Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering innendørs

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Hva mener dere er grunnen til at en hannhund markerer inne når den er med eieren på besøk hos venner?

(ikke Diego det er snakk om nå :D )

Skrevet

De markerer for å si at "dette er mitt territorie".

Hjemme hos mamma og pappa så har dette vært et problem, de hadde en hund på besøk for lenge siden som markerte på peisen, og hver gang en ny hann kommer inn der nå, så markere de oppå. Selvom dette er stuerene hunder så skjer det... Aner ikke hvor mange ganger de har skrubba den peisen, men uansett så sitter lukten igjen der...

Guest Vicky
Skrevet

hvis de er trent til å ikke tisse inne prøver nok hunden å vise rang.

Guest Vicky
Skrevet

jeg ville ha sagt klart og tydelig nei når hunden er i ferd til å gjøre det. Hvis den ikke stopper tar du den ut og er litt morsk. :D

Skrevet

Og du er sikker på at det vil hjelpe? :D

Wesminster : Du som ikke tror på rangstige, hva tror du problemet er?

Skrevet

Ja å kastrere vil være en god ide.. Vanskelig å lære av hunden dette.. det kan bli problemer.. det er jo ikke alle han hunder som gjør dette ,men er noen!

Vi har jo Mico her hjemme hos mamma og pappa. han er kastrert. Jeg har passet hunden til venninna mi nå siden lørdag. Med en gang kan kom inn her markerte han seg over alt. Mico ble skikkeløig irritert og det er veldig stor spenning mellom de. Går greit men mico snakker til han noen ganger.. for han markere seg jo på Mico sitt området.. Mico har aldri vært slik før.Men skjønner han jo.. Det er jo hans lukt som skal være her.. Er jo han sin lelighet!

Så disse hundene blir anbefalt å kastreres. Så det skal jeg si til venninna mi.. hvis der er oppdrett så får man vel finne på noe annet, Men hvis hunden ikke skal ha noen valper så hvorfor ikke..

Skrevet

Ville nok prøvd vicky sin måte før jeg hadde kastrert hunden.

Mener klikkere at det ikke finnes rangordning? ikke en gang i en hundeflokk? da kan de ikke ha studert dem noe særlig nøye...

Guest Vicky
Skrevet

Er ikke nødvendig å kastrere en sunn og frisk hannhund [-X denne hunden viser bare at den er sjefen.

Skrevet
Er ikke nødvendig å kastrere en sunn og frisk hannhund  [-X  denne hunden viser bare at den er sjefen.

Nok en gang enig med Vicky!

Skrevet

ja man kan jo prøve denne måten først... På noen kan jo dette læres bort.

Men de som er helt paralysert er nestn umulig til å få tli å slutte..

Har tatt å snakket til han hver gang mens jeg har passet han.. har ikke hjulpet noe!

hunder er jo flokk der.. Også i ulve flokken er det rangsjering..

Så det tror jeg det er med hunder.. noen er jo litt mer ekstrem en andre!

Guest Vicky
Skrevet

helt unødvendig mes kastrering hvis eieren er flink med lederskapet sitt...

Skrevet
helt unødvendig mes kastrering hvis eieren er flink med lederskapet sitt...

Ikke i ALLE tilfeller.... Det sier vetten også...

Det er none han hunder som er helt borte når det gjelder sånn..

kjenner til et tilfelle!

Skrevet

Er ikke alltid det hjelper å bare si Nei..

Men hadde jeg hatt en hund som markerte inne hos andre.

(og så gale at jeg ikke kunne hatt den med på besøk) så hadde jeg kastrert den.. Er jo egentligt ikke noe gale i å kastrere den sånn sett..

Skrevet

Silje: Det er slett ikke sånn at en klikkertrener - eller en som trener med positiv forsterkning og negativ straff - nødvendigvis ikke tror på rangordning og lederskap, men jeg gjør ikke det. Grunnen er det at hunder er egoistiske dyr: Stort sett alt de gjør gjør de fordi de oppnår noe bra eller fordi de unngår noe dårlig. Stress og det faktum at de faktisk er hunder (instinkter altså) kan også virke inn på hva de gjør, men jeg tror ikke på det at hunden gjør noe for å glede lederen, eller for å prøve og komme høyere opp på rangstigen (som jeg altså mener ikke finnes). At jeg ikke tror på rangstige og lederskap betyr ikke at bikkja mi gjør det som det passer henne, vi har allikevel et forhold som bygger på tillit. Jeg stoler på at hun kommer når jeg slipper henne løs, men jeg tror ikke hun kommer for å glede meg. Jeg tror hun kommer for å oppnå noe bra (leke/godbit/ros/kos).

Taz: At hunden tisser når den er på besøk hos andre mennesker kan komme av stress/nervøsitet. Kommer an på en del - hvis hunden f.eks. bare gjør det hos noen kan det være fordi det sitter igjen lukter etter andre hunder/katter/dyr.

Selv om jeg hadde trodd på rangstige og det der, så hadde jeg nok ikke vært enig i at hunden markerer inne når den er på besøk hos andre mennesker fordi den "vil vise rang." Jeg mener hunden skjønner såpass at den ikke hadde trengt å "hevde" seg hos mennesker den knapt har møtt før. Dere som eventuelt har problemer med dette: Om dere møter naboen ute - begynner hunden da f.eks. å ri på vedkommende? De aller fleste vil nok si nei, og for meg blir det egentlig stort sett den samme situasjonen egentlig, som når hunden er på besøk hos folk den knapt har møtt før.

Skrevet

Hamlet har begynt å markere oppå det den andre markerte.

Så hvordan forklarer du det?

Guest Vicky
Skrevet

ja, det kan ha med nervøsitet. Men det kan også ha med lederskap. Man må se situasjonen på nært hold for å bedømme

Skrevet
Hamlet har begynt å markere oppå det den andre markerte.

Så hvordan forklarer du det?

Hamlet er en hannhund, så vidt jeg veit. Og om han markerer oppå et sted en annen hannhund har markert før er det vel fordi han mener at det stedet er hans territorium.

Jeg har aldri sagt noe i mot det at hannhunder i mellom seg ikke kan markere for å si at "her er jeg, bare så du vet det!" :wink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...