Gå til innhold
Hundesonen.no

godbit?


Prins

Recommended Posts

hvilke/n godbit bruker du til din hund? og hvor får du kjøpt det? jeg lurte på om det går ann å bruke et annet fôr som godbit? eller resulterer det i at han ikke vil ha tørrfôret sitt :P jeg bruker litt forskjellig, prøver å variere det så+nn at han ikke går lei og at han ikke vet hva som kommer idag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frolic, både små og store. Deler dem opp i fire biter (eller enda mindre).

Pølse-, fiskekake-, kjøttkake-, kjøttbolle- biter.

Rå kyllingfiletbiter.

Alle mulige "dyrebutikkgodbiter" som lar seg dele opp i mindre biter.

Softies godbiter delt opp i småbiter.

I dag hadde jeg ikke noe og fylte lomma med tørrfor. Fungerer fint til avledning og forsterking av "normal" atferd på bussen! Hun lot f.eks en gammel mann klappe seg på bussen i dag og da knipset jeg en tørrforbit som bekreftelse på min annerkjennelse av hennes respons på hans "klåing".

Vi gikk en lang tur i skogen med badepause og hadde ball som forsterker i badinga. (Superpotent forsterker for henne. Har jeg ball, er godbiter overflødig.)

Skulle jeg trent lydighet eller annen planlagt trening, måtte jeg nok tatt en tur innom butikken! Som nødproviant fungerer tørrforkuler helt fint!

Tja, dette var vel det meste om oss.

Jo, alle menneskematgodbitene er supergodbiter og forbeholdt virkelig viktige treningsøkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frolic er den røde posen med en dalmatiner med prikker i alle farger. Populært som godbit her i gården! Jeg deler dem også i fire når jeg skal klikke ofte, da får jeg brukt tiden bedre (hun spiser dem fortere enn en hel Frolic), og hun virker faktisk mer tent når hun bare får de små bitene.

Ellers har jeg brukt mye pølse, så det er hun veldig lei av.

Softies bruker jeg. Fiskepudding.

Det er vel de tingene jeg bruker mest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Frolic

Har jeg ikke mer av det så hende det jeg bruker tørrfor og det går like fint. Hender jeg tar med sånne gratis små prøveposer på for og disse bruker jeg som godbiter om jeg er tom for Frolic.

Min hund er veldig matglad og har ikke mistet lysten på tørrfor selv om hun får dette som godbiter.

Hender jeg bruker andre poser med godbiter, men Frolic er favoritten da de er lette å dele slik at man får den str. man ønsker, samt at de ikke blir klissete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har en veldig kresen hund :P

Når vi er ute, så er ikke alle godbiter like bra. Da er det kyllling som teller.

Ellers er han også veldig glad i Frolic. Har funnet noen Pedigree produkter på butikken som lukter som bacon. Husker ikke navnet. Men disse er han veldig glad i. Kommer i strimler, så klipper de opp i mindre biter.

Lever liker han også godt. Og lunge. Det er nam nam :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Frolic

Har jeg ikke mer av det så hende det jeg bruker tørrfor og det går like fint. Hender jeg tar med sånne gratis små prøveposer på for og disse bruker jeg som godbiter om jeg er tom for Frolic.

Min hund er veldig matglad og har ikke mistet lysten på tørrfor selv om hun får dette som godbiter.

Hender jeg bruker andre poser med godbiter, men Frolic er favoritten da de er lette å dele slik at man får den str. man ønsker, samt at de ikke blir klissete.

Her er det mer sånn at hvis jeg har brukt tørrfor som godbit, så sklir maten lett ned. Litt sånn, mmm godbiter til middag, jo! :P

Frolic blir klissete i lomma, hvis de ligger løst og så begynner det å regne! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter litt på det. Noen ganger pølse eller andre kjøttbiter, andre ganger frolic eller godbitene fra Purina. Det siste vi kjøpte inn var fantastix fra Purina. De var veldig populære, bare synd for Buster at de ble gjenglemt på Inderøya :P, har ikke funnet dem her enda. Men det meste som lukter godt/stramt (alt etter hvem sin nese man skal følge) er populært her. Men hadde jeg prøvd å bruke for som godbit hadde jeg fått et fnys og et deerjosåsmåogkjedeligejo-blikk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Frolic, somvi deler opp i fire.

Softies biter.

Slike prøver på tørrfôr går også ned på høykant. Men favoritten er vell leverpostei på tube :P

Det meste av menneskemat egentlig; pølse, fiskekaker, karbonade, kjøttkaker, kjøttboller osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg bruker:

Doko godbiter

Tørrfôrkuler (ikke vårt eget fôr)

Softies fra Friskies

Og div. fra dyrebutikken.

Det som slår best an er:

Leverpostei på tube

Kjøttkaker

Hjemmelagde levergodbiter

Ostegodbiter fra dyrebutikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker for det meste doko-godbiter (kjøper to kilo for åtti kroner nedi byn). Ellers går det litt i tilfeldige godbiter som jeg kjøper på dyrebutikker - løsvektkjekser liker jeg godt å bruke, men for mye resulterer i udelikat dritt. Bruker tørrfor innimellom om jeg ikke har noe annet.

Ellers hender det at jeg bruker pølse eller annet kjøtt, eller go'biten eller noe sånt, om jeg skal trene på noe hvor hun virkelig må yte alt hun har. Selv om jeg da likeså godt bruker ball, det syns hun er dritkult.

Dessuten har jeg lurt på å prøve å finne oppskrift på kavringer og putte oppi bittesmå biter av pølse oppi deigen. Jeg liker konsistensen på kavring (kan ha den løs i lomma siden den er så tørr), og om jeg baker dem i små biter og setter til litt kjøttsmak må jo både jeg og dyret blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok som heter "nam-nam, Hjemmelagde godbiter til hunden din" av Helle Haugenes & Magrete Breivik, Canis forlag. Jeg er altfor lat til å ha laget noe derfra enda, men her er en oppskrift på sprø kjeks:

7 1/2 dl kokende vann med 2ss buljong eller kraft

5dl lettkokte havregryn

1 1/4 dl olje

2 1/2 dl hvete- eller havrekli

1 dl honning

2 egg

1 1/2 - 2 liter hvetemel

Bland havregryn, olje, kli og honning sammen med det varme vannet.La avkjøles litt før eggene has i. Dersom deigen er for varm vil eggene klumpe seg. Bland inn melet gradvis inntil deigen er fast. Strø hvetemel utover en ren benkeplate. kjvle ut deigen og lag passe store kjeks. Bruk en form eller toppen av et glass til å stikke ut kjeksene, eller en pizzakutter tilå lage firkanter.stek i ovnen på 200 grader i èn time. Slå av ovnen og la kjeksene avkjøles i ovnen over natten. De blir harde og sprø så snart de er avkjølt. Oppbevares i papirpose eller pappeske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok som heter "nam-nam, Hjemmelagde godbiter til hunden din" av Helle Haugenes & Magrete Breivik, Canis forlag. Jeg er altfor lat til å ha laget noe derfra enda, men her er en oppskrift på sprø kjeks:

7 1/2 dl kokende vann med 2ss buljong eller kraft

5dl lettkokte havregryn

1 1/4 dl olje

2 1/2 dl hvete- eller havrekli

1 dl honning

2 egg

1 1/2 - 2 liter hvetemel

Bland havregryn, olje, kli og honning sammen med det varme vannet.La avkjøles litt før eggene has i. Dersom deigen er for varm vil eggene klumpe seg. Bland inn melet gradvis inntil deigen er fast. Strø hvetemel utover en ren benkeplate. kjvle ut deigen og lag passe store kjeks. Bruk en form eller toppen av et glass til å stikke ut kjeksene, eller en pizzakutter tilå lage firkanter.stek i ovnen på 200 grader i èn time. Slå av ovnen og la kjeksene avkjøles i ovnen over natten. De blir harde og sprø så snart de er avkjølt. Oppbevares i papirpose eller pappeske!

Hm, den så ganske bra ut... Kanskje jeg skal slenge meg ut og lage det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg stekt dem og nå står de i ovnen og hviler seg. Brukte to blokker hønsebuljong og en blokk fiskebuljong for å få ordentlig med smak, kunne sikkert hatt oppi enda mer for å få de enda mer smakrike. Tinka syns det luktet godt allikevel hun, da. Noen tips:

- Husk å ta oppi rikelig med hvetemel så det ikke blir så klissete.

- Full deig blir over fire brett (jeg har en klump med deig i kjøleskapet som jeg må bake ut i morgen), så om man lager halv porsjon så holder det. Da gidder man kanskje å lage alle bitene like små så får man mer utav deigen også.

- Ikke stek fire brettene samtidig, med mindre hunden din har sansen for brent mat (det ble bare det øverste brettet som ble brent - alternativt kan man rullere på brettene så alle står like lenge øverst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke pølse når vi trener lydighet, enten på kurs eller sammen med andre. Det er hun veldig gira på ;D Steiker også opp lever noen ganger. Steiker det i panna og tar på hvitløkskrydder. Pakker det i passe store posjoner i plastikposer og legger det i frysa. Også tar jeg opp ettersom jeg trenger det til trening :lol:

Om vi bare går tur og jeg putter noen godbiter i lomma, bruker vi litt forskjellig. Endel frolic og ellers forskjellig godbiter man får kjøpt på butikken og i dyrebutikken :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg stekt dem og nå står de i ovnen og hviler seg. Brukte to blokker hønsebuljong og en blokk fiskebuljong for å få ordentlig med smak, kunne sikkert hatt oppi enda mer for å få de enda mer smakrike. Tinka syns det luktet godt allikevel hun, da. Noen tips:

- Husk å ta oppi rikelig med hvetemel så det ikke blir så klissete.

- Full deig blir over fire brett (jeg har en klump med deig i kjøleskapet som jeg må bake ut i morgen), så om man lager halv porsjon så holder det. Da gidder man kanskje å lage alle bitene like små så får man mer utav deigen også.

- Ikke stek fire brettene samtidig, med mindre hunden din har sansen for brent mat (det ble bare det øverste brettet som ble brent - alternativt kan man rullere på brettene så alle står like lenge øverst).

Spennende! Får tro Tinka liker dem, da! Ellers har jeg en oppskrift på levergodis her! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssda, de syns hun var gode! Men om du har planer om å lage dem du også vil jeg anbefale deg å ta deg ork til å lage de bittesmå... Jeg skulle ha laget de enda litt mindre ser jeg, men da veit jeg det til neste gang.

Og når jeg først har oppskriften på å få dem sprø og tørre, går det jo an å eksperimentere litt med hva jeg har oppi for å gi smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssda, de syns hun var gode! Men om du har planer om å lage dem du også vil jeg anbefale deg å ta deg ork til å lage de bittesmå... Jeg skulle ha laget de enda litt mindre ser jeg, men da veit jeg det til neste gang.

Og når jeg først har oppskriften på å få dem sprø og tørre, går det jo an å eksperimentere litt med hva jeg har oppi for å gi smak.

Det var det jeg tenkte, også. du ønsket jo i utgangspunktet noe du kunne putte pølse, elle noe i! Det går sikkert fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...