Gå til innhold
Hundesonen.no

Er klikkertrenere late?


Mirai

Recommended Posts

Gikk litt ut av topic i den andre tråden, så jeg starter en ny en.

Joa, moro nok det, men for mange blir det jo aldri noen skikkelig ut av dette. Da er det i så fall bare for aktivisering av hunden. For de som har som mål å nå til topps i elite er ikke dette en treningsmetode man kan satse på for å få et godt program.

Men helt fint for de som ikke skal konkurere eller fitn å bruke når man ikke gidder å trene med et veldig spesiellt formål. Jeg synes det blir litt latskap jeg da.... Sitte på rompa eller stå stille å vente på at hunden skal gjøre noe jeg har lyst til.. men, men.... gjør det innimellom jeg og....

Jeg vil fortsatt ha et svar på om du mente aktiviseringsøkter, eller klikkertrening generelt.

Vicky var også veldig på å si at folk har forskjellige prioriteringer og mål. Vil gjerne vite litt mer utdypende hva du mente med dette :D

For det er vel ikke sånn at klikkertrenere er late mennesker som ikke gidder å gjøre noe i treningssammenheng, og at man ikke kan komme langt med klikkertrening..?

Jeg føler hvertfall at klikkertrening har mye for seg, og jeg føler meg absolutt ikke lat fordi jeg klikkertrener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Det var vel jeg som "ba" om denne latskapspåstanden ved å foreslå "klikkerleken" som aktivitet. Altså, hunden tilbyr altferd og den bygges på. (Er det det som heter å freeshape, tro?)

Det jeg lurer litt på, er om disse klikkermotstanderne i det hele tatt har brukt klikker? En litt "slem" tanke slo meg. Kanskje prøvd, men ikke fått til? For å påstå at klikkerbruk ikke kan brukes ved innlæring av et godt lydighetsprogram (hvordan er et dårlig?) og at klikkerbruker er latskap, er totalt skivebom! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel jeg som "ba" om denne latskapspåstanden ved å foreslå "klikkerleken" som aktivitet. Altså, hunden tilbyr altferd og den bygges på. (Er det det som heter å freeshape, tro?)

Det jeg lurer litt på, er om disse klikkermotstanderne i det hele tatt har brukt klikker? En litt "slem" tanke slo meg. Kanskje prøvd, men ikke fått til? For å påstå at klikkerbruk ikke kan brukes ved innlæring av et godt lydighetsprogram (hvordan er et dårlig?) og at klikkerbruker er latskap, er totalt skivebom! :D

Ja, det er noe som heter frishape... :D

Jeg tror vel og mange utaler seg på et litt magert grunnlag.... Særlig når de kaller det latskap.

Jeg synes det krever utrolig mye av meg å drive med klikkertrening. Selv om vi lar hunden tenke selv, overlater vi jo ikke ALL tenking til hunden. Det kreves litt tankevirksomhet fra oss også, og vi må hele tida være på allerten for å få klikket presist nok, når hunden tilbyr akkurat DET.

Jeg synes og jeg må gi mye mer av meg selv, for å være det absolutt kuleste hunden vet. Det er vel "riset bak speilet" når man ikke tar i bruk positiv straff... Vi må være BEDRE enn alt av forstyrrelser, så hunden velger oss. Vi har ikke hjelpemiddelet: "gjør det, eller så.... :D "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv prøvd klikker (ikke veeeeeeeeldig lenge, men vi kom inn i det), og jeg syns dette var noe som ikke passet oss. Men tror at for de hundene/eierne det passer for, så fungerer det like bra som all annen innlæring. Men det er forskjell fra individ til individ.

Men vil bli like feil å kalle ikke-klikkere for late også :D

Vil verken kalle ikke-klikkerne eller klikkerne for late.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lat av natur jeg, og det er faktisk i stor konflikt med treningen min. Jeg vil gjerne ta snarveier, men kan ikke hvis jeg skal få best effekt ut av treningen. Jeg har aldri tenkt så mye, skrevet så mye logg eller konsentrert meg så hardt om hundetrening som nå når jeg klikkertrener (og ja, jeg trente tradisjonellt før). Så nei, klikkertrening er ikke latskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrenere er ikke late, de er presise :D Og ofte mye mer kreativ en andre trenere, fordi de ser etter adferder de vil ha mer av. Om de ser etter en ting, kan en helt annen ting dukke opp, så kan de forsterke det. Skal litt kreativitet til for å finne ut hvilken adferd, og hvorfor man vil hunden skal tilby akkurat den for å føre den videre til en hel øvelse.

Det er mye godbiter, so what? bedre med litt for mye enn litt for lite.

Her ville ikke likkertrening fungert i praksis. Jeg kunne klart det, men med resten av familien som ikke vil, holder på rangstige osv, går det ikke. Klikkertrening er langt fra enkelt. Ingen kan si imot det før de har prøvd.

Men late, det kan ingen kalle dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Kan du ikke lese innlegget til Maren ordentlig da IW?

Her er setningen som forklarer deg litt:

Maren: Joa, moro nok det, men for mange blir det jo aldri noen skikkelig ut av dette.

Det samme mener jeg hvis du ennå ikke har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lese innlegget til Maren ordentlig da IW?

Her er setningen som forklarer deg litt:

Maren: Joa, moro nok det, men for mange blir det jo aldri noen skikkelig ut av dette.

Det samme mener jeg hvis du ennå ikke har skjønt det.

Det var tydeligvis flere enn meg som lurte :D Så hvorfor ikke spørre.

Hun skriver også dette:

For de som har som mål å nå til topps i elite er ikke dette en treningsmetode man kan satse på for å få et godt program.

Men helt fint for de som ikke skal konkurere eller fitn å bruke når man ikke gidder å trene med et veldig spesiellt formål. Jeg synes det blir litt latskap jeg da.... Sitte på rompa eller stå stille å vente på at hunden skal gjøre noe jeg har lyst til.

Det er jo det her man reagerer på. At det er latskap, ikke effektivt (siden hun sier man ikke kan nå til topps med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lese innlegget til Maren ordentlig da IW?

Her er setningen som forklarer deg litt:

Maren: Joa, moro nok det, men for mange blir det jo aldri noen skikkelig ut av dette.

Det samme mener jeg hvis du ennå ikke har skjønt det.

Jeg vil tro at det er hva personen selv vil gjøre ut av det. At det ikke blir noe skikkelig ut av det er fordi de ikke gjør noe skikkelig ut av det. Tviler på at det ville bli noe skikkelig ut av å trene mer tradisjonelt heller, hvis man ikke går inn for det. Man må hele tiden planlegge og tilrettelegge når man trener en hund, og gjør man ikke det så blir det sjelden noe ut av treninga uansett hvordan treningsmetode man bruker.

Klikketrenere er ikke late. Her må det tenkes og planlegges nøye for å lykkes 100 %. Man må hele tiden være konsentrert på hunden(kan være et problem for mange, da mennesker er en nysgjerrig og sosial art), hva den gjør og tilbyr av adferder. Man må være presis med klikket og hele tiden gi av seg selv(spessielt hvis man han hunder som ikke er så lette å motivere). Jeg er blitt mye mer aktiv med i treningen(i positiv forstand) etter at jeg begynte å klikketrene, fordi hunden min ikke er så lett å motivere og helst går å snuser for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skulle de være det? Klikkertrening HANDLER jo ikke om å stå og vente på hva hunden har å tilby, det er kun en del av treningen. Ingen hundetrenere er late om de trener seriøst- da kreves det tålmodighet og selvdisiplin uansett hvordan du trener, og hvilke metoder du benytter. Det de fleste som ikke driver med klikkertrening ikke vet, er at det krever MYE av eieren for å trene effektivt. Loggføring, 100% våkenhet hele tiden, mye tankearbeid og grubling. Man må hele tiden vurdere seg selv, og hvor man er ift treningen, tilrettelegge og ikke minst, bite i seg den boblende frustrasjonen som noen ganger kan tenke seg å dukke opp under trening... Men morro er det jo;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skulle de være det? Klikkertrening HANDLER jo ikke om å stå og vente på hva hunden har å tilby, det er kun en del av treningen. Ingen hundetrenere er late om de trener seriøst- da kreves det tålmodighet og selvdisiplin uansett hvordan du trener, og hvilke metoder du benytter. Det de fleste som ikke driver med klikkertrening ikke vet, er at det krever MYE av eieren for å trene effektivt. Loggføring, 100% våkenhet hele tiden, mye tankearbeid og grubling. Man må hele tiden vurdere seg selv, og hvor man er ift treningen, tilrettelegge og ikke minst, bite i seg den boblende frustrasjonen som noen ganger kan tenke seg å dukke opp under trening... Men morro er det jo;)

utrolig bra skrevet :D

Det blir jo hva du gjør det til. om det er me klikker eller ikke. Er ikke treningsmetoden som viser om du trener seriøst, det kommer mer an på hva du legger i treningen din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig bra skrevet :D

Det blir jo hva du gjør det til. om det er me klikker eller ikke. Er ikke treningsmetoden som viser om du trener seriøst, det kommer mer an på hva du legger i treningen din :D

Bra sagt. :D Selv bruker jeg klikker i treningen av min hund,og jeg syns det funker fint. Jeg er overhodet ikke av den tålmodige typen,og da blir det enda bedre syns jeg, for Odin får belønning utolig kjapt i klikket,og lært meget hurtig at det klikket betydde noe godt!

Nå har vi også innlemmet det i gruppe C trening (RIK), og det funker der og. På to treningsøkter (dvs fire ganger ti minutter ca)gikk han fra å renne ned figurant og skjul i bevoktningen, til å komme inn kjapt, men sette seg i front og gjøre det han skal (uten å løpe over stakkels figuranten i glede).

Noen shaper kommer jeg aldri til å bli, men klikkeren er et utrolig godt redskap om man vil være presis i sin belønning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det er jo det her man reagerer på. At det er latskap, ikke effektivt (siden hun sier man ikke kan nå til topps med det).

Men kan ikke du slutte å bry deg om hva alle andre syns? Kan ikke folk få ha sine meninger uten at man må lage en egen tråd ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke du slutte å bry deg om hva alle andre syns? Kan ikke folk få ha sine meninger uten at man må lage en egen tråd ut av det?

Det er jo ikke snakk om at jeg sitter her og gråter fordi noen uttaler seg om noe på et forum :rolleyes: Og du har visst litt vanskelig for å se det, men det er fler enn meg som "bryr seg." Hvis man skal slutte å bry seg, så kan vi vel stenge ned alle diskusjonsforumer, da :)

Svar på tråden i stedet for å henge deg opp i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke du slutte å bry deg om hva alle andre syns? Kan ikke folk få ha sine meninger uten at man må lage en egen tråd ut av det?

Nå er det jo det faktum at man lurer på hva andre mener, som danner en diskusjon da...

Og til dere som ikke tror at man kommer noen steder med klikkertrening, kan gå inn på linken jeg har lagt ut nedenfor her! Ipho er ikke en "ren" klikkerhund, men det var under en treningssamling med eieren hans at jeg startet med klikker!

Sportshund.no

Til de som ikke gidder klikke se ginn på link, legger jeg ut meritter her..

2 Plass i Europamesterskapet IPO I for Rottweilere 2003

Norgemester i IPO I 2003

Norgemester i IPO II för alle raser 2004

Norgemester i IPO III för Rottweiler 2004

Norgemester i IPO III för Rottweiler 2005

11 plac. i IPO-VM för Rottweiler 2004.

Norsk Brukschampion (IP)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på, er om disse klikkermotstanderne i det hele tatt har brukt klikker? En litt "slem" tanke slo meg. Kanskje prøvd, men ikke fått til? For å påstå at klikkerbruk ikke kan brukes ved innlæring av et godt lydighetsprogram (hvordan er et dårlig?) og at klikkerbruker er latskap, er totalt skivebom! :)

Jeg har veldig lyst til å stille spørsmålet andre veien også:

Hvor mange av dere klikkertilhengere har egentlig vært i et miljø (og nei, et hundekurs eller tre er ikke det samme som å være med i et miljø) der man ikke benytter seg av klikkermetoden? Jeg vil fremheve at klikkermetoden ikke er det samme som bruk av klikker. Jeg bruker klikker, men bruker ikke metoden. Med det i mente at det er disse ekvipasjene som i all hovedsak faktisk "blir noe" her i landet, mens klikkertrenerne i forhold er underrepresentert i konkurransesammenheng, så kan man jo ikke annet enn å lure på om uttalelser som at klikkertrenere trener mer presist (noen innlegg over) i alle fall må være skivebom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man klikkertrener betyr jo ikke at man aldri har vært i andre miljøer :)

Og ja, det er stor forskjell på klikkertrening, og å trene med klikker!

Det jeg ville diskutere i denne tråden var vel heller: Hvorfor tror folk at klikkertrenere er late? Hvor kommer det utsagnet fra? Kan man ikke få gode resultater ved klikkertrening, og hvorfor blir det ofte sett ned på og man føler det er litt sånn "jaja, hun går der og suller og klikkertrener, blir vel aldri noe ordentlig ut av det.".

Jeg tror noe av grunnen ti at man foreløpig ikke har sett så mange ekvipasjer i toppen av f.eks lydighet, er fordi det er relativt nytt. Jeg sier relativt, fordi klikkertrening har jo eksistert lenge, men det har jo først blitt mer vanlig nå i det siste, med kurs og slikt. Så antallet som klikkertrener med tanke på seriøs konkurranse og toppen i lydighet er vel ikke så stort enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke klikkertrenere er late. Jeg husker det var en tråd på Canis som nevnte dette en gang. Kanskje det er der det dukket opp. Derimot tror jeg at presisjonsnivået (som ble nevnt her) generelt er for lavt på de som klikkertrener, og derfor blir det kanskje oppfattet som lite seriøst av de som virkelig har ambisjoner. Å lykkes på konkurransebanen krever god planlegging i innlæring av øvelsene. Det må hundefører lære! Det at man klikkertrener er ikke det samme som å tro at planleggingen kommer av seg selv. Det er fortsatt hundefører som sitter og styrer leken, og er hundefører ikke flink, ja da blir ikke hunden flink heller.

Når ambisjonenivået på den gemene klikkertrener ikke er særlig høyt i tillegg, ja, da sier det seg selv at resultatene lar vente på seg. Det skal heller ikke stikkes under en stol at det virker som om de som skriker høyest i det offentlige rom faller inn under sistnevnte gruppe. Det bidrar ikke til at andre ser på klikkermetoden som en effektiv metode!

Jeg begynte også med klikkertrening, men jeg har altså en hund der jeg mener klikkertrening er et dårlig metodevalg. Jeg har ambisjoner, og jeg har ingen planer om å sitte å vente på at han blir klar for metoden. Da er det enklere, kjappere og morsommere å lokke og lure litt, klikker for å preisere, samtidig som jeg til slutt setter krav bak øvelsen. Det er noe som heter å tilpasse treningsmetode til individ, og klikkermetoden er intet unntak.

Jeg tror også det er mulig å få en klikkertrent hund opp i konkurransesammenheng, men jeg tror også det tar flere treningstimer enn med bruk av konvensjonelle metoder fordi generaliseringen må være så veldig mye bredere. All ære til de som har mulighet til å trene så mye, men det har ikke jeg!

Det blir spennende å se i fremtiden om dere har rett, og om det er klikkermetodens "unge alder" som gjør at vi ikke har sett noe til den i eliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å stille spørsmålet andre veien også:

Hvor mange av dere klikkertilhengere har egentlig vært i et miljø (og nei, et hundekurs eller tre er ikke det samme som å være med i et miljø) der man ikke benytter seg av klikkermetoden? Jeg vil fremheve at klikkermetoden ikke er det samme som bruk av klikker. Jeg bruker klikker, men bruker ikke metoden. Med det i mente at det er disse ekvipasjene som i all hovedsak faktisk "blir noe" her i landet, mens klikkertrenerne i forhold er underrepresentert i konkurransesammenheng, så kan man jo ikke annet enn å lure på om uttalelser som at klikkertrenere trener mer presist (noen innlegg over) i alle fall må være skivebom!

øhh..regner med det er bla. mitt innlegg du sikter til. Hva i all verden har det å trene presist (definasjon: belønne presist) med hvor langt man kommer, og hvor mye man hevder seg i konkuranser?! Og hvordan i all verden kan man se på en deltagene LP utøver om han klikkertrener eller ikke? Så vidt jeg vet har de ikke lov å klikke i ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhh..regner med det er bla. mitt innlegg du sikter til. Hva i all verden har det å trene presist (definasjon: belønne presist) med hvor langt man kommer, og hvor mye man hevder seg i konkuranser?! Og hvordan i all verden kan man se på en deltagene LP utøver om han klikkertrener eller ikke? Så vidt jeg vet har de ikke lov å klikke i ringen?

Hvis du ennå ikke har funnet ut at presisjon er ett av de viktigste kriteriene i trening av hund så har du et langt stykke igjen før du kan vise til noe særlig i en konkurranse!

Man kan ikke se på deltakerne i ringen at man har klikkertrent eller ikke (interessant egentlig, siden man skal få så mye lykkerligere hunder av klikkermetoden), men man kan altids prate med folk utenfor ringen. Det gjør i alle fall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Godt sagt Yngvil! Innlegget burde rammes inn. Helt klart :)

Det er jo ikke snakk om at jeg sitter her og gråter fordi noen uttaler seg om noe på et forum rolleyes.gif Og du har visst litt vanskelig for å se det, men det er fler enn meg som "bryr seg." Hvis man skal slutte å bry seg, så kan vi vel stenge ned alle diskusjonsforumer, da wink.gif

Svar på tråden i stedet for å henge deg opp i meg.

Hehe, joda. Men det ser ut som dere som trener og "trener" med klikker eller klikkertrener rent; dere hisser dere veldig opp uten grunn. F.eks Maren sa sin mening, og understreket at dette var det hun syntes. Og så angriper hele gjengen henne fordi hun sier sin mening. Og hun har faktisk resultater å vise til vel og merke.

Jeg svarte på tråden. Og jeg har ikke hengt meg opp i deg, men i hvordan du og de andre hisser og girer dere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Det er ikke snakk om å angripe. Men når man sier sånne ting, så er det kanskje greit å si noe mer.. Det blir jo som om jeg skulle si at å trene Nordenstam er så voldsomt, idiotisk og fælt - uten at jeg sier noe mer, eller hvorfor jeg syns det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Vicky: Det er ikke snakk om å angripe. Men når man sier sånne ting, så er det kanskje greit å si noe mer.. Det blir jo som om jeg skulle si at å trene Nordenstam er så voldsomt, idiotisk og fælt - uten at jeg sier noe mer, eller hvorfor jeg syns det.

hun sa jo at det ofte ikke blir noe ut av klikkertreningen sånn, og det er jo ikke noe man trenger å forklare. Når det faktisk veldig ofte er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...