Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering innendørs


Taz

Recommended Posts

De markerer for å si at "dette er mitt territorie".

Hjemme hos mamma og pappa så har dette vært et problem, de hadde en hund på besøk for lenge siden som markerte på peisen, og hver gang en ny hann kommer inn der nå, så markere de oppå. Selvom dette er stuerene hunder så skjer det... Aner ikke hvor mange ganger de har skrubba den peisen, men uansett så sitter lukten igjen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å kastrere vil være en god ide.. Vanskelig å lære av hunden dette.. det kan bli problemer.. det er jo ikke alle han hunder som gjør dette ,men er noen!

Vi har jo Mico her hjemme hos mamma og pappa. han er kastrert. Jeg har passet hunden til venninna mi nå siden lørdag. Med en gang kan kom inn her markerte han seg over alt. Mico ble skikkeløig irritert og det er veldig stor spenning mellom de. Går greit men mico snakker til han noen ganger.. for han markere seg jo på Mico sitt området.. Mico har aldri vært slik før.Men skjønner han jo.. Det er jo hans lukt som skal være her.. Er jo han sin lelighet!

Så disse hundene blir anbefalt å kastreres. Så det skal jeg si til venninna mi.. hvis der er oppdrett så får man vel finne på noe annet, Men hvis hunden ikke skal ha noen valper så hvorfor ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok prøvd vicky sin måte før jeg hadde kastrert hunden.

Mener klikkere at det ikke finnes rangordning? ikke en gang i en hundeflokk? da kan de ikke ha studert dem noe særlig nøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man kan jo prøve denne måten først... På noen kan jo dette læres bort.

Men de som er helt paralysert er nestn umulig til å få tli å slutte..

Har tatt å snakket til han hver gang mens jeg har passet han.. har ikke hjulpet noe!

hunder er jo flokk der.. Også i ulve flokken er det rangsjering..

Så det tror jeg det er med hunder.. noen er jo litt mer ekstrem en andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt unødvendig mes kastrering hvis eieren er flink med lederskapet sitt...

Ikke i ALLE tilfeller.... Det sier vetten også...

Det er none han hunder som er helt borte når det gjelder sånn..

kjenner til et tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid det hjelper å bare si Nei..

Men hadde jeg hatt en hund som markerte inne hos andre.

(og så gale at jeg ikke kunne hatt den med på besøk) så hadde jeg kastrert den.. Er jo egentligt ikke noe gale i å kastrere den sånn sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje: Det er slett ikke sånn at en klikkertrener - eller en som trener med positiv forsterkning og negativ straff - nødvendigvis ikke tror på rangordning og lederskap, men jeg gjør ikke det. Grunnen er det at hunder er egoistiske dyr: Stort sett alt de gjør gjør de fordi de oppnår noe bra eller fordi de unngår noe dårlig. Stress og det faktum at de faktisk er hunder (instinkter altså) kan også virke inn på hva de gjør, men jeg tror ikke på det at hunden gjør noe for å glede lederen, eller for å prøve og komme høyere opp på rangstigen (som jeg altså mener ikke finnes). At jeg ikke tror på rangstige og lederskap betyr ikke at bikkja mi gjør det som det passer henne, vi har allikevel et forhold som bygger på tillit. Jeg stoler på at hun kommer når jeg slipper henne løs, men jeg tror ikke hun kommer for å glede meg. Jeg tror hun kommer for å oppnå noe bra (leke/godbit/ros/kos).

Taz: At hunden tisser når den er på besøk hos andre mennesker kan komme av stress/nervøsitet. Kommer an på en del - hvis hunden f.eks. bare gjør det hos noen kan det være fordi det sitter igjen lukter etter andre hunder/katter/dyr.

Selv om jeg hadde trodd på rangstige og det der, så hadde jeg nok ikke vært enig i at hunden markerer inne når den er på besøk hos andre mennesker fordi den "vil vise rang." Jeg mener hunden skjønner såpass at den ikke hadde trengt å "hevde" seg hos mennesker den knapt har møtt før. Dere som eventuelt har problemer med dette: Om dere møter naboen ute - begynner hunden da f.eks. å ri på vedkommende? De aller fleste vil nok si nei, og for meg blir det egentlig stort sett den samme situasjonen egentlig, som når hunden er på besøk hos folk den knapt har møtt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamlet har begynt å markere oppå det den andre markerte.

Så hvordan forklarer du det?

Hamlet er en hannhund, så vidt jeg veit. Og om han markerer oppå et sted en annen hannhund har markert før er det vel fordi han mener at det stedet er hans territorium.

Jeg har aldri sagt noe i mot det at hannhunder i mellom seg ikke kan markere for å si at "her er jeg, bare så du vet det!" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...