Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering innendørs

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Hva mener dere er grunnen til at en hannhund markerer inne når den er med eieren på besøk hos venner?

(ikke Diego det er snakk om nå :D )

Skrevet

De markerer for å si at "dette er mitt territorie".

Hjemme hos mamma og pappa så har dette vært et problem, de hadde en hund på besøk for lenge siden som markerte på peisen, og hver gang en ny hann kommer inn der nå, så markere de oppå. Selvom dette er stuerene hunder så skjer det... Aner ikke hvor mange ganger de har skrubba den peisen, men uansett så sitter lukten igjen der...

Guest Vicky
Skrevet

hvis de er trent til å ikke tisse inne prøver nok hunden å vise rang.

Guest Vicky
Skrevet

jeg ville ha sagt klart og tydelig nei når hunden er i ferd til å gjøre det. Hvis den ikke stopper tar du den ut og er litt morsk. :D

Skrevet

Og du er sikker på at det vil hjelpe? :D

Wesminster : Du som ikke tror på rangstige, hva tror du problemet er?

Skrevet

Ja å kastrere vil være en god ide.. Vanskelig å lære av hunden dette.. det kan bli problemer.. det er jo ikke alle han hunder som gjør dette ,men er noen!

Vi har jo Mico her hjemme hos mamma og pappa. han er kastrert. Jeg har passet hunden til venninna mi nå siden lørdag. Med en gang kan kom inn her markerte han seg over alt. Mico ble skikkeløig irritert og det er veldig stor spenning mellom de. Går greit men mico snakker til han noen ganger.. for han markere seg jo på Mico sitt området.. Mico har aldri vært slik før.Men skjønner han jo.. Det er jo hans lukt som skal være her.. Er jo han sin lelighet!

Så disse hundene blir anbefalt å kastreres. Så det skal jeg si til venninna mi.. hvis der er oppdrett så får man vel finne på noe annet, Men hvis hunden ikke skal ha noen valper så hvorfor ikke..

Skrevet

Ville nok prøvd vicky sin måte før jeg hadde kastrert hunden.

Mener klikkere at det ikke finnes rangordning? ikke en gang i en hundeflokk? da kan de ikke ha studert dem noe særlig nøye...

Guest Vicky
Skrevet

Er ikke nødvendig å kastrere en sunn og frisk hannhund [-X denne hunden viser bare at den er sjefen.

Skrevet
Er ikke nødvendig å kastrere en sunn og frisk hannhund  [-X  denne hunden viser bare at den er sjefen.

Nok en gang enig med Vicky!

Skrevet

ja man kan jo prøve denne måten først... På noen kan jo dette læres bort.

Men de som er helt paralysert er nestn umulig til å få tli å slutte..

Har tatt å snakket til han hver gang mens jeg har passet han.. har ikke hjulpet noe!

hunder er jo flokk der.. Også i ulve flokken er det rangsjering..

Så det tror jeg det er med hunder.. noen er jo litt mer ekstrem en andre!

Guest Vicky
Skrevet

helt unødvendig mes kastrering hvis eieren er flink med lederskapet sitt...

Skrevet
helt unødvendig mes kastrering hvis eieren er flink med lederskapet sitt...

Ikke i ALLE tilfeller.... Det sier vetten også...

Det er none han hunder som er helt borte når det gjelder sånn..

kjenner til et tilfelle!

Skrevet

Er ikke alltid det hjelper å bare si Nei..

Men hadde jeg hatt en hund som markerte inne hos andre.

(og så gale at jeg ikke kunne hatt den med på besøk) så hadde jeg kastrert den.. Er jo egentligt ikke noe gale i å kastrere den sånn sett..

Skrevet

Silje: Det er slett ikke sånn at en klikkertrener - eller en som trener med positiv forsterkning og negativ straff - nødvendigvis ikke tror på rangordning og lederskap, men jeg gjør ikke det. Grunnen er det at hunder er egoistiske dyr: Stort sett alt de gjør gjør de fordi de oppnår noe bra eller fordi de unngår noe dårlig. Stress og det faktum at de faktisk er hunder (instinkter altså) kan også virke inn på hva de gjør, men jeg tror ikke på det at hunden gjør noe for å glede lederen, eller for å prøve og komme høyere opp på rangstigen (som jeg altså mener ikke finnes). At jeg ikke tror på rangstige og lederskap betyr ikke at bikkja mi gjør det som det passer henne, vi har allikevel et forhold som bygger på tillit. Jeg stoler på at hun kommer når jeg slipper henne løs, men jeg tror ikke hun kommer for å glede meg. Jeg tror hun kommer for å oppnå noe bra (leke/godbit/ros/kos).

Taz: At hunden tisser når den er på besøk hos andre mennesker kan komme av stress/nervøsitet. Kommer an på en del - hvis hunden f.eks. bare gjør det hos noen kan det være fordi det sitter igjen lukter etter andre hunder/katter/dyr.

Selv om jeg hadde trodd på rangstige og det der, så hadde jeg nok ikke vært enig i at hunden markerer inne når den er på besøk hos andre mennesker fordi den "vil vise rang." Jeg mener hunden skjønner såpass at den ikke hadde trengt å "hevde" seg hos mennesker den knapt har møtt før. Dere som eventuelt har problemer med dette: Om dere møter naboen ute - begynner hunden da f.eks. å ri på vedkommende? De aller fleste vil nok si nei, og for meg blir det egentlig stort sett den samme situasjonen egentlig, som når hunden er på besøk hos folk den knapt har møtt før.

Skrevet

Hamlet har begynt å markere oppå det den andre markerte.

Så hvordan forklarer du det?

Guest Vicky
Skrevet

ja, det kan ha med nervøsitet. Men det kan også ha med lederskap. Man må se situasjonen på nært hold for å bedømme

Skrevet
Hamlet har begynt å markere oppå det den andre markerte.

Så hvordan forklarer du det?

Hamlet er en hannhund, så vidt jeg veit. Og om han markerer oppå et sted en annen hannhund har markert før er det vel fordi han mener at det stedet er hans territorium.

Jeg har aldri sagt noe i mot det at hannhunder i mellom seg ikke kan markere for å si at "her er jeg, bare så du vet det!" :wink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...