ikke fikk ned begge testikklene slik at han kunne stilles :D   Men han er jo godgutten min uansett :(   Men pga at han legger lett på seg etter han ble kastrert, må vi nå ta oss i selen og få av han iallefall 5 kg!!! Var å fikk vaksine igår å da veide han 50 kg :oops:   Så nå er det frem med joggesko og springer på sykkelen, så får vi håpe mor også mister noen kilo i samme slengen 8)

Hehe det skal ikke være enkelt :x Hvor masse er maks vekt for RR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Invild skrev om labradoren, så sier jeg newfoundlandshunden da;-)

En kan få newfpundlandshund i svart, brun og hvit/brun. De svarte og brune kan også ha små flekker (enten på hale eller bryst eller labber) av hvitt.

250px-Galibalticstorm.JPG

Svart

022_11_weken_mn_GRASSSS.jpg

brun

18861110806770.jpg

svarte med litt hvitt på

Oberon%20newfound.JPG

Brun med hvitt på

boras_bis_4_newfoundland.jpg

svart og hvit... og det heter IKKE landseer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunder: 36,5 kg  

Tisper: 32 kg  

Men tror de fleste hannhundene i Norge ligger på rundt 40 kg. Hannhundene er ganske krafitge. Aro blir iallfall altfor tynn viss han skal ned til 36,4 kg.

Okei..Ja det kommer sikkert an på høyde osv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. elsker nuffer! Første gangen jeg så en nuffe var vel på ei utstilling her på Støren for mange mange år siden. Kom på både jeg og pappa ble så forelsket i disse hundene! Hihi..

Nei, jeg skal ha flere hunder når jeg flytter, det er sikkert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, nå er du litt for snill... Han var tynnere før, men så gikk vekten opp igjenn... Noe muskler er det, men akkuratt nå er det fett også :wink: Men de fleste jeg kjenner ligger over standeren ja, både tisper og hannhunder... Har så langt bare sett en som er standavekten, han er veldig tynn i forhold til de andre guttene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...