Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden din godt musklet?

Mirai

Recommended Posts

Jeg aner ikke hvordan jeg har fått det til, men Mona er godt musklet :) Både veterinæren, en hundemassør og oppdretter var veldig fornøyd med musklene til Mona, spesielt i bakparten. Og nå som hun har begynt å bade ser jeg det jo ekstra tydelig når pelsen henger rett ned.

Hvordan står det til med musklene på din hund? Hva gjør du for å evt. trene litt muskler, legger du opp turen på en spesiell måte, går mye/lite i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero har masse muskler. Vi går masse tur i skogen, helst utenfor stien også(har egne turveier for å slippe unna alle fir- og tofotingene.). Har ikke planlagt det, men det har nå bare blitt slik, god trening for meg også å gå utenfor stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja......... ja, jeg tror at mine hunder er godt musklet - i alle fall skryter veterinærer og dommere hemningsløst av den gamle som fortsatt i en alder av 11 har runde skøytelår og runde gode skuldre, ellers en slank kar med en rygglinje som en unghund.

De to yngste også - 10 månederskalven er så god å ta på, store muskuløse lår og skuldre............. de andre er vel ok...

Fikk i alle fall veldig ros av veterinæren for at rottisen min var så godt muskla at jeg ikke trengte å overfore for å få masse på henne.... NÅ derimot etter fem uker i bur og bare korte turer ser jeg at musklene er i ferd med å bli mindre overalt unntatt der hun er nyoperert hvor musklene er i ferd med å komme tilbake..

Hva jeg gjør?

Ingenting - går vanlige turer i skogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg altfor lite om slike ting som muskulasjon osv, men på nkk trondheim fikk jeg skryt for at han var godt musklet av en tidligere buhundommer. Han sa det vistes at Ask fikk mye, og riktig mosjon på muskulaturen hans. :) Har ikke jobbet bevist med det, men hunden får jo bruke kroppen sin en del, og på forskjellige ting. Alt fra å trekke oss på ski, til å hoppe høye hinder, løpe opp/ned skråninger osv. Ting som faller naturlig inn i lek og trening rett og slett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med Vesla, men fikk komplementer av noen som skrøt av at vi hadde vært flinke til å holde henne så fast og slank i kroppen.

Lisa har ikke mye muskler lenger. Da hun var yngre trodde vi at hun var overvektig, men da bestemoren min skulle på kontroll hos dyrlegen viste det seg at alt var muskler. Det eneste hun hadde gjort var å gå lange turer og latt henne svømme mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at Pito har gode muskler. Hun har iallefall fått bedre bevegelser og hun får ikke på kritikkene lengre at hun er løs i front, og det tror jeg er pga musklatur som har stabilisert det. Jeg går masse tur i bratt terreng med henne slik at hun må klatre på steiner/berg og gå masse i oppover bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tror at gutten er godt musklet ja. Når han var ca 10-11 mnd så hadde eg han med til veterinær for å sjekke en skade og da var de som skjekket han overrasket over kor mye muskler han hadde til alderen. Idag trener vi en del i terreng og driver med diverse øvelser som hopping og litt trekkin, Innimellom også springpole.

Prøver også å holde han slank også så det ikke blir for mye av det gode og at han holder seg rask og lett på potene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at Pito har gode muskler. Hun har iallefall fått bedre bevegelser og hun får ikke på kritikkene lengre at hun er løs i front, og det tror jeg er pga musklatur som har stabilisert det. Jeg går masse tur i bratt terreng med henne slik at hun må klatre på steiner/berg og gå masse i oppover bakker.

Høres lovende ut for oss det der! Saeta er enda noe løs i front (selv om ikke alle dommere ser det), så jeg planlegger hardtrening og fetekur framover :) Håper hun godtar å svømme i tillegg til vanlig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

musklene er det ingenting å si på her i gården nei :D:) på nesten alle kritikkene sine har han fått skryt for muskulaturen.sist sto det; i utmerket kondisjon! Jeg har ikke trent særlig bevisst på det,men vi går også mye turer i ulent terreng.Og så er han nå en whippet,og de løper nokså mye med noen sinnsyke fraspark! *så nydelige å se på når de løper* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er godt musklet på feil steder <_< Han hadde jo en betennelse i ryggen når jeg fikk han og den har aldri gått helt over. Nå er han halt igjenn og vi følger et strengt og tidkrevende treningsprogram for å bygge riktige muskler. I dag har vi vært og vasset i vann som rekker han akkurat til skuldrene for å bygge opp noe greier. Ellers får han bare skritte i rolige turer i skogen og han må masseres og ises ned på flere muskelgrupper etter hver tur.

Ps: lurt tips, ikke is ned en våt hund..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus er veldig godt musklet, det blir stadig bemerket av fagfolk og lekfolk. Det vises ekstra godt om sommerene når jeg snauer han helt. Han får masse turer i skog og mark, og svømmer flere ganger om dagen. Det fineste jeg vet er en muskuløs hund, og det er spesielt moro å vise frem en kastrat som faktisk ikke er overvektig, men muskluløs og flott. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea er godt musklet fremme, men ikke bak. Bak er hun ennå veldig hengslete og løs. Det var i alle fall det oppdretteren og dommeren på sist utstilling påpekte. Hovedgrunnen tror jeg kan være at Chessea ikke er en naturlig løper. Hun løper så og si aldri om det ikke er ved siden av oss/med oss eller etter noe. Derfor prøver vi å bygge opp litt muskler bak med svømming og terrenggåing. Vi går masse turer, men det har ikke hjulpet. Hun trekker heller ALDRI i båndet, så trekk blir det lite av.. :) Men det kommer seg jo. Hun har strukket seg mye i høyden i det siste, så vi håper musklene kommer sakte med sikkert etter hvert som hun utvikler seg. Jenta er jo bare 12 mnd, og mye kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler er det, selvfølgelig! :) Syns liksom ikke Fibi blir sånn mager som de andre når hun har bada. Et rist, så ser hun mer ut som et marsvin! Rosettmarsvin! Kjempemuskelrosettmarsvin! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Box har markerte,kraftige muskler. Vi går alltid turer i ulendt terreng, vi har en fjelltopp rett bak huset og der går det rett oppover og han spretter overalt.Mye verre med mor i den situasjonen, svetten renner og jeg hiver etter pusten :D Dessuten svømmer han veldig mye, 2 ganger for dagen nå om sommeren i ca 1 - 1,5 time kombinert med lek :) Har ihvertfall fått mye skryt for kroppen hans av veten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...